InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël)

De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël)

De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël) Aartsengel Hanaël, ook wel Chamuël genoemd, wordt door gelovigen tijdens het gebed aangeroepen wanneer ze overmand worden door wanhoopsgevoelens. Hij is de troostende engel voor iedereen die moed en inspiratie nodig heeft, die politieke, sociale en persoonlijke problemen heeft en hunkert naar hervormingen. Deze strijdende aartsengel leert hen om op de juiste manier met zichzelf en de omgeving om te gaan. Hanaël heeft een vrouwelijke uitstraling, een engel die strijdt voor de innerlijke rust van elk individu.

Inhoud

Intuïtie en mystiek

Aartsengel Hanaël maakt ons ervan bewust dat intuïtie en mystieke krachten ingezet kunnen worden om de mensen te helpen. Velen hebben die roep gevolgd en zijn uiteindelijk op professioneel niveau anderen gaan begeleiden en steunen. Als het gaat om hervormingen zal aartsengel Hanaël ons altijd terzijde staan als de medemens ermee gediend is. Chamuël betekent ‘Hij die God aanschouwt’. Er wordt echter ook nog een andere uitleg aan gegeven: ‘Hij die God zoekt’. Deze aartsengel strijdt voor een stevig fundament in alle levensgebieden.

Aartsengel Hanaël / Bron: Angel F. Zayas sponsored by Blogspot / Wikimedia CommonsAartsengel Hanaël / Bron: Angel F. Zayas sponsored by Blogspot / Wikimedia Commons

Door God gezonden

In de Bijbel worden de engelen wezens genoemd die God loven en dienen (Jesaja 6). Dat geldt eveneens voor aartsengel Hanaël, vaak ook Chamuël genoemd. Ook hij zou naar de aarde zijn gezonden om een taak te vervullen, zoals alle aartsengelen. Meestal wordt hij intuïtief ervaren als een engel met een vrouwelijke uitstraling. Hanaël heeft vooral de vrede hoog in het vaandel, zowel op het persoonlijk vlak van de mens als de wereldvrede.

Christelijke stromingen

Die gedachte heeft de kerk altijd zeer aangesproken. De meest recente dogmatische verhandelingen van de rooms-katholieke kerk hebben de engelen veelal een achtergrondfunctie doen vervullen. De christelijke stromingen in het Oosten daarentegen hebben veel meer de nadruk gelegd op de engelenhiërarchie en de taken die engelen zouden hebben op aarde. In alle christelijke gezindten worden engelen in elk geval altijd als boodschappers van God beschouwd.

Strijdende hervormer

Hanaël is de aartsengel die Gods pure liefde verzinnebeeldt. In de Bijbel wordt hij in Lucas 22:43 vermeld. Ook zou hij Jezus bijstand hebben verleend in de hof op de hellingen van de Olijfberg. Hij is een strijdende hervormer aangaande alle kwesties die met het hart en het gevoel vandoen hebben, zoals intuïtie en andere ongeziene krachten. Deze machtige goddelijke boodschapper draagt de zuivere liefde van God uit.

Aartsengel Hanaël – de rode lichtstraal

In de mystiek worden de aartsengelen vergeleken met de stralen van het goddelijke licht, zoals wit licht dat door een prisma uiteenvalt in de regenboogkleuren. In dat opzicht is aartsengel Hanaël (Chamuël) de rode lichtstraal, verzinnebeeld door Mars. Hanaël betekent ‘Hij die God aanschouwt’.

Kracht en vitaliteit

Hij zal iedereen terzijde staan die zich met hervormingen bezighoudt, zowel op persoonlijk als op politiek en sociaal vlak. Roep zijn hulp in als u kracht en vitaliteit mist om geweldloze doelen te bereiken. Doelen waarmee al het leven op aarde gediend is. Aartsengel Hanaël staat in het teken van energie, strijd om het goede, levenskracht en het bepalen van een nieuwe koers. Ook helpt hij bij het zoeken naar zielenpartners.

Zijn aanroeping in het gebed luidt:

Hanaël, laat mij mijn steentje bijdragen aan de hervormingsgezinde krachten in deze wereld.
Geef mij de energie om iedereen te kunnen helpen die verheven doelen nastreeft.
Dat ik de kansen mag zien en de veranderingen op alle levensniveaus mag stimuleren,
zolang ze ten goede komen aan het welzijn van de mensheid.
Dat in mij het besef mag dagen dat verandering alleen tot stand komt door liefde en nooit door geweld.

Iedereen met een hervormingsgezinde, koersbepalende geest zal in aartsengel Hanaël een strijdvaardige bondgenoot vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De acht verheven aartsengelen – UriëlDe acht verheven aartsengelen – UriëlUriël is het ‘vuur en het licht van God’. Deze bijzondere aartsengel heeft de profetie en de openbaring hoog in het vaan…
De acht verheven aartsengelen – MichaëlDe acht verheven aartsengelen – MichaëlMichaël is de aartsengel die het rechtgeaarde Israël beschermt. Hij wordt zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament…
Aartsengel MichaëlAartsengel Michaël kan aangeroepen worden om rechtvaardigheid in een situatie te brengen of om te helpen uw persoonlijke…
Aartsengel GabriëlU kunt hulp van aartsengel Gabriël aanroepen in moeilijke tijden om uw verbeelding te inspireren en uw plannen te verwez…
Wat is een “aura”?In het spirituele wordt er veel over aura’s gesproken. De een vindt het abracadabra en de ander vindt het machtig intere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De acht verheven aartsengelen – Hanaël (Chamuël)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 28-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Aartsengelen
Schrijf mee!