InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Vijf wietplanten kweken mag... niet meer

Vijf wietplanten kweken mag... niet meer

Vijf wietplanten kweken mag... niet meer Voor iedereen die denkt dat het zelf kweken van cannabis ongeoorloofd is: Het mag wel. In Nederland is diverse malen politie en justitie op de vingers getikt als zij een thuiskweker met 5 of minder planten benadeelden door de oogst in beslag te nemen. Gedogen betekent toestaan. Wie 5 zaadjes laat ontkiemen onder de zon wordt niet veroordeeld door een rechter, dus mag je 5 wietplanten kweken.

Inhoud:

Zet de criminelen een hak

Vijf wietplanten zelf kweken neemt de wind uit de zeilen van het zwarte, illegale kweekcircuit. Zelf wietplanten kweken levert mildere wiet op dan de opgefokte koffieshopwiet. Dat zijn twee redenen waarom deze maatregel is ingevoerd. Als politieagenten de gedoogregels letterlijk nemen mogen ze wiet in beslag nemen zodra je uit de koffieshop loopt. Iedereen ziet in dat het gedoogbeleid enige contradicties in zich herbergt. Wanneer de politie naar de geest van de wet handelt dan zal oom en tante agent vijf wietplanten niet in beslag nemen. Een rechter veroordeelt immers de kweker toch niet.

Update: Sinds 2013 geldt dat wie 5 planten of minder heeft nooit vervolgd wordt. Door de politie aangetroffen planten worden echter in beslag genomen De politie gaat niet actief op zoek naar planten maar reageert alleen op tips van ´geuroverlast´ of jaloerse buren. Overigens zal er pas juridische duidelijkheid over deze regel bestaan als iemand de inbeslagname aanvecht. Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/gedoogbeleid-softdrugs-en-coffeeshops

Voorwaarden

Er zijn enige voorwaarden verbonden aan het zelf kweken van wiet. De eerste is dat je geen lamp mag gebruiken. Dat betekent dat de wiet minder goed groeit. De wiet wordt minder sterk en de opbrengst per top is lager. Voor commerciële kwekers is het niet interessant om op deze manier wiet te verbouwen. De tweede voorwaarde is dat de wiet geen overlast mag veroorzaken. Wietplanten kunnen sterk ruiken. Deze geur wordt door sommige mensen als overlast ervaren. Sterk riekende planten kunnen een reden zijn om de planten te moeten snoeien. Een andere voorwaarde is dat je ouder dan 18 moet zijn.

Opiumwet

In de opiumwet staat dat het bezit van cannabis verboden is. Toch is de Nederlandse overheid in de jaren '70 met de uitvoering van het gedoogbeleid begonnen. De reden dat cannabis niet uit de wet is gehaald is dat het waarschijnlijk een verkeerd signaal geeft aan het buitenland als er maar één land op de wereld is waar wiet legaal is. Niemand wil dat Nederland enkel gezien wordt als een blowparadijs. Uiteraard dient een gedoogbeleid niet het uitgangspunt te zijn van een regering maar vormt het een soort overgangsbeleid. Overigens heeft het Nederlandse gedoogbeleid goed gewerkt als we als maatstaf nemen dat andere overheden het volgen. In navolging van Nederland is wiet voor persoonlijk gebruik niet langer strafbaar in: Duitsland, België, Spanje, Zwitserland en Engeland. In Spanje mag je ook zelf kweken en in Engeland zijn de eerste coffeeshops geopend.

OM

Bij de bronnen onderaan dit artikel staat een link naar een rechterlijke uitspraak, op dit moment van schrijven een half jaar oud, waarin het OM in het ongelijk wordt gesteld. De politie had indertijd 5 wietplanten in beslag genomen. De rechter vond dat de politie onwettig handelde. Door de werking van jurisprudentie, wat inhoudt dat iedereen voor hetzelfde vergrijp op dezelfde manier bestraft wordt, zal een rechterlijke beslissing uit het verleden in de toekomst navolg moeten hebben. Met andere woorden: agenten mogen nooit een hobbykweker benadelen door inbeslagname als hij 5 of minder plantjes heeft en geen lamp gebruikt.

Infopolitie

Politieagenten handelen soms verkeerd maar verstrekken ook onjuiste informatie. Op het forum van www.infopolitie.nl treft men men in onjuistheden aan ten aanzien van het gedoogbeleid voor cannabis. Bij de link van infopolitie ziet u een thread van een forum waar onder meer staat dat”de politie een joint in beslag mag nemen”. Dat is feitelijk onjuist. De politie mag nooit een joint afpakken van iemand. In Nederland mag je namelijk maximaal 5 gram wiet bezitten en dat zit er niet in één joint. Ook wordt er wat geklaagd over reuzeplanten. Het formaat van een wietplant is voor de rechter geen criterium. Dus hoe groot een plant ook is, je mag hem gewoon in de tuin hebben staan.

