InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De acht verheven aartsengelen – Rafaël

De acht verheven aartsengelen – Rafaël

De acht verheven aartsengelen – Rafaël In het vroege christendom waren engelen net als nu populair. Ze zijn de ‘entiteiten’ die God voortdurend danken, prijzen en bezingen. De aartsengelen nemen een bijzondere plaats in, van wie Michaël en Gabriël de meest bekende zijn. Van de acht aartsengelen is Rafaël de genezende engel. Zijn naam is afkomstig uit het Hebreeuws en betekent ‘de genezende kracht van God’. Wie bij kwalen, ongemakken en ziekten de (joodse) aartsengel Rafaël aanroept tijdens het gebed, zal verlichting, steun en troost ontvangen.

Inhoud

De negen engelenkoren

Engelen zijn volgens de katholieke leer reine en onsterfelijke wezens die naar de aarde zijn gezonden om de boodschappen van God aan de mensen kenbaar te maken. Maar ook om hen te beschermen. Dat is bijvoorbeeld een van de taken van aartsengel Michaël, leider van de aartsengelen die te vuur en te zwaard het kwaad bestrijdt. In bepaalde bijbelteksten is een indeling van de verschillende engelenkoren te vinden. De engel Rafaël wordt niet vermeld in het Oude Testament, maar wel in het deuterocanonieke boek Tobit en in het pseudepigrafische geschrift Henoch. In de loop der tijden ontstond er een hiërarchie in de hemel, waarbij men negen engelenkoren in triades onderscheidde (in afdalende lijn):
  • serafs
  • cherubs
  • tronen
  • heerschappijen
  • krachten
  • machten
  • overheden
  • aartsengelen
  • engelen

Aartsengel Rafaël / Bron: Bartolomé Esteban Murillo / Wikimedia CommonsAartsengel Rafaël / Bron: Bartolomé Esteban Murillo / Wikimedia Commons

Rafaël, de genezer

De naam Rafaël is afkomstig uit het Hebreeuws en betekent ‘genezende kracht van God’ of ‘God heeft genezen’. Rafaël is dus de aartsengel die de geneeskracht in zijn vaandel heeft. In het boek Tobit reist Rafaël mee met Tobias op diens gevaarlijke tochten. Na een behouden terugkomst stelde Rafaël zich voor als ‘een van de zeven engelen naast Gods Troon’ (Tobit 12:15). Ook zou Rafaël met de gal van een onderweg gevangen vis de blinde vader (Tobit) van Tobias hebben genezen. Rafaël kreeg bovendien opdracht van God om de demon Azazel mores te leren, waarbij zijn missie luidde: ‘... genees de aarde van de verdorven engelen en verkondig de heling van de aarde, zodat zij van deze pestilentie kan bekomen (Henoch’ 10:6,7). De feestdag (Rooms-katholieke Kerk) van de aartsengel Rafaël is:
  • 29 september, samen met Michaël

Katholieke engel

Aartsengel Rafaël is via het jodendom bekend geworden in het christendom. Hij is de helende engel uit het judaïsme en wordt ook wel een ‘katholieke engel’ genoemd, wellicht omdat het boek Tobit als deuterocanoniek wordt beschouwd, een geschrift waar de protestanten overigens weinig waarde aan hechten. In de iconografie wordt hij uitgebeeld met een reisstaf en/of een vis. Zijn feestdag is 29 september, net als Michaël en Gabriël. In het Nieuwe Testament wordt aartsengel Rafaël evenmin vermeld. Hij komt vooral voor in de nabijbelse geschriften.

Aartsengel Rafaël – de violette lichtstraal

In de mystiek worden de aartsengelen vergeleken met de stralen van het goddelijke licht, zoals wit licht dat door een prisma uiteenvalt in de regenboogkleuren. In dat opzicht is aartsengel Rafaël de violette lichtstraal, verzinnebeeld door Venus. Aartsengel Rafaël heerst over de wereld van het verzorgen en genezen, gesymboliseerd door het water, de kleuren violet en groen, en het kristal aquamarijn. Zijn doel is ervoor te zorgen dat de aarde een geschikt oord blijft voor mens, dier en plant. Hij geneest, steunt hen die met hun innerlijk en met negativiteit worstelen. De zachtaardige Rafaël heeft veel goddelijke taken. Hij stelt gerust, kalmeert, verzoent, troost en heelt. Hij is de beschermheilige van de artsen en verder van iedereen die een genezend, verzorgend beroep uitoefent, maar hij is ook de patroon van de reizigers, pelgrims, vakantiegangers en... de arme zielen.

Zijn aanroeping luidt:
Rafaël, laat mij geloven in de goddelijke liefde, die geneest en herstelt.
Laat mij als een genezer in het leven staan.
Dat ik mijn hart mag openstellen voor de allesomvattende liefde.
Dat ik elke dag mag beseffen dat alle mensen met elkaar verbonden zijn.
Dat ik alle obstakels die genezing en liefde in de weg staan mag slechten.

Iedereen die naar genezing, harmonie en verzoening smacht, zal in aartsengel Rafaël een liefdevolle bondgenoot vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De acht verheven aartsengelen – Rafaël"

Infoteur: Orion
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Aartsengelen
Schrijf mee!