InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragen In 2012 wordt de huurtoeslag flink verlaagd. De kwaliteitskorting in de huurtoeslag wordt fors verhoogd. Dit leidt tot een verhoging van de maandelijkse huurlasten. De bezuinigingen op de huurtoeslag in 2012 leiden in 80% van de gevallen tot hogere maandlasten en treffen vooral de lagere inkomens. Wat zijn de voorwaarden voor huurtoeslag in 2012? Hoeveel huurtoeslag kunnen huurders krijgen in 2012?

Wat is huurtoeslag?

Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten voor het huren van een woning. Om in aanmerking te komen, moet de huur binnen bepaalde marges vallen. Bovendien mogen en inkomen en het vermogen niet boven een bepaalde grens uitkomen: de zogenaamde inkomenstoets en vermogenstoets.

Veranderingen huurtoeslag 2012

Kwaliteitskortingsgrens 2012
Huurders kregen in 2011 nog 75% van de huur tussen de kwaliteitskortingsgrens van € 361,66 en de aftoppingsgrens. Dat percentage wordt verlaagd naar 65%: wat minder huurtoeslag betekent. Ouderen, gehandicapten en alleenstaanden kregen in 2011 nog huursubsidie voor 50%^van de huur boven de aftoppingsgrens. Dat percentage is in 2012 slechts 40%. De huurders in de goedkope huurwoningen tot € 361,66 hebben niet met de bezuinigingen te maken.

Normhuur 2012
De normhuur is de huur die huurders zelf betalen. In 2012 blijft de opslag op de normhuur gehandhaafd: in 2013 neemt het toe met € 3,93 voor alle mensen die huurtoeslag ontvangen.

Voorwaarden voor huurtoeslag

  • Er moet sprake zijn van zelfstandige woonruimte
  • Inkomensgrens
  • De aanvrager is 18 jaar of ouder
  • De aanvrager bezit de Nederlandse nationaliteit of is in het bezit van een geldige verblijfsvergunning
  • De huur mag ook niet boven een bepaald bedrag uitkomen. In 2010 moet de huur lager zijn dan €647,53 per maand, maar niet minder dan €209,37 Voor jongeren onder de 23 jaar geldt een huurgrens van €357,37 per maand.

Inkomensgrens huurtoeslag 2012

Voor het ontvangen van huurtoeslag gelden bepaalde inkomensgrenzen:
  • Alleenstaanden jonger dan 65 jaar: € 21.450
  • Alleenstaanden ouder dan 65 jaar: € 20.200
  • Eenpersoonshuishoudens jonger dan 65 jaar: € 29.125
  • Eenpersoonshuishoudens ouder dan 65 jaar: €27.575

Hoeveel huurtoeslag/ Hoogte huurtoeslag

Hoeveel huurtoeslag iemand krijgt, is afhankelijk van zijn of haar inkomen en de hoogte van de huur. De huurtoeslag kan oplopen tot maximaal €300. Bedragen die lager zijn dan €24 worden niet uitbetaald. Toch loont het de moeite om huurtoeslag aan te vragen als u minder dan €24 huurtoeslag krijgt, want na afloop van het jaar volgt de definitieve berekening van de huurtoeslag, die gunstig uit kan pakken.

Berekenen huurtoeslag

Op de site van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te zien hoeveel huurtoeslag u ontvangt. U hebt daarbij de volgende gegevens nodig:
  • Overzicht van de huurkosten
  • Laatste jaaropgaaf of loonstrook
  • Laatste aanslag inkomstenbelasting

Te hoog inkomen: huurtoeslag stopzetten

Een belangrijk criterium voor het toekennen van huurtoeslag is het inkomen, dat niet boven een bepaalde grens mag uitkomen. Als je inkomen is gewijzigd en hoger is geworden, vergeet dan niet om de huurtoeslag stop te zetten, om te voorkomen dat je na afloop van het belastingjaar alle huurtoeslag moet terugbetalen.

