InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012

Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012

Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012 De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/gehuwden. Mensen die ouder zijn dan 65 jaar, hebben recht op AOW.

Wat is de bijstandsuitkering?

De bijstandsuitkering (Wet Werk en Bijstand) is bedoeld voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. De uitkering wordt verstrekt door de Sociale Verzekeringsbank en kan worden gezien als een sociaal vangnet. Bijstand is in principe tijdelijk, maar kan ook langdurige worden verleend. Om voor een bijstanduitkering in aanmerking te komen, moet de aanvrager minimaal 27 jaar oud zijn.

Hoogte bijstandsuitkering

Voor de hoogte van de bijstandsuitkering gelden normen, die afhankelijk zijn van de woonsituatie van de bijstandsgerechtigde.

GezinssituatieBijstandsnormen
alleenstaande50% van het minimumloon
alleenstaande ouder met kind(eren)70% van het minimumloon
samenwonend of gehuwd100% van het minimumloon

Bijstand en toeslagen

Een alleenstaande heeft recht op 50% van het minimumloon, maar dan komt hij onder het "sociaal minimum". Daarom kan hij een toeslag van 20% krijgen. Hij moet dan wel aannemelijk maken dat hij echt alleenstaand is, pas dan krijgt hij de toeslag. Iedere gemeente moet de toeslagen uitkering als een alleenstaande of alleenstaande ouder aantoont dat hij alleen zijn woonkosten moet betalen.

Bijstandsuitkering per 1 januari 2012

De bedragen zijn gekoppeld aan het minimumloon.

GezinssituatieNetto per maandVakantietoeslagTotaalExtra toeslag (maximaal)Totaal (nettoloon + vakantietoeslag + toeslag)
Alleenstaand€ 620,68€ 32,90€653,58€248,28€901,86
Alleenstaande ouder€868,96€46,05€915,01€248,28€1.163,29
Samenwonend of gehuwd€1.241,37€65,33€1.306,70 1.306,70
65+AOW

Bijstand voor jongeren onder 27 jaar

Jongeren onder de 27 jaar hadden voorheen geen recht op een bijstandsuitkering. Zij vielen onder de Wet Investeren in Jongeren. Die regeling is echter vervallen per 1 januari 2012.

Werken met een uitkering

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat inkomsten uit werk volledig worden gekort op de bijstandsuitkering. Dit is echter niet waar. De gedachte is dat werken moet lonen. Door te werken met een uitkering kun je er financieel op vooruitgaan, ook als je in de bijstand zit.

Bijstand 2013 wordt Wet werken naar vermogen

De bijstand staat op het punt ingrijpend te veranderen en op te gaan in een regeling, samen met de Wajong, de Wsw en de Wij (bijstand voor jongeren). Het gaat om een nieuwe wet, die met ingang van 1 januari 2013 in werking zal treden, de Wet werken naar vermogen. Voor meer informatie over de inhoud, voorwaarden en gevolgen voor de bijstand, zie het artikel Wet werken naar vermogen.
Gerelateerde links
Sociale Zekerheid.
Gerelateerde artikelen
Hoogte bijstandsuitkeringHoogte bijstandsuitkeringEr wordt flink gesneden in de sociale zekerheid vanaf 1 januari 2011. Ook de bijstand ontkomt niet aan de bezuinigingsma…
Bijstandsuitkering 2012Bijstandsuitkering 2012De bijstandsuitkering gaat in 2012 voor veel gezinnen netto lager uitvallen in vergelijking met de hoogte van de uitkeri…
Bijstandsuitkering en eigen huisBijstandsuitkering en eigen huisVoor het aanvragen van een bijstandsuitkering gelden strenge voorwaarden. Het eigen huis behoort ook tot het vermogen en…
Sollicitatieplicht bijstandsuitkeringSollicitatieplicht bijstandsuitkeringDe bijstand is een sociaal vangnet. Mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, kunnen een beroep doen…
Hoe hoog is mijn bijstandsuitkering?Hoe hoog is mijn bijstandsuitkering?De bedoeling van de bijstandsuitkering is om Nederlanders minimaal de voor hen geldende normbedrag te laten ontvangen. D…
Bronnen en referenties
  • De Kleine Gids Sociale Zekerheid
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012"

Reacties

Roza, 06-04-2014 10:45 #41
Als ik met mijn zus samenwoon, bieden ouder dan 21 jaar, beiden afgestudeerd maar vooralsnog geen werk, wat is de hoogte van een mogelijke bijstandsuitkering voor ons apart, samen?

