Waarom Joden het christendom niet accepteren
Voor bijna 2000 jaar hebben christelijke zendelingen geprobeerd Joden te overtuigen hun geloof aan te nemen en even zolang hebben Joden weerstand geboden. Degenen die zich het meest verzetten zijn de vroomste Joden. Jezus kan de Messias niet zijn. De profeten voorspelden een wereld van vrede en liefde na de komst van de Messias en die bestaat nog steeds niet. Daarnaast is elke opmerking dat de Messias de Zoon van God is, totaal onacceptabel. Bovendien geloven Joden niet in de erfzonde.Oorsprong christelijk geloof - Jezus Christus
Er is een kleine groep Joodse christenen. Zij vinden de christelijke leer kennelijk aantrekkelijk. De grote meerderheid verwerpt uitdrukkelijk de christelijke leer. Om dit te begrijpen moeten we kijken naar de oorsprong van het christelijk geloof.Het christendom begon met een Jood. Jezus leefde als een Jood rond de tijd dat er grote Talmoed geleerden waren. Rabbi Hillel leefde een generatie eerder dan Jezus en Rabbi Akiba, een generatie later. Er zijn haast geen Joodse bronnen over Jezus. Alles wat bekend is over Jezus staat in de Evangeliën van het Nieuwe Testament, een boek geschreven door de vroege christelijke kerk. Het Nieuwe Testament moest de oorzaak van het christendom verklaren en daarom was het onmogelijke de historische persoon Jezus te scheiden van 'Christus'.
Paulus
Spoedig na de dood van Jezus vinden we een duidelijke verandering in de leerstellingen van zijn aanhangers. Christendom zoals we het kennen begon met het werk van Paulus van Tarsus. Paulus, die aanvankelijk Saulus heette, was een discipel van de grote Talmoedist Rabbi Gamliel, en begon zijn loopbaan met het actief bestrijden van de eerste christenen. In een dramatisch incident op weg naar Damascus, bekeerde Saulus zich tot het christendom en nam de naam Paulus aan. Hij werd één van de voornaamste leiders van het christendom. Hoewel hij Jezus nooit had ontmoet, beweerde hij met hem via een geest gesproken te hebben. Onder Paulus' leiderschap ontstonden de belangrijkste christelijke leerstellingen.De leerstellingen van Paulus
De leerstellingen van Paulus zijn te vinden in de Brieven van Paulus:- Jezus was de Messias of Christus zoals door de Profeten van de Bijbel voorspeld was en waar de Joden op wachtten. Hij is ook de Zoon van God.
- De mens is kwaadaardig en zondig. De gehele mensheid is vervloekt vanwege Adams zonde. De Tora kan de mens niet redden omdat de vele wetten moeilijk na te leven zijn. De enige oplossing is om in Christus te geloven.
- De Joden waren oorspronkelijk Gods Uitverkoren Volk, maar zij zijn dat niet meer omdat zij weigeren Jezus als Zoon van God te erkennen. De naam Israël mag niet langer meer gebruikt worden door de Joden, maar alleen nog door degenen die Jezus als Messias accepteren. Alleen zij delen in Gods liefde. Ieder ander is tot de hel gedoemd.
- Er is slechts één wet en dat is de liefde. Men moet het voorbeeld van Jezus volgen en geduldig hopen dat God genadig is.
Het Joodse standpunt inzake de 4 punten van Paulus
- Jezus kan de Messias niet zijn. De profeten voorspelden een wereld van vrede en liefde na de komst van de Messias en die bestaat nog steeds niet. Daarnaast is elke opmerking dat de Messias de Zoon van God is, totaal onacceptabel. De profeten zeggen niets meer dan dat de Messias een opmerkelijke leider en leraar is. Zie verder hier.
- Hoewel de Tora spreekt over de zonde van Adam, leert het dat de mens daar zelf bovenop kan komen met behulp van de Tora. Het is absurd te denken dat God de Tora schenkt terwijl het onmogelijk of te moeilijk is om deze op te volgen. Elk geloof in God betekent dat Zijn geboden opgevolgd moeten worden. Meer over de erfzonde is hier te lezen.
- Het Verbond tussen God en het Joodse volk geldt voor eeuwig.
- De Tora is voor eeuwig gegeven. Hij is niet vervangen door de liefde. Liefde alleen is niet genoeg omdat men moet weten hoe dit uit te drukken. De Tora is de gids hierbij.
Conflictpunten tussen Jodendom en christendom
Christenen verwachten de terugkeer van Jezus om alles in orde te maken. Maar de Joden verwachten dat de Messias gewoon nog moet komen. De Messias heeft geen twee pogingen nodig om op aarde vrede te bewerkstelligen. De Joden verwachten dan ook niet Jezus. Ook verafschuwen Joden dat christenen Jezus tot God hebben gemaakt. Dit is het kleineren van God en druist in tegen zijn Eenheid. Daarnaast stellen Joden dat de mens tot God kan komen door Zijn geboden te gehoorzamen. Joden geloven dat de mens naar Gods evenbeeld is geschapen en dat het daarom niet moeilijk is om het Goddelijke te ontdekken. Dit kan door de wetten op te volgen. Christenen stellen daarentegen dat ze zondig zijn. De eerste vraag die een christen stelt is: "Wat heb je gedaan om te worden gered?" Voor Joden is dit een betekenisloze vraag. Joden vragen daarentegen: "Hoe kan ik God dienen?" Volgens christenen zijn de mensen zo zondig dat ze God niet kunnen dienen. Terwijl Joden juist God dienen omdat dit Gods wil is.Christendom is heidendom
Het christendom strookt meer met het heidendom dan met het Jodendom. Hoewel het christendom een groot deel van de wereld heeft bekeerd, is het er gelukkig niet in geslaagd het Joodse Volk te bekeren. Joden accepteren niet dat Jezus de Zoon van God is en dat de Tora niet meer geldig zou zijn. Ik vind dat het christendom geen enkele meerwaarde heeft voor het Jodendom. Het Jodendom kan op zijn beurt juist van hele grote betekenis zijn voor christenen. Christenen zullen terug moeten gaan naar hun wortels en leren inzien dat ze eeuwenlang blind zijn geweest. Ze moeten God weer gaan dienen en naar Zijn wetten (de Noachidische geboden) leven.- Meer over bekering is te lezen in mijn special De Joodse strijd tegen christelijke bekeringsdrift.
