InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Vanaf welke leeftijd?

Vanaf welke leeftijd?

Vanaf welke leeftijd? Hoe ouder je bent, hoe meer je mag. In dit artikel worden veelgestelde vragen beantwoord, zoals: vanaf welke leeftijd mogen jongeren werken? Vanaf welke leeftijd is een identiteitsbewijs verplicht? Vanaf welke leeftijd is er recht op studiefinanciering? Maar ook vragen die voor ouders van belang zijn, zoals vanaf welke leeftijd zakgeld, belgeld en kleedgeld verstandig is.

Vanaf welke leeftijd zakgeld?

Het geven van zakgeld draagt bij aan de financiële opvoeding van een kind. Een kind leert bewust met geld omgaan en leer het principe van “op=op”. Maar vanaf welke leeftijd is het verstandig om uw kind zakgeld te geven? Van de kinderen van 8 en 9 jaar krijgt ongeveer 70% zakgeld. Bij middelbare scholieren ligt dit percentage op 90%.

Vanaf ongeveer zes jaar kun je jouw kind zakgeld geven. Het kind kan dan de verschillende munten herkennen. Op deze leeftijd zal je kind het zakgeld waarschijnlijk meteen uit willen geven. Het besef van de waarde van geld en het belang van sparen komt mettertijd. Hoeveel zakgeld je geeft, is afhankelijk van wat het kind met het zakgeld moet betalen, de leeftijd en het besteedbaar inkomen van de ouders.

Vanaf welke leeftijd kleedgeld?

De opvolger van zakgeld is in de meeste gevallen kleedgeld: een maandelijks bedrag waarvan je kind kleding moet kopen. Een mooie leeftijd om met kleedgeld te beginnen, is wanneer je kind 12, 13 of 14 jaar oud is. Met kleedgeld leert een kind om met een bepaald budget uit te komen. Tegelijk geeft het vrijheid om zelf te bepalen wat je koopt en wanneer je dat doet.

Vanaf welke leeftijd belgeld?

Belgeld is een vergoeding in de kosten van het bellen. Steeds meer ouders kiezen ervoor om hun kind belgeld te geven, omdat zij het belangrijk vinden dat hun kind mobiel bereikbaar is. Het is aan te raden om niet eerder met belgeld te beginnen dan wanneer uw kind de leeftijd van 12 jaar heeft.

Vanaf welke leeftijd is een identiteitsbewijs verplicht?

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitsbewijs nodig vanaf 14 jaar. Tot die leeftijd kunnen zij bij één van hun ouders op het paspoort.

Vanaf welke leeftijd autorijles?

De leeftijdsgrens voor autorijles was 18 jaar, maar dit is veranderd. De leeftijd waarop een jongere zijn rijbewijs mag halen, wordt steeds lager. Nu is het al mogelijk om vanaf 16,5 of 17 jaar autorijles te nemen. Maar tot je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt, mag je alleen met erkende begeleiders autorijden.

Vanaf welke leeftijd mag je werken?

Vanaf 13 jaar mogen jongeren al werken. Het gaat dan echter wel om klusjes in en rond het huis. Jongeren van 13 en 14 jaar zijn nog beperkt wat betreft de aard en de duur van de werkzaamheden. Jongeren vanaf 15 jaar mogen al wat meer. Vanaf 16 en 17 jaar mogen jongeren alle vormen van werk doen, maar er gelden wel restricties.

Vanaf welke leeftijd bouw je pensioen op?

Een vraag waar vermoedelijk weinig jongeren zich mee bezighouden, is de vraag vanaf welke leeftijd zij pensioen opbouwen. Het opbouwen van AOW-rechten begint vanaf 15 jaar tot 65 jaar. Ieder jaar wordt er 2% AOW opgebouwd.

Vanaf welke leeftijd krijg je studiefinanciering?

Om studiefinanciering te krijgen, moet je minimaal 18 jaar oud zijn. Ben je jonger, dan kun je in aanmerking komen voor een tegemoetkoming scholieren. De maximumleeftijd voor het aanvragen van studiefinanciering is 30 jaar.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel zakgeld geven?Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven?Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven?Hoeveel zakgeld moet ik mijn kind geven? Wat zijn standaard bedragen zakgeld? Twee vragen die ouders zich vaak afvragen.…
Zakgeld en kleedgeldZakgeld en kleedgeldZakgeld en kleedgeld is tegenwoordig heel normaal, vooral voor tieners. Maar wat zijn goede bedragen en wat moet er van…
Hoeveel kleedgeld geven?Hoeveel kleedgeld geven?Het is goed voor opgroeiende kinderen om de waarde van het geld te leren. Kinderen die dit op jonge leeftijd geleerd heb…
Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven?Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven?Kleedgeld is een vast bedrag per maand dat bedoeld is om kleren van te kopen. Veel jongeren krijgen kleedgeld van hun ou…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Nibud

Reageer op het artikel "Vanaf welke leeftijd?"

Reactie

Jeroen, 10-10-2012 12:48 #1
Ik zoek bepaalde gegevens over vroeger voor research. Mochten jongeren tussen1985 en 1992 op hun 16e al werken en zo ja hoe lang?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!