InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wat is de Bible Belt?

Wat is de Bible Belt?

Wat is de Bible Belt? De Bible Belt, ook wel Bijbelgordel genoemd, is een geografische band in Nederland die vanuit het westen van Overijssel naar Zeeland loopt. Een van de kenmerken van steden en dorpen binnen de Bible Belt, is de lage vaccinatiegraad. De Bible Belt is dan ook de laatste tijd regelmatig in het nieuws geweest vanwege de uitbraak van de mazelen.

Wat is de Bible Belt?

De Bible Belt is de geografische aanduiding voor de 'band' in Nederland waar relatief veel bevindelijk gereformeerden wonen. Deze stroming is in de volksmond ook wel bekend als 'zwartekousenkerk'. De beste aanwijzing voor de ligging van de Bible Belt is de aanhang van de SGP. Een ander collectief kenmerk is de lage vaccinatiegraad. Vanwege religieuze motieven besluiten veel bevindelijk gereformeerden om hun kinderen niet te laten vaccineren tegen ziektes, zoals de bof, mazelen en rode hond.
Naar schatting telt de groep 300.000 gelovigen.

Ligging

De Bible Belt loopt van de Zeeuwse eilanden en Goeree-Overflakkee via het rivierengebied va de provincies Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant door de Gelderse Vallei en de Veluwe naar Overijssel.

Steden en dorpen in de Biblebelt
In de volgende steden en dorpen is het aandeel van bevindelijk-gereformeerden groot:
  • Staphorst
  • Genemuiden
  • Uddel
  • Barneveld
  • Ede
  • Opheusden
  • Elspeet
  • Urk
  • Scherpenzeel
  • Wijk en Aalbrug

Kenmerken Bible Belt

De kenmerken van de inwoners op de Bible Belt, of beter gezegd de leden van de Gereformeerde Gemeente, zijn onder andere de volgende:
  • Lage vaccinatiegraad-con
  • Grote gezinnen met veel kinderen. Dat komt door terughoudendheid op het gebied van anti-conceptie
  • Afwijzing va homoseksualiteit
  • Afwijzing van abortus en euthanasie
  • Afwijzing van verzekeringe
  • Geen televisie, geen privé-gebruik van internet
  • Veel SGP-stemmers

Geschiedenis van de Bible Belt

In de negentiende eeuw is de huidige Bible Belt ontstaan, maar pas in de jaren zestig van de vorige eeuw is de Bible Belt als aparte groep ontdekt. De jaren zestig stonden in het teken van vrouwenemancipatie, provo's en ontkerkelijking, zaken waar de bijbelvaste 'refo's' een afkeer van hadden. Het contrast tussen de 'zwaar' gereformeerden en het deel van de bevolking dat de veranderingen propageerde, nam sterk toe.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is de Bible Belt?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 18-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!