InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Persoonsgebonden budget is fraudegevoelig

Persoonsgebonden budget is fraudegevoelig

Persoonsgebonden budget is fraudegevoelig Op 3 mei 2013 deelde staatssecretaris Martin van Rijn mee dat de mensen die een persoonsgebonden budget ontvangen méér gecontroleerd zullen gaan worden. Zo zullen zij een controleur toegang tot hun woning moeten verlenen en inzicht dienen te geven in de administratie. Het vermoeden bestaat dat er op grote schaal gefraudeerd te word met het persoonsgebonden budget. Wat is een persoonsgebonden budget en waarom is controle nodig?

Wat is een persoonsgebonden budget

Met een persoonsgebonden budget kunnen mensen zelf die zorg of hulp inkopen die zij nodig hebben en waarvoor ze een indicatie hebben gekregen. Zorg is mogelijk via de AWBZ en via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Deze laatste wet wordt uitgevoerd door de gemeente. Het persoonsgebonden budget wordt verstrekt aan ouderen, chronisch zieken, mensen met een verstandelijke handicap. Ook aan ouders van kinderen die bepaalde zorg nodig hebben kan een persoonsgebonden budget worden verstrekt. Er is een verdeling gemaakt in zes mogelijke situaties. Te denken valt aan
  • Persoonlijke verzorging; we denken hierbij aan douchen, hulp bij eten etc.
  • Verpleging; wondverzorging, injecties toedienen etc.
  • Begeleiding; kan zijn dagbesteding
  • Behandeling; dit kan zijn behandeling bij gedragsstoornissen
  • Kortdurend verblijf; tijdelijke opname zodat mantelzorger even vrij kan nemen
  • Verblijf; soms is het nodig om in een beschermde woonomgeving te wonen. Dit kan met hulp van een persoonsgebonden budget

Om in aanmerking te komen voor het persoonsgebonden budget wordt er een indicatie gesteld van tenminste 10 uur hulp per week . De indicatie wordt afgegeven voor één jaar. Ook wordt de eigen bijdrage die de cliënt moet betalen vooraf vastgesteld. Uitbetaling geschiedt via het zorgkantoor.

Reden waarom het PGB (persoonsgebonden budget) werd ingesteld

Het persoonsgebonden budget was een initiatief van Erica Terpstra die aan het begin van de negentiger jaren staatssecretaris van Volksgezondheid was. In 1996 werd het PGB ingevoerd. In die periode bestonden lange wachtlijsten in de thuiszorg en er waren veel wisselingen in het personeelsbestand. Mensen kregen veel verschillende hulpverleners over de vloer die allemaal part time wilden werken. De oplossing werd gevonden in de mogelijkheid om in sommige gevallen mensen geen zorg in nature te verlenen maar indien mogelijk de keuze te bieden om het geld zelf te ontvangen om daarmee zelf zorg te kopen. In die tijd waren er vanuit de thuiszorg bezwaren tegen de invoering van het PGB. Het toezicht op de kwaliteit van de hulpverlening werd lastig en men vroeg zich af hoe de financiën beheerd zouden gaan worden.Niet iedereen is in staat om de rol van werkgever te vervullen, hetgeen nodig is. Het PGB is later uitgebreid naar vele mogelijkheden en men kan zich de vraag stellen of het niet te ruim gehanteerd wordt. In 1998 waren er 13000 mensen met een persoonsgebonden budget en in 2013 zijn dit 130.000 mensen. Vanaf 2000 is het persoonsgebonden budget met maar liefst 70% toegenomen.

Voordelen van het persoonsgebonden budget

De voordelen voor de cliënt zijn groot. Het belangrijkste voordeel is dat hiermee continuïteit in de zorgverlening mogelijk is. Zeker voor mensen die langdurige zorg nodig hebben en de beschikking hebben over vakkundig personeel is het persoonsgebonden budget een ware uitkomst. Men krijgt de mogelijkheid iemand in dienst te nemen juist op die uren dat het nodig is. Zo zijn er voorbeelden te noemen van mensen die hun baan konden behouden dankzij het feit dat er 's morgens en 's avonds laat hulp beschikbaar is. Ook kunnen verstandelijk gehandicapten vaak thuis blijven wonen en door familie verzorgd worden.

