InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Pasen 2017, paasviering en de data voor de komende 10 jaar

Pasen 2017, paasviering en de data voor de komende 10 jaar

Pasen 2017, paasviering en de data voor de komende 10 jaar Houdt u wel van een beetje langetermijnplanning? Er zijn mensen die graag ver vooruit plannen, dat geeft zekerheid en houvast in het leven. U vindt hier dan ook de data voor Pasen 2017 tot en met Pasen 2027. De stelregel is dat Pasen altijd wordt gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Het begin van de lente valt op 20 of 21 maart, als het op 20 of 21 maart al volle maan is wordt Pasen op de zondag na deze eerste volle maan in de lente gevierd. Daardoor kan het christelijke paasfeest in de westerse kerk in een periode van 35 dagen vallen, van 22 maart tot en met 25 april. De maanstanden zijn redelijk nauwkeurig te voorspellen vandaar dat de paasdata nu al bekend zijn.

Opgestaan uit de dood

Het paasfeest wordt in kerkelijke kringen gevierd omdat men gelooft dat Jezus destijds op de derde dag na zijn kruisiging is opgestaan uit de dood. Hij werd gekruisigd op Goede Vrijdag, de vrijdag voor Pasen op de heuvel Golgotha nabij Jeruzalem.

<STRONG>De kruisiging, Jan van Eyck rond 1420</STRONG> / Bron: Jan van Eyck (circa 1390–1441) / Wikimedia CommonsDe kruisiging, Jan van Eyck rond 1420 / Bron: Jan van Eyck (circa 1390–1441) / Wikimedia Commons

Men zou denken dat Goede Vrijdag een wat merkwaardige naam is omdat het lijden en sterven van Jezus centraal staat maar in kerkelijke kringen spreekt men evenwel van "Goede" Vrijdag om erop te wijzen dat het goed is geweest dat Jezus zichzelf heeft opgeofferd ter vergeving van de zonden van de mensheid en als overwinning op de duivel. Zo meer hierover, eerst de data:

Pasen 2017 en de data voor de komende 10 jaar daarna:

1e en 2e paasdag 201716 en 17 april 2017zondag en maandageind week 15, begin week 16
1e en 2e paasdag 202431 maart en 1 april 2024zondag en maandageind week 13, begin week 14
1e en 2e paasdag 202728 en 29 maart 2027zondag en maandageind week 12, begin week 13

Geologen

Goede Vrijdag en Pasen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede Vrijdag zou ook een verbastering kunnen zijn van "Gods vrijdag" en aldus meer verwijzen naar de rol die God in dit drama heeft gespeeld. De Duitse geologen Jefferson Williams en Markus Schwab stellen aan de hand van onderzoek dat de kruisiging op 3 april van het jaar 33 rond 15.00 uur is voltrokken.

<STRONG>Sixtijnse kapel, de wederopstanding</STRONG> / Bron: Hendrick van den Broeck (circa 1520–1597) / Wikimedia CommonsSixtijnse kapel, de wederopstanding / Bron: Hendrick van den Broeck (circa 1520–1597) / Wikimedia Commons

In de Byzantijnse kunst, tijdens de periode die men Anastasis noemt, daalt Jezus na zijn dood af in de onderwereld, de Hades, en bevrijd daar de profeten van het Oude Testament die voor hem leefden en gevangen worden gehouden door de duivel. Hij maakt een einde aan de heerschappij van de duivel en leidt iedereen naar de hemel. Deze wandschildering is te zien in het Chora Museum in Istanbul. Adembenemend is de wandschildering van de wederopstanding van Jezus in de Sixtijnse kapel geschilderd door Hendrick van den Broeck (1519-1597) Daarnaast het begin van de paasviering door de Duitse schilder Ludwig von Roeßler.

Lentefeesten

Pasen is niet alleen verbonden aan de dood en de wederopstanding van Jezus Christus, het bevat ook elementen van de sinds mensenheugenis in diverse culturen gevierde lentefeesten. De lente wordt vanouds gevierd met vruchtbaarheidsymbolen die voortkomen uit de ontwikkeling van de natuur in die periode, planten en bomen vormen nieuw loof en er worden dieren geboren. De paashaas en de eieren staan symbool voor dit nieuwe leven evenals het planten van een jonge boom, de meiboom.