Drugsexperts

Op zich is het wel te verklaren dat de politie soms de plank mis slaat. Allereerst omdat de materie redelijk ingewikkeld is. Het feit dat telkens weer in media ruimte wordt gegeven aan conservatieve geluiden die menen dat het kweken van 5 plantjes verboden zou moeten zijn kan meespelen. Wanneer deze verhalen zich al te vaak voordoen dan lijkt het erop alsof het verboden is, maar dat is dus schijn. De onderste link bij de bronnen verwijst naar een site waar drugsexperts van de politie hun mening over het gedoogbeleid geven. Het is uiteraard te raden wat men vindt. Men keurt het kweken van 5 planten af op grond van een dubieuze berekening. Het kan lijken dat de politie met deze redenering het recht aan zijn kant heeft. Maar dat is niet zo; men doet een beleidsadvies.

Wet

Het artikel uit het Brabants Dagblad is een ernstig voorbeeld van mening opleggen en niet-objectieve journalistiek. De schrijver van dat artikel is het niet eens met de rechter. Het lijkt alsof de rechter een verkeerde beslissing heeft genomen maar dat is slechts de mening van de journalist. De rechter heeft alleen gedaan wat hij moest doen: de wet naleven. In Nederland zijn het de regering en het parlement die de wetten maken.

Lees verder

© 2009 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Regelingen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wetgeving rondom cannabisHet drugsbeleid in Nederland is gecompliceerd en zorgt vaak voor onduidelijkheden. De wetten zijn tegenstrijdig en de gr…
Dertig jaar softdrugs gedoogbeleidNaar aanleiding van het drugsdebat 6 maart 2008 is door het kabinet besloten dat er een grondig onderzoek gaat komen naa…
Kleding gemaakt van hennepKleding gemaakt van hennepHennep werd al duizenden jaren gebruikt en ook de afgelopen eeuwen was het belang van dit gewas enorm voor de textielind…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Bronnen en referenties
  • http://binnenland.nieuws.nl/539586/vijf_grote_wietplanten_in_huis_mag
  • http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/3742602/Vrijspraak-ondanks-absurd-hoge-hennepbomen-en-kilos-natte-wiet.ece
  • http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=25024
  • http://www.zqcentral.com/index/news/show/6043
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/gedoogbeleid-softdrugs-en-coffeeshops

Reageer op het artikel "Vijf wietplanten kweken mag... niet meer"

Reacties

Marcel, 08-04-2014 17:49 #35
Ik heb een brief van de verhuurder (Portaal) gekregen waarin staat dat het verbouwen van 5 (medicinale) hennepplanten voor eigen gebruik, niet wordt toegestaan. Dit staat duidelijk in de verhuurvoorwaarden en kan reden zijn voor uitzetting van de woning.
Ik vraag me nu dus ook af of de verhuurder deze voorwaarden moet aanpassen gelijk aan het gedoogbeleid van de overheid. Reactie infoteur, 10-04-2014
Het is net als met de politie. Instanties mogen allerlei dingen doen maar als mensen het nooit tot een rechtszaak laten komen dan zullen we nooit harde duidelijkheid over deze wetten krijgen. Er is grote kans dat een rechter deze verhuurvoorwaarde als in strijd met het gedoogbeleidl betiteld; iemand wordt immers niet bestraft in het rechtsysteem als hij of zij wiet verbouwt. Echter op grond van burenoverlast (geuroverlast) kan er wel iets ondernomen worden van de kant van de verhuurder. Dat komt in de praktijk op hetzelfde neer.

Theo Hoonings, 25-02-2014 21:21 #34
Vijf planten zou dus mogen of gedoogd worden, maar wat mag de woningbouwcorporatie doen? Reactie infoteur, 18-03-2014
Weinig. Maar geuroverlast kan als asociaal worden ervaren, dus als je geen goede relatie met de buren hebt, moet je oppassen.

Lars, 03-02-2014 11:09 #33
Ik woon in een studentenhuis met vier anderen. Mogen wij nu totaal 5x5=25 planten verbouwen of slecht 5? Reactie infoteur, 03-02-2014
Volgens mij geldt een studentenhuis als één huishouden, dus is max vijf niet strafbaar. Zorg er voor dat je geen geuroverlast veroorzaakt en niet rondbazuint dat je wietplanten hebt, als iemand de poltie belt, worden de planten in beslag genomen! Gelukkig word je niet veroordeeld in een rechtszaal, mocht de politie erachter komen.

Bart, 25-10-2013 18:48 #32
Je mag echt geen planten hebben hoor. 5 of minder planten word gedoogd, maar dat betekend niet dat het mag. Gedogen is geen mogen. Het betekend alleen dat men geen actief opsporingsbeleid heeft. Maar mocht men toch per toeval de 5 planten tegenkomen, dan ben je ze gewoon kwijt. Je moet tekenen dat je er afstand van doet en daarmee is de kous af. En als je in een huurwoning zit, dan ben je de sigaar. Je word zonder pardon uit je huis gezet. Reactie infoteur, 25-10-2013
Je wordt niet vervolgd bij minder dan 5 planten en er is een hele kleine kans dat je je huis uit wordt gezet als het een huurhuis betreft. Je wordt echt niet altijd zonder pardon je huis uit gezet.

