InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Voorwaarden Wajong-uitkering

Voorwaarden Wajong-uitkering

Wat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van een Wajong-uitkering? Wat is het verschil tussen de Wajong voor 1 januari 2010 en de “nieuwe” Wajong? Hoe wordt de hoogte van de uitkering bepaald?

Voorwaarden Wajong-uitkering

Ingezetene

De eerste voorwaarde is dat de aanvrager voor de Wajong ingezetene moet zijn. Dit houdt in dat hij legaal woont en verblijft in Nederland. Ingezetenen zijn verzekerd voor de volksverzekeringen en de sociale voorzieningen.

Wachttijd Wajong

Voor de Wajong geldt een wachttijd van een jaar. Een jonggehandicapte komt pas een jaar na het begin van zijn arbeidsongeschiktheid in aanmerking voor een Wajong-uitkering en niet eerder dan op zijn 18e jaar. De aanvraag moet uiterlijk drie maanden na de 17e verjaardag worden ingediend.

Arbeidsongeschikt

Een andere belangrijke voorwaarde voor de Wajong is dat de aanvrager gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt is. Na de aanvraag volgt er een beoordeling van het UWV. Volgens de “oude Wajong” (de Wajong voor 2010) werd de arbeidsongeschikte ingedeeld in een arbeidsongeschiktheidsklasse. Maar sinds 1 januari 2010 wordt de jongere ingedeeld in een groep.

Indeling Wajong

De groepen zijn de volgende:
  • werken
  • Schoolgaand of studerend
  • Jongeren die nu niet kunnen werken, maar later wel
  • Jongeren die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn

Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt

Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt houdt in dat er sprake is van volledige arbeidsongeschiktheid, zonder zicht op herstel.

Hoogte Wajong 2011

Hoe hoog is de Wajong-uitkering? Dit hangt ervan af. Er zijn namelijk twee soorten Wajong-uitkeringen: de “oude” Wajong en de “nieuwe”. De oude Wajong is de Wajong voor 1 januari 2010. Toen werd de hoogte van de uitkering bepaald door de arbeidsongeschiktheidsklasse waarin de jonggehandicapte was ingedeeld.

Sinds 1 januari 2010 wordt de uitkering vastgesteld op basis van het loon dat de jongere met werken kan verdienen. De jongere krijgt maximaal 75% van het minimumloon.

Veranderingen Wajong 2011

Als het aan het nieuwe kabinet ligt, gaat de Wajong ingrijpend veranderend. De sociale werkvoorziening, de bijstand en de Wajong zullen dan worden geïntegreerd in één regeling. Dit heeft vergaande gevolgen voor Wajong’ers. Zij zullen worden herkeurd en de Wajong blijft alleen toegankelijk voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Ook worden mensen die een Wajong-uitkering ontvangen mogelijk geconfronteerd met een vermogenstoets.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorwaarden Wajong-uitkering"

Reactie

Elisa Blom, 13-05-2013 21:41 #1
Beste UWV,

Op dit moment heb ik al ruim 10 jaar een gedeeltelijke Wajong aangevuld met een WAO uitkering. Mijn vader is pas overleden en ik wil graag weten of ik hetzelfde bedrag van de Wajong ontvang als ik bij mijn moeder zou gaan wonen. Zij heeft een pensioen.
met vriendelijke groet,
Elisa Blom

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!