Sacha, 12-12-2013 15:27 #40
Hallo ik heb een eigen bedrijfje, verdien 250 euro per maand. mijn man heeft geen inkomen. meer wij zijn op huwelijks voorwaarde getrouwd, kan hij een uitkering aanvragen?

Joel, 23-09-2013 17:54 #39
Vraag, ik woon samen met mijn vriendin, een Litouwse, die hier per juni/2013 woonachtig is. Zij heeft een uitzendcontract met ingangsdatum 01/juli. In het contract, staat vermeld, dat zij minimaal 2 uur per week dient te werken. Op 01/oktober as raakt zij (onvrijwillig) werkloos. Had zij in de periode van werkzaamheid, recht op aanvullende bijstand tot sociaal minimum en na beeindigen contract, heeft zij recht op een volledige bijstand? Bij voorbaat dank voor de antwoorden

Marga, 28-06-2013 16:21 #38
Ik heb een IVA uitkering.
Als mijn man in de bijstand komt wordt hij of ik dan gekort?

Hans, 12-03-2013 18:59 #37
Heb me eigen af laten keuren na 4 jaar vechten zit nu in de wia heerlijk niks met bijstand te maken

Nado, 22-02-2013 14:57 #36
Evri

Je hebt ruim twee jaar geleden voor een kind gekozen zonder daarvoor de geschiket relatie of de financiele middelen te hebben en zo te lezen ook geen Startkwalificatie. Dat is minimaal een MBO niveau 2 opleiding. Kinderen maken is geen kunst, de Zwangerschap is een zware en moeilijke periode net als de bevalling. Maar alles in het leven is een keuze waar je over na moet denken en de gevolgen moet overzien. Anders moeten anderen voor die gevolgen betalen. Dus. en je kind naar de opvang is gezien het gegeven dat je niet zo van nadenken houdt waarschijnlijk goed voor de ontwikkeling van je kind. Je hebt waarschijnlijk ook geen netwerk van echte vrienden of familie waar je op terug kunt vallen. Je hebt nog harde lessen te leren van het leven.

Evri, 03-12-2012 14:20 #35
Wat een ellende die uitkeringen, ik : alleenstaande moeder eind vd maand 24 jaar met kind van 1, 5 heb baan voor 10 uur per week en huurwoning.
vraag bijstand aan weet je wat ze zeggen?!? ga maar weer naar school, of fulltime werken… o en wat doe ik met mn kind? ja breng maar naar opvang… sorry wat?!?

Dutchy, 24-10-2012 12:51 #34
Ons gezin heeft een inkomen van € 1700 per maand, mijn man is kostwinner en werkt in de bouw. Ik werk zelf niet (heb een chronische ziekte) en geen uitkering. Toeslagen (zorg en kgb) zijn € 110 per maand. Totaal € 1810

Als ik dat vergelijk met een bijstandsgezin met 2 kinderen: € 1243 netto. Zorgtoeslag € 145 KGB €123 Huurtoeslag bij een huur van € 500 € 238. Totaal € 1750

En dan nog de kwijtscheldingen van waterschap, gemeentelijke lasten die wij wel moeten betalen. Is dit dan de beloning voor 40 uur werken in de bouw? € 60 meer dan een bijstandsgezin.

Wil niet zeggen dat de bijstand een vetpot is of de uitkleringen te hoog. Maar het verschil met werken is wel enorm klein!