Normhuur omhoog in 2013

In 2013 komt er nog een bezuinigingsmaatregel. De normhuur zal dan worden verhoogd met 3,93 per maand. Voor zowel 2012 als 2013 geldt dat de bezuinigingen op de huurtoeslag vooral de laagste inkomens treffen.

Huurtoeslag 2012 aanvragen

Huurtoeslag voor 2012 kan worden aangevraagd op de website Toeslagen.nl, via een formulier. Je hoeft maar een keer huurtoeslag aan te vragen. Daarna krijg je ieder jaar de huurtoeslag vanzelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is zelfstandige woonruimte?Wat is zelfstandige woonruimte?Het is van belang om onderscheid te maken tussen zelfstandige woonruimte en onzelfstandige woonruimte. Bij zelfstandige…
Huurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten voor het huren van een woning. Om in aanmerking te komen, mag de huur nie…
Huurtoeslag 2012De vroegere huursubsidie heet sinds 2006 huurtoeslag. De huurtoeslag zal in 2012 verlaagd gaan worden ten opzichte van h…
Hoogte en uitbetalingsdata huurtoeslag 2014Hoogte en uitbetalingsdata huurtoeslag 2014In Nederland heeft iedereen recht op een woonruimte. Als een huurder een zelfstandige woonruimte heeft, dan zou de huurd…
Huurtoeslag: huurtoeslag in 2012 minderHuurtoeslag: huurtoeslag in 2012 minderIn 2012 gaat het mes in de huurtoeslag. Het merendeel van de huurders die in 2011 huurtoeslag ontvangen, krijgt in 2012…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragen"

Reacties

Linda, 08-05-2013 18:19 #34
Ben zo teleurgesteld, stem nooit meer op pvda, ineens 80 euro minder huurtoeslag per maand, en 350 euro eigenrisico bij ziektekosten, zo oneerlijk, rijke mensen krijgen toch ook kinderbijslag en hypotheekrente aftrek. enz…?

Eleo Nora, 24-04-2013 10:09 #33
Kan ik nog huurtoeslag over 2012 en zelfs voorgaande jaren krijgen als blijkt dat ik er wel recht op had maar het niet aan heb gevraagd?

Margreet Nooij, 21-01-2013 11:07 #32
Wat is het verschil tussen: alleenstaand jonger dan 65 jaar en eenpersoonshuishoudens jonger dan 65 jaar? Het is een verschil van 7675 euro en dat is toch aanzienlijk.
Hartelijke groet Margreet Nooij

Marco Hanekamp, 24-12-2012 13:28 #31
Onze liberale 'vrienden' van VVD én Pvda (die tegenwoordig net zo rechts zijn als hun VVD-vriendjes) hebben ons een mooie streek geleverd! In plaats van bezuinigen op de torenhoge villatoeslagen, pakken ze ons! Verder gaat het geld naar oorlogstuig om bondgenootje Amerika van dienst te zijn: vliegtuigjes naar Turkije! Daarnaast zijn er nog tal van andere zieke maatregelen van dit ondernemers/kapitalistenkabinet!

B. G. Meyran, 12-09-2012 11:14 #30
Geachte redactie,
In uw artikel schrijft u dat de inkomensgrens voor het verkrijgen van huursubsidie voor alleenstaanden jonger dan 65 jaar € 29.125 is. Echter klopt dit niet volgens de belastingdienst die zeggen dat de inkomensgrens voor huursubsidie voor alleenstaande jonger dan 65 jaar ligt op € 22.025 euro. Wat is correct? Graag zou ik dat van u vernemen.

m.v.g.
BGM

Joko, 08-09-2012 20:03 #29
Bedankt voor deze informatie. Wat mij niet duidelijk wordt is welke normhuur er in 2012 nu exact geldt. Kunt u dit verduidelijken? Verder een klein puntje: Als u een link plaatst (naar toeslagen.nl bijv.); waarom maakt u die dan niet aanklikbaar?