- Meer over Jodendom is te lezen in mijn special Jodendom: Joodse zienswijzen (deel II).
Gerelateerde artikelen
Jodendom - christendom: een wereld van verschil Veel christenen wijzen erop dat het Nieuwe Testament Joods is. Voor een g…Joodse visie: Bidden tot Jezus is een zonde Joden mogen van God niet in Jezus geloven c.q. Jezus aanbidden. Schepsels mog…
De Joodse Masjiach en de christelijke Messias: een conflict Veel mensen denken dat het begrip Messias in het christendom…
Jodenhaat/antisemitisme: het Uitverkoren Volk Dat Joden zichzelf zien als het Uitverkoren Volk is voor vele mensen een ex…
Joodse visie: de lastige taak het Joodse volk te verdedigen Het Jodendom is geen bekeringsgodsdienst. Joden hebben niet t…
Reageer op het artikel "Waarom Joden het christendom niet accepteren"
Wilbert, 29-11-2011 02:09
Ik lees niet slecht, ik reageer alleen niet op je artikel wat je klaarblijkelijk verwacht.
Ik reageerde op je reactie hieronder van 1-10-11 op het verhaal van Wendy.
Daarin zeg je: " Door de wetten opzij te schuiven is het christendom verworden tot de meest gewelddadige godsdienst ter wereld. In christelijk Europa heeft de Holocaust plaatsgevonden."
En de Romeinen hebben Jezus misschien gedood maar wie stonden vooraan te schreeuwen dat hij gekruisigd moest worden?
Ik vond je artikelen best interessant. Ik erger me alleen aan de aanvallendheid op visies van andere personen. Jij mag je mening verkondigen op deze site, maar een ieder die dat in een reactie ook doet wordt aangevallen.
Ook val je mij alweer aan dat ik moet toegeven dat ik zondig ben. Om je maar meteen uit de illusie te helpen: Ik ben niet Christelijk maar zondig (volgens jouw theorieën) ben ik vast en zeker.
Ik vind het alleen grote onzin als je elk christelijk persoon in de afgelopen 2000 jaar een aandeel geeft in het veroorzaken van de holocaust. Of geloof je toch in erfzonde?
Reactie infoteur, 29-11-2011
Het was niet eerder duidelijk dat je op mijn reactie bij Wendy's reactie reageerde.
Zoals uit het citaat blijkt staat er 'christendom' en geen 'christenen'. Ik gaf verder aan dat het zonde is dat christenen de Noachidische geboden terzijde hebben geschoven. Dit geef ik als reden op van de gewelddadigheid van het christendom (in het algemeen). Ook heeft het geloof in Jezus niet geleid tot liefde (het christendom beroept zich er altijd op de godsdienst van de liefde te zijn). Zonder het christelijk antisemitisme had de Holocaust zeker niet plaatsgevonden. Daar zijn de deskundigen (waaronder christenen) het wel over eens.
Wat betreft zonde gelooft het Jodendom in de neiging van de mens om te zondigen. De mens is niet tot zonde gedoemd zoals het christendom predikt.
Tot slot maakt Wendy een denkfout. Zij denkt dat Jezus gekomen is om de Tora te vervullen omdat de mens zich niet aan de wetten konden houden. De Tora is echter slechts bedoeld voor Joden en niet voor niet-Joden. Voor niet-Joden gelden slechts de Noachidische geboden. In het Nieuwe Testament worden deze geboden verder niet genoemd. Het is dus volstrekt onduidelijk wat Jezus precies wilde bereiken omdat God bovendien tegen de Joden heeft gezegd dat iedere Jood zelf verantwoordelijk is voor de naleving van de Tora en dat niemand anders het juk van de Tora op zich kan nemen.
Groet,
Etsel
Wilbert, 25-11-2011 00:50
Wat een gebazel. Is nou echt het doel van jullie (christelijk, joods or whatever) geloof om altijd maar te ruzieën? En allemachtig Etsel. Wat een extremistisch gebeuren om de holocaust af te schuiven op het christendom. Dat is hetzelfde als zeggen dat alle joden moordenaars zijn omdat zij Jezus aan het kruis wilden zien hangen.
Ma ga lekker door met zijn allen. Ik zie dat jullie de enige waarheid na al die duizenden jaren boven water krijgen. Of nee, daar zijn jullie voor jezelf al uit. Nu rest alleen nog het bekvechten om het samen eens te worden.
Reactie infoteur, 27-11-2011
Wat lees jij slecht zeg.
Er staat niets over de Holocaust in dit artikel. Bovendien hebben Joden niets met de dood van Jezus te maken. Volgens mij waren dat de Romeinen. Tot slot realiseer jij je niet dat het Jodendom slechts bedoeld is voor Joden en niet voor niet-Joden. Dus Joden hoeven niet hun eigen waarheid op te dringen aan anderen.
Voor de goede orde meld ik nog dat het christendom beweert dat ieder mens zondig is (erfzonde). Vanuit die optiek is het natuurlijk uitermate vreemd om te ontkennen dat het christelijke antisemitisme, dat 2000 jaar lang bestaat, geen invloed zou hebben gehad op de Holocaust. Adolf Hitler heeft uitgevoerd wat Maarten Luther al eerder verkondigde. Maar zodra de Holocaust ter sprake komt zijn christenen kennelijk opeens niet meer zondig en geldt de erfzonde niet meer. Wees dan echter zo eerlijk om toe te geven dat je zondig bent.
Anne, 08-10-2011 01:14
Ik vindt het van u vreemd dat u niet weet dat wet van Mozes de Tien Geboden genoemd niet meer gelden voor de Israelieten? Deze bestond alleen voor het oude volk Israel. Door Jezus kruisiging werd de wet vervuld. " Christus is het einde van de wet". Romeinen 10; vers 4.
Reactie infoteur, 08-10-2011
Als uw verhaal zou kloppen dan kon Jezus alleen de wet vervullen voor de Joden en niet voor de niet-Joden omdat deze laatsten sowieso de Tora niet hoefden na te leven. Wat voor belang heeft het dus voor u dat Jezus de wet vervuld heeft als u die sowieso niet na hoefde te leven?
Volgens de Tora is het echter zo dat de Messias de Joden in de Tora zal onderwijzen. De Tora is een eeuwig verbond tussen God en de Joden. Die kan niet door de Messias ten einde worden gebracht.