Hj, 27-09-2012 11:33 #33
Ook ik zit door omstandigheden in de bijstand, ben ondanks gezondheidsklachten als oproep schoonmaakster gaan werken en doe nog mantelzorg en vrijwillergerswerk… dus voor de maatschappij doe ik ook wat. Het is al jaren moeilijk om rond te komen en nog een kind op te voeden. Ben wel inmiddels 58 jaar. Nu is mijn zoon 18 jaar geworden en hij studeert want je wilt niet hebben dat je kind zo terecht komt als ik… en krijg te horen dat ik een alleenstaande uitkering krijg van 668,00 moet ik alles van betalen… je zakt met kindgebondenbudjet en kinderbijslag en met de uitkering bij elkaar zo'n 500,00 euro maar ik zal toch mijn kind ook eten moeten geven etc. Nu heeft hij een studiebeurs waar hij zijn ziekenfonds en zijn boeken van moet betalen dus hij is niet kostendelend… maar omdat hij in huis woont ben ik niet helemaal alleen gaat hij het huis uit krijg je 20% erbij vreemd toch. Er werd mij gezegd dan neemt u zoon nog maar een extra lening bij duo zodat u rond kunt komen, maar ze vergeten dat mijn zoon dan als hij klaar is met zijn studie met een behoorlijke schuld zit (hij doet al klusjes auto's wassen etcetc daarmee kan hij iets leuks doen). Het moet toch niet gekker worden in Nederland ik kan echt niet rondkomen hoor van 668,00 euro. Zit nu helemaal aan de grond, kan mijn huur niet betalen. Ik ben nog nooit in de schulden gekomen en nu dus wel mooi toch! Kan straks op straat komen te staan en kan er wel om huilen wat ik ook doet… full-time werken is er niet bij ben jaja daar komt het te oud! Dit is ons Nederland door al die regeltjes komen heel veel mensen in de problemen, ik kan u zeggen ik weet me geen raad…

M. van Uum, 19-09-2012 23:13 #32
Complimenten voor dit artikel. Zeer bruikbaar en zeer up-to-date. Goede zoekwoorden ook, om via zoekmachine bij dit artikel te komen. Hartelijk dank voor deze uitleg.

Marian, 21-08-2012 16:54 #31
Ik zit (nog) niet in de bijstand maar in de ww. Mijn jongste zoon is 6 weken geleden verhuisd. Dus nu valt het kindgebonden budget af en ook de kinderbijslag waardoor ik minder dan 50 euro per week overhield.Nu heeft de belasting al de zorgtoeslag verlaagd en ook nog eens de huurtoeslag omdat die nu ik alleenstaande ben anders wordt berekend. Nu gaat er meer dan de helft van mijn inkomen naar de huur. Op dit moment heb ik 1, 10 over voor de komende 2 weken. Eten lukt dus niet komende weken en dat terwijl ik diabetes heb. Ik probeer echt een baan te vinden, maar heb geen geld voor de kapper en ook niet voor nieuwe kleding. Alles is te groot geworden omdat ik vanwege de diabetes moest afvallen. Zie je me al op een sollicitatiegesprek gaan met veel te grote kleding? Dan is het toch niet zo gek dat niemand me aanneemt.

Hans, 03-07-2012 11:14 #30
Na 15 maanden in de WW te hebben gezeten kreeg ik een baan aangeboden. Het enige nadeel was dat ik momenteel niet in het bezit was van een geldig rijbewijs, maar wat wel gevraagd werd. Ik was allang blij dat ik kon gaan werken. Ik woon samen met vriendin en kind. Na 2 maanden ben ik verraden en per direct op staande voet ontslagen. Nu verval ik niet meer terug in de WW waar ik eigenlijk nog recht op heb tot volgend jaar mei 2013, maar krijg bijstand. Waarom worden mensen zo gestraft vraag ik me af. Waar is het recht hier in Nederland toch? Ik kan mijn huur etc niet meer betalen en bij de woningstichting zeggen ze wat kunnen wij hieraan doen. Huurtoeslag moet ik aanvragen maar ze vergeten 1 ding dat gaat pas in per 1 december omdat het om het half jaar bekeken wordt werd mij verteld door de belastingdienst. Ze vergeten ook dat we dan een half jaar verder zijn en ik tot mijn oren in de schuld zal zitten. Welk recht hebben wij mensen? Ze laten de mensen gewoon kapot gaan want ze hebben er zelf niet mee te maken. En die zakkenvullers in Den Haag die moeten ze eens aan gaan pakken.

H. L. Stellingsma, 05-06-2012 10:57 #29
Sinds een paar maanden zit ik jammer genoeg ook in de bijstand… als samenwonende heb ik recht op 100% van het minimum?

Ik zal jullie vertellen dat mijn verloofde met pijn en moeite een baan van 20 uur heeft weten te bemachtigen en een aanvullende ww uitkering van 4 uur! Alles wat zij verdient met werken wordt keihard van mijn bijstandsuitkering ingehouden… met andere woorden wij liggen gewoon keihard honger te lijden…

Ik heb nu al sinds eind maart geen uitkering meer ontvangen omdat de ww specificatie datum (is een vaste periode waar wij niets aan kunnen doen) 1 dag verschilt met de periode van de bijstand… resultaat: ze houden gewoon je uitkering vast! April geen geld mei geen geld het is nu juni en ik sta bijna op straat! Ik heb al overwogen om dit onmenselijk lijden zelf te gaan beëindigen. Als je in de bijstand zit ben je nog minder als een zwijn… totaal zonder enige waardigheid en niet meer dan een nummer in deze maatschappij!

