InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Voor paspoort vanaf september 2009 vingerafdrukken nodig

Voor paspoort vanaf september 2009 vingerafdrukken nodig

Mensen die een nieuw paspoort of een nieuw identiteitsbewijs moeten aanvragen, moeten vanaf 21 september 2009 ook een vingerafdruk laten maken. Dit gebeurt overigens niet met het welbekende inktpotje. De vingerafdrukken van de vingers worden gemaakt met een apparaat en komen op die manier op de chip van het paspoort te staan. Hoe vraag je een paspoort aan en waarom zijn er vingerafdrukken nodig voor een paspoort? De verplichting geldt voor iedereen vanaf 12 jaar. Ook vervalt de bijschrijving van kinderen op 26 juni 2012 en is een gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 jaar einde van 2009 ook verleden tijd.

Vingerafdrukken laten maken

Mensen die een nieuw paspoort of een nieuw identiteitsbewijs moeten aanvragen, moeten vanaf 21 september 2009 ook vingerafdrukken laten maken. Dit gebeurt overigens niet met het welbekende inktpotje. De vingerafdrukken van de vingers worden gemaakt met een apparaat en komen op die manier op de chip van het paspoort te staan. De verplichting geldt voor iedereen vanaf 12 jaar. Ook vervalt de bijschrijving van kinderen op 26 juni 2012 en is een gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 jaar niet meer mogelijk na 31 december 2009.

Invoering vingerafdrukken

De vingerafdrukken die op de reisdocumenten moeten komen te staan gelden voor:
  1. het nationaal paspoort,
  2. de identiteitskaart
  3. reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen

Het aanbrengen van maximaal 2 afdrukken van de vingers moet er voor zorgen dat de reispapieren zo weinig mogelijk kunnen worden misbruikt. Wie zich meldt bij de balie van het gemeentekantoor wordt gevraagd om zijn vingers op een vingerafdrukkenapparaat te leggen. Dezen worden dan opgeslagen in de decentrale reisdocumentenadministratie. Twee daarvan komen in de chip van het paspoort. Overigens is die chip niet nieuw. Al vanaf augustus 2006 zit er een chip op de Nederlandse identiteitskaart en het paspoort. Van kinderen die jonger zijn dan 12 jaar worden geen vingerafdrukken genomen.

Waarom vingerafdrukken voorpaspoort en ID bewijs?

De vingerafdrukken worden gebruikt om bij het aanvragen en uitreiken van het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart te controleren of de persoon die het document aanvraagt ook de eigenaar ervan is en niet iemand die het bijvoorbeeld gekocht heeft of vervalst.

Kinderbijschrijving op paspoort

De geldigheid van bijschrijvingen van kinderen in het paspoort eindigt op 26 juni 2012. Daarna moeten alle kinderen die willen reizen een eigen reisdocument hebben. Dit komt door een wijziging van de Europese verordening. De Europese Raad heeft op 27 april 2009 beslist dat de regelgeving op dit gebied zo wijzigt. Het paspoort zelf blijft wel geldig, de ouder van het kind kan er dus wel gewoon mee blijven reizen.

Prijs paspoort voor kinderen naar beneden

Omdat het voor veel mensen wel duur wordt om kinderen zelf een paspoort of identiteitskaart te laten aanschaffen, wil de overheid gezinnen daarin financieel tegemoetkomen. De staatssecretaris wil daarom vanaf 1 januari 2010 de prijs van een Nederlandse identiteitskaart voor kinderen tot en met 13 jaar verlagen tot wat het nu kost om een kind bij te schrijven op het paspoort van de ouder. De gratis identiteitskaarten aan 14-jarigen verdwijnt daardoor. Kinderen van 14 jaar of kinderen die uiterlijk op 25 februari 2010 de 14-jarige leeftijd behalen kunnen nog tot 31 december 2009 een gratis identiteitskaart aanvragen. Daarbij moeten mensen wel rekening houden met de bijzondere openingstijden tussen kerst en oud en nieuw.

Wat is er verder nodig voor een paspoort?

Wie een paspoort of ID kaart aan wil vragen of het wil verlengen moet altijd zijn oude exemplaar meenemen. Tevens is een goede kleurenpasfoto nodig die aan de nieuwste eisen voldoet. Vroeger volstond een goede gelijkende foto, maar tegenwoordig moeten de oren onbedekt zijn en mogen mensen bijvoorbeeld ook niet lachen op de pasfoto.

Wat kost een paspoort?

Eigenlijk is niet aan te geven wat een paspoort of identiteitskaart kost. Elke gemeente mag dat namelijk zelf bepalen. Wel zijn maximumprijzen aan te geven. In Nederland mag voor een Nederlandse identiteitskaart niet meer dan 41,76 euro worden berekend en voor een Nederlands paspoort niet meer dan 49,60 euro.

Kwijtschelding kosten paspoort of identiteitskaart

Iedere burger van 14 jaar en ouder in Nederland moet zich kunnen legitimeren door een paspoort of een identiteitskaart in bezit te hebben. Dat brengt uiteraard kosten met zich mee. Voor sommige mensen kan dat een probleem zijn. Er zijn mogelijkheden om deze kosten geheel of gedeeltelijk terug te krijgen als mensen niet zo financieel daadkrachtig zijn. De Sociale Dienst van iedere gemeente kan daarover uitsluitsel geven.

Aanvragen paspoort

Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart moet gebeuren in de gemeente waar iemand officieel in woont.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Paspoort kind 2017 aanvragenPaspoort kind 2017 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2017? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Paspoort kwijt? Aangifte en boetePaspoort kwijt? Aangifte en boeteWanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Je hebt…

Reageer op het artikel "Voor paspoort vanaf september 2009 vingerafdrukken nodig"

Reactie

Dihal, 26-05-2010 00:58 #1
Nergens voor nodig, de overheid creerd angst onder de mensen, zgn. "fraude". DIT LEVERT voor bepaalde figuren werkgelegenheid, bonussen moeten toch blijven stromen naar hun. Paspoort zonder vinger afdruk vind ik oké. of hou het betaalbaar nl. Euro 22,50. voor 5 jaar.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!