Jopie, 25-10-2013 18:13 #31
Vandaag politie aan de deur. Ze hadden een anonieme melding gekregen ivm wietlucht overlast. In mijn tuin stonden twee planten in de pot, gereed om morgen geoogst te worden. Ik mocht er vrijwillig afstand van doen of inbeslagname. Ik heb herhaaldelijk gevraagd hoe het zit met het feit dat je tot 5 planten mag hebben. Volgens de heren was dat gedoogbeleid sinds anderhalf jaar geleden afgeschaft. Mijn goed en met liefde verzorgde planten zijn nu weg. Heeft de politie juist gehandeld? Reactie infoteur, 25-10-2013
Ja ze hebben volgens de voorschriften gehandeld, maar je wordt niet vervolgd omdat het er minder dan 5 zijn. Je moet het zo zien: als de tip niet was gegeven was er niks aan de hand geweest. Daarom is een goede relatie met je buren belangrijk. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/gedoogbeleid-softdrugs-en-coffeeshops

Purple Haze, 21-10-2013 17:01 #30
Je mag geen één plantje hebben. Onder de 5 plantjes wordt je niet vervolgd, maar je bent wél je plantjes kwijt.
Het is dus onzin om te stellen dat 5 plantjes mogen! Reactie infoteur, 21-10-2013
Kwa gedoogbeleid mag je 5 planten hebben.
Dat de politie de planten in beslag neemt en daarvoor herhaaldelijk door rechters op de vingers worden getikt doet daar niets aan af. Het is alleen zo dat weinig mensen het tot een rechtszaak laten komen, geïmponeerd door het gedrag van agenten. Wat hier aan de hand is, is dat agenten hun eigen wetten maken. Maar omdat het Wetboek de agenten niet steunt, kan iemand die vijf plantjes heeft niet vervolgd worden. Het is wachten op de dappere dodo die het weer eens tot een rechtszaak laat komen.

Vergeet niet dat de agenten met hun gedrag slechts de criminele wietkwekers steunen. Er schuilt heel wat achter de handelswijze van de agenten. Je zou kunnen denken aan georganiseerde corruptie. In feite zou een onderzoeksjournalist eens de vraag moeten stellen: wie profiteert van de handelswijze van de agenten? Want wie ervan profiteert, is meestal de initiator. In de journalistiejk is dit een klassieke vraag: wie profiteert? Qui bono?

Martin, 09-10-2013 14:31 #29
Ook mijn 5 bijna volgroeide wietplanten zijn op 7 okt.2013 in beslag genomen en geknipt door de politie. Zelf was ik niet thuis, ze kwamen aan de deur bij mijn huisgenoot met het verzoek of ze even in de tuin mochten kijken dit heeft hij toegestaan en er werd hem verteld dat de planten onder arrest stonden en zouden worden meegenomen. Toen ik meteen daarop thuiskwam werd mij gevraagd om vrijwillig afstand hiervan te doen om een proces verbaal hiermee te voorkomen, maar meenemen deden ze toch en hij knipte toen ook nog de laatste 2 planten en namen alles mee. ik moest een handgeschreven papiertje ondertekenen dat ik afstand hiervan afstand deed wat ik ook gedaan heb gedaan.
Toch ben ik benieuwd of er echt iemand is die hierover de wetgeving weet en over de jurisprudentie hierover en of dat de politie in deze wettelijk en rechtmatig gehandeld heeft en of het zin heeft, misschien met meerdere gedupeerde tegelijk, om hierover een (proef)- proces te gaan voeren, en misschien een jurist of aankomend jurist die ons hierbij wil helpen.

Rene, 23-09-2013 06:00 #28
Alles dat in bloei is en hoger is dan 40 cm word in beslag genomen? Die heb ik nog niet gehoord…

Zelf zou ik als ze voor de deur staan ze niet binnen laten zonder huiszoekingsbevel. Reactie infoteur, 23-09-2013
Je kent je rechten :-)

Roy, 22-08-2013 18:53 #27
Dus als ik 5 planten buiten heb staan, mag ik geen tuinverlichting aandoen op donkere dagen?
Mogen ze wel onder een afdakje tegen de regen?
Groenten van Roy Reactie infoteur, 23-08-2013
Op zich kunnen wietplanten goed tegen de regen. Vanwege de geuroverlast in de bloeitijd kun je ze misschien beter afdekken met plastic.

Aaron, 18-07-2013 10:47 #26
Is vandaag de dag nog steeds 5 planten de max of is het intussen alweer veranderd? wat ik hoor van verschillende mensen dat je er maar max 4 mag en van andere hoor ik zelfs dat 3 de max is.

wat is het nu precies? Reactie infoteur, 18-07-2013
5

R. Gerritsen, 17-07-2013 15:10 #25
Heb vandaag mijn wietplanten om moeten hakken van politie door klachten van buren
anders op de bon. Reactie infoteur, 17-07-2013
De politie heeft in jouw geval gebluft, dat is de gebruikelijke tactiek.