Wendy, 29-05-2012 20:13 #28
Ik ben momenteel 22 jaar en in verwachting van mijn 1e kind. Ik werk fulltime en verdien 1400 netto per maand. Ik word een alleenstaande moeder. Wegens de slechte woonmarkt woon ik helaas nog thuis. Heb ik dan wel volledig recht op kinderopvangtoeslag?

MVG

Sem, 15-05-2012 12:13 #27
Reactie op W. J. Brouwer, 26-02-2011 10:14 #3

Ook ik heb dat gedaan, jarenlang. Bedenk dat werken ook heel veel voordelen biedt die je in de bijstand niet hebt:

Collega's en contacten
Dagindeling en het gevoel tot nut te zijn
Reiskostenvergoeding?
Minder kosten omdat je huis delen van de dag leeg is (gas, elektra, maar ook koffie :-D)
Voldoening na je werkdag.

Met de hoogte van jouw inkomen zou je misschien wel voor bijzondere bijstand in aanmerking komen. Dat is wel de moeite waard om eens uit te zoeken. Volgens de wet heeft iedereen die onder 110% van het wettelijk minimumloon zit in principe recht op bijzondere bijstand. Vraag maar eens na bij je gemeente.

Arnold, 15-05-2012 07:27 #26
Vraag aangaande een alleenstaande volwassene met een IVA-uitkering (WIA, volledig afgekeurd). Wordt deze IVA-uitkering verrekend met de bijstandsuitkering en/of extra toeslag? Of is/blijft deze IVA-uitkering een verworven recht en mag behouden worden NAAST een bijstandsuitkering (plus eventueel extra toeslag)?

Akkerman, 08-05-2012 22:05 #25
Ik ben op het moment een alleenstaande ouder met 2 jonge kinderen van bijna 4 en 6 jaar en we leven van een bijstandsuitkering. Nu is het zo dat ik een nieuwe vriend heb en die heeft een wajong uitkering. Van de week zaten we te speculeren over samenwonen in de toekomst e.d. en toen kwam het financiële plaatje ook voorbij waar we dan in zouden komen. Alleen is dit allemaal erg onduidelijk voor ons. Mijn ex, de vader van mijn kinderen, betaald geen alimentatie (persoonlijk failliet en onder curatele). Kunt u ons vertellen hoe wij dan financieel komen te zitten, en ook hoe dat gaat met de toeslagen. Wat krijgen we dan netto binnen per maand en wat krijgen we netto terug per maand aan toeslagen in zo'n situatie?

Seada, 08-04-2012 15:05 #24
Wat is regel voor WWB uitkering voor die gene die heel erg psychisch ziek is en kan niet goed voor zich zelf zorgen. Wat is met deze mensen kunnen ze verwachten dat hun kind voor hun gaat zorgen hoe kunnen dan mensen die veel psychisch ziek zijn voor zich zelf ziktekostenbetalen en zogroote niet noormale ggz bedragen en opnamen betalen moeten deze mensen afhankelijk zijn van eigen kinderen of andere familie liden hoe dan kunnen deze mensen leven of andere handicapte mensen moeten wij wachten dat iemand gaat voor ons wat betalen en ons onderhouden. En wat als ze wilen niet je onderhouden en je bent handicap. Wat moet ik dan doen moet ik op de straat gaan en bendelen. Ik heb veel angsten.

Hooijmans, 26-03-2012 17:59 #23
Iemand komt uit emigratie voorgoed weer terug naar Nederland en gaat bij ouders
inwonen (heeft immers nog geen huis) dit is een waar geval.
Heeft zij als inwonend kind recht op bijstand?

Dirk, 29-02-2012 12:25 #22
Ik vind ook nergens op slaan. ik heb altijd normaal gewerkt. al 9 a 10 jaar. Ben 28 en woon nog bij me ouders om me zieker vader te helpen verzorgen. Maar nu heb ik wat ruzie gehad op werk en en kwaad weggelopen en werd gezien als ontslag nemen. Zit nu al een tijdje zonder werk. kan geen bijstand krijgen en de schulden lopen maar op. Als zo door gaat blijft mij maar twee keuze over. 1 op straat gaan leven. Of 2 stelen of een overval plegen.