<STRONG>Eerste Concilie van Nicea</STRONG> / Bron: Fresco in Capella Sistina, Vatican / Wikimedia CommonsEerste Concilie van Nicea / Bron: Fresco in Capella Sistina, Vatican / Wikimedia Commons
<STRONG>Paus Gregorius XIII, nieuwe kalender</STRONG> / Bron: Andreas Praefcke (bewerkt) / Wikimedia CommonsPaus Gregorius XIII, nieuwe kalender / Bron: Andreas Praefcke (bewerkt) / Wikimedia Commons

Wanneer de paasviering precies is begonnen is niet duidelijk, daarover zijn de meningen verdeeld. Pasen heeft zijn oorsprong in het joodse Pesach dat ook bekend staat als het lentefeest. Tijdens het Eerste Concilie van Nicea, een bisschoppelijk beraad in 325 na Christus werd de datum van Pasen vastgelegd, het zou voortaan worden gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan na de lente-equinox. Vanaf die tijd wijkt de paasdatum af van de data waarop het joodse Pesach wordt gevierd.
Nog ingewikkelder wordt het wanneer paus Gregorius XIII in 1582 een kalenderhervorming doorvoert die door de Orthodoxe kerken niet wordt gevolgd. De Orthodoxe kerken, zoals de Russisch-orthodoxe Kerk, maar de Grieks-orthodoxe kerk dan weer niet, bleven de oude zogenaamde Juliaanse kalender volgen en niet de nieuwe Gregoriaanse kalender van paus Gregorius.

Paasdatum bepalen, geen eenvoudige klus

In 1800 kwam de Duitse wetenschapper Carl Friedrich Gauss met een wiskundig algoritme waarmee de paasdatum voor een willekeurig jaar berekend kan worden. Gauss maakte toch nog een klein foutje dat hem gezien de middelen uit die tijd waar hij mee werkte niet te verwijten valt, hij hield niet goed rekening met de correctie die moet worden toegepast op de maanstand zodat zijn paasdatum voor het jaar 4200 valt op 13 april in plaats van 20 april maar wellicht doet dat er tegen die tijd niet meer toe.

Gauss had nog niet de beschikking over de moderne astronomische storingstheorie waar vandaag de dag mee gewerkt wordt en waarmee zeer precies bepaald kan worden welke storingen er optreden in de beweging van de aarde en de maan, deze worden beïnvloed door de bewegingen van de andere planeten in ons zonnestelsel. Daarnaast is van belang dat zowel de maan als de aarde ellipsvormige banen beschrijven en dat de maanbaan een helling vertoont ten opzichte van het baanvlak dat de aarde om de zon beschrijft. Buiten dat wilde men binnen de kerk een bepaalde regelmaat in de paasdata creëren om de voorspelling van de data wat gemakkelijker te maken. Hieruit vloeide de regel van het kerkelijke Pasen voort waarin de lente altijd op 21 maart begint en de volle maan wordt berekend aan de hand van de regelmaat die optreedt in de maanfasen. De maanstanden herhalen zich namelijk om de 19 jaar tamelijk precies hetgeen zijn weerslag heeft op de data. Dit was al bij de oude Grieken bekend.
Dankzij het wiskundig genie Gauss die er de aanzet toe heeft gegeven kan men nu in ieder geval de paasdata nauwkeurig berekenen, de ingewikkelde formule wordt u bespaard, geniet van de komende paasdagen!

Lees verder

© 2014 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Christelijke Feestdagen - PasenChristelijke Feestdagen - PasenPasen is een christelijk feest, echter de manier waarop de meeste mensen Pasen vieren (met eieren en de Paashaas) is ech…
Kinderliedjes: PalmpasenKinderliedjes: PalmpasenBinnen de Katholieke-, Orthodoxe- en Protestantse Kerk wordt de zondag voorafgaande aan Pasen, Palmzondag genoemd. Veel…
Pasen, waar gaan we naar toe met de kinderen?Pasen, waar gaan we naar toe met de kinderen?De kinderen zijn vrij. Het is lente. Tijd om er op uit te gaan en samen wat te gaan doen. Liefst buiten natuurlijk, wann…
Wat is de betekenis van Hemelvaartsdag?Voor heel veel mensen, is Hemelvaartsdag slechts een leuke vrije dag. Voor christenen betekent deze dag veel meer dan al…
Pasen staat weer voor de deur; hier de leukste paasideeën!Nog even dan is het weer Pasen. Veel mensen vinden het leuk hun huis (en soms zelfs de tuin) paasklaar te maken. In de w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pasen 2017, paasviering en de data voor de komende 10 jaar"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 25-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!