Lisa, 18-07-2012 14:34 #28
Ik heb een meerpersoonshuishouden en verdien iets onder de 29.500 per jaar. Mijn huur is 666 euro. Zit net 2 euro onder de huurgrens. Wat kan ik hiermee, of heb ik gewoon pech. Of zou in 2013 de huurgrens omhoog gaan?

Corne, 10-07-2012 22:16 #27
Gelieven uw gegevens controleren

Het referentie-inkomensijkpunt bedraagt:
a. voor een eenpersoonshuishouden: € 22 875;
b. voor een meerpersoonshuishouden: € 29 725;
c. voor een eenpersoonsouderenhuishouden: € 21 550;
d. voor een meerpersoonsouderenhuishouden: € 28 925

Met vriendelijke groet

C.

M. A. Breeuwer, 11-06-2012 12:21 #26
Wat is het verschil tussen allenstaanden boven 65 jaar, en eenpersoonshuishopudens boven 65 jaar?

Martha van de Vooren, 08-05-2012 15:09 #25
Je kunt huurtoeslag krijgen als het een zelfstandige woonruimte is. Nu heb ik een woonruimte gevonden waar alléén het toilet met meerdere personen gedeeld moet worden (volgens mij 1 persoon). Valt deze woonruimte dan wel gewoon onder een 'zelfstandige woonruimte'?

Yahya Akram, 07-05-2012 21:17 #24
Wat ik niet snap is, dat ik wel geacht wordt om € 500, - per maand aan huur te betalen, maar geen hypotheek kan krijgen wat me ook € 500, - per maand kost aan vaste lasten? hoezo krom?

Dick Arts, 01-05-2012 15:40 #23
Het maakt wél uit of je hem stop zet! Maar de Nederlander moet gaan in zien dat wij belastingen e.d. betalen o.b.v. jaarinkomens en niet o.b.v. maandinkomens. Mijn vriendin heeft een eigen zaak (onlangs gestart) dus ik zou o.b.v. mijn inkomen nu een huursubsidie kunnen aanvragen, maar mocht ze winst gaan maken dan moeten we het weer terug betalen. Ben dus liever alert op je (nabije) toekomst.

Vlinderpuck, 30-04-2012 13:44 #22
Toen ik in 2009 - na een half jaar in de WW te hebben gezeten - een baan vond, heb ik onmiddellijk mijn huurtoeslag stopgezet. Tot mijn grote schrik ontving ik in 2011 opeens het bericht van de belasting dat ik mijn huurtoeslag van de 1e helft van 2009 (ruim 930 euro) alsnog terug moet betalen (want mijn totale inkomen over 2009 zat boven de inkomensgrens). Het maakt dus helemaal niet uit of je wel of niet stopzet…

Laya, 20-04-2012 15:29 #21
Onze dochter van 19 en haar vriend van 21 willen gaan samenwonen; valt niet mee om woonruimte te vinden; nu mijn vraag: als wij als ouders een woning kopen (met hypotheek); kunnen we het dan doorverhuren aan dochter en vriend. Zij hebben als inkomen alleen studiefinanciering. Komen ze dan in aanmerking voor huursubsidie?

Petra van Beers, 09-03-2012 20:43 #20
Wanneer ben je een eenpersoonshuishouden. Mijn dochter woonde bij mij toen ging zij verhuizen omdat ze 23 was en haar inkomen in 2012 voledig bij mijn inkomen werd opgeteld en ik daarom minder huursubsidie kreeg nu krijg ik nog minder omdat ik in de allenstaande groep val ik ben nu toch nog steeds een eenpersoonshuishouden?

M. Hellinga, 05-03-2012 13:10 #19
Er klopt iets niet. Bij kopje Inkomensgrens huurtoeslag 2012, wordt o.a. vermeld:
1) alleenstaanden, ouder dan 65 jaar : € 20.000
2) eenpersoonshuishoudens, ouder dan 65 jaar : € 27.575
Er bestaat bij de Belastingdienst maar één categorie alleenstaande, je kunt niet kiezen.
Hoe komt u aan deze bedragen? Wat is het verschil tussen alleenstaanden en eenpersoonshuishoudens? Graag z.s.m.bericht terug!