Bharosa, 23-02-2012 09:38 #21
Volgend jaar april 2013 kom in de bijstanduitkering terecht, als ik geen baan vind dit jaar.
ik wil weten wat mijn hoogte van de uitkering per maand zal zijn met aftrek van vakantiegeld. Ik heb op dit moment een koopwoning.ik kan mijn woning op dit moment onmogelijk verkopen, gezien de economische situatie.

hoop zo spoedig mogelijk van u te vernemen.

mw. V. Bharosa

Angela Zandbergen, 27-01-2012 17:59 #20
Heel kort maar krachtig. We krijgen steeds minder (overgrote deel van de bevolking van Nederland) en alles word steeds maar duurder. Gek he dat de gezondheidszorg omhoog gaat, heel vreemd daar in Den Haag. Word eens wakker! Er zijn namelijk 3 groepen mensen;
1. Deze mensen hebben een riant inkomen, een leuke/makkelijke baan waar ze weinig hoeven te doen met gigantische bonus/loonsverhogingen. Deze mensen worden niet zo gauw ziek, gaat ze voor de wind (vaak met vriendjespolitiek, uitzonderingen daargelaten).
2. Deze mensen werken zich 3 slagen in de rondte, personeelstekort, bezuinigingen, minder mensen meer werk, stress, spanning, ziek… heeeeeeeee gezondheidszorg hebben we nodig, weer duurder, gek he.
3. Deze mensen hebben een uitkering (bijstand), dan praat ik niet over de gezinsbijstand want die is toch best aardig (daar zou ik nog wel mijn bed voor uitkomen maar menigeen denkt, zooooo dat is lekker, daar ga ik niet voor werken en dat is ook zo (want inkomen is vaak lager) Euro 1253, plus kindertoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, noem maar op hebben deze ouders niets te klagen. Die komen er wel.

Maar de mensen die kinderen van boven de 18 hebben worden als alleenstaande gezien, krijgen een uitkering van Euro 820. Hoe moet een normaal mens hiervan leven met kinderen van 18 jaar of ouder. De meeste kinderen studeren want dat moet anders krijgen ze geen goede baan (als er uberhaupt al werk is). Ongelooflijk toch. Laat mij raden regering, deze mensen worden ziek, stress, spanning, ziek, ziekenhuis met hartproblemen. Dus gezondheidszorg weer omhoog.

Zijn ze nou echt zooooo DOM daar in Den Haag, ben ik echt de enige die dit zo ziet.
Het moet toch eerlijke/normaler kunnen mensen of ben ik nou gek.

L., 19-01-2012 20:58 #19
Ik vind het belachelijk ze moeten niet de griekenhelpen ma eerst is kijken na hun eigen bevolking ik ben een moeder met 1 kind woon bij me ouders en doe er alles aan om aan werken te kunnen komen ma als ze ma polen of die andere baviane hier komen en voor 3 euro aan het kunnen kunnen wij als nederlanders wel schudden en wat ik ook belachelijk vind omdat je bij je ouders woon dan moeten je ouders jou ma onderhouden met een kind hoe moet ik mij ziekenfonds entz betalen waar de regering mee bezig is om hun eigen bevolking kapot te maken en straks heeft het bac nog meer mensen er bij want hoe kom je in de schulden en hoe komen die aligtonen allemaal aan een zo luxe wagen van onze poenen want ze hoeven ma uit hun land komen hebben al gelijk een woningen en wij als nederlanders hebben niks meer te vertellen wat de regering moet doen is al die alegtonen terug te sturen na hun eigen land want de regering laat hun eigen bevolking stikken kijk is ook n is na jullie eigen bevolking

Michelle, 17-01-2012 18:35 #18
@ Ruben Leerdam

Eigen volk eerst? Daar merk ik helaas niets van als achtienjarige met een moeder in de bijstand. Ik moet mijn hele inkomen aan haar afstaan terwijl ik wil sparen voor mijn studie, hoe moet ik nu verder komen en niet in dezelfde situatie als mijn moeder terecht komen…

Rueben Leerdam, 11-01-2012 17:15 #17
Belachelijke beslissing van de overheid hoe moeten jongeren die nog thuis wonen die geen werk kunnen vinden in hun primaire behoeften voorzien zoals; je ziekenfonds mobiele telefoon die benodigd is om in contact te staan met werkgevers die jou een baan kunnen aanbieden? Wel leuk als je in een nachtprogramma op Ned 2 hoort dat er 25 000 NIET Nederlanders zijn die wel gewoon een uitkering ontvangen waar gaat het heen met dit Land iedereen komt maar binnen met zijn knecht en de echte Nederlander word in de kou gezet door zijn eigen overheid. EIGEN VOLK EERST!

G. Schampers, 06-01-2012 11:53 #16
Mijn vrouw ontvangt een WAO uitkering netto € 893,06 (december) en ik ontvang een IOAZ uitkering van € 240,79 plus gereserveerd vakantiegeld is in totaal € 1.217,56. Ik heb bij de Gemeente Oss bezwaar gemaakt dat de uitgekeerde IOAZ uitkering te laag is maar deze zeggen dat hun berekening correct is. Waar kan ik een bezwaar indienen?

Dora, 09-12-2011 00:00 #15
MW de Beste,
De uitkering voor een alleenstaande alleenwonende is op dit moment € 873.71 en €45.99vt = €929.70 netto per maand. Als uw kinderen studiefinanciering ontvangen tellen zij dan niet mee voor uw uitkering. In de studiebeurs zit ook en bedrag voor levensonderhoud, dat aan u betaald moet worden. Samen met uw kinderen kunt u berekenen hoeveel zij moeten bijdragen. Ook heeft nog recht op de zorgtoeslag. Voor de huurtoeslag is er een vrijstelling van inkomen van ong. € 4400.00 per kind. Ook blijft u recht houden op de kwijtschelding voor gemeentelijke belasting en waterschap, zolang uw kinderen studeren. Mogelijk heeft u ook recht op de langdurigheidstoeslag (meer dan 5 jaar een uitkering). Studerende kinderen hoeven niet hun ouders te onderhouden. Zij moeten zorgen, dat zij een diploma halen binnen de gestelde tijd, zodat zij de beurs ontvangen als een gift.

Mw de Beste, 04-12-2011 11:05 #14
Ben > 50 jaar, alleenstaand en twee kinderen. Heb reuma. In 2012 wordt jongste kind 18 jaar en kom ik van een alleenstaande ouder in een alleenstaande uitkering en moet dan van < 600 euro per maand gaan leven ( drie personen). Wil graag werken maar volgens de maatschappij: te oud, gezondheidsklachten, te laag opgeleid (Mavo, men vraagt nu voor veel funkties naar een HBO-niveau), te lang uit het arbeidsproces als je > 5 jaar niet meer hebt gewerkt en weer een nieuwe recessie. Wat ik te horen krijg is dat over 10 jaar de baantjes weer voor het oprapen liggen. Ondanks mijn vrijwilligerswerk heb ik geen kans op vast betaald werk. Beide kinderen studeren en krijgen een studiefinanciering/studietoeslag (dat besteed wordt aan kosten zoals schoolgeld, lesgeld, extra uitgaven aan schoolonkosten/tegenwoordig moet men bij het aanvaarden van een studie allerlei materialen aanschaffen wil men deze studie kunnen gaan volgen). Daarnaast hebben beide kinderen een bijbaantje om zo hun onkosten zoals zorgkosten, kledinggeld, telefoon en een luttelig bedrag voor o.a. uitgaan, te kunnen vergoeden. Hierdoor word ik gekort op de toeslag omdat vanuit de regering (gemeente) wordt bepaald, dat kinderen worden geacht vanaf de leeftijd 18 jaar voor zichzelf te zorgen. Studerende kinderen (wat noodzakelijk is om een diploma('s) op zak te hebben willen zij een goede baan kunnen krijgen in de toekomst) worden nu gedwongen hun ouder te onderhouden, door hun geld dat zij verdienen om zichzelf te kunnen onderhouden, gezien de staat dit niet meer voor hen doet, maar ook moeten gaan werken om hun ouder te kunnen onderhouden?! Zij zijn hierdoor verplicht om hun studie op te geven en te gaan werken met gevolg dat ook zij in de toekomst alleen de laag betaalde baantjes kunnen uitoefenen. KWALITEIT GAAT HIERDOOR VERLOREN!
Enerzijds willen ze dat kinderen doorstuderen zodat ze goed worden opgeleid en meer kans hebben op een baan, maar op deze manier waarop kinderen noodgedwongen hun studie moeten afbreken, wordt hun kans op een goede toekomst afgenomen.
Alles draait om vrijwilligerswerk, waardoor veel betaalde banen worden ontnomen. De arbeidsmarkt is minimaal en de werkgevers hebben het voor het kiezen, vandaar dat de veel banen op HBO-niveau liggen. Het onmenselijke is dat, ongeacht of een kind nog studeert, zodra het jongste kind 18 jaar wordt, de ouder als alleenstaand wordt gezien en het hele gezin moet gaan leven van een een bedrag dat bedoeld is voor een ALLEENSTAANDE! Het is zeer zeker geen pretje om je hand op te houden, je ondergeschikt te moeten opstellen waardoor je eigenwaarde enorm naar beneden wordt gehaald. Buitenstaanders denken dat het hebben van een uitkering een luizenleventje is, maar het is allesbehalve dit. Ik wil ook graag werken, wil graag gezond zijn en het vol kunnen houden, zodat ik zelfstandig kan zijn en niet meer afhankelijk ben van instanties die mijn eigenwaarde naar beneden halen. Het is goed dat er in Nederland uitkeringen bestaan, maar het zou prettig zijn dat ieder "geval" appart bekeken zou worden ipv alles volgens strikte regels na te leven, met alle gevolgen van dien (o.a. het noodgedwongen afbreken van studies). Een nieuwe wetgeving voor ouder met studerende thuiswonende kinderen > 18 jaar, die worden ingedeeld in de categorie alleenstaande ouder en niet als alleenstaande. Vriendelijk dank voor het lezen van mijn ervaring.

Mevrouw van Zandbergen, 27-11-2011 04:10 #13
Het artikel stikt van de fouten. Voorbeeld uit het artikel: "Hij moe dan wel annemelijk maken dat hij echt alleenstaand is, pas dan krijgt hij de toeslag. Iedere gemeente moet de toeslagen uitkering als een alleenstaande of alleenstande ouder aantoont dat hij alleen zijn woonkostne bmoet betalen.". Huilen met de pet op!

Katinka de Boer, 24-11-2011 20:16 #12
De bijstandsuitkering is nu te weinig om van te leven, te veel om van dood te gaan

2012: minder zorgtoeslag, meer premie zorgverzekering, € 50 meer eigen risico, afbouwen huurtoeslag, en wie weet wat nog meer

hoe kunnen mensen met een minimum inkomen overleven

mijn voorstel is laat iereen in de regering 1 jaar van een bijstandsuitkering leven, misschien komen ze dan tot inzich

ik ga hierover graag de discussie aan met de regering

Marian, 05-10-2011 21:12 #11
Ik ben alleenstaande ouder en werk in de thuiszorg. Mijn inkomen bedraagt inclusief reisgeld ed. iets over de 1000 euro Ik lees bij Brouwer dat hij/zij een minimuminkomen heeft van 1323euro per maand. Verdien ik dan al jaren minder dan het minimum loon? Volgend jaar ben ik werkeloos als ik niet voor 1 jan een nieuwe baan heb. Dat ik volgend jaar in inkomen achteruit ga is zeker (wel of geen werk) Krijg ik dan mijn inkomen aangevuld van de een of andere instantie?

Joop, 29-08-2011 13:08 #10
Per jan 2012 zal ik hoogstwaarschijnlijk in de wwb vervallen. Met partner werkt en heeft een inkomen van 700,- netto in de maand. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Hebben de HV nu wel of geen effect op de hoogte van de bijstandsuitkering. Want anders gaat het inkomen van mijn partner toch voor 100% vanaf?

L. Boesten, 05-07-2011 12:54 #9
Kom je ook in aanmerking voor een (alleenstaande)bijstandsuitkering als je gehuwd bent, apart woont en gescheiden huishouden hebt?

Willem, 14-06-2011 13:42 #8
Ik heb samengewoond en kreeg van het UWV (omdat mijn partner een inkomen had) een ziekeuitkering van slechts 117 Euro pr week. Nu ben ik alleen komen te staan en moet ik een aanvullende bijstandsuitkering (met recht op alleenstaandetoeslag) aanvragen. Op welk maandbedrag heb ik recht (met aftrek UWV uitkering)? Er zijn geen inwonende kinderen en ik bewoon een woningbouw woning.

Mulder, 09-06-2011 17:29 #7
Geachte de bedragen die u hiir op heeft staan kloppen niet
voor alleenstaande is dit incl vt €919,70

Ronald Blijlevens, 21-04-2011 16:40 #6
Beste mensen,

We zijn Ronald en Yolanda, getrouwd en hebben alletwee een parttime baan. Ik heb een UWV Wajong uitkering van € 381,06 en een loon uit mijn baan in de Sociale Werkvoorziening van € 696,62. Mijn vrouw heeft een loon van haar parttime baan van om en nabij € 550,- Ze werkt in de Thuiszorg.

Nu heeft ze me op 8 januari jl verteld dat ze van me wilt scheiden. Ik zal straks gewoon nog Wajong + loon hebben. Het zal geen vetpot worden want mijn vrouws salaris zal wegvallen. En voor haar geldt hetzelfde. Mijn salaris + uitkering zal voor haar ook wegvallen. Zij kan een aanvalling krijgen van de bijstand. Maar hoe hoog zal de som zijn van haar loon + Bijstand? Weet iemand daar antwoord op? graag in nettobedragen en met toeslag a.u.b. en dan bedoel ik niet de huur of de zorgtoeslag.

met vriendelijke groetjes,

Ronald

Victor Bloemhoff, 17-04-2011 12:18 #5
Goeiemiddag,
ik ben benieuwd of ik voor een bijstandsuitkering in aanmerking kom.
Ik ben 28 jaar. Ik woon alleen thuis. Ik ben vertraagd in mijn Pabo-studie en heb dus geen recht meer op studiefinanciering.
Ik ben aan mijn eindstage bezig voor de klas en krijg daar geen geld voor.
Ik heb dus een huis, alle kosten, maar er komt niks binnen aan geld.
Kom ik in aanmerking voor een bijstandsuitkering?
Bedankt Reactie infoteur, 17-04-2011
Beste Victor,

Dat hangt ervan af of je aan de voorwaarden voldoet.
Check bijvoorbeeld

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/70826-voorwaarden-bijstandsuitkering.html

Groeten,
Rebecca

Laurah, 29-03-2011 15:11 #4
Dan heeft u ook een partner die kan werken, dus uw totale inkomen is hoger, of kan hoger zijn. De bovenstaande Bijstand voor gehuwden/samenwonenden geldt voor de twee partners samen. Werkt er één van de twee, dan wordt de Bijstand van de ander lager of nul.

W. J. Brouwer, 26-02-2011 10:14 #3
Raar he, ik werk elke dag voor mijn minimumloon 1323 euro per maand. Als ik werkloos zou zijn krijg ik 1306 euro, tja is dit niet een klein beetje onrechtvaardig…

Rebeccahoogers (infoteur), 18-01-2011 16:28 #2
Beste mevrouw Wiel,

Uw zoon heeft geen recht op een bijstandsuitkering, omdat hij jonger dan 27 jaar is. Dan valt hij onder de Wet Investeren in Jongeren (WIJ). Hij kan een afspraak maken bij het UWV-Werkbedrijf. Dan krijgt hij een gesprek met een medewerker die kijkt naar opleiding en werkervaring. Als er een geschikte baan is, kan hij meteen solliciteren. Ik lees dat uw zoon student is aan de universiteit. Dan heeft hij dus een VWO-diploma en ook daarmee kan hij in principe op de arbeidsmarkt. Hij zou dus ook zelf kunnen gaan solliciteren.

Het UWV-Werkbedrijf kan hem ook een werkleeraanbod aanbieden. Dat is een opleidng of werk of beide. Pas als hij werkt of de opleiding volgt, kan hij een uitkering krijgen.

Is uw vraag zo voldoende beantwoord?

Met vriendelijke groet,

R. Hoogers

H. Wiel, 17-01-2011 17:58 #1
Onze zoon heeft sinds juli 2010 geen inkomen meer. Hij is student Cultuur Wetenschap op de Unieversiteit Maastricht. Op studiefinanciering of Lening heeft hij geen recht meer. Zijn geld op de bank is op en het geld wat hij in het verleden spaarde is opgegaan aan huur en de rest van zijn levensonderhoud. Zijn leeftijd is 26j. Hij is van 16-07-1984.
Heeft hij toch recht op een uitkering van de bijstand of die WIJ uitkering. En wat moet hij hier voor doen.
Vriendelijke groet, Mevr.Wiel

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 41
Schrijf mee!