InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragen

Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragen

Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragen In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is in 2012. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanvragen en aan welke voorwaarden moet u voldoen? Gezinnen met kinderen (ongeacht het inkomen) hebben recht op kinderbijslag. Daarnaast kunnen zij in aanmerking komen voor een kindgebonden budget., mits zij aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Wat is het kindgebonden budget?

Het kindgebonden budget is een tegemotkomking van de overheid in de kosten van levensonderhoud van kinderen, bestemd voor gezinnen tot een bepaald inkomen. Het kindgebonden budget is in 2009 ingevoerd en wordt verstrekt door de Belastingdienst. In de toekomst zal het kindgebonden budget wellicht de kinderbijslag volledig gaan vervangen.. Of u in aanmerking komt voor het kindgebonden budget, hangt af van het inkomen. Hoe meer kinderen (onder de 18) hoe hoger het kindgebonden budget.

Hoogte kindgebonden budget

In tegenstelling tot de kinderbijslag is het kindgebonden budget inkomensafhankelijk. Bij een bruto verzamelinkomen (dit is het totale inkomen van u en uw partner) tot 28.413 ontvangt een gezin het maximale kinderbudget. Als het inkomen boven dit bedrag uitkomt, wordt het bedrag dat u aan kindgebonden budget ontvangt, geleidelijk aan minder.

De maximumbedragen in 2011 zijn:

Aantal kinderenKindgebonden budget
1 kind1.011
2 kinderen1.322
3 kinderen1.505
4 kinderen1.611
5 kinderen1.662
6 kinderen of meer51 extra per kind

Hoogte kindgebonden budget 2012

In 2011 is het kindgebonden budget licht gestegen. Deze verhoging wordt echter teruggedraaid per 1 januari 2012. Vanaf 1 januari 2012 tot 2015 zal het kindgebonden budget niet ieder jaar worden geidexeerd. Ook wordt in 2012 de oploop van het kindgebonden budget afgeschaft vanaf het derde kind.

Voorwaarden kindgebonden budget

Om in aanmerking te komen voor een kindgebonden budget, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
  • De leeftijd: Het kind is jonger dan 18 jaar
  • Opleiding: Het kind volgt een voltijd opleiding in het MBO of de VAVO
  • Nationaliteit: De aanvrager moet de Nederlandse nationaliteit hebben of burger zijn van een EE/EU-land
  • Het inkomen: als dit maximaal 28.413 is, hebt u recht op de maximale toeslag. Ligt het inkomen boven deze inkomensgrens, dan neemt het bedrag aan kindgebonden budget af.

Kindgebonden budget aanvragen

U kunt het kindgebonden budget aanvragen op de website www.toeslagen.nl . U hoeft het niet jaarlijks opnieuw aan te vragen. Als u kindgebonden budget ontvangt en uw inkomen verandert, moet u dit tijdig doorgeven aan de Belastingdienst. Anders loopt u het risico dat aan het einde van het belastingjaar blijkt dat u geld met terugbetalen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Regelingen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kindgebonden budget 2012Kindgebonden budget 2012In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanv…
Kindgebonden budget en kinderbijslagKindgebonden budget en kinderbijslagOuders hebben recht op een tegemoetkoming in de kosten bij het onderhouden van kinderen tot 18 jaar in de vorm van de ki…
Hoogte kindgebonden budgetHoogte kindgebonden budgetSinds 2009 kennen wij de term kindgebonden budget. Deze is in de plaats gekomen van de kindertoeslag. Gezinnen kunnen in…
Kindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkortingKindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkortingKindgebonden budget 2013, 2014 en 2015. Kindertoeslag. Het kindgebonden budget vervangt het voormalige kindertoeslag en…
Wat is een kindgebonden budget?Wat is een kindgebonden budget?Het kindgebonden budget is sinds 1 januari 2009 in de plaats gekomen van de kindertoeslag. Onder voorwaarden hebben gezi…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Toeslagen.nl

Reageer op het artikel "Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragen"

Reactie

Rie, 29-08-2011 16:56 #1
Kindgebonden budget in NIET afhankelijk van op welk soort voortgezet onderwijs het kind zit: Kinderen op MBO of VAVO dat u noemt krijgen een tegemoetkoming ouders van DUO/IB-groep.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Kinderbijslag 2012
Reacties: 1
Schrijf mee!