Wendy, 01-10-2011 16:02
Er zijn een aantal dingen in deze tekst die niet kloppen vanuit mijn standpunt. Een echte Christen dient God altijd. Het is onzin te zeggen dat we God niet kunnen dienen omdat onze menselijke natuur zondig is. In het Oude Testament, de Thora, konden de mensen zich nooit aan alle wetten houden! Ken jij iemand die het perfect kan, met behulp van de Thora? Aub geef me zijn of haar e-mailadres zodat ik het kan onderzoeken. God gaf de Thora als leidraad voor de mensen en wou dat de mensen het vanuit hun hart probeerden op te volgen. Als ze dan toch - onvermijdelijk - faalden, dan was er het bloed van het lam als verzoening. Waarom zou dit bloed noodzakelijk geweest zijn als God dacht dat de mensen de Thora konden toepassen? Het zou nutteloos zijn geweest als offer tot verzoening.
Doordat Jezus, de messias stierf en opstond, kregen wij de Geest die ons helpt in onze dagelijkse strijd. En als we falen, en falen doen we als we ons niet op Hem richten, dan is er Jezus. Dankzij Hem en Zijn bloedoffer (op Pesach) is alles nu in orde tussen ons en God. Het ultieme, perfect offer, de tweede Adam stelde God's rechtvaardigheid tevreden. De prijs was betaald. Als je het Oude en het Nieuwe Testament bijeen legt en je leest de volgende verzen, dan merk je wel dat Jezus de messias is en dat jij het bent die helaas misleidt is geweest. God zegene je. Wendy
Oude testament: Genesis 3.15 Nieuwe Testament Galaten 4.4
OT: Genesis 18.18 en 12.3 NT Handelingen 3.25, Mattheus 1.1, Lucas 3.34
OT: Nu 24.17 NT: Lucas 3.34 en Mattheus 1.2
OT: Genesis 49.10 NT: Lucas 3.33 en Mattheus 1.2/3
OT: Jesaja 9.7 en 11.1/5 en 2 Samuel 7.13 NT: Mattheus 1.1 en 1.6
OT: Micha 5.2 NT: Mattheus 2.1 en Lucas 2.4/7
OT: Psalmen 22.8 NT: Mattheus 27.43
OT: Psalmen 109.4 NT: Lucas 23.34
OT: Zec. 12.10 NT: Johannes 19.34
OT: Psalmen 34.20 en Exodus 12.46 NT: Johannes 19.33
OT: Psalmen 16.10 NT: Mattheus 28.9...
En er zijn er nog een twintig of dertigtal meer... Je kan ze bekomen als je me e-mailt.
Reactie infoteur, 01-10-2011
De Tora is alleen bestemd voor de Joden. Voor de niet-Joden gelden de 7 Noachidische geboden. Dat zijn dus maar 7 geboden op basis waarvan niet-Joden een zondevrij leven kunnen leiden. Dat is geen zware last.
De geschiedenis van het christendom heeft geleerd dat christenen niet zonder de 7 Noachidische geboden kunnen. Door de wetten opzij te schuiven is het christendom verworden tot de meest gewelddadige godsdienst ter wereld. In christelijk Europa heeft de Holocaust plaatsgevonden. Geloof in Jezus heeft er niet toegeleid dat christenen een perfecte relatie met God hebben. Dat kan ook niet omdat een schepsel (Jezus) nimmer aanbeden mag worden. Alleen de Schepper mag aanbeden worden.
Alleen God, de Schepper, kan zonden vergeven. En God kan slechts gediend worden met de wetten die hij aan niet-Joden (de Noachidische geboden) en aan Joden (de Tora) heeft geboden. Er is bovendien geen andere mogelijkheid omdat de wereld geschapen is aan de hand van de Tora. Zonder Tora bestond de wereld niet eens.
Groet,
Etsel
Anne, 13-09-2011 00:23
Ja Jezus wist van tevoren wie zijn tegenstanders waren. Hij doorzag hun. Toch kon hij niet anders dan de wil van zijn vader doen. Om de verloren schapen van het huis Israels te zoeken. Vergeet niet dat de tempel in Jeruzalem in het jaar 70 na chr, door de romeinen is verwoest. Alleen een stuk muur is blijven staan. De Klaagmuur!
Bovendien was het koninkrijk Juda in 607 voor chr, al verwoest door koning Nebukadnezar. Koning Zedekia de laatste koning van Juda, die op Jehovahs troon zat, gezegd: Zet af die kroon. Ze zal stellig van niemand worden totdat hij komt die het werkelijk recht heeft, en ik moet het aan hem geven,---- Ezechiel 21; 25 tot 27.
Jezus heeft in 1914 zijn koninkrijk in de hemel opgericht. Openbaring 12; vers 7 tot 12.
Dit is wat anders dan de oprichting van de Joodse politieke staat Israel in 1948.
Sinds 1914, leven we nu tijdens de tegewoordigheid van Christus of de dagen van Noach.
Mattheus 24; vers 37 tot 39. Jehovahs dag! komt eraan! Openbaring 16; vers 16.
Reactie infoteur, 13-09-2011
Vindt u uw reactie zelf niet vreemd.
De Tora is het Verbond tussen God en het Joodse volk. Nu gaat u (en andere christenen) als niet-Jood bepalen wat Joden wel of niet goed doen terwijl u verder niets met dit Verbond te maken heeft.
Als u in Jezus wilt geloven (wat overigens vreemd is omdat alleen God bestaat en Hij Almachtig is - Jezus kan dus verder niets toevoegen aan God) dan moet u dat zelf weten. Het is echter niet verstandig om dit Joden op te dringen. Bovendien zult u niet slagen in uw opzet omdat, zoals ik hierboven al eerder meldde, het gaat om een Verbond tussen het Joodse volk en God en daar verder niets of niemand tussen kan komen.
Etsel
Anne, 11-09-2011 01:32
De Farizeeen hadden ook de Thora. Dit zijn de eerste vijf bijbelboeken van Mozes. Ten tijde dat Jezus was op aarde , was de gehele bijbel nog niet volgeschreven. Ook Jezus leerde uit de Thora. Toch erkende zij Jezus niet als Gods zoon. Zij verschanste zich achter de Thora. Net zoals de joden en u het nu nog doen, terwijl nu de hele bijbel beschikbaar en volgeschreven is. Sterker nog! Zij verzonnen een exuus. Zij wezen niet alleen Jezus af maar ook zijn Vader Jehovah. En u verzint ook een excuus,
Iedereen verzint een excuus die niet van de waarheid wil weten. Bewust of onbewust!
