InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: de Tien Sefirot van de ziel

Kabbala: de Tien Sefirot van de ziel

Spirituele entiteiten, inclusief de ziel, hebben hun eigen complexiteit. Om te begrijpen hoe ze samengesteld zijn hebben we basiskennis nodig van het fundamentele Kabbalistische concept van de tien sefirot. Wat zijn ze? Wat betekenen ze? Hoe werken ze? In dit artikel aandacht voor dit onderwerp. Ik doe dit aan de hand van artikelen van rabbi Weisz en Yitschak Ginsburgh. Iedere spirituele entiteit wordt verdeeld in tien delen, van Keter tot Malchoet. Niet alleen de delen van de ziel dat ik beschreven heb in mijn vorige artikel Kabbala: hoe ziet de ziel eruit? Knesset Jisraeel, Neshama, Roeach en Nefesh zijn onderverdeeld in tien delen parallel aan de Sefirot, de gehele entiteit wordt ook beschreven in termen van de Tien Sefirot. Daarom beginnen we met de studie van de ziel dynamieken door kort elk van deze Tien Sefirot te beschrijven en de manier waarop ze met elkaar verbonden zijn. Om het duidelijk te maken beschouwen we de Sefirot als een groot bouwproject, de oprichting van een complex dat het verloren World Trade Center moet vervangen.

Wat is een Sefira?

Een Sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. In het proces van de Schepping is een tussenliggend stadium dat voortvloeide uit Gods oneindige licht om te scheppen wat we ervaren als een oneindig licht. De Sefirot zijn verdeeld in drie porties van drie: geest, hart en actie.
  • Op de eerste lijn van de geest zitten: Keter (of da'at), Chochma, Bina.
  • Op de tweede lijn van het hart zitten: Chesed, Gevura, Tiferet.
  • Op de derde lijn van actie zitten: Netzach, Hod, Yesod.
  • Malchoet is het uiteindelijke resultaat van alle ervaringen van de ziel.

Keter (Kroon)

Ik ben de burgemeester van New York en ik tref mijn stad niet alleen emotioneel depressief aan na de aanslag van 11 september, maar ook economisch lijdend onder het verlies van het grote zakencentrum uit het stadscentrum. Ik bespreek het probleem met mijn adviseurs en na lang beraad besluiten we een erg groot project te starten om de economie van de stad een nieuw impuls te geven. De wens de emotionele wonden te helen en de economie te stimuleren is het leidende doel achter ieder project dat we kiezen. De wil iets te doen om New York uit de depressie te halen wordt Keter (Kroon) genoemd. Alle opvolgende beslissingen en acties die ondernomen worden zullen een uitdrukking zijn van deze wil. De kracht van dit verlangen iets te doen zal de omvang van de toewijzing van energie en bronnen bepalen. De kracht en de aandacht van deze wil is de eerste variabele en de top Sefirah.

Chochma (Wijsheid)

Na het besluit genomen te hebben iets te doen, hebben we wat goede ideeën nodig. Als de burgemeester van New York organiseer ik een conferentie met begenadigde psychologen en economen en ik daag ze uit te komen met een praktische oplossing voor het probleem om het optimisme en de economie in de stad te herstellen. Ze komen met het volgende idee. De beste manier om het vertrouwen te herstellen en de economie te stimuleren is om het World Trade Center met iets soortgelijks te vervangen. Het idee: bouw het meest innovatieve handelscentrum ooit. Nu moet het plan uitgekristalliseerd worden. Het plan wordt Chochma (Wijsheid) genoemd. Het woord Chochma en het woord Chaim (leven) hebben de getals waarde 68 in het Hebreeuws, een uitdrukking van de innige band die bestaat tussen leven en het plan. Chochma is ook een gebied dat opties vertegenwoordigt. De economen zouden kunnen aanbevelen om de gemeentebelastingen te verlagen, een nieuw vliegveld te bouwen, etc. Elk van deze ideeën geven New York een andere look. Cochma is het levensprogramma.

Binah (Begrip)

De volgende stap is uit te zoeken hoe het idee van een ultra innovatief handelscentrum uit te werken. Deze stap wordt Binah (Begrip) genoemd. Het woord Chochma, betreft de vraag 'wat', terwijl Binah gaat om het vertalen van het 'wat' in het 'hoe'. In Kabbalistische literatuur wordt Chochma als mannelijk beschouwd, terwijl Binah vrouwelijk is. De Kabbalah erkent twee soorten genialiteit. Een soort komt met het idee dat E=MC2, maar er is een ander soort genialiteit nodig om het toe te passen op de technologie van een kernreactor. Op het niveau van Binah komen succes en falen in beeld. Lukt het om het plan uit te werken?