Benni, 02-02-2013 14:23 #24
Hoe betrouwbaar is deze informatie en waar berust je deze 'feiten' op als ik dit zo vriendelijk zou mogen vragen? Reactie infoteur, 02-02-2013
Beste Benni,
Deze informatie is 100% betrouwbaar en berust op keiharde feiten; het is nu eenmaal zo dat het softdrugsbeleid enige inconsekwenties met zich meeneemt. Wiet verbouwen mag niet maar wie 5 planten heeft zal net zo worden bestraft als iemand die een zakje wiet met meer dan 5 gram erin heeft. Dat staat op legio sites van de overheid te lezen zoals deze: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/vraag-en-antwoord/ben-ik-strafbaar-als-ik-drugs-bezit-gebruik-produceer-of-verhandel.html

D. V. Herk, 29-01-2013 19:29 #23
Zekers het moet mogen kom nou ben zelf 65 ken de tijd van de 70 jaren mankeer niks hoor en neem het de boeven uit de hand.
doede3

Mirthe, 03-10-2012 23:59 #22
Hoi!
Ik heb een vraagje, ik had hier een discussie over met een kennis van mij. Hij had 2 wietplanten in de achtertuin staan en deze waren op een dag ineens omgehakt. Eerst dacht hij aan diefstal maar vandaag is de wijkagent langs geweest en die vroeg of hij afstand wilde tekenen van zijn planten. Hij heeft ze dus zelf uit de tuin gehaald zonder toestemming.

Mag dit? Reactie infoteur, 04-10-2012
Nee dat mag NIET! Maar je weet niet of de agent de planten heeft omgezaagd, of iemand anders… Je kunt sowieso aangifte doen van diefstal. Als de agent dit heeft gedaan heeft hij volkomen fout gehandeld. Even navragen bij een rechtswinkel kan geen kwaad.
Groet Tom008

Jl, 01-05-2012 20:05 #21
Mijn buurvrouw heeft nu al 3 jaar op rij 5 wietplanten in de tuin staan. Heb zelf meerdere keren aangegeven dat ze rond juli/augustus echt gaan ruiken en dat ik t op mn slaapkamer ruik. Ik heb zelf ook genoeg gerookt maar het gaat me toch te ver dat als ik in de tuin lig, lekker kan meegenieten van de geur. Nu ligt mn zoon van 2 in deze slaapkamer en speelt hij veel in de tuin. Is het dan teveel gevraagd om deze planten ergens anders te zetten? Volgens mn buurvrouw ben ik een enorme zeikerd en volgens haar zijn dit pesterijen. Kan ik hier iets mee, of moet ik dit naast me neer leggen en maar aanvaarden dat dit zo werkt in NL? Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste JL,
Dat de planten in juli al gaan ruiken lijkt me sterk maar verderop in het seizoen zal dat zeker het geval zijn. Gedurende enkele weken is de geur erg overheersend. Uw vraag of u daar iets mee kan vat ik op als: zou de politie daar een punt van maken? Uiteraard is het antwoord ja, dat kan. Sommige agenten staan op hun strepen en zullen de vrouw erop wijzen dat ze overlast veroorzaakt. Of zo een krachtig middel het waard is om een burenrelatie op het spel te zetten, moet u zelf afwegen. Maar als de planten niet in de volle grond maar in een pot staan dan lijkt het me logisch dat de buurvrouw erin zou moeten toestemmen dat de planten in de laatste, sterk riekende fase van hun leven binnen voor het raam moeten staan; dat zal de opbrengst slechts ten goede komen en de overlast beperken tot haar eigen huis. Planten die binnen bloeien voor het raam maken grotere toppen en de wind en regen kan de plant niet hinderen. Misschien is dat een goed argument om de buurvrouw over te halen om de planten binnen te zetten.

Bunny, 12-01-2012 11:14 #20
Ik ben een vrouw van 48en opgepakt omdat ik 4 wietplanten in de tuin had van anderhalf meter hoog. Volgens de politie waren ze te hoog en de de opbrengst de hoog. Geschatte straatwaarde 4000 euro. Alle agenten waren wel zeer aardig en meelevend, omdat ik het als pijnstiller gebruik en dus ook voor eigen gebruik. Ze vertelden mij, dat het houden van wietplanten hoe dan ook verboden was. Ik had geen strafblad, en wacht nu op de boete.

Ik zou ze die dag oogsten…

Nu lees je dit weer… Pff, hoe kom ik er nu achter wat wel en niet mag? Reactie infoteur, 19-01-2012
Beste Bunny,
Als u afstand heeft gedaan van de planten zult u geen boete krijgen en geen strafblad. Bron: www.jellinek.nl, tekst van jellinek:
¨Eigen gebruik
Een hoeveelheid tot 5 gram of 5 planten wordt gezien als een hoeveelheid bedoeld voor eigen gebruik. Er is dan geen reden om te denken dat je dealt. Er volgt dan afstand met sepot. Dat wil zeggen dat als de politie je met deze hoeveelheid betrapt je de softdrugs moet afstaan en geen boete krijgt.¨

