InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoogte Kinderbijslag 2012

Hoogte Kinderbijslag 2012

De hoogte van de kinderbijslag in 2012. De kinderbijslag zal waarschijnlijk in het kader van bezuinigingen niet gecorrigeerd worden voor de inflatie, dus zullen de bedragen hetzelfde zijn als in het voorgaande jaar Hoe kunt u kinderbijslag voor 2012 aanvragen?

Wat is kinderbijslag?

Kinderbijslag is een tegemoetkoming van de overheid in de kosten van het levensonderhoud van hun minderjarige kinderen. Om voor kinderbijslag in aanmerking te komen, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. De ouder moet ingezetene zijn, dus legaal in Nederland verblijven. Dan is hij namelijk “automatisch” verzekerd voor volksverzekeringen, zoals kinderbijslag.

Kinderbijslag aanvragen 2012

Het is niet nodig om kinderbijslag aan te vragen. De Sociale Verzekeringsbank stuurt namelijk een aanvraagformulier op, nadat aangifte is gedaan van de geboorte van het kind. Als de gezinssamenstelling verandert, hoeven deze wijzigingen niet worden aangegeven, omdat deze geregistreerd worden in het GBA.

Bezuinigingen kinderbijslag

Ook de kinderbijslag ontkomt niet aan het pakket van bezuinigingsmaatregelen van de overheid. De kinderbijslag is namelijk bevoren. Waarschijnlijk zal de kinderbijslag in 2012 bevroren blijven.

Hoogte kinderbijslag 2012

De Algemene Kinderbijslag Wet kent twee vormen van kinderbijslag:
  • Kinderen die geboren zijn voor 1 januari 1995
  • Kinderen die geboren zijn op of na 1 januari 1995

Voor 1995 had namelijk de grootte van het gezin ook invloed bij het bepalen van de hoogte van de kinderbijslag. Na deze datum heeft gezinsgrootte niet langer invloed op het bedrag aan kinderbijslag. Dit is een versobering van de AKW.

Kinderen geboren voor 1 januari 1995

Aantal kinderen12 t/m 17 jaar (bedrag per kind)
1€278,55
2€ 313,25
3€ 324,81
4€ 350,23
5€ 365,47
6€ 375,64
7€ 382,90
8€ 396,22
9€ 406,57
10€414,85

Kinderen geboren op of na 1 januari 1995

Leeftijd kind0 t/m 5 jaar6 t/m 11 jaar12 t/m 17 jaar
Bedrag per kind€ 194,99€ 236,77€ 278,55

Dubbeltelling kinderbijslag

Bij gezinsgrootte worden er soms meer kinderen geteld dan het werkelijk aantal kinderen. Het is namelijk zo dat sommige kinderen "dubbel" tellen. Dit kan gelden voor de ouders van kinderen tot 18 jaar die niet thuiswonend (in verband met studie of een handicap) en die de ouders grotendeels zelf onderhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Hoogte Kinderbijslag 2012"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 18-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Kinderbijslag 2012
Schrijf mee!