InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De acht verheven aartsengelen – Uriël

De acht verheven aartsengelen – Uriël

De acht verheven aartsengelen – Uriël Uriël is het ‘vuur en het licht van God’. Deze bijzondere aartsengel heeft de profetie en de openbaring hoog in het vaandel. Uriël is een van de machtigste aartsengelen, die echter in het canoniek Oude en Nieuwe Testament niet vermeld wordt, waardoor de Rooms-Katholieke Kerk hem niet erkent. Niettemin speelt hij een grote rol in de christelijke traditie. Velen roepen hem tijdens het gebed aan, want Uriël beschermt, verzorgt, schenkt intuïtieve kennis en ontvouwt de innerlijke wijsheid.

Inhoud

Uriël – de opperbode met vlammend zwaard

Uriël betekent ‘God is licht’. Hij is een zeer belangrijke, veelzijdige bode. In het eerste apocriefe boek van Henoch staat dat hij Noach waarschuwde voor de zondvloed en hem dringend adviseerde een ark te bouwen. Deze opperengel wordt vaak afgebeeld met brandend zwaard of vlammende handen, als bewaker van het dodenrijk, maar hij is ook de engel die verschijnt als de nood het hoogst is. In het canoniek Oude Testament wordt hij niet genoemd. In Genesis zou hij mogelijk de cherubijn zijn in het verhaal van Adam en Eva. Ook in het Nieuwe Testament laat Uriël verstek gaan, de reden waarom de Rooms-Katholieke Kerk hem niet erkent. Uriël zou echter de ouders van Johannes de Doper hebben aangemoedigd om zich in Egypte bij Jozef, Maria en Jezus te voegen, zoals uitgebeeld op het schilderij Maagd van Leonardo Da Vinci.

Aartsengel Uriël / Bron: James Powell / Wikimedia CommonsAartsengel Uriël / Bron: James Powell / Wikimedia Commons

De jongeling Uriël

In het christendom wordt Uriël vaak afgebeeld als een cherubijn die in de Hof van Eden met vlammend zwaard de wacht houdt. Soms heeft hij ook een perkamentrol in zijn handen, als hoeder van Gods Wetten. Deze serafijn en cherubijn is de engel van de Heilige Geest, de waker over het dodenrijk. Door zijn uiterlijk lijkt hij man noch vrouw, een engel die de charme van beide seksen weerspiegelt. Aphrodite en Isis zijn de vruchtbaarheidsgodinnen door wie hij zich vertegenwoordigd weet. Maar ook de mannelijke Cupido en Eros zijn aan hem gelieerd. Ook zou deze aartsengel de praktische kennis over alchemie aan de mensheid hebben overgedragen. Zoals bij veel hemelse afgezanten is 29 september de feestdag van Uriël.

Taken en attributen van Uriël

Aartsengel Uriël regeert over de wereld van de gestorvenen, althans in de joodse traditie. Hij wordt in een aantal apocriefe boeken vermeld en daarin de ‘Apocalyps van Ezra’ genoemd. In de islam is zijn rol vergelijkbaar met de taak van Israfil. Uriël spoort de mens aan tot gebed en bezinning. Deze zeer veelzijdige aartsengel wordt vaak afgebeeld met lang, zwart haar, bijeengebonden in een lokkenkrans van rozen. Andere goddelijke attributen van Uriël zijn:
  • bliksemschicht
  • brandend zwaard
  • perkamentrol
  • boek

Aartsengel Uriël – de zilveren lichtstraal

In de mystiek worden de aartsengelen vergeleken met de stralen van het goddelijke licht, zoals wit licht dat door een prisma uiteenvalt in de regenboogkleuren. In dat opzicht is aartsengel Uriël de zilveren lichtstraal. Samen met aartsengel Sandalphon verzinnebeeldt hij de aarde. Aartsengel Uriël heerst over de aarde en werkt nauw samen met alle krachten en machten die het goed voor hebben met onze planeet. Hij symboliseert moederliefde, welwillendheid en zorgzaamheid. Uriël kan in het onderbewuste van iedereen die hem aanroept de helpende hand bieden in moeilijke gesprekken en bij het ontwikkelen van leervaardigheden. Ook schrijvers doen dankzij hem inspiratie op.

Zijn aanroeping luidt:

Uriël, help me om iedereen in mijn nabijheid de zorg en steun te bieden die hij of zij behoeft.
Dat het Goddelijk Licht in mij mag stralen.
Dat ik altijd integer, vroom en dienstbaar mag zijn.

Wie steun, bescherming en begeleiding zoekt, en wie de natuur een warm hart toedraagt en er zich vurig voor inzet, vindt in de aartsengel Uriël een veelzijdige bondgenoot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De acht verheven aartsengelen – Uriël"

Infoteur: Orion
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Aartsengelen
Schrijf mee!