InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De islam, een wereldgodsdienst

De islam, een wereldgodsdienst

De islam is een van de grootste godsdiensten ter wereld. Maar wat houdt deze godsdienst eigenlijk precies in?

Islam

De islam is de een na grootste godsdienst ter wereld, met in totaal 1,5 miljard moslims. Het woord islam betekent letterlijk 'overgave aan de enige echte God'. Aanhangers van de islam worden moslims genoemd. De islam is in de dezelfde tijd ontstaan als het christendom en de godsdiensten kennen overeenkomsten. Beide godsdiensten kennen namelijk Mohammed, Jezus, Abraham, Noach en Mozes.

De vijf zuilen van de islam

  • Bij de geloofsbelijdenis moeten moslims beloven dat ze in één god geloven, Allah. Ze moeten hem trouw zijn en zijn regels volgen.
  • Ze moeten vijf keer per dag bidden. Voor het bidden moeten ze helemaal schoon zijn, ze wassen zich daarom ook van tevoren. Ze bidden ook altijd in de richting van Mekka, Mekka is de heilige stad waar Mohammed is geboren.
  • Ze moeten geld geven aan de arme mensen.
  • Tijdens de Ramadan moeten ze een maand lang vasten. Ze mogen dan tussen zonsopgang en zonsondergang niet drinken, eten of roken. Door te vasten worden ze zuiver van geest en leren ze zichzelf te beheersen. Als de Ramadan klaar is, vieren ze het Suikerfeest.
  • Als je genoeg geld hebt en gezond bent moet je minstens één keer in je leven naar Mekka toe gaan. Deze reis naar Mekka wordt ook wel de bedevaart genoemd.

De Koran

De Koran is het heilige boek van de moslims. Mohammed heeft in de Koran geschreven hoe je moet leven als moslim. Moslims geloven dat God dit letterlijk zo aan Mohammed heeft verteld. De Koran is in het Arabisch geschreven door Mohammed maar de Koran is tegenwoordig in bijna alle talen vertaald.

Feesten

  • Met het Suikerfeest wordt het einde van de Ramadan gevierd. Dit feest wordt op de 1e dag van de tiende maand gevierd van de islamitische kalender. Tijdens het Suikerfeest bezoeken moslims de moskee en hun familie en er worden dan ook veel lekkernijen gegeten. Dit feest duurt drie dagen.
  • Het Offerfeest wordt aan het einde van de bedevaart naar Mekka gevierd. Tijdens het Offerfeest wordt het offer van Ibrahim herdacht. Op de tiende tag van de bedevaart moet iedere familie een schaap slachten, ook families die niet meedoen aan de bedevaart.

De dood

Moslims geloven in het eeuwige leven. Allah beslist wie naar de hemel of naar de hel gaat. Ze geloven dat een moslims met slechte daden in de hel terechtkomt. Moslims met goede daden komen in de hemel, ze wonen daar in een gouden paleis en hebben geen pijn meer. De moslims in de hemel zullen Allah daar ook zien, ze krijgen daar ook alles wat ze willen. De overledene wordt gewassen en in doeken gewikkeld, daarna wordt er gebeden en wordt het lichaam begraven. Moslims worden begraven op een islamitische begraafplaats, het gezicht van de overledenen ligt naar Mekka toe.

Zonden van een moslim

De ergste zonde die een moslim kan begaan is het dienen van andere god. Het nastreven van andere idealen is ook een ernstige zonde. Hierna komt het plegen van verraad, overspelen of het ontnemen van iemands leven. De derde ergste zonde is je niet respectvol gedragen, de vierde ergste zonde is stelen.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mekka - De heilige stad van de MoslimsMekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboort…
De islam (religie)De islam (religie)De islam is een monotheistische godsdienst. Het geloof in Allah staat centraal. Er zijn verschillende hoofdstromingen bi…
Feestdagen bij de islamEen kleine uiteenzetting van de meest voorname islamitische feestdagen die een jaar bevatten. Ook kan u de data voor de…
Waar geloven aanhangers van het Islam in?Waar geloven aanhangers van het Islam in?De Islam is na het Christendom in Nederland de godsdienst met de meeste gelovigen. In vele gevallen gaat het hierbij om…
Bidden richting MekkaBidden richting MekkaVaak zijn moslims hier heel bedrijvig mee: het bidden tot Mekka. Dit gebeurt vijfmaal per dag. Wie dit niet doet, mag zi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam

Reageer op het artikel "De islam, een wereldgodsdienst"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 15-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!