Verder:
Een teler met minder dan 5 planten wordt nooit vervolgd. De rechter heeft nog nooit een teler met 4 buitenplanten bestraft, alhoewel het volgens de mening van sommige politieagenten wel zou moeten. Ook hebben agenten het recht om het in beslag te nemen. Het gedoogbeleid wordt sinds Balkenende-kabinetten erg streng geïnterpreteerd, wat overigens alleen de commerciële wietkwekers en koffieshophouders in de kaart speelt aangezien meer mensen van een koffieshop afhankelijk zijn. In uw geval kunt u ervoor kiezen om een goede advocaat in te schakelen. Het bedrag van 4000 euro zou wel eens volledig uit de lucht gegrepen kunnen zijn. Maar dat kan ik zo niet beoordelen. Uw gezondheidsbelang gaat voor een rechter waarschijnlijk boven het belang van de zogenaamde criminaliteitsbestrijding. Verder kunt u ook eraan denken dat u voor uw gezondheid zelf wiet wilt kweken op natuurlijke wijze omdat de onder lampen gekweekte koffieshopwiet vaak vol kunstmatige groeibevorderaars zit waar een patiënt niet beter van wordt.

Flap, 06-12-2011 15:14 #19
Probeer dit nu maar niet in een huurwoning waarvan de huur na 2006 is ingegaan, want op aansporing van de politiek hebben woningcorporaties in de huurvoorwaarden opgenomen dat plantjes in wat voor hoeveelheid ook, aanleiding zijn tot onmiddelijke ontbinding van het huurcontract. Dit mogen ze omdat gedogen betekent dat het illegaal is, en ze staan in hun recht illegale dingen te veerbieden in hun eigendom. De politiek probeert deze voorwaarde ook hypotheekverstrekkers op te leggen om in hypotheekvoorwaarden op te nemen. In nederland mag men 5 plantjes? Echt niet. Reactie infoteur, 09-12-2011
Beste Flap,
Ook al zou u gelijk hebben en hebben alle woningcorporaties na 2006 dit in de huurvoorwaarden opgenomen, dan geldt nog altijd dat het Niet Strafbaar is. De rechter zal de kweker van 5 plantjes zonder lampen niet bestraffen, ook niet als agenten de planten in beslag nemen. Verder zitten verreweg de meeste huurders lang in hun huis, helemaal sinds dezelfde huurwet van 2006 die ook voorschrijft dat een nieuwe huurder rustig tweemaal zoveel huur betaalt als de vorige huurder. Verder kan de ¨politiek´ wel van alles willen, maar dat is niet relevant. In een koophuis is het geen probleem om 5 planten te kweken en geldt hetzelfde: als de politie erachter komt dat je 5 onschuldige plantenzaadjes heb laten ontkiemen en uitgroeien tot een plant dan ben je Niet Strafbaar. Het is onmogelijk en hoogst onwenselijk om alle huizen te controleren. Als er 5 wietplanten worden ontdekt dan komt dat of door geuroverlast, of door jaloezie van een buur, of doordat de politie de woning binnen ging vanwege een misdrijf. Wie preventieve maatregelen neemt zoals bestrijding van de geuroverlast en het niet rondbazuinen van het feit loopt zeer grote kans niet gepakt te worden.

Willem, 12-11-2011 16:31 #18
Ik heb een koopwoning, en zou graag 5 wietplanten bij mij in huis willen kweken. Als ik het goed begrijp mag ik ze wel kweken maar niet oogsten. staat het ergens in de wet dat 5 planten is toegestaan? Ik wil namelijk 5 planten bij mij in huis neerzetten, maar wil geen problemen. Hoop dat jullie mij hier meer info over kunnen geven. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-11-2011
Beste Willem, Het staat niet in de wet maar wel in de richtlijnen van de overheid voor de politie. Het komt erop naar dat u geen problemen ondervindt als de politie de aanwezigheid van 5 planten constateert, mits u de planten vrijwillig afstaat. Dat is een korte samenvatting van wat er op deze site van de rijksoverheid staat: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/vraag-en-antwoord/over-hoeveel-gram-softdrugs-mag-ik-als-gebruiker-beschikken.html

Yoeri, 11-10-2011 19:22 #17
Als je 5 wietplanten heb staan mag je de toppen dan ook laten drogen of mag je ze alleen kweken? Anders heeft kweken geen zin natuurlijk. Reactie infoteur, 12-10-2011
Yoeri, Officieel mag je maximaal 5 gram in bezit hebben. Van een wietplant komt meestal meer af dan 5 gram. Theoretisch gezien moet je de plant na het oogsten direct weggooien als je niet illegaal bezig wilt zijn. Echter: de politie kan dat niet controleren aangezien ze niet zomaar je huis mogen doorzoeken. Wanneer je door rood licht fietst met meer dan 5 gram wiet op zak en oom of tante agent komt daarachter dan bega je eigenlijk 2 overtredingen. Datzelfde geldt voor een huiszoeking; wanneer men om een andere reden je huis mag doorzoeken en ze ontdekken de wietoogst van bijvoorbeeld 100 gram, dan mogen ze dat in beslag nemen.