Laat ik een voorbeeld nemen van Lukas 14; vanaf vers 16 tot 24,
jezus zei tot hem: Een zeker mens rechtte een groot avondmaal aan en nodigde velen uit, En op het uur van het avondmaal zond hij zijn slaaf uit om tot de genodigde te zeggen: Komt want alle dingen zijn nu gereed! Maar zij begonnen zich allen gemeenschappelijk te verontschuldigen. De eerste zei tot hem: Ik heb een veld gekocht en moet het noodzakelijk gaan bekijken; ik vraag u verontschuldig mij. Een ander zei: Ik heb vijf span runderen gekocht en ga ze keuren, Ik vraag u verontschuldig mij; Weer een ander zei: Ik heb pas een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen; De slaaf kwam dus terug en berichtte deze dingen aan zijn meester. Toen ontstak de Heer des huizes in toorn en zei tot zijn slaaf: Ga vlug naar de brede straten en stegen van de stad, en breng de armen en de gebrekkigen en blinden en kreupelen hier binnen; Na verloop van tijd zei de slaaf: Meester, wat gij hebt bevolen is gedaan, en nog is er plaats; En de Meester zei tot de slaaf: Ga naar de wegen en pleinen en dwing hun binnen tekomen, opdat mijn huis vol wordt. Want ik zeg u lieden: Niemand van de mannen die waren uitgenodigd, zal van mijn avondmaal proeven.
Reactie infoteur, 11-09-2011
De Tenach (Tora plus de geschriften en de profetieën) bestond reeds voordat Jezus verscheen op aarde. De Bijbel was dus wel af. Als Jezus de Tora naleefde dan had hij kunnen weten dat de mens geen God is en God geen mens.
Verder is me niet duidelijk welke boodschap u precies wilt overbrengen. De Tora is alleen voor Joden bedoeld. Voor de niet-Joden gelden de Noachidische geboden. God heeft de schepping gemaakt op basis van de Tora. Zonder Tora zou de schepping niet eens bestaan. Alleen op grond van de Tora/Noachidische geboden weet de mens hoe met de schepping om te gaan. Andere richtlijnen bestaan er simpelweg niet. Dus wat wilt u nu eigenlijk precies vertellen?
Anne, 07-09-2011 23:28
Ik begrijp niet waarom de joden zo halstarrig aan hun geloofsstandpunten vasthouden? Terwijl de Heilige schrift toch duidelijk weer geeft hoe de vork precies in de steel zit.
Dan moet men wel de geschriften van het oude en nieuwe testament goed bestuderen.
Misschien begrijp ik het wel een beetje. Toen Jezus Christus op aarde was, bevond zich onder de joden religieuze groepering die bekend stond als de Farizeeen. Zij hadden een stelsel van aanbidding opgebouwd en geloofden dat het Gods goedkeuring had. Toch probeerden de Farizeeen terzelfder tijd Jezus te doden! Daarom zei Jezus tot hen: " Gij doet de werken van uw vader", Hun antwoord luidde: We hebben een vader God. Johannes 8; vers 41. Was God werkelijk hun vader? Aanvaardde God hun vorm van aanbidding? Beslist niet! Hoewel de Farizeeen de schrift bezaten en dachten dat zij er naar leefden, waren zij door de duivel misleid. Jezus zei hun dat ronduit. " Gij zijt uit uw vader de Duivel, en gij wenst de begeerten van uw vader te doen. Die was een doodslager toen hij begon, en hij stond niet vast in de waarheid,.....hij is een leugenaar en de vader van de leugen. Johannes 8; vers 44.
Het is duidelijk dat de religie van de Farizeeen vals was. De belangen van de Duivel werden er door gediend, niet die van God. Jezus zei ook! Gij sluit het koninkrijk der hemelen toe..... voor de mensen; want zelf gaat gij er niet binnen, en degenen die opweg zijn er binnen te gaan, staat gij dit niet toe. Mattheus 23; vers 13.
Ik weet niet of de joden van nu op de zelfde manier bezig zijn? Maar dat moet men zelf maar onderzoeken.
De tijd dringt! We leven al tijdens de tegenwoordigheid van Christus sinds 1914, of de dagen van Noach. Mattheus 24; vers 37 tot 39.
Reactie infoteur, 08-09-2011
U begrijpt het Joodse standpunt niet omdat u niet begrijpt dat de Tora alleen voor Joden bedoeld is en niet voor niet-Joden. Voor de niet-Joden gelden de Noachidische geboden. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/74274-noachidische-geboden-voor-niet-joden-hoofdvoorschriften.html
Het is dus verder niet de taak voor niet-Joden om Joden de les te lezen hoe en of ze de Tora moeten naleven.
De Duivel bestaat niet als Schepper. Alleen God bestaat. Dus die tekst in de christelijke bijbel klopt van geen kant.
Marriejeanne, 03-07-2009 18:48
Sabbat shalom, beste Etsel,
U schrijft: 'Als u van mening bent dat Jezus de Tora naleefde, waarom leeft u dan ook niet de Tora na?'
Dat is een aanname. U weet niet of ik de Tora naleef. Leeft u de Tora na?
Reactie infoteur, 05-07-2009
Gelet op de vragen die u eerder stelde weet ik voor 99.9% dat u de Tora niet naleeft. Wanneer u dat wel zou doen zou u de Tora begrijpen en ook mijn artikelen. Valt het u niet op dat er geen enkele reactie is van religieuze Joden op mijn artikel?
Marriejeanne, 03-07-2009 11:33
Beste Etsel,
We kunnen Paulus ook wel even buiten beschouwing laten, wat mij betreft.
Jezus - over Wie het hier in essentie hebben - heeft de Tora niet verworpen. Ik zou zelfs zeggen: integendeel. U als Jood zou toch eens kunnen kijken naar de acties van een andere Jood, namelijk Jezus? Wat zou daarop tegen zijn?
U schrijft: 'Als het goed is behoorde Jezus besneden te zijn en niet gedoopt. Jezus was immers Joods en een rabbijn. Ik weet niet wat het NT daarover verteld.' Maar waarom dan niet even gekeken hoe dat zit?
Tegelijkertijd moet ik zeggen dat uw zienswijze me wel inspireert. En laten we eerlijk zijn: de mens kan nu eenmaal niet alles overzien, zelfs niet zijn eigen leven wanneer hij er middenin staat.
