InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong

Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong

Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong Bouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.

AOW rechten opbouwen

Voor alle duidelijkheid gaat het niet om de vraag of er AOW wordt opgebouwd. Iedereen die legaal in Nederland verblijft, bouwt vanaf zijn vijftiende tot aan zijn 65ste AOW-rechten op: 2% per jaar. De enige voorwaarde is "ingezetene" zijn in Nederland. Voor alle uitkeringen geldt dat de opbouw van AOW-rechten gewoon doorgaat. Of er sprake is van een aanvullend pensioen, verschilt per uitkering. Het pensioen is dan gerelateerd aan de hoogte van het laatste loon.

Pensioen opbouwen tijdens WW uitkering

Om pensioen op te bouwen tijdens de WW-uitkering, moet je aan een paar voorwaarden voldoen:
  • Je bent werkloos geworden voor 1 januari 2011
  • Je bent 40 jaar of ouder op de eerste WW-dag

Als je aan deze voorwaarden voldoet, meldt het UWV je aan bij Stichting Financiering Voortzetting Pensioenverzekering. Deze regeling stopt echter na 1 januari 2011.

Pensioen opbouwen tijdens WIA en WAO

De pensioenopbouw bij de WIA en WAO is gebaseerd op het laatste salaris. Dit is het salaris dat de werkgever heeft betaald in het tweede ziektejaar conform de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. Dit kan minder zijn dan het volledige salaris, bijvoorbeeld 70%. Je bouwt dan ook maar over 70% pensioen op.

Bij sommige pensioenfondsen moet worden gemeld dat je een uitkering ontvangt, omdat anders de pensioenopbouw stopt. Ook als er wijzigingen optreden in het arbeidsongeschiktheidspercentage moet dit worden doorgegeven aan de verzekeraar.

Aangepaste functie

Als je vanwege arbeidsongeschiktheid in een aangepaste functie met een lagere pensioenopbouw terecht bent gekomen, is een verzekeringsmaatschappij soms bereid om de pensioenopbouw intact te houden.

Pensioen opbouwen bij WAZ-uitkering

Als je een WAZ-uitkering ontvangt, bouw je geen pensioen op. Het is wel aan te raden om contact op te nemen met de verzekeraar. Omdat je een uitkering hebt, hoef je misschien minder pensioenpremie te betalen. De WAZ-uitkering kan overigens niet meer worden aangevraagd. Het was een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Zelfstandigen die na 1 augustus 2004 arbeidsongeschikt zijn geworden, kunnen een vrijwillige verzekering afsluiten bij UWV of een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Zij moeten ook zelf hun pensioen regelen. Voor meer informatie: Pensioen opbouwen als ZZP'er.

Pensioen opbouwen Ziektewet

De Ziektewet is bedoeld voor werknemers zonder vaste werkgever en arbeidsongeschikte werknemers. Over de Ziektewetuitkering bouw je geen pensioen op, maar mogelijk wel via een pensioenfonds als je hierbij aangesloten bent.

Pensioen Wajong

Mensen die een Wajong uitkering ontvangen, bouwen geen aanvullend pensioen op.
© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Regelingen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorwaarden Wajong-uitkeringVoorwaarden Wajong-uitkeringWat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van een Wajong-uitkering? Wat is het verschil tussen de Wajong voor 1 januari…
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Particpatiewet voegt bijstand en Wajong samenParticpatiewet voegt bijstand en Wajong samenDe Participatiewet, de regeling die de Wajong en bijsttand samenvoegt, wordt per 1 januari 2015 ingevoerd. Alle Wajong'e…

Reageer op het artikel "Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, Wajong"

Reacties

F,van der Heide, 19-11-2013 16:14 #6
Mijn vraag is ik word volgend jaar 65 jaar. ik heb bij het uwv een wao uitkering. heb ik dan ook pensioen daar van opgebouwd?

Koster, 26-08-2013 21:25 #5
Ik ben 15 jaar in de WAO geweest. heb ik ook pensioen recht bij uwv?

Bekedam, 09-04-2013 12:53 #4
Als een werknemer in dienst treedt bij een nieuwe werkgever per 1 maart 2013 hoe wordt dan de pensioengrondslag dan bepaalt.

De grondslag per 1 januari 2013 blijft voor het gehele jaar dit bedrag of wijzigt de pensioengrondslag m.i.v. of 1 maart 2014

C. Vlaming, 25-07-2012 13:02 #3
Als je een WW-uitkering krijgt kan je pensioenrechten opbouwen. Als je echter vanuit de WW in de Ziektewet komt, stopt op dat moment de pensioenrechten. Dit geldt ook als je vanuit de ZW, na 2 jaar, in de WIA terechtkomt en een WIA-uitkering of een WGA-loongerelateerde uitkering krijgt. Dat is de situatie nu. Volgens mij is hier sprake van rechtsongelijkheid. Immers men komt niet vrijwillig in de WW en zeker niet in de ZW en daarna in de WIA. Is dit een zaak voor de nationale ombudsman?

Jan Mulder, 15-05-2012 15:12 #2
Goedemiddag, ik ben sinds 2005 geheel afgekeurd en krijg dus een uitkering vanuit de WAO, bouwt het UWV ook pensioen voor mij op?

Jchm Kuijken, 16-01-2011 19:58 #1
Mijn overleden vrouw heeft van 1983 tot haar overlijden in 2004 een WAO uitkering van het UWV ontvangen eerst 70 % later 100% van haar salaris. Krijg ik hier nog een pensioensuitkering van als haar weduwnaar? Zo ja moet ik mij dan ergens melden of krijg ik dit automatisch als ik zelf 65 jaar wordt of eerder.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 6
Schrijf mee!