Steunpunt Minima St Houvast Heerenveen, 18-02-2012 12:37 #18
Eerst maar de vraag wanneer er antwoord komt op gestelde vragen. Kunnen antwoorden openbaar geplaatst worden?
We hebben een case van een wajonger die zelfstandig ging wonen vanuit de opname GGZ. Eind 2011 werd huurtoeslag aangevraagd. De kortingen vanuit de AWBZ verliepen echter door langs hun eigen termijnen. verschillende schijven maakten dat de wajonger eer deze kon gaan wonen al in schulden dreigde te komen want ook het UWV moest wachten eer het volledige inkomen gestort kon worden. Vervolgens opnieuw huurtoeslag aangevraag voor 2012. ( zorgtoeslag liep uiteraard al) De huurtoeslag werd met terugwerkende kracht later teruggestort. De Wajonger ontving echter na verloop een afwijzing met "U heeft teveel aan inkomen". Hierover werd gebeld en wat bleek? er was een punt of komma in het overzicht van de computer wat aangaf dat deze wajonger miljonair zou zijn. Wat in werkelijkheid dus niet zo was. Wat echter wel weer, volgens de belastingdienst, 8 weken zou duren eer dit rechtgetrokken was. Humor? Nou néé. De computer spoog daarna al rap een terugbetalingseis in de brievenbus van de wajonger. Niet alleen voor de huurtoeslag eind 2011 maar ook voor de zorgtoeslag. De gegevens van deze Wajonger zijn ook weer binnen vanuit het UWV en wel de jaaropgaaf 2011. Jaaropgaaf 2010 UWV ook bekend bij Belastingdienst. Overigens alle gegevens bekend bij de Belastingdienst ivm deze uitkering. Rest uiteraard dat "'n goede start" naar de "maatschappij" geen pluim kan verdienen voor alle betreffende instanties die meespelen in deze acte. Wat tevens een scheef beeld geeft met het oog op schuldenproblematiek en het verwijt naar burgers die constant tegen deze zaken aanlopen. Wat de wajonger betreft; deze wordt opgevangen totdat alle instanties, waaronder nu ook weer de belastingdienst met afwijzing huurtoeslag 2012 en terugvordering, rust hebben gebracht. Ook zij zijn verantwoordelijk voor het slagen van de terugkeer in de maatschappij.

Theo Lamers, 13-02-2012 10:28 #17
Wat is het verschil in de interpretatie tussen eenpersoons huishouden jonger dan 65 jaar
en alleenstaanden jonger dan 65 jaar? Is dit omdat ze samenwonend of gehuwd zijn geweest?

Tony, 20-01-2012 13:24 #16
Links heeft vanaf den Uil vergeet Kok niet, maar uitgegeven waar we nu de rekening voor moeten betalen! Om rechts als tuig te bestempelen is erg goedkoop linkse rakkers, kijk om jullie heen en kunt zien hoe goed de niet willende werkschuwe lieden reageren!

Meyran, 24-12-2011 12:27 #15
Kan ik in het jaar dat ik 23 jaar wordt al voor een hoger huurbedrag huren dan de 357 euro voor 22 jarigen.
Of moet ik echt al 23 jaar zijn.
En heb ik dan recht op huur subsidie bij een inkomen datlager ligt dan 25000,- op jaarbasis.
Graag zie ik uw reactie tegemoet.
b.v.d.

R. Schiffers, 22-12-2011 19:51 #14
Inkomensgrens huurtoeslag 2012 klopt niet.
Er staat twee maal eenpersoonshuishoudens terwijl hier neem ik aan méérpersoonshuishoudens moet staan. Niet onbelangrijk.

