InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bezuinigingen kinderopvang 2012

Bezuinigingen kinderopvang 2012

De overheid zet het mes in de kinderopvang. Al in 2011 zijn de kosten die ouders betalen voor kinderopvang, behoorlijk gestegen. Verdere bezuinigingen zullen worden doorgevoerd van 2012 tot 2015. Zo wordt de maandelijkse bijdrage voor kinderopvang verhoogd. De kinderopvangtoeslag daalt. Wat kost kinderopvang in 2012? Hoeveel bedraagt de kinderopvangtoeslag in 2012? Welke bezuinigingen worden er doorgevoerd?

Bezuinigingen kinderopvang 2011

De kinderopvangtoeslag, een bijdrage van de overheid in de kosten voor de kinderopvang, is fors verlaagd. De tabel voor de kinderopvangtoeslag is in 2011 zodanig aangepast, dat ouders 25% meer betalen dan in 2011. De overheid wil door deze maatregel 230 miljoen euro bezuinigen.

Bezuinigingen kinderopvang 2012

In de periode van 2012 tot 2015 zullen er extra maatregelen worden genomen om de kosten voor kinderopvang verder terug te brengen. De overheid streeft naar een bezuiniging van nog eens 310 miljoen in 2012. De uiteindelijke bezuiniging is een slordige 900 miljoen euro. Het gaat om de volgende bezuinigingen, die stapsgewijs zullen worden doorgevoerd:
  • De kinderopvangtoeslag voor het tweede kind wordt verlaagd
  • De werkgeversbijdrage wordt afgeschaft voor de hogere inkomens. De werkgever betaalt 1/3 van de kinderopvang, maar vanaf een gezinsinkomen van 115.000 per jaar wordt deze bijdrage 0.
  • Het maximum uurtarief wordt verlaagd tot 5.

Verlagen uurtarief kinderopvang

Het verlagen van het uurtarief voor de kinderopvang heeft desastreuse gevolgen voor met name de lagere inkomens. Het uurtarief is namelijk niet afhankelijk van het inkomen van de ouders, maar van het uurtarief van het kinderdagverblijf en het aantal uren opvang.

Gevolgen bezuinigingen kinderopvang

De gevolgen van bezuinigingen in de kinderopvang zijn een flinke kostenbesparing voor de overheid. Voor werkende ouders die hun kind naar de kinderopvang brengen, zijn de gevolgen echter zeer nadelig. Moeders zullen naar verwachting opnieuw een afweging maken tussen werken of thuis blijven om voor hun kind(eren) te zorgen. Want werken om de kinderopvang te betalen is uiteraard niet aantrekkelijk. In de kinderopvang zullen er mogelijk gedwongen ontslagen vallen.

Ouderbijdrage kinderopvang

De maandelijkse ouderbijdrage voor de kinderopvang gaat stijgen. De onderstaande tabel presenteert de ouderbijdragen in absolute bedragen voor een aantal inkomens. Weergegeven zijn de effecten voor ouders bij opvang van twee kinderen in de leeftijd van 0 4 jaar, uitgaande van kinderopvang twee dagen in de week.

Verzamelinkomen in UItgaven 2011Uitgaven 2012Uitgaven 2013
Minimum: 19.000 67 88 103
Modaal: 35.000 116 153 168
2x Modaal: 70.000 257 338 353
2,5x Modaal: 85.000 332 435 450
3,5x Modaal: 135.000 424 523 714

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid (kamerstukken)
  • NOS Journaal

Reageer op het artikel "Bezuinigingen kinderopvang 2012"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 25-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Bezuinigingen 2012
Schrijf mee!