Vincent, 23-09-2011 10:43 #16
Helaas staan beide planten nog niet in volle bloei. Een zal nog een week 3 a 4 nodig hebben dus die zal ik vroeg gaan oogsten. De andere is niet eens halverwege die word verhuist of word vernietigd. Wie de woonorganisatie heeft geinformeerd blijft natuurlijk een vraag denk zelf de werklieden. Artikel is aardig van opzet maar helaas werkt het anders in de praktijk. Reactie infoteur, 23-09-2011
In de rechtszaal krijg je gelijk; je wordt sowieso niet veroordeeld. Probleem is dan dat de wiet al vernietigd is omdat wanneer je geen afstand doet en je zeker meer dan 30 gram blijkt te hebben wat weer wel strafbaar is. Dus in de praktijk heb je niets aan je juridisch gelijk. In feite zou het er in de rechtspraak door jurisprudentie toe moeten kunnen leiden dat de politie illegaal bezig is als men 5 of minder groeiende wietplanten in beslag neemt. Volgens mij heeft nog niemand een aangifte gedaan tegen de politie voor onrechtmatige inbeslagname. Het zou wel interessant zijn wat de uitkomst is; grote kans dat de planteigenaar in het gelijk wordt gesteld op grond van het feit dat een niet-veroordeling bij 5 wietplanten zou moeten betekenen dat inbeslagname wederrechtelijk handelen is. De rechter heeft uiteindelijk het laatste woord en niet de politie. Het is wel begrijpelijk dat veel mensen het niet zover laten komen; het gedoe van een rechtszaak om 2 plantjes; dat is het allemaal niet waard.

Vincent, 22-09-2011 17:28 #15
Zojuist (wijk) politie aan de deur gehad. Heb 2 planten in de tuin de politie is hierover geinformeerd door de bouwvereniging die hiernaast een woning aan het renoveren zijn.
Van de man heb ik een termijn van 2 weken gekregen om de planten weg te halen.
Erg vreemde handelwijze.mijn naam is genoteerd en er zullen sancties volgens wanneer de de planten niet weg zijn over 2 weken. Reactie infoteur, 22-09-2011
Het zijn dus niet de buren die klagen, maar werklieden of de woonorganisatie zelf? Dat is inderdaad vreemd. Twee weken is wel een redelijke termijn op zich lijkt me. Maar goed dat het oogstijd is, dan heb je er geen last van, of staan ze nog niet in volle bloei?

Saam, 18-08-2011 01:01 #14
Tot 5 planten valt onder gedoogd beleid. Dat is dus 4 planten. Er staat nl niet tot en met vijf planten. Reactie infoteur, 18-08-2011
Beste Saam, Er staat juist wel tot en met 5 planten. Hier een quote van overheid.nl een officiële site van de Nederlandse overheid. ¨Bij een hoeveelheid van 5 planten of minder wordt aangenomen dat er geen sprake is van beroeps- of bedrijfsmatig handelen. Deze situatie wordt gelijk behandeld als de situatie waarin wordt geconstateerd dat sprake is van een geringe hoeveelheid, bestemd voor eigen gebruik. In die gevallen volgt sepot met afstand, met als motief ‘gering feit’. Sepotcode: 40¨

Armand, 23-05-2011 12:41 #13
Voor iedereen die denkt dat het zelf kweken van cannabis ongeoorloofd is: Het mag wel. In Nederland is diverse malen politie en justitie op de vingers getikt als zij een thuiskweker met 5 of minder planten benadeelden door de oogst in beslag te nemen. Gedogen betekent toestaan. Wie 5 zaadjes laat ontkiemen onder de zon wordt niet veroordeeld door een rechter, dus mag je 5 wietplanten kweken. Aan de heer verhoog er staat toch 5 wiet plantjes mag, en al u en anderen weer met het verhaal komt minder dan 5 dus vier plantjes mag? Nee dan dan krijg je weer verwaring stop daar mee.

Big, 18-04-2011 18:47 #12
Waar staat die link met die uitspraak dan of kan je die link toemailen of uitspraak toemailen of posten of iets dergelijks? Ben nu zelf vijf plantjes aan het op kweken voor de lol omdat ik het leuk vind. Maar ik wil wel de politie die uitspraak kunnen laten zien als ze langskomen.

Arco Verhoog, 06-04-2011 20:42 #11
In de wet staat dat minder dan 5 planten en minder dan 5 gram gedoogd wordt, dit betekent dus letterlijk 4 planten.

Remy Slotboom, 27-03-2011 14:50 #10
Tot 5 augustus j.l.woonde ik met iemand anders in een kraakpand. We leefden ieder ons eigen leven. Hij had een stel wietplanten in de tuin gezet, ik zelf heb er normaal 5, nu echter stond er een 6e volkomen verpietert plantje bij, bijna rijp voor de oogst, wat zeker 2 gram zou op leveren. Mijn huisgenoot ging op zijn werk dood en had verboden spul bij zich waardoor ik een huiszoeking kreeg (terecht) Men vond mijn 6 plantjes, ik werd gearresteerd, s, nachts om 12 uur in mijn t-shirt vrij gelaten, 1 1/2 uur lopen, mijn kamer afgebroken door de agenten. Ze lieten 1/2 gram coke, 10 xtc en 8 lsd trips en 2 potten ghb van mijn huisgenoot liggen op tafel. en een flesje traangas van mij lieten ze ook staan Ik moest deze week bij officier van justitie komen.
Men had er 8 planten van gemaakt en de 43 van hem kreeg ik er ook maar bij. Samen met een flesje traangas die ze wel mee namen moest ik 120 uur dienstverlening doen.
Ze lieten zijn 43 stuks vallen, maar nog steeds 120 uur dienstverlening. Op een door de politie gemaakte foto zie je de 6 plantjes, maar men bleef 8 volhouden. Al met al 120 uur voor 1 plant te veel, volgens hen 3 planten te veel. 40 uur per plant van 30 centimeter.
Ik wilde de traangas en lsd inleveren, maar dat wilden ze niet hebben. Ik heb de werkstraf geweigert, ga wel naar de politierechter, ha ha ha. Stoute boef Remy