Tina, 18-12-2011 14:31 #13
Is huurtoeslag en zorgtoeslag belastbaar? ik bedoel, als je een bedrag aan toeslag ontvangt wordt dat dan bij je inkomen opgeteld en betaal je daar aan het eind van het jaar dan weer belasting over?

Tja, 10-12-2011 17:07 #12
Zolang "arme" mensen op een extreem rechtse patyij als de PVV stemmen of op de lobbyclub van de banken/grote multinationals (VVD) dan krijg je dit rechtse beleid. Mensen beseffen niet dat rechts tuig graag willen dat alle mensen met weinig poen gaan inleveren voor de grote graaiers en dat we dezelfde teringzooi gaan krijgen als de VS

Char, 08-12-2011 12:24 #11
Ik ben het helemaal zat met dit kabinet. De armen leeg plukken dat kunnen ze wel, dat is nou echt iets van de VVD. Ik wil dat er opnieuw gestemt wordt, want dit trek ik niet langer. Net een nieuwe woning en door al deze veranderingen in 2013 waarschijnlijk niet meer betaalbaar in mijn eentje. We moeten met zijn allen voor ons zelf op komen. Misschien toch een keer met zijn allen demonstreren en niet opgeven. Want als dit nog lang zo door gaat, stijgt de criminaliteit ontzettend hard.

Sander, 30-10-2011 19:30 #10
Ja mensen dat is ons goede fijne kikkerlandje, we hebben het zo goed met z, n allen.
wij maar betalen voor alles en nog wat.

zo krijg je criminaliteit, geen geld om zelfs een stuk droog brood te vreten!

Dick Joustra, 19-10-2011 17:37 #9
Ik ben gescheiden en ik woon nu nog in de verkochte woning, die nu nog ons gezamenlijk eigendom is. Mijn ex-vrouw en kinderen wonen al elders. Overdracht woning uiterlijk 1-3-2012. Wil gaan huren, alleen de datum per wanneer is nog onzeker. Ik heb een UWV uitkering van ongeveer 20.000,-. Welk bedrag moet ik hanteren voor de toeslag 2012: alleenstaande ouder of alleenstaande? Ik heb nl. wel 2 volwassen kinderen, maar die verblijven momenteel bij mij ex.

Ankie, 29-09-2011 09:58 #8
Ben begin 2011 verhuisd en betaal momenteel bijna het dubbele aan huurkosten (nu € 504,-). Begin 2011 kon ik nog geen huursubsidie aanvragen, vanwege de hoogte van mijn eigen vermogen. Echter, al in juni dit jaar zat ik door alle uitgaven onder deze grens.
Op welk moment kan ik nu huurtoeslag aanvragen. Pas óp 01-01-2012, of kan dit al in de periode ervoor? De behandeling duurt zo'n 6 tot 8 weken heb ik begerepen.
Graag zou ik een antwoord op deze vraag ontvangen. Hartelijk Dank!

Stevie van Stuivenberg, 26-09-2011 14:34 #7
Mijn moeder komt ook in aanmerking voor huurtoeslag, Zij heeft opdracht gegeven deze toeslag direct op rekening van de Woningstichting Kleurrijkwonen Geldermalsen te storten. Bij haar verhuizing van haar oude naar een bejaardewoning hebben ze een behoorlijke afrekenfout gemaakt bij de Woningstichting Kleurrijkwonen. Men vertelde ons dat dit bedrag binnen het jaar verrekend zou worden. Nu beweren ze na dit jaar dat er wisselende toeslagen uitgekeerd zijn waardoor het bedrag nu vereffend zou moeten zijn.
Klopt het dat de Belastingdienst onregelmatrige bedragen uitkeerd terwijl men aan het begin van de huurtermijn wordt opgegeven dat zij 197,00 p.mnd zal ontvangen? Het bedrag bedraagt 115,75 euro, voor haar een redelijk bedrag. Mijn moeder heeft iedere maand hetzelfde huurbedrag betaald aan de Woningstichting. Mijn moeder heeft geen geld ontvangen. Wat adviseert u mij te doen?

