InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Aanpassing uitkeringen per 1 juli 2009

Aanpassing uitkeringen per 1 juli 2009

Aanpassing uitkeringen per 1 juli 2009 Met ingang van 1 juli zijn de WW, AOW, ANW, WIA en de Wajong uitkeringen omhoog gegaan. Doordat de uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimum loon worden deze verhogingen doorgevoerd. Het minimumloon heeft een maandelijkse stijging gekregen van 1381.20 euro naar 1398.60 euro bruto. De aanpassingen zijn noodzakelijk doordat de prijzen en lonen afgelopen periode flink omhoog zijn gegaan.

AOW

AOW’ers gaan er maandelijks tussen de 7 en 12 euro op vooruit. Het verhoogde bedrag is geheel afhankelijk van de persoonlijke situatie. Een alleenstaande AOW’er kan op een maandelijkse verhoging van 9 euro netto rekenen, naar totaal 941,84 euro.
Echtparen waarvan beide partijen 65+ zijn kunnen rekenen op een maandelijkse verhoging van 11 euro netto.Dit komt neer op een gezamenlijk bedrag van 1232,26 netto per maand.Hierbij is geen vakantiegeld en tegemoetkoming AOW gerekend. Alle AOW’ers hebben recht op Tegemoetkoming AOW hiervan bedraagt dit in 2008 36.45 per maand

WW, WAO en WIA

Ook goed nieuws voor de WW, WIA- en WAO’ers. Deze uitkeringen hebben een verhoging van 1.26%. Hiervan is geen exacte stijging aan te geven omdat die scherper beoordeeld wordt dan de AOW en afhankelijk is van de persoonlijke situatie.Hierbij telt de hoogte van het inkomen mee in de tijd voor de uitkering. Voor de berekening van deze uitkeringen wordt uitgegaan van een maximum inkomen, indien men meer verdient dan telt het deel wat boven het maximum uitkomt niet mee. Dit wordt het maximum dagloon genoemd en is per 1 juli 2009 vastgesteld op een dagelijks bedrag van 185,46 euro bruto. Aan het maximum premieloon werknemersverzekeringen verandert er niets, en blijft een dagelijks bedrag van 183,15 euro bedragen.

Voor meer informatie verwijs ik naar de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegendheid

Wijzigingen Nabestaandenwet per 1 juli 2009 (ANW)

Ook in de ANW zijn wijzigingen in de bedragen gekomen, het betreft de volgende uitkeringen:

  • Wezenuitkering
  • Nabestaandenuitkering
  • Halfwezenuitkering
  • Nabestaandenuitkering bij verzorgingsrelaties
  • Nabestaandenuitkering voor nabestaanden met de zorg voor een kind jonger dan 18 jaar

Iedereen met een kind jonger dan 18 jaar heeft recht op een nabestaandenuitkering. Voor mensen zonder kinderen onder de 18 jaar gelden speciale voorwaarden om in aanmerking te komen voor een nabestaandenuitkering.
De bedragen zijn als volgt vastgesteld:

  • Met heffingskorting bruto per maand 1098,03 euro en netto 873,37 euro per maand
  • Zonder heffingskorting bruto 1098,03 euro per maand en netto 706,12 euro per maand

Meer berekeningen kunt vinden op de website Jurofoon
© 2009 - 2017 Becyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorwaarden Wajong-uitkeringWat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van een Wajong-uitkering? Wat is het verschil tussen de Wajong voor 1 januari…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2015, 2016, 2017Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2015, 2016, 2017Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Hoogte AOW, ANW, Wajong per 1 januari 2012Hoogte AOW, ANW, Wajong per 1 januari 2012De loongerelateerde uitkeringen, zoals de WW, ANW, Wajong en WAO stijgen per 1 januari 2012, omdat de uitkeringen zijn g…
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Bronnen en referenties
  • Jurofoon.nl
  • AWVN

Reageer op het artikel "Aanpassing uitkeringen per 1 juli 2009"

Infoteur: Becyn
Gepubliceerd: 03-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!