Chesed (Weldaad)

De volgende stap is de organisatie van energie om het project op te richten. In ons voorbeeld is dit de regeling van reclame en financiering. Deze stap word Chesed (weldaad) genoemd, de Goddelijke energie dat de basis is van alle realiteit die door God aan het universum wordt gegeven zonder enige verplichting. Chesed is ook een variabel zoals Binah. De energie of geld toegewezen aan een project zal zijn gehele omvang bepalen.

Gevurah (Macht)

Al het geld dat beschikbaar is door Chesed moet worden georganiseerd. Als er 15 miljard nodig is dan moet dat niet allemaal gelijk uitgegeven worden. Het gaat in etappes. Deze terughoudende kracht wordt Gevurah (Macht) genoemd. Gevurah is hoofdzakelijk negatieve energie. Het is de dam die de toestroom van geld tegenhoudt. In Kabbalistische termen is Gevurah vrouwelijk, terwijl Chesed mannelijk is. Gevurah is een ander kruispunt waar cruciale beslisiingen worden genomen. Ook hier komen succes en falen in beeld.

Tiferet (Glorie)

Nu pas komen we op het punt om het project daadwerkelijk te verwezenlijken. Dit niveau wordt Tiferet (Glorie) genoemd. Tiferet in de Sefirot is het invloedspunt tussen de de innerlijke wereld van gedachte en energie en de externe realiteit waaraan het plan en energie moet worden toegepast. De resterende Sefirot handelen allemaal over de interactie met de buiten wereld.

Netzach and Hod (Overwinning en Flexibiliteit)

De volgende twee niveaus zijn Netzach (overwinning of eeuwigheid) en Hod (flexibiliteit of harmonie). Het plaatsen van het nieuwe handelscentrum betekent een permanente verandering van het karakter van de stad. Het omvormen van Manhattan wordt Netzach genoemd. Maar alles moet flexibel gebeuren. Er moeten veranderingen plaatsvinden in de infrastructuur, transport, energie, etc. Deze stap heet Hod. Er moet een balans zijn tussen Netzach en Hod, anders mislukt het plan.

Jesod (Basis realiteit)

Jesod (basis realiteit) is de volgende stap. Hier gaat het om het management van alle goederen die nodig zijn. Het succes van alle voorafgaande investeringen hangen af van een juist management van Jesod.

Malchoet (Koninkrijk)

Wanneer alles gereed is en het complex productief functioneert hebben we het stadium van Malchoet (Koninkrijk) bereikt. Malchoet reflecteert de originele wil van Keter. De geest van New York herleeft. Maar zelfs Malchoet is niet zonder gevaren. Het plan kan gewijzigd worden door ander bestuur. Malchoet moet echter loyaal blijven aan Keter om het plan te laten slagen.

Spirituele realiteit

Nu hebben we enig begrip van de betrokken stappen in de verwezenlijking van al onze spirituele realiteit. Duidelijk is dat bij iedere stap andere soorten vaardigheden nodig zijn. Het kenmerk van onze mensheid is het feit dat we spirituele wezens zijn. Er is geen ander schepsel op onze planeet die zijn wil verwezenlijkt door tien stappen omdat alleen wij spiritueel zijn. De Tien Sefirot in onze eigen levens vertegenwoordigen de verwezenlijking van onszelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnPersoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijnOm echte vriendelijkheid te tonen naar anderen toe is het zaak God lief te hebben. Vergeleken met liefde tot God heeft a…
Kabbala: Tien sefirot en innerlijke dimensie (krachten ziel)Een sefira (meervoud: sefirot) is een kanaal van Goddelijke energie of levenskracht. Dit meest fundamentele concept van…
Kabbala: sefira - Netzach, Hod, Jesod, en MalchoetNetzach (Overwinning) is de zevende van de tien sefirot, en de vierde van de gevoelsattributen binnen de Schepping. Hod…
Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en TiferetChesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Ge…
Kabbala: sefira - Keter (kroon)Keter, de eerste van de tien sefirot, correspondeert met het bovenbewustzijn van ervaring. Het vormt de "kroon" die een…
Bronnen en referenties
  • Rabbi Weisz
  • Yitschak Ginsburgh

Reageer op het artikel "Kabbala: de Tien Sefirot van de ziel"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!