InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Geluidshinder of geluidsoverlast

Geluidshinder of geluidsoverlast

Geluidshinder of geluidsoverlast Geluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebben vooral last van geluiden die afkomstig zijn van buren of feestjes. Geluidshinder kan ook in de eigen woning voorkomen, bijvoorbeeld een zoemend apparaat of een tikkende klok. Wanneer ontstaat er gehoorschade en wat te doen bij geluidsoverlast van de buren?

Wat is geluidshinder?

Geluidshinder is de psychische hinder die men ervaart wanneer er akoestische trillingen worden waargenomen. Vaak kan hierdoor ook een fysiologische schade door ontstaan. Een fysiologische schade betekent een schade aan het gehoor. Maar ook lawaai van een lager niveau kan als hinderlijk worden ervaren, en veroorzaakt vaak stress, slapeloosheid of onrust en irritatie.

Geluidshinder thuis

In de eigen woning kan er last zijn van geluid. Dit is vooral tijdens de nachtelijke uren het geval, waardoor men de slaap niet kan vatten. Geluidshinder kan ontstaan door een tikkende klok of wekker, verwarmingsbuizen die geluid maken, de blaffende hond, een zoemend apparaat of het snurken van de partner. Hoewel deze geluiden geen hoog decibel hebben, kunnen ze wel voor overlast zorgen. De geluiden zorgen voor irritatie en onrust. Overdag kan men geluidshinder in de eigen woning ondervinden van bijvoorbeeld de huilende baby, de kat die miauwt, de televisie die te hard staat of harde muziek. Maar ook een stofzuiger kan bij een ander tot irritatie leiden.

Geluidshinder: overlast door de buren

Buren geven wel eens een feestje. Op zich hoeft dit geen problemen met zich mee te brengen, zolang de buren dit netjes van te voren hebben gemeld en zich aan de afgesproken tijden houden. Wanneer het feestje echter langdurig doorgaat, kunnen andere buren geïrriteerd raken en niet kunnen slapen. Soms heeft dit als gevolg dat er een burenruzie ontstaat.

Blaffende honden van de buren kunnen boor veel geluidsoverlast zorgen. Niet alleen in de nacht, maar vooral overdag blaffen veel honden wanneer hun baas de hele dag niet thuis is. Een blaffende hond is niet snel stil te krijgen en vaak kunnen er maanden overheen gaan voordat de buren hun hond zover afgericht hebben dat deze niet meer blaft bij afwezigheid van de baas.

Soms is een woning bouwkundig niet goed geïsoleerd. waardoor er geluidsoverlast ontstaat. Dit is bijvoorbeeld het geval met vloeren die in één stuk doorlopen naar de volgende woning. Vooral bij tegelvloeren horen de buren goed hoe men over de vloer loopt of iets laat vallen. Ook kan het zijn dat men het toilet door kan horen trekken bij de buren, of de douche kan horen lopen. Vaak zal hierbij woningisolatie toegepast moeten worden.

Wanneer men vaak last ondervindt van de buren, is de meest logische en simpele oplossing om een gesprek met de buren te hebben. Soms echter helpt dit gesprek niet of zijn de buren niet bereid iets aan de geluidsoverlast te doen. In dit geval kan de woningbouw of een bemiddelaar worden ingeschakeld. Soms is geluidsisolatie een oplossing, in andere gevallen zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. Bel alleen in het uiterste geval de politie: het bellen van de politie komt de verstandhouding met de buren niet ten goede, maar soms is deze actie wel noodzakelijk om tot de ernst van de zaak door te kunnen dringen.

Beschadiging aan het gehoor door geluidshinder

Geluid wordt in sterkte weergegeven, met decibel (dB). Onder de 0 decibel hoort een mens niks. Een normale woonkamer geeft ongeveer 40 decibel weer. Mensen praten normaal op ongeveer 60 decibel. Beschadiging aan het gehoor kan optreden vanaf 100 decibel. Een discotheek kan 105-115 decibel zijn. Op 120 decibel ligt de pijngrens. De pijngrens betekent het ervaren van pijn bij het horen van een hard geluid.

Het geluidsniveau aan de gevel van de woning mag niet meer dan 50 decibel zijn. Dit houdt in dat het niveau in de woning hoger kan zijn, maar uiteindelijk aan de gevel afgezwakt moet zijn tot 50 decibel. Een blaffende hond kan wel 90 decibel weergeven. Ook gillende kinderen produceren ongeveer 90 tot 100 decibel. Deze geluiden kunnen door de buren als zeer hinderlijk worden ervaren. Hoewel ze geen beschadiging aan het gehoor opleveren, veroorzaken ze wel irritatie, slapeloosheid en onrust.