Reactie infoteur, 03-07-2009
Beste,
Ik heb wel degelijk gekeken naar de vraag over Jezus de wet vervuld heeft. Ik heb er het volgende artikel over geschreven:
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/35058-heeft-jezus-de-tora-vervuld-joodse-visie-mattheus-517-18.html
Ik kan echter geen antwoord geven op de vraag waarom christenen de Tora niet naleven, behalve dan dat Paulus zei dat dit niet hoefde.
Als u van mening bent dat Jezus de Tora naleefde, waarom leeft u dan ook niet de Tora na?
Ik heb in het NT niet kunnen vinden of Jezus besneden is.
Groet, Etsel
Marriejeanne, 03-07-2009 09:28
Beste Etsel,
Dank voor uw antwoord, dat echter meer een uiteenzetting van uw idee is, dan een echt antwoord op mijn vragen. Ik hoef ze niet te herhalen, want ze staan er nog.
Maar wanneer u het ene verbond - dat u het Nieuwe Testament noemt - denigrerend naar Joden vindt, om reden dat God c.q. de Messias geen meerdere pogingen nodig heeft, noch een nieuw verbond, waarom zou er dan wel een níeuw verbond met Abraham gesloten moeten worden, en zelfs daarna wéér - met het Joodse volk op de berg Sinaï?
Ik bedoel: waarom het ene verbond wél vernieuwen en het andere niet? Is dat dan niet eveneens denigrerend, of vallend onder de categorie 'meerdere pogingen'?
Laten we het hier even bij houden. Als u mijn vragen alsnog wilt beantwoorden, zou ik dat op prijs stellen.
Reactie infoteur, 03-07-2009
Beste Marriejeanne,
Christenen hebben de Tora verworpen en een zogenaamd nieuw verbond gesloten door geloof in Jezus.
Het Jodendom redeneert anders. God schiep de aarde aan de hand van de Tora. Adam was de perfecte mens die leefde volgens de Tora maar zondigde. Vervolgens kwamen er generaties nadien die ook zondigden en afgoden gingen dienen. Pas met Abraham keerde de mens weer terug naar de Tora. Uiteindelijk werd via Mozes de Tora aan het Joodse Volk geopenbaard.
Het verschil tussen het Jodendom en het christendom is dus dat de Joden 'terugkeerden' naar de Tora (met Abraham werd het Joodse volk geboren), terwijl de christenen er afstand van deden. Het 'nieuwe' verbond van de Joden betreft dus gewoon de Tora, terwijl het nieuwe verbond van de christenen Jezus betreft.
Nu is het zo dat niet-Joden de Tora niet hoeven na te leven. God heeft na de Zondvloed een nieuw verbond met de mensheid gesloten. Deze bestaat uit 7 hoofdwetten en 30 sub-wetten. Het is voldoende om die na te leven. Voor de Joden geldt echter de hele Tora.
Wat uw overige vragen betreft, kan ik daar geen antwoord op geven. Dat zou een christen zelf moeten weten. Uiteindelijk hebben christenen afstand gedaan van de Tora met Paulus.
Groet, Etsel
Marriejeanne, 02-07-2009 17:19
Jezus was toch besneden - én liet Zich dopen. Waarom? Wat voor doel zouden dan de evangelisten gehad hebben met hun verhaal over de historische Jezus? Want enkel een verder vrij onbetekenend historisch verslag had ook wel ergens anders gepubliceerd kunnen worden. Wat is het belang van dat verslag? In het verlengde hiervan ga ik nu in op uw centrale punt: dat God geen zoon kan hebben. Denkt u dat de boom der kennis van goed en kwaad wél een vrucht kan hebben?
Reactie infoteur, 03-07-2009
Beste,
De Joodse visie op de zonde van Adam en Eva is de volgende:
De relatie met God is veranderd. De balans tussen lichaam en ziel is verstoord. De ziel raakt vervreemd van zijn bron (God). Het lichaam trekt verder naar zijn bron (de aarde). Toch laat God de mens niet in de steek. Hij sluit een nieuw verbond met Abraham en later met het Joodse Volk op de berg Sinaï.
Het Jodendom kent dus geen erfzonde. Dat komt helemaal niet voor in de Tora. Dat Jezus gekomen zou zijn om de zonde van ieder mens weg te nemen klopt niet met de Tora. Daarin staat duidelijk dat ieder mens verantwoordelijk is voor de eigen zonde.
Wanneer de echte messias komt (die de Joden nog verwachten en geen Jezus is) kan deze alleen de zonde van de wereld als geheel wegnemen, dus niet de individuele zonde. Deze messias is overigens gewoon een mens en geen zoon van God.
Groet, Etsel
Marriejeanne, 02-07-2009 12:04
Beste Etsel,
Wat ik me naar aanleiding van dit artikel wel afvraag, is of er dan helemaal niets van waar is, wat de evangelisten Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes hebben geschreven over Jezus?
Want u legt zeer de nadruk op Paulus, maar de omzwervingen en daden van Paulus nemen relatief maar een klein gedeelte van alle tekst in beslag, vergeleken met het gehele Nieuwe Testament (wat ik overigens zeker geen denigrerende term kan vinden ten opzichte van het Oude Testament - want oud en nieuw hoeven helemaal geen tegenstellingen te zijn).
Ik bedoel bij voorbeeld: Jezus liet Zich toch niet dopen omdat Paulus daarop aandrong? Ook heeft Johannes Jezus niet gedoopt omdat Paulus dat een goed idee vond.
Hoe denkt u dan over de doop van Jezus, en de verschijnselen daar omheen?
Reactie infoteur, 02-07-2009
Beste Marriejeanne,
Of het verhaal van de evangelisten historisch op waarheid berust, wil ik met mijn artikel niet aanvechten. Joden betwisten niet het leven van Jezus.
Centrale punt is echter dat God geen zoon kan hebben. Dat staat heel erg duidelijk in de Tora. Tevens voldoet Jezus op heel wat punten niet aan de eisen van de masjiach (messias) zoals die in de Tenach staan). Zie hiervoor mijn artikel: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/18741-joodse-visie-jezus-is-niet-de-messias-masjiach.html
Christenen noemen het Oude Testament 'Oude Testament' omdat het het Oude Verbond betreft. Het Nieuwe Testament slaat op het zogenaamde Nieuwe Verbond. Het Oude Verbond zou niet meer gelden. In die zin is het dus denigrerend.
Als het goed is behoorde Jezus besneden te zijn en niet gedoopt. Jezus was immers Joods en een rabbijn. Ik weet niet wat het NT daarover verteld.
