InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Overheidsplannen voor studiefinanciering

Overheidsplannen voor studiefinanciering

Overheidsplannen voor studiefinanciering Het gat in de rijksbegroting moet worden gedicht. Studenten zijn de dupe van bezuinigingen van de overheid. Zo staan er plannen op de agenda om de studiefinanciering in de masterfase af te schaffen. Ook de langstudeerboete en de bezuinigingen op de studenten ov chipkaart zijn voorbeelden van versobering van de studiefinanciering. Een overzicht van de overheidsplannen voor studiefinanciering.

Studeren is investeren

De naam van het wetsvoorstel om het recht op studiefinanciering drastisch in te perken, is “studeren is investeren”. En inderdaad, de student moet flink in de buidel tasten om zijn studie te bekostigen. De achterliggende gedachte is dat studeren betekent dat je moet investeren in je toekomst. Daarom wordt van studenten een eigen bijdrage verwacht.

De maatregelen worden per 1 september 2012 ingevoerd voor HO-studenten (HBO en WO). Een deel van de maatregelen zal per 1 januari 2013 in werking treden. De langstudeerboete is reeds per 2011 in werking getreden.

De belangrijkste overheidsplannen voor studiefinanciering op een rij:
  • Geen bijverdiengrens voor ZZP-studenten in het laatste jaar
  • Afschaffen basisbeurs in de masterfase
  • Afschaffen “spaarpotje” studiefinanciering
  • Inkorten recht op studenten ov chipkaart

Bijverdiengrens studiefinanciering

Studenten die studiefinanciering ontvangen, mogen niet meer dan een bepaald bedrag bijverdienen: de zogenaamde “bijverdiengrens”. Het kabinet wil het ondernemerschap onder studenten stimuleren. Daarom geldt er geen bijverdiengrens voor studenten die ZZP’er zijn en die in het laatste jaar van hun opleiding zitten. De maatregel treedt met terugwerkende kracht in werking.

Afschaffen basisbeurs masterfase

Een belangrijk onderdeel van de overheidsplannen voor studiefinanciering is het afschaffen van de basisbeurs in de masterfase. Per september 2012 wordt de basisbeurs in de masterfase afgeschaft. De aanvullende beurs blijft wel intact. Studenten kunnen het bedrag aan basisbeurs nog wel lenen. Na afronding van de studie moeten ze de lening met rente terugbetalen aan DUO. Het recht op de studenten ov-chipkaart wordt ook ingekort.

Bezuinigingen studenten ov chipkaart

Studenten kunnen gratis reizen met de studenten ov-chipkaart. Zij moeten een keuze maken uit een week – of weekendabonnement. Met ingang van september 2012 wordt het reisrecht ingekort. Tot deze datum hadden studenten ook in de leenfase (de fase die aanbreekt nadat er vier jaar studiefinanciering is genoten) recht op het studentenreisproduct. Dat recht wordt beperkt tot de nominale studieduur plus één jaar.

Langstudeerboete

De langstudeerboete, wie kent hem niet? Een student die langer dan een jaar uitloopt met zijn studie, moet c.a. € 3.000 extra collegegeld betalen. De maatregel geldt per september 2011.

Afschaffen “spaarpotje” studiefinanciering

Studenten die niet zeker weten of ze hun diploma binnen de diplomatermijn kunnen halen of om een andere reden hun studiefinanciering tijdelijk stopzetten, konden de prestatiebeurs “opsparen”. Na het behalen van hun diploma werd het restant uitbetaald. Dit “spaarpotje” voor de studiefinanciering wordt echter afgeschaft.

Conclusie

De overheidsplannen voor de studiefinanciering zijn niet mis. Het is belangrijker dan ooit om de juiste studie te kiezen. Want studeren is investeren… En dat is nog mild uitgedrukt voor deze heftige maatregelen.
Gerelateerde artikelen
Afschaffen basisbeurs studiefinancieringAfschaffen basisbeurs studiefinancieringHet kabinet ziet het afschaffen van de basisbeurs (onderdeel van de studiefinanciering) als reëele optie, nu er extra be…
Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013De hoogte van de studiefinanciering voor 2012 en 2013 is bekend. In dit artikel: de hoogte van de studiefinanciering 201…
Sociaal leenstelselSociaal leenstelselWe staan aan de vooravond van een sociaal leenstelsel. Het afschaffen van de studiefinanciering levert een bezuiniging o…
Afschaffing studiefinanciering voor masterstudenten?!Afschaffing studiefinanciering voor masterstudenten?!Om miljoenen euro’s per jaar te kunnen bezuinigen, neemt de overheid drastische maatregelen. Op 19 januari 2012 diende s…
Voorwaarden aanvullende beursVoorwaarden aanvullende beursStudiefinanciering bestaat uit de basisbeurs, een ov-studentenkaart, eventueel een lening en mogelijk een aanvullende be…
Bronnen en referenties
  • OCW-DUO

Reageer op het artikel "Overheidsplannen voor studiefinanciering"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!