InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Je kindje dopen - wat komt daar bij kijken?

Je kindje dopen - wat komt daar bij kijken?

Je kindje dopen - wat komt daar bij kijken? Je kindje laten dopen is een groots moment in je religieuze bestaan, zowel voor je kindje als voor jezelf als ouder. Vele ouders weten echter niet hoe ze dit moeten aanpakken en wat er voor nodig is qua voorbereiding. Om er een gedenkwaardige doopviering van te maken is zowel inzet nodig van de kerk maar ook de ouders.

Wat houdt dopen in?

Vaak wordt het doopsel gezien als een welkomstritueel voor het kind in deze wereld. Voor de christenen is het doopsel de intrede in het leven van Jezus. Jezus werd zelf gedoopt door Johannes in de rivier de Jordaan. Hij werd ondergedompeld in het water en hiermee riep Johannes de Doper het volk op tot bekering en zuivering en zich voor te bereiden op de komst van Gods Rijk. Door middel van het doopsel konden de mensen tot inkeer en ommekeer komen. Door de doop word je een kind van God, een nieuw mens, geboren voor het (nieuwe) leven.

Redenen om je kindje te laten dopen

Voor de ene ouder is het vanzelfsprekend dat je je kindje laat dopen, voor de ander wellicht niet. Er zijn vele redenen die je ertoe kunnen brengen om deze beslissing te maken.
  • Je vindt het belangrijk dat je kindje de waarden meekrijgt vanuit het christendom, alsmede in zijn/haar opvoeding.
  • In de familie wordt elk kindje gedoopt, het is traditie.
  • Je bent zelf gelovig en je wilt dat je kindje ook een kind wordt van God en zijn steun en bescherming krijgt.
  • Je wilt dat je kindje bij een gemeenschap zal horen en dat het een peter en een meter krijgt (benoemd door jezelf) zodat er altijd iemand bij hem/haar zal zijn.
  • Je wilt aan God de kracht vragen om je kindje op te voeden.
  • Met dopen krijgt het menselijk leven een bijzondere betekenis en het geeft een nieuw leven.

Hoe laat je je kindje dopen?

Als je eenmaal besloten hebt om je kindje te laten dopen, moet je ook besluiten in welke kerk je dat zou willen doen. Om het doopsel in die kerk te regelen moet je contact opnemen met het secretariaat van de betreffende kerk of kerkelijke gemeente.

Doop datum
Heb je een voorkeur voor een bepaalde datum om je kindje te laten dopen, bijvoorbeeld vanwege een speciale gelegenheid in de familie, dan kun je dit overleggen met het secretariaat van de kerk. In dit geval hoe eerder hoe beter. Houdt er namelijk rekening mee dat er nogal wat georganiseerd moet worden en er moet een pastor beschikbaar zijn om de doop te voltooien. Het kan ook zijn dat het doopsel voltooid wordt met meerdere dopelingen in een viering. In speciale gevallen kan een uitzondering gemaakt worden in overleg met het secretariaat of de pastor.

Peter en meter
Wanneer je je kindje laat dopen zul je een peter en meter, oftewel doopouders, moeten kiezen. De rol van een peter en meter is je kind ondersteunen in de geloofsopvoeding. Het is een ere-taak om een peter of meter te zijn voor iemand. Beide personen moeten het katholieke geloof hebben. De peter en meter zullen bij de doop aanwezig zijn als getuigen en worden ook genoemd in het doopboek waarin de doop van je kindje wordt geregistreerd.

Voorbereidingen
In de meeste gevallen zal de kerk of kerkelijke gemeente het initiatief nemen om de ouders van de dopeling voor te bereiden op de doop-ceremonie. Dit kan zijn door middel van een huisbezoek of een uitnodiging voor een voorbereidingsavond, vaak met meerdere ouders van dopelingen. Tijdens zo'n avond wordt er uitgelegd wat de doop inhoudt, wat je als ouder ertoe beweegt om je kindje te laten dopen, hoe een doopviering eruit ziet en hoe je het doopboekje maakt. Het doopboekje bevat zowel de doopliturgie die tijdens de viering gebruikt wordt als gedichten en teksten die de ouders mogen aanleveren.

Veelgestelde vragen

Hieronder een aantal antwoorden op vragen die vaak worden gesteld omtrent de doop.

Zijn er kosten verbonden aan de doopviering?
Je kunt een doopviering en alles eromheen eigenlijk zo duur maken als je het zelf zou willen. Vanuit de kerk kan het zijn dat er een vergoeding gevraagd wordt in de vorm van een donatie aan de kerk of een vaste prijs (maximaal 50 euro). Dit is in verband met de gemaakte kosten (kosten voor het maken van de doopboekjes, het organiseren van de viering, etc.). Natuurlijk kan een en ander in overleg gedaan worden. De kosten mogen niet een belemmering zijn om een kind wel of niet te dopen.

Kan iemand voor de kerk trouwen als de persoon niet gedoopt is?
Eigenlijk niet, het huwelijk zal dan niet gelden als zijnde een sacrament, alhoewel het huwelijk zelf wel rechtsgeldig is.

Kan je kind communie doen wanneer het niet is gedoopt?
Nee, dit kan niet. Het komt echter veel voor dat een kindje communie wil doen en niet gedoopt is. Met de kerk kun je dan regelen om voor de communieviering je kindje te laten dopen. Geef dit dan wel op tijd aan zodat de nodige voorbereidingen hiervoor getroffen kunnen worden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de doopjurkHet gebruik om een kindje te dopen in een witte doopjurk bestaat nog niet eens zo lang. Voor 1800 kon doopkleding allerl…
De geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorte van een kind is iets speciaals. Iets wat je je altijd zult herinneren en je wil er dan ook iets bijzonders v…
Bekering, een noodzaakBekering, een noodzaakVeel mensen hebben een onjuist beeld van de betekenis van het woord "bekering." Zij denken bijvoorbeeld dat het iets is…
Chocoladefontein, feestelijk genietenWilt u op een zondagmiddag eens iets bijzonders serveren bij de thee, een bijzondere traktatie op kinderfeestje serveren…
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org/dopen

Reageer op het artikel "Je kindje dopen - wat komt daar bij kijken?"

Reactie

Kelly, 03-10-2016 08:30 #1
Kun je je kindje ook laten dopen met toestemming van maar een ouder? Ondanks dat beide ouders het gezag hebben? Reactie infoteur, 03-10-2016
Beste Kelly,

Officieel gezien moeten beide ouders toestemming geven, maar in sommige situaties worden uitzonderingen gemaakt. Ik denk dat je het beste een gesprek kunt vragen met een pastoor hierin. Die kan je hierin adviseren. Je kunt hiervoor gewoon met het secretariaat/pastorie bij de (katholieke) kerk in je buurt bellen.

Hopelijk gaat het lukken!

groetjes,
Esther

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!