MVG, Etsel
Stine, 05-12-2008 17:15
Ha, dat zelfde kan natuurlijk vanuit de christelijke optiek gezegd worden. Zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan met pingpongen. :-)
Reactie infoteur, 20-04-2009
Christenen gebruiken het Nieuwe Testament. Daarmee kan je de Joodse Bijbel niet (goed) begrijpen. De Joodse profeten (zoals Jesaja) handelen geheel in lijn met de Tora en niet met het Nieuwe Testament. Er valt dus weinig te pingpongen en zeker niet met infoteurs die antisemitische artikelen schrijven.
Etsel
Stine, 05-12-2008 10:38
Beste Etsel,
het is niets voor niets zo moeilijk de religieuze boeken te duiden. Gelukkig heb je voor het geloof de letter niet in eerste instantie nodig en die moet je dus zeker nooit boven het geloof stellen. Belangrijker is dat je je geloof goed beleeft, God eert en daarnaast je medemens. Maar op een webstek als infoteur vind je alleen tekst, het geloof dat je moet je zelf beleven en bij God halen.
Reactie infoteur, 05-12-2008
Shalom Stine,
Daarom is het belangrijk de Joodse Bijbel te lezen met behulp van de commentaren van de Joodse wijzen. Christenen zouden de Bijbel beter begrijpen als ze de Joodse bronnen goed kennen. Geloven kan alleen maar op de goede wijze wanneer je het Woord van God goed begrijpt. Daarvoor dien je toch de teksten te bestuderen.
Groet, Etsel
Stine, 02-12-2008 16:14
Jezus heeft inderdaad geen biologische vader. Jesaja 7-14 zegt het al: Een maagd zal een kind krijgen! en zij zal het kind Immanuel noemen (dit betekent 'God is met ons').
Verderop zegt Jesaja 11: Het geslacht van David zal worden afgesneden (...) maar uit de stronk zal een scheut groeien (Christus, de Messias); ja een nieuwe vrucht uit oude wortels.
Reactie infoteur, 02-12-2008
Jesaja 7:14
"Daarom zal de Heer u ongevraagd een teken geven: uw jonge vrouw is zwanger, zij zal een zoon ter wereld brengen en hem Immanuel, 'God is met ons', noemen."
'Bewijstekst'
Veel christenen gebruiken deze tekst als 'bewijstekst' bij de voorspelling van de komst van de Messias. Dit is echter geenszins het geval. Het verwijst naar een specifiek teken van God om tot Koning Achaz van Juda te bewijzen dat hij Koning Pekah van Israël en Koning Rezin van Syrië zal overwinnen. Het teken werd bewaarheid zoals God beloofde: een kind genaamd Immanuel werd kort daarna geboren en Koning Achaz won de strijd. De naam van het kind 'Immanuel' betekent 'God is met ons' in de strijd. De naam werd niet aan Jezus gegeven bij zijn geboorte of zelfs later in zijn leven volgens het Nieuwe Testament. Bovendien werd Jezus 700 jaar later geboren. Een niet erg overtuigend teken voor Achaz zoals het vers belooft.
Uit de context
De cruciale kwestie is de algemene context. Het zevende hoofdstuk van Jesaja vindt ongeveer 700 voor de gewone jaartelling plaats en beschrijft een verbond tussen Syrië en het Koninkrijk Israël, die beide dreigen het Koninkrijk Juda te vernietigen. De profeet Jesaja verzekert Achaz, de Koning van Juda, dat God zijn Koninkrijk zal beschermen. Hij profeteert dat een kind geboren zal worden bij een zekere vrouw en dat, voor het kind het verschil leert tussen goed en kwaad, de twee Koninkrijken die Juda bedreigen zullen worden vernietigd (Jesaja 15:16):
"Boter en honing zal hij eten totdat hij kan kiezen tussen goed en kwaad. Nog voordat hij zover is, zal het land van de beide koningen voor wie u zo bang bent, ontvolkt zijn."
De profetie in Jesaja 7 verwijst duidelijk naar deze politieke crisis; het verwijst geenszins naar het concept van een Messias. Bovendien werd Jezus pas 700 jaar later geboren; zijn geboorte kan nauwelijks enige verzekering bieden aan Koning Achaz!
Verkeerde vertaling
De tweede fout in deze 'bewijstekst' is de foutieve vertaling. Jesaja spreekt over de 'jonge vrouw' (ha'almah) die geboorte zal geven. Het Nieuwe Testament vertaalde het woord ha'almah als 'maagd'. Maar het Hebreeuwse woord voor 'maagd' is betulah. Als Jesaja 'maagd' had bedoeld, dan had hij het woord betula gebruikt.
De hedendaagse christelijke geleerden hebben erkend dat de profetie van de 'maagdelijke geboorte' is gebaseerd op een verkeerde vertaling van de Hebreeuwse geschriften. Feitelijk zijn sinds de Herziene Standaard Versie van de Bijbel in 1952 alle christelijke vertalingen 'jonge vrouw' geworden.
Groet, Etsel
Sergio, 12-11-2008 12:09
Ik ben ook bezig met onderzoek of Yeshua de Machiag is. En ik moet toegeven dat ik ernaar toe neig om te geloven dat hij het echt is! En als ik de bijbel goed lees, zie ik dat Yeshua (Jezus) NOOIT heeft gezegd dat de wet niet meer van kracht is! Ik hou van de torah en zal deze NOOIT rejecteren! Ik denk dat dit gewoon 1 grote foute inteprentatie is (sorry voor de spelling fout) van de christenen. Net zag ik iemand zeggen dat Yeshua nooit een "christendom" heeft gesticht. Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik noem mezelf ook geen christen, eerder een volger van het Woord. Mijn conclussie is, Yeshua is de machiag die voor onze fouten is gestorven, waardoor wij vandaag de dag niet meer hoeven te offeren. Maar we moeten wel leven volgens de wet. Christenen zeggen dat we moeten leven door liefde, maar wie door liefde leeft, leeft door de wet. Als je liefde hebt, ben je niet jaloers op je broeder, als je liefde hebt vermoord je niemand, als je liefde hebt voel je je schuldig en ongemakkelijk als je tegen iemand liegt ect. Als je Yeshua accepteert als Zoon van de Allerhoogste, dan ben je niet een christen, maar ALS Yeshua echt de Messias is, ben je gewoon een jood. Yeshua (Jezus) zegt ook, dat iedereen die Hem aanneemt, geent zal worden aan de (Olijfstam als ik het goed heb?) die Abraham symboliseerd.
Wat ik wel heel erg jammer vind, is dat ik niet als kind van Israel word erkent, omdat de nationaliteit niet via moeder op moeder is doorgegeven (ik ben volgens de halacha geen jood). Omdat het niet op die manier is gegaan, betekent toch niet dat ik opeens geen afstammeling meer ben van Abraham, Isak en Jakov? Dan is mijn bloed toch niet opeens vervangen door heidens bloed? Ik hou van Israel, Mijn hart is constant in Israel. Het gevoel dat ik heb wanneer ik een gebreeuws lied voor Adonai hoor is niet te omschrijven!
Reactie infoteur, 12-11-2008
Hallo Sergio,
Je conclusie is fout. Jezus kan niet voor je zonden gestorven zijn. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor zijn zonden.
Verder kan je natuurlijk altijd tot het Jodendom toetreden indien je het jammer vindt dat je moeder niet Joods is.
Groet, Etsel
Zandbergen, 01-04-2008 14:15
Jezus komt wel uit het geslacht van Juda volgens het geslachtsregister van Lucas 3: 23-38
23 Jezus begon zijn verkondiging toen hij ongeveer dertig jaar was. Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli, 24 de zoon van Mattat, de zoon van Levi, de zoon van Melchi, de zoon van Jannai, de zoon van Josef, 25 de zoon van Mattatias, de zoon van Amos, de zoon van Naüm, de zoon van Hesli, de zoon van Naggai, 26 de zoon van Maät, de zoon van Mattatias, de zoon van Semeïn, de zoon van Josech, de zoon van Joda, 27 de zoon van Joanan, de zoon van Resa, de zoon van Zerubbabel, de zoon van Sealtiël, de zoon van Neri, 28 de zoon van Melchi, de zoon van Addi, de zoon van Kosam, de zoon van Elmadan, de zoon van Er, 29 de zoon van Jozua, de zoon van Eliëzer, de zoon van Jorim, de zoon van Mattat, de zoon van Levi, 30 de zoon van Simeon, de zoon van Juda, de zoon van Josef, de zoon van Jonan, de zoon van Eljakim, 31 de zoon van Melea, de zoon van Menna, de zoon van Mattatta, de zoon van Natan, de zoon van David, 32 de zoon van Isaï, de zoon van Obed, de zoon van Boaz, de zoon van Selach, de zoon van Nachson, 33 de zoon van Amminadab, de zoon van Admin, de zoon van Arni, de zoon van Chesron, de zoon van Peres, DE ZOON VAN JUDA, 34 de zoon van Jakob, de zoon van Isaak, de zoon van Abraham, de zoon van Terach, de zoon van Nachor, 35 de zoon van Serug, de zoon van Reü, de zoon van Peleg, de zoon van Eber, de zoon van Selach, 36 de zoon van Kenan, de zoon van Arpachsad, de zoon van Sem, de zoon van Noach, de zoon van Lamech, 37 de zoon van Metuselach, de zoon van Henoch, de zoon van Jered, de zoon van Mahalalel, de zoon van Kenan, 38 de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God.
Reactie infoteur, 01-04-2008
Geachte Heer Zandbergen,
Twee opmerkingen n.a.v. uw reactie.
Ten eerste gaat Lucas 3 uit van Jozef als biologische vader. Dit is niet in overeenstemming met de onbevlekte ontvangenis van Maria. Het Nieuwe Testament beschouwt Jezus immers als Zoon van God. Beschouwt Lucas 3 Jezus niet als biologische vader maar als stiefvader, dan klopt de biologische band met Juda niet.
Ten tweede verwijst Lucas 3 naar zoon van Nathan i.p.v. zoon van Salomo. De echte Masjiach moet een afstammeling zijn van David én Salomo (en niet Nathan).
Met vriendelijke groet, Etsel
Kolonel G. J. van Loon, 28-12-2007 14:34
Oorsprong christelijk geloof
Er is een kleine groep joodse christenen. Zij vinden de christelijke leer kennelijk aantrekkelijk. De grote meerderheid verwerpt uitdrukkelijk de christelijke leer. Om dit te begrijpen moeten we kijken naar de oorsprong van het christelijk geloof.
Dit is een interressante vraag. De Bijbel geeft daar een duidelijk antwoord op.
De Here God is de Schepper van Israel en is hun God en Vader. Geen ander volk op aarde kan dit zeggen.
Maar helaas vanaf hun oprichting als Koninkrijk heeft Israel haar maker/man beledigd en heeft zwaar tegen Hem gezondigt. Vandaar de treurige situatie van dit volk vandaag aan de dag.
Maar God heeft Zijn woord gehouden en zond Zijn Zoon die voor Israel aan het kruis is gestorven om de scheidbrief weg te doen. Jezus zegt van zichzelf dat Hij alleen en uitsluitend voor de verloren schapen van het Huis van Israel is gekomen. (Dit ontkennen de joden) trouwens ook de zogenaamde christenen.
Jezus heeft nooit een Christendom gesticht dit is de grootste fabel die ooit in de wereld is gebracht.
Het Jodendom is een gespleten volk ze zijn los van het Huis Israel en eisen alle eer voor zichzelf op.
De Here zegt dat Zijn volk tengronde gaat aan gebrek aan kennis - veel strijd is er al geleverd tussen Jood en Griek (heiden) tot aan vandaag. Maar wie Ezecjiel 34 leest weet waarom. Waarom zoeken oprechte christenen en de echte Joden uit het Huis van Juda geen toenadering tot elkaar? Waarom zoeken zij niet naar de verloren tien stammen van Israel.Jeremia 3:18 zegt ons dat Juda naar Israel zal gaan om dan gezamelijk naar Israel terug te keren. Nu gaan Christenen naar naar de Joden dat is de omgekeerde wereld! U zegt wel dat u niet geloofd dat Nederland een ondedeel is van het Huis Israel. Mijn vraag is dan, waarom verblijft u dan zo graag bij ons? In uw ogen zijn wij maar onbekeerde heidenen! Maar het waar is dat wij wel van Israel zijn hoe staan dan de zaken? Ik voor mijzelf heb van God mijn Israel identieteit leren kennen en dat neemt niemant mij af, ook u niet. Ik kan bewijzen op vele manieren dat wij wel degelijk van Israel afstammen. Maar ik ben het met u eens het Christendom is vals- het ambt van Gezalfde komt alleen Israel toe. Daarom dat Jezus de Messias is! Eeuwen van strijd heeft dit niet uit de geschiedenis kunnen laten verdwijnen. Ik heb zeer veel studie gedaan naar het Jodendom maar dit terzijde.
Maar één ding staat vast: de verloren schapen van Israel kunnen niet zonder het Huis van Juda - want samen vormen zij alleen Gods Koninkrijk op aarde
met vriendelijke groeten G.J. van Loon
PS. u schrijft dat Jezus niet uit Juda voorkomt; kent u zijn geslachtregister wel uit Matteus?
Reactie infoteur, 28-12-2007
Geachte heer Van Loon,
Wederom bedankt voor uw reactie.
Nog afgezien van de vraag of Jezus van de stam Juda afkomstig is, meldt u dat Jezus de zoon van God is. Dat impliceert volgens u (en andere christenen) dat Jezus geen biologische vader heeft. Volgens de profetieën moet echter de Messias een biologische vader hebben die een afstammeling is van David. Wie is volgens u dan de biologische vader van Jezus? En als Jezus een biologische vader heeft kan hij nooit de zoon van God zijn.
Het enige wat God zal doen is de Masjiach zenden -op een alleen voor Hem bekend tijdstip- die een gewoon mens is met Goddelijke gaven. Dit wil dus zeggen dat de Masjiach géén zoon van God is.
De Masjiach zal de hele wereld (de rechtvaardigen) bevrijden, dus niet alleen Israël. In de tijd van de Masjiach zal iedereen volgens de wetten van de Tora leven.
Wat betreft uw opmerking dat joden gestraft worden omdat ze zondig zijn, kan ik het volgende melden:
Niet al het leed is te verklaren uit zondig gedrag. Toen Mozes verscheen in Egypte riskeerde hij eerst zijn leven door de Farao te confronteren. Ook daagde hij God uit. Het duurt 40 jaar voor hij de joden uit Egypte bevrijdde. Maar nergens zien we dat Hij God rechtvaardigt voor hun slavernij.
Het is duidelijk, als er zonden waren die de straf konden verklaren, had God dit aan Mozes verteld. God heeft redenen voor alles wat hij doet. Maar niet noodzakelijkerwijs redenen die we kunnen begrijpen. Voor de vernietiging van de Eerste Tempel waarschuwden de profeten voor meer dan 100 jaar. Maar waarom de Tweede Tempel werd verwoest is een raadsel. Rabbijnen komen met het antwoord van: sinat chinam -ongerechtigde haat.
Kolonel G. J. van Loon, 27-12-2007 12:27
De Bijbel kent geen uitverkoren Joods volk - wel een een Uitverkoren Israel volk, door Abraham Isaak en Jakob. Met hen heeft God eeuwige verbonden gesloten. Maar door het nalopen van andere goden heeft God hen gestraft met meerdere deportaties, 10 stammen naar Assyrie (721 vChr) en Juda voor 70 jaar naar Babel. Beide huizen (volken) zijn nog steeds gescheiden en dit blijft totdat ZM.Koning Jezus de Gezaklfde Koning van Israel zal terug keren om geheel Israel te gaan regeren. Nederland id één land dat afstamt van het Verloren Huis van Israel - maar helaas wij hebben geen goede herders die ons kunnen onderwijzen in onze identieteit zie Ezechiel 34. Door de Joden als geheel Israe te beschouwen wordt ons een rad voor ogen gedraaid. Voor meer informatie lees www.deverlorentienstammenvanisrael.nl Hogachten Kolonel G.J van Loon evangelist voor het Verloren Huis van Israel.
Reactie infoteur, 27-12-2007
Dank voor uw reactie,
De joden zijn een onderdeel van het Volk Israël, zij vormen de stammen Juda en Benjamin en een aantal mensen van de stam Levi. De tien verloren stammen van Israël zijn opgenomen in de wereld. Wanneer de Masjiach komt zullen deze stammen weer verenigd worden met de joden. Omdat verder niet bekend is of de tien stammen van Israël zich houden aan de Tora, worden de joden momenteel beschouwd als het Uitverkoren Volk. Oorspronkelijk geldt het natuurlijk voor het hele Volk Israël. Ik denk niet dat Nederland bij het Volk Israël hoort. Misschien dat een enkeling van de stammen afstamt. Dat zou kunnen.
Voor de goede orde meld ik dat de stam Juda de 'koninklijke stam' is. Hieruit kwamen alle koningen voort zoals David. Hieruit zal ook de Masjiach voortkomen. Jezus hoorde niet tot de stam Juda en is dus niet de Masjiach (zie de profetieën in de Tenach). Verder verwijs ik naar mijn artikel: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/10438-waarom-wordt-een-jood-jood-genoemd.html
Bbuitendijk, 31-10-2007 09:30
Hoewel er meer punten zijn waar ik het niet mee eens ben, wil ik één punt nadrukkelijk bestrijden. Paulus leerde niet dat de naam Israël niet meer gebruikt mocht dan alleen om de christenen aan te duiden. Dat is een leer die weliswaar in de christelijke kerk is ontstaan, waarvoor excuses, maar die niet van Paulus komt. Paulus leert juist nadrukkelijk dat Gods verbond met Israël blijvend is en dat er 'als de volheid van de volken is ingegaan' 'zo heel Israël bhouden zal worden, zoals geschreven staat: Uit Sion zal de Redder komen; Hij zal de goddeloosheden van Jakob afwenden. En dit is voor hen het verbond mijnerzijds, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.' (Romeinen 11:25-27, met een citaat uit Jeremia 31:33,34).
Reactie infoteur, 31-10-2007
Bedankt voor uw reactie.
U geeft zelf al aan dat er een verbond gesloten zal worden, wanneer God de zonden heeft weggenomen (Romeinen 11, 27). Dit impliceert dus volgens Paulus kennelijk een nieuw verbond. Als er een nieuw verbond nodig is dan geldt het oude klaarblijkelijk niet meer. En als het wel geldt dan is er geen nieuw verbond nodig. Paulus schrijft mijns inziens nogal tegenstrijdig. Hij schrijft bijvoorbeeld in vers 11-12: "Maar door hun misstap ging het heil naar de ongelovige volken, met de bedoeling, de joden jaloers op hen te maken." Wanneer het verbond tussen het joodse volk en God nog steeds rechtsgeldig is, is er geen reden voor jaloezie.