InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Passend werk bij ziekte

Passend werk bij ziekte

Passend werk bij ziekte Wat houdt “passend werk” in? Is het mogelijk om passend werk te weigeren en welke consequenties heeft dit? Als u door een ziekte of ongeval uw werk niet kunt doen, heeft de werkgever de verplichting om passend werk aan te bieden.

Wat is passend werk?

Passend werk is werk dat u kunt doen ondanks uw ziekte of beperking. Het uitgangspunt is aanpassing van uw eigen functie, maar het kan ook gaan om andere werkzaamheden binnen hetzelfde bedrijf of bij een andere werkgever. Passend werk kan tijdelijk zijn, als u het werk naar verwachting kunt hervatten op termijn.

Passend werk bij ziekte

De werkgever is verplicht om de werknemer die zijn eigen werk niet meer kan verrichten, zo snel mogelijk passend werk aan te bieden. Als er geen mogelijkheden zijn binnen zijn eigen bedrijf, moet hij op zoek gaan naar werk bij een andere werkgever. Hij heeft de mogelijkheid om deskundigen in te schakelen, zoals de arbodienst of een re-integratiebedrijf.

Aanvaarden van passend werk

In het eerste halfjaar heeft de werknemer de tijd om te zoeken naar werk dat overeenkomst met zijn opleidingsniveau en werkervaring. Na zes maanden moet de zieke of arbeidsongeschikte werknemer zich flexibel opstellen met het aanvaarden van passend werk. Hij moet ook werk op een lager functieniveau accepteren. Hoe langer de werknemer niet aan het werk is, hoe meer functies in de categorie “passend werk” vallen.

Passend werk weigeren

De werknemer heeft de plicht om aangeboden passend werk te aanvaarden. Het weigeren van passend werk heeft vergaande gevolgen voor de werknemer. Als een werknemer passend werk weigert, mag de werkgever de loonbetaling stopzetten. Als uiterste redmiddel mag een werkgever een werknemer die onvoldoende meewerkt aan zijn re-integratie tijdens de eerste twee ziektejaren ontslaan. Hij heeft dan wel een ontslagvergunning van het UWV-Werkbedrijf nodig.

Second Opinion UWV

Als u van mening bent dat het werk niet passend is, kunt u een Second Opinion aanvragen bij het UWV. Dit is mogelijk voor zowel werkgever als werknemer. De kosten zijn €50 en moeten worden betaald door de aanvrager. Als het UWV vindt dat het werk passend is, kunt u worden ontslagen bij werkweigering. Als het werk niet passend is naar het oordeel van UWV, dan moeten werkgever en werknemer op zoek naar werk dat wel passend is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Passend werk bij ziekte"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!