InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Fries Mediafonds

Fries Mediafonds

Fries Mediafonds Het Fries Mediafonds is in januari 2013 gelanceerd en wil vernieuwingen in de media stimuleren. Journalistiek onderzoek krijgt hiermee een provinciale ruggensteun. Friesland/ Fryslân is de eerste provincie met een eigen Mediafonds. De subsidieregeling is voor in Fryslân gevestigde professionele mediabedrijven met rechtspersoonlijkheid en volledige rechtsbevoegdheid, waarvan de journalistieke activiteiten zich richten op een bovenlokale doelgroep in Fryslân.

Fries Mediafonds

Media moeten zich kunnen blijven ontwikkelen, vindt de provincie Fryslân en daarom werd het Fries Mediafonds in het leven geroepen. Het moet de kwaliteit en diversiteit van de provinciale media stimuleren en de pluriformiteitmoet waarborgen. De provincie hecht aan een goed functionerende media, omdat die:
  • de overheid scherp houden;
  • inwoners informeren;
  • voor binding in een regio te zorgen.

Jorritsma

Het Fries Mediafonds werd tijdens de nieuwjaarsrede van Commissaris van de Koningin John Jorritsma begin 2013 gelanceerd. In de Nieuwjaarstoespraak van 9 januari 2013 zei Jorritsma hierover: “Perspectief bieden, dat doen we ook met ons reguliere geld. Vandaar dat we vanmiddag het Fries Mediafonds gepresenteerd hebben, bedoeld om vernieuwingen in de media en journalistiek onderzoek te stimuleren. Want we willen dat ook onze media zich kunnen blijven ontwikkelen.”

Voorzitter

Oud-staatssecretaris Joop Atsma is voorzitter van de adviescommissie. Hij komt uit de provincie en heeft in het journalistieke veld gewerkt. Joop Atsma (1956) was staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in het eerste kabinet Rutte. De CDA'er woont nog steeds in Friesland, in Surhuisterveen. Hij was journalist en werkte onder meer voor de NOS en Omrop Fryslân. Atsma zat ook jarenlang in Provinciale Staten van Fryslân en in de Tweede Kamer. Daar werd hij woordvoerder media voor het CDA. Hij is tevens voorzitter van de raad van commissarissen bij De Lotto.

Aanvragen

Journalisten kunnen een bijdrage uit het fonds aanvragen. Er is jaarlijks €100.000 beschikbaar en de adviescommissie beoordeelt de aanvragen. De commissie bestaat uit vijf leden en Atsma is de voorzitter. De Provinciale Staten stellen het geld beschikbaar en de Gedeputeerde Staten stellen de bedragen beschikbaar aan de journalisten op aangeven van de adviescommissie. Zowel traditionele als nieuwe media kunnen een aanvraag indienen. Verwacht wordt dat de eerste bedragen voor de zomer van 2013 worden toegekend.

Aanvragen

Vanaf het voorjaar van 2013 kunnen journalisten en mediabedrijven aanvragen indienen. Er is voor 2013, 2014 en 2015 een ton per jaar beschikbaar.
Dat is als volgt verdeeld:
  • 70.000 euro voor innovatieve projecten;
  • 30.000 euro voor onderzoeksjournalistiek.

Druk

De opkomst van zogenaamde gratis nieuwsverspreiders zet de media onder druk. Het pluriforme Friese medialandschap dreigt onder deze druk te verarmen en dat wil de provincie voorkomen. De verschraling van het mediaanbod komt door schaalvergroting en bezuinigingen. Een goed functionerende media is cruciaal voor een goed functionerende overheid. De provincie verwacht jