InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Hoogte Wajong uitkering 2012

Hoogte Wajong uitkering 2012

Hoogte Wajong uitkering 2012 De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de enorme toename van jonge arbeidsongeschikten. Niet alleen mensen met een lichamelijke functiebeperking melden zich aan, maar ook mensen met psychische klachten. Hoe hoog is de Wajong uitkering in 2012?

Verschil Wajong 2010 en “oude Wajong”

In de Wet Watjong vanaf 2010 wordt meer uitgegaan van de mogelijkheden van de arbeidsongeschikte. De wet heet daarom “Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten”. Er wordt gekeken naar passend werk. Je krijgt een uitkering als je nu of in de toekomst niet of niet genoeg kunt verdienen.

Voor de personen die voor januari 2010 een Wajong uitkering hadden, verandert er niets.

Bedragen Wajong voor 2010 ("oude Wajong")

De hoogte van de Wajong-uitkering is gekoppeld aan het minimum(jeugd)loon. Dit minimumloon wordt de "grondslag" genoemd. Verder hangt de hoogte af van de mate van arbeidsongeschiktheid: het arbeidsongeschiktheidspercentage. Wie volledig arbeidsongeschikt is, ontvangt 70% van de grondslag.

ArbeidsongeschiktheidspercentageHoogte van de uitkeringBedrag in €, leeftijd 18 jrBedrag in €, leeftijd 23 jr
minder dan 25%geen Wajong-uitkering00
25-35%21% van de grondslag135,30295,60
35-45%28% van de grondslag180,40396,48
45-55%35% van de grondslag225,51495,60
55-65%42% van de grondslag270,61594,72
65-80%50,75% van de grondslag327,00718,62
80% en meer70% van de grondslag451,01991,20

Bedragen Wajong na 2010

Voor degenen die de Wajong hebben aangevraagd op of na 1 januari 2010, gelden andere regels.

Arbeidsongeschikt
Als je helemaal niet kunt werken, is de hoogte van de uitkering 75% van het minimumloon. Tot je 23ste jaar gaat de uitkering elk jaar een stukje omhoog, omdat het minimumjeugdloon ook stijgt.

Als je kunt werken
Als je wel in staat bent om betaald werk te verrichten, vult het UWV het loon aan tot 75% van het minimumloon. Maar het totale inkomen kan tot 100% worden aangevuld, want hoe meer je werkt, hoe meer je overhoudt. Als je er alles aan doet om betaalt werk te zoeken (en als dat aantoonbaar is) is de uitkering ook 75%. Als het UWV van mening is dat je je niet voldoende inzet om aan het werk te komen, wordt de uitkering verlaagd tot 55%.

Wajong en studeren
Als je een opleiding volgt en recht hebt op studiefinanciering, is de uitkering 25% van het minimumloon. Als je naast de studie een betaalde bijbaan hebt en meer verdient dan 25% van het minimumloon, wordt de uitkering verminderd.

Niet kunnen rondkomen

Als je niet kunt rondkomen met de uitkering en als het bedrag onder het "sociaal minimum" ligt, is het mogelijk om een toeslag op de uitkering aan te vragen. Dit geldt niet voor studenten. Het sociaal minimum is een bedrag dat iemand minimaal nodig heeft om van te leven. Hoe hoog dat is, hangt af van de leeftijd en de situatie. De toeslag is aan te vragen via een formulier op de website van het UWV.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorwaarden Wajong-uitkeringVoorwaarden Wajong-uitkeringWat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van een Wajong-uitkering? Wat is het verschil tussen de Wajong voor 1 januari…
Bijverdienen met uitkeringBijverdienen met uitkeringDit artikel bespreekt de gevolgen van bijverdienen met een WW-uitkering, een Wajong uitkering of bijstandsuitkering. De…
Hoogte en uitbetalingsdata Wajong, 2012 - 2013Hoogte en uitbetalingsdata Wajong, 2012 - 2013Wajong is de afkorting voor de Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten. Iemand heeft recht op een uitker…
Bronnen en referenties
  • UVW

Reageer op het artikel "Hoogte Wajong uitkering 2012"

Reacties

Nadia, 30-12-2013 11:26 #4
Hallo.

Ik heb een aantal vragen ik krijg een wajong uitkering van 591 euro zoiets en heb 2 kinderen woon nu nog thuis, maar mijn vriend heeft een koophuis gekocht en ik wil bij hem intrekken dus de lasten willen we gaan verdelen hoe zit het met mijn uitkering kan ik meer krijgen omdat we nu gaan samenwonen?
want eerlijk gezegd met 2 kinderen en maar 591 red ik het gewoon niet het is veel te weinig en het uwv vertelde me dat als ik thuis bleef wonen er niks verandert maar als ik uitwonend was wel?

groetjes

Lidy van Lankeren, 22-01-2013 20:14 #3
Mijn dochter zit al sinds 1999 in de wajong. Ik dacht altijd dat zij 75% van het minimumloon kreeg, maar blijkbaar krijgt zij 70%. Zij moet binnenkort weer een operatie ondergaan, dus een baan zoeken zit er voorlopig nog niet in.

Zij woont zelfstandig en alleen. Begrijp ik hieruit dat zij alleen nog vaste lasten kan betalen en geen recht meer heeft op een leven? Dus wij hadden het advies van de MEE moeten opvolgen en haar in de schuldsanering moeten laten komen in plaats van de afgelopen jaren zo'n 60.000 euro aan haar te spenderen om te zorgen dat ze aan haar herstel werkt.

Want de beslagvrije voet is 90% van de bijstand plus woonlasten… dat is meer dan ze momenteel krijgt per maand (929, 60)

H. Kruizinga, 14-12-2012 09:04 #2
Ik had 1 vraagje. Hoe zit het als wij allebei wajong uitkering hebben en samenwonen. Hebben wij dan allebei recht op volledige uitkering? Bij volledige afkeur!

Esther Beukema, 16-05-2012 16:21 #1
Beste meneer/mevrouw
ik ben net 24 en krijg al vanaf mijn 19de een WAjong uitkering omdat ik sinds toen alleen maar opgenomen ben geweest in ziekenhuizen/klinieken en nu inmiddels al weer 2, 5 jaar op een gesloten afdeling ben opgenomen zonder vrijheden. (dus geen enkele mogelijkheid om te werken) daar ben ik trouwens ook veel te ziek voor.
Maar nu las ik hierboven, maar misschien heb ik het helemaal fout hoor, snap dingen soms niet goed, dat de hoogte van je uitkering 75% is van je minimumloon per leeftijd, (tm 23 gaat t omhoog, nu dus niet meer) dus ik ontving 991, 20 maar door de AWBZ nu is dit nog maar ongeveer, heb mn papieren en mobiel niet bij me 560 euro. Ik heb 2 vragen, er staat je kan voor 100% worden afgekeurd? maar blijft het bedrag van je WAjong dan op het minimumloon (dus 991, 20) of is dit bedrag dan hoger, want in principe kan ik gewoon echt niet werken en lijkt het mij dus dat ik 100% ben afgekeurd. Hoe zit dit?
en ten tweede: ik vind het belachtelijk dat ik die AWBZ moet betalen terwijl ik gedwongen met een RM opgenomen ben, ik wil het zelf dus helemaal niet, die opnames niet, maar ik moet wel vet veel geld (480 euro ongeveer) betalen. Waarom moet ik dat ook betalen terwijl ik gedwongen opgenomen ben?
ik hoor heel graag van u!
met vriendelijke groeten.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Wajong 2012
Reacties: 4
Schrijf mee!