Nadelen van het persoonsgebonden budget

Aan het persoonsgebonden budget kleven ook nadelen. De belangrijkste vraag is welke deskundigheid is nodig en hoe wordt de deskundigheid bewaakt. Er is niemand die toeziet op de kwaliteit van de hulpverlening. Men kan zelf een familielid aanstellen die weliswaar over een diploma als verpleegster beschikt maar die al jaren geen bijscholing meer heeft ontvangen. Deze mag dan handelingen verrichten die bepaalde deskundigheid vereisen die misschien bijgeschoold had moeten worden.
Persoonsgebonden budget is zeer fraudegevoelig. Mensen krijgen zelf geld in handen en het is de vraag of dit geld ook daadwerkelijk wordt uitbetaald aan de zorgverlener. Vooral de kwestie van de eigen bijdrage is lastig te controleren. Immers tussen familieleden onderling kan men afspraken maken. Is het geld aan het eind van het jaar niet helemaal opgebruikt dan krijgt men in een volgend jaar minder geld. Nu is het zo dat met iedere regeling die wordt ingesteld er altijd een klein percentage aan fraude zal plaatsvinden voor maar het is wel belangrijk dat de regeling zo wordt ingesteld dat het percentage zo klein is. Tot op heden werd de controle slechts steekproefsgewijze uitgevoerd en was er controle op slechts 5%.

Hoe geschiedt de toekenning

De uitbetaling van het persoonsgebonden budget wordt verzorgd door het zorgkantoor. Er wordt een indicatie gesteld door het Centrum voor Indicatiestelling zorg. Ook kan het bureau Jeugdzorg een indicatie verstrekken. Er zijn bemiddelingsbureaus ontstaan die voor mensen de aanvraag indienen en de betaling regelen. In 2012 zijn diverse gevallen van fraude geconstateerd bij deze bureaus.

Hoe geschiedt de betaling

Wie een persoonsgebonden budget ontvangt is werkgever. Dat betekent dat er een salarisadministratie moet worden bijgehouden. Ook moet verantwoording worden afgelegd over het ontvangen geld. Deze taak kan men laten verrichten door de Sociale Verzekeringsbank die een eigen service centrum hiervoor heeft.

Hoe zal controle in de toekomst lopen

In plaats van een controle op 5% van alle gevallen wil de staatssecretaris komen tot een controle van méér dan 20%. Hiertoe zullen 22 controleurs worden aangesteld. Deze gaan mensen thuis bezoeken en men dient dan verantwoording af te leggen. Wil men de controleur niet binnen laten dan volgt een dwingende uitnodiging op het zorgkantoor. Hiermee hoopt men in de toekomst de fraude te verminderen en men hoopt de regeling dan in afgeslankte vorm toch in stand te kunnen houden.
Gerelateerde artikelen
Het Persoonsgebonden Budget, PGBHet Persoonsgebonden Budget, PGBAf en toe hoor je het woord PGB of persoonsgebonden budget ergens vallen. Maar wat is het persoonsgebonden budget nou ei…
Persoonsgebonden Budget (PGB): Aanvragen en hoogteVanaf 1 juli 2010 tot eind 2010 kunnen mensen geen Persoonsgebonden Budget meer krijgen, behalve in een aantal uitzonder…
Pgb 2012: bezuinigingen & voorwaarden pgb 2012Het is al veel in de publiciteit geweest: de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget (pgb) in 2012. Vanaf 2012 zijn…
AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten)De algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) vergoedt langdurige zorg aan mensen met een ernstige aandoeningen, zoals…
Pgb in 2013 en 2014: de veranderingenPgb in 2013 en 2014: de veranderingenHet persoonsgebonden budget (pgb) verandert in 2013 behoorlijk. In 2014 zijn er nog veel meer wijzigingen die vooral men…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Persoonsgebonden budget is fraudegevoelig"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!