Theo, 27-03-2011 12:57 #9
Vijf plantjes is dus wettelijk toegestaan, als er nu meerdere meerderjarige bewoners op dat adres wonen mag iedereen dan vijf plantjes kweken, of is het vijf per adres?

Luuk, 17-03-2011 12:43 #8
@Lttb:
Waarom zou een hennepplant maar maximaal 5 gram mogen hebben? Ik heb 2 planten gehad die echt veel geleden hebben en die hadden nog een opbrengst (samen) van minimaal 70 gram. Een normale gezonde wietplant kun je tussen de 50 en 200/300 gram wiet uithalen (gedroogd). Dus dan vind ik dat wel erg weinig!
Wat een gedoogbeleid zeg… Gelukkig hebben ze mijn plantjes nooit ontdekt maar niemand merkt het hier!

Lttb, 27-02-2011 17:29 #7
Gelukkig hebben we boven een rechtbank altijd nog een gerechtshof staan, die hoger beroepzaken in behandeling neemt. Zie www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BG7139 voor het vervolg op de aangehaalde uitspraak rechtbank. Zo verkeerd had Rene van Houtert het nog niet.

Resume van dat arrest:
Mogen 5 planten in de tuin: NEE
Mogen de planten in beslag worden genomen? JA
Wordt er proces-verbaal opgemaakt? NEE, tenzij er niet direct afstand wordt gedaan van de planten.

In deze zaak zegt het gerechtshof o.a.:

[quote]Tot en met 5 gram, de geringe hoeveelheid voor eigen gebruik, wordt derhalve politiesepot toegepast.

In het onderhavige geval hadden de 5 hennepplanten die in de tuin van de verdachte zijn aangetroffen een gezamenlijk gewicht van ruim 100 kilogram. Zelfs wanneer ervan wordt uitgegaan dat er na droging slechts een vijfde deel van het gewicht aan levend materiaal aan droog hennepproduct overblijft, kan hier niet worden gezegd dat sprake is van een geringe hoeveelheid voor eigen gebruik.

Zelfs wanneer op grond van genoemde richtlijn, waarin is gesteld dat voor de berekening van het gewicht aan softdrugs één hennepplant wordt gelijkgesteld met 5 gram, zou worden aangenomen dat het gedoogbeleid ten aanzien van het telen van 5 hennepplanten van overeenkomstige toepassing is op het aanwezig hebben van 25 gram hennepproduct, is hier de grens van wat zou zijn toegestaan in ruime mate overschreden.

Het openbaar ministerie moet derhalve, nu het op goede gronden tot vervolging van de verdachte is overgegaan, in zijn strafvervolging ontvankelijk worden verklaard. [/quote]

En aldus werd de verachte veroordeeld door het gerechtshof. Reactie infoteur, 04-04-2011
Sinds de criminelen rechters zijn geworden doen ze alles om de wietprijs te verhogen.

Tom008 (infoteur), 29-12-2010 23:13 #6
Robbert, waarom zou ik op zijn broodje aap reactie reageren? Met 5 wietplanten vindt er geen strafvervolging plaats. Hij meldt dat de politie een pv moet opmaken bij het betrappen op 1 joint., Laat me niet lachen. Dan mag je wel 25000 meer agenten in Amsterdam plaatsen. 5 wietplanten mag, maar als politiemensen op hun strepen staan dan kunnen ze het in beslag nemen. Helaas voor politiemensen die het anders zien. In Nederland mag je van de rechter 5 wietplanten zonder lamp hebben, als ze geen geuroverlast veroorzaken. Wat boeit een PV eigenlijk? Hier een quote van de site van het Openbaar Ministerie: In de praktijk betekent dit dat wanneer de politie bij iemand niet meer dan 5 gram hasj of niet meer dan 5 hennepplanten aantreft, de drugs wel in beslag genomen zullen worden maar er geen strafvervolging ingesteld zal worden. **einde quote, Kortom door de rechtbank word je niet veroordeeld, dus 5 wietplanten kweken mag.

Robbert, 29-12-2010 20:05 #5
Zeg Tom008, ga je ook nog reageren op René van Houtert? Hij heeft duidelijk een punt, waarmee hij al een groot deel van jouw stukje onderuit schoffelt. De onjuiste informatie in dit artikel doet meer kwaad, dan goed. Ik ben oprecht benieuwd naar je reactie op René.