Een straatfeest of een thuisfeest waarbij men zelf aanwezig is, kan wel gehoorschade opbrengen wanneer het niveau boven de 100 decibel ligt. Vooral wanneer men hier langdurig aan blootgesteld wordt, kan dit lawaaidoofheid veroorzaken. Spreek daarom met elkaar af hoe hard de geluidsinstallatie staat: niet alleen ter bescherming van het eigen gehoor, maar ook om niet teveel overlast bij buren te veroorzaken. Wees bij een feestje voorbereid op klachten van buren: nodig, indien mogelijk, de buren zelf uit op het feest, dit voorkomt zeker klachten..
Gerelateerde artikelen
Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Geluidsoverlast kan betrekking hebben op harde geluiden, maar ook op lage steeds terugkerende geluiden. Geluidsoverlast…
Geluidsisolatie: het isoleren van een woningGeluidsisolatie: het isoleren van een woningEr zijn verschillende manieren waarop een huis kan worden geïsoleerd in het geval van geluidsoverlast. Er bestaan twee v…
Geluidsisolatie toepassen in huisGeluidsisolatie toepassen in huisSoms komt het voor dat u geluidsoverlast heeft van de buren of juist andersom. De buren hebben last van uw geluid. Er zi…
Geluidsisolatie op je slaapkamer: hoe aan te pakken?Geluidsisolatie op je slaapkamer: hoe aan te pakken?Het is erg frustrerend als je in bed ligt en niet kunt slapen vanwege herrie bij de buren, luide muziek door een autorad…
Geluidsoverlast zit soms vooral tussen de orenGeluidsoverlast zit soms vooral tussen de orenHoe is het mogelijk dat we doorslapen terwijl treinen voorbij ons huis denderen. Dat we op vakantie rustig in onze tent…
Bronnen en referenties
  • http://www.wet-online.nl/lexicon/geluidshinder.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lawaaidoofheid

Reageer op het artikel "Geluidshinder of geluidsoverlast"

Reacties

Wijkstra, 01-04-2017 19:06 #6
Ik heb een vraag over geluidsoverlast, onze buren zijn elke dinsdagavond en zaterdag van 9.30 tot 14.00 uur aan het lassen en slijpen in hun hok wat regen onze tuis aangrenst. Zelf hebben ze oordoppen op, maar wij kunnen niet op die momenten in onze tuin zitten. Mijn man heeft al met de buurman gesproken maar het antwoord was: ja het is hun hobby… Wat kunnen we hier aan doen?

Marga Star, 02-10-2016 20:35 #5
Mijn buurman heeft een motor van een pomp in zijn schuur staan. Het geluid is constant dag en nacht duidelijk hoorbaar bij mij in de tuin en in mijn schuurtje. Elk persoon die bij mij in het schuurtje komt vindt het geluid hinderlijk en je kunt hier niet langdurig blijven zonder je te gaan ergeren. Het valt binnen de geluidsnorm volgens de woningbouw vereniging. Ik heb weleens gehoord dat constante geluiden ook al hinderlijke last kunnen worden gezien.
Staat hier iets over in het wetboek en welke stappen moet ik dan ondernemen?

Eddy Vandenameele, 22-07-2015 13:40 #4
Hebben al lange tijd geluidsoverlast met een buur die telkens als hij dronken is agressief wordt, roept en tiert zowel in huis als in de tuin en zet daarbij zijn muziek op maximum. De geluidsinstallatie staat gericht tegen onze scheidingsmuur. De man heeft een ernstig drankprobleem en volgens getuigen is hij ook gebruiker van drugs. Heb reeds verschillende keren met hem gesproken wanneer hij nuchter is, en hij belooft dan dat het niet meer zal gebeuren en dat hij dringend naar de Dr moet. Is vroeger, volgens een van zijn partners, bij een psychiater geweest maar volgde zijn advies niet op. Tijdens zijn "briesen" krijg ik de indruk dat hij in een toestand van psychose is. Na gesprekken met hem zonder succes, heb ik de politie al meerdere keren laten komen. Dan is het enige dagen stil maar dan herbegint het. Ik kan u verzekeren dat dit voor ons een stresserende situatie is die onze gezondheid niet ten goede komt. Wij weten nooit op voorhand hoe de avond zal verlopen en durven geen vrienden niet meer uitnodigen. De buren kennen de situatie en worden ook soms verstoord zowel door zijn muziek als door zijn geroep in de tuin. De politie zegt niet veel te kunnen doen, wat kunnen wij doen. Met dank

J. van der Molen, 30-04-2015 19:48 #3
RWS wil bij ons in Harlingen de misthoorn verwijderen omdat, ie z, n functie heeft verloren.De gemeente wil nadat een handtekeningenactie via face book bij hun is ingediend, de misthoorn handhaven vanwege nostalgische gevoelens.Maar er zijn ook veel mensen die er last van hebben(slapeloosheid etc.).de mensen die ertegen zijn willen nu bezwaar aantekenen en eventueel naar de rechter.
Ik kan in de wet geluidshinder echter geen info vinden hoe we dat procedureel correct moeten aanpakken?
Weet U dat?
Bij voorbaat dank,
J.van der Molen

Lotten, 18-03-2015 13:28 #2
Kan ik wettelijk verplichten aan mijn bovenburen om de verwijderde goede isolatie weer aan te brengen. Ze leven nu op geschilderde plankjes op de balken. Ons gestucte plafond zit aan de onderkant van die balken met een loze tussenruimte tussen hun planken en ons plafond.

R. Schot, 02-04-2012 13:07 #1
Wij moeten ons er allemaal aan houden. Maar waarom de overheid niet? Ik heb geen toestemmig gegeven dat de luchtmacht hier even 1 uur lang rondjes draait met 4 raketten aan boord terwijl we vlak langs de zee wonen… En dan te bedenken dat als Gilze Rijen word opgeheven de straaljagers ook even gem Tholen gaan gebruiken om te oefenen… wederom zonder de burgers naar hun mening te vragen want de gemeente zal er wel weer dik voor worden betaald en de burgers hebben er last van…! Reactie infoteur, 25-04-2012
Helaas is dit op veel plaatsen het geval.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 28-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 6
Schrijf mee!