Hans Wig, 24-09-2011 17:03 #6
Dit kabinet spreekt over meer verantwoordelijkheden bij de burger maar ook over respect voor elkaar hebben. Nou, wij zijn geen kleine kinderen, althans ik niet 57 jaar, en ik heb verantwoordelijkheden op allerlei gebied. Over respekt gesproken, ik heb voor iedereen respekt maar ik wil toch even kwijt dat dit huidige kabinet geen verantwoordelijkheid draagt en tevens geen respekt toont t.a.v. haar burgers. Gezien allerlei maatregelen die zij door wil voeren t, a, v, de huurtoeslag en zorgtoeslag. Ik moet straks mijn huurwoning uit daar ik het niet meer betalen kan. Wij, de minima, zijn gedoemd te worden als een hol-bewoner. Dit noent men dan "een beschaafd land"!

G. van den Heuvel, 23-09-2011 14:29 #5
Begrijp ik nu goed uit uw overzicht omtrent huurtoeslag, dat het kabinet het te ontvangen bedrag van huurtoeslag verlaagd en tevens de inkomensgrens naar beneden bijstelt?
De inkomensgrens voor jonger dan 65 is nu in 2011, 29350 Euro

Karin, 23-09-2011 09:10 #4
- Bezettingsnormen sociale huurwoningen voor Amsterdam en Diemen:
- Oppervlakte t/m 59 m2: minimaal 1 persoon
- Oppervlakte 60 t/m 79 m2: minimaal 3 personen
- Oppervlakte vanaf 80 m2: minimaal 5 personen
Je zit dan ongewild aan een hoge huur vast, je hebt geen keus. Dat betekent dus dat ik nooit voor een lagere huur in aanmerking had kunnen komen (3 persoonshuishouden).

M., 17-09-2011 23:18 #3
Zo te zien ga ik in 2012 op straat met mijn 3 kinderen, ik ben werkende alleenstande moeder met kinderen van 3, 4, en 6 jaar. Kindergebonden buget voor derde kind zal ik vanaf januari niet meer krijgen, huurtoeslag wordt minder, ik werk gemmideld 22 uur per week in -ploeg diensten en rij ongeveer 2,5 uur per dag met openbaarvervoer, mijn jongste zit 33 uur per week op de kinderdag verblijf en vanaf januari zal ik dus ook geen recht hebben om toeslag te krijgen op al die uren. Mijn bruto inkomen zijn rond 18.000 euro per jaar, met al die toeslagen kom ik op dit moment niet helemaal rond, ik vraag mij af wat moet ik doen? Als ze moeten bezuinigen, kunnen ze dan best beginnen met eigen salarissen en bonussen, zo te zien arme mensen worden armer en rijk nog rijker.

Padredejonas, 17-09-2011 23:01 #2
Vermoedelijk wordt bedoeld:

* Alleenstaanden jonger dan 65 jaar: € 21.450
* Alleenstaanden ouder dan 65 jaar: € 20.200
* MEERpersoonshuishoudens jonger dan 65 jaar: € 29.125
* MEERpersoonshuishoudens ouder dan 65 jaar: €27.575

Verduidelijking behoeft verder de zin: "De huurtoeslag kan oplopen tot maximaal €300. Bedragen die lager zijn dan €24 worden niet uitbetaald. " Bedoeld wordt (vermoedelijk) EUR 24 / jaar en verder hetzij EUR 3.000 / jaar hetzij EUR 300 / maand.

Amse, 17-08-2011 16:55 #1
Er zijn bijna geen huurwoningen te vinden waar je een huur van ongeveer € 365= betaald. En als men die al vindt dan is dat kans groot dat je in een achterstands wijk terecht komt. En wie betaald dan de verhuiskosten want mensen die een huur toeslag hebben, hebben het toch al niet breed. Bedankt C.D.A en V.V.D

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Toeslagen 2012
Reacties: 34
Schrijf mee!