Tom008 (infoteur), 06-11-2010 21:41 #4
Mike, je hebt helemaal gelijk als je redeneert dat wiet onschuldiger en minder schadelijk is dan alcohol. Toch had je er ook aan kunnen denken dat in oktober de planten de meeste geuroverlast verspreiden. Een goed contact met de buren is goud waard. Mijn advies voor volgend jaar is: zorg dat de buren eerst jou benaderen als het gaat om geuroverlast.

Mike H., 10-10-2010 11:58 #3
Ik had 4 planten op balkon staan. deze waren zo'n anderhalve meter hoog. Van de week stond er politie aan me deur, want er was gebeld over stankoverlast (fijne buren heb ik toch). Ze hebben ze helemaal afgeknipt, en meegenomen voor vernietiging. 2 man politie eerst, omdat ze zakken nodig hadden hebben ze een 2e wagen opgeroepen, toen stond er ineens 4 man in me woonkamer, ze hebben er zelfs een cannabis test bijgehaald, alsof het niet duidelijk was, de planten stonden volop in de bloei, ik had nog nooit zo? mooie planten gehad op me balkon.
Ik baal er echt verschikkelijk van dat waarschijnlijk omdat er iemand (die er waarschijnlijk al op tegen is) heeft gebeld en mij op deze manier een oor aannaait!.dus ben ik weer verplicht om elke keer een hoop geld te betalen voor een heel klein zakje in de coffeeshop en daarmee grote criminele organisaties te financeren. Ook weet ik dan nooit wat ik rook betreft bestijdingsmiddelen en teveel voeding. laten ze zich eens gaan richten op alcoholgebruik waar jaarlijks tig doden door vallen bij ongelukken in het verkeer, dan heb ik het nog niet eens over de agressie die eruit voorkomt, de zelfmoorden, leverfalen en andere medische klachten. Ik heb nog nooit gehoord van ook maar 1 dode door het gebruik van cannabis! Als jij er niet van houdt? Prima, maar laat mij lekker met rust, ik laat jou toch ook gewoon met rust!

Yvonne Elmendorp, 05-10-2009 21:04 #2
Helaas klopt jou verhaal hierboven. Ze mogen niet eens hoger dan 40 cm meter zijn en niet eens in de bloei zijn dan is het gedoogd alles wat in de bloei of hoger is als 40 cm is wordt in beslag genomen want valt al onder de opium wet en is strafbaar. Dus beste lezers kom niet in de verleiding want het kan een hoop geld en moeilijkheden kosten.

René van Houtert, 25-09-2009 13:17 #1
Kijk, je kunt wel zeggen dat er sprake is van 'gedoogbeleid' van de overheid, maar zolang de opiumwet niet is veranderd, bestaat deze wet en kan deze wet ook worden toepgepast danwel worden gehandhaafd; niets meer en niets minder. Sterker nog: dat gebeurt nog steeds in de dagelijkse praktijk. Je haalt uit naar opsoringsambtenaren, maar naar mijn mening volledig ontrecht. Waarom onterecht? Nou heel banaal: opsporingsambtenaren mogen zelf niets anders de wet handhaven, want door de scheiding van o.a. rechtelijke en uitvoerende/handhavende macht in ons land zijn zij niet de aangwezen persoon om ook enige afweging te maken zoals een rechtbank dat doet. De enige uitzondering hierop is als de politieambtenaar een aanwijzng krijgt van het OM omtrent de wijze van handhaving inzake een specifiek wet of wetsartikel. Zo'n aanwijzing bestaat er vooralsnog niet v.w.b. het handhaven op een maximum van vijf hennepplanten en daarmee is dit nog steeds bij wet verboden, maar kan het gedoogd worden. Dus elke keer wanneer een agent ook maar één hennepplant vindt is hij gedwongen PV op te maken, zo ook wanneer men betrapt wordt met een joint!Verder denk ik dat jezelf hier uiterst onzuiver bezig bent als je slechts delen uit een veroordeling citeert ter ondersteuning van je betoog. Je beargumenteert dat de rechtbank in een bepaalde casus heeft gedoogd om vijf planten te bezitten, maar vermeldt nergens dat het in diezelfde casus wel tot een veroordeling is gekomen juist ondanks dit gedogen. De rechter kon namelijk geen relatie leggen tussen de aangetroffen vijf 'gedoogde' planten en de uiteindelijk aangetroffen hoeveel cannabisproducten. Een argument wat door de verdediging was aangevoerd om de hoeveelheid cannabisproducten die was aangetroffen te rechtvaardigen. Ik noem dat uiterst selectieve informatievoorziening die ook nog eens een twijfelachtig karakter heeft omdat je mensen door het op deze wijze verstrekken van onvolledige informatie een 'schijnzekerheid' biedt die hen nog wel eens zwaar kan opbreken. Anders gezegd: ben je bereid die mensen te verdedigen (danwel de kosten te dragen voor hun verdediging) die jouw adviezen en informatie opvolgen en zich op basis van jouw berichtgeving inzake de opiumwet in de nesten werken?

Leuk artikeltje maar helaas niet meer dan een broodje aap!

Infoteur: Tom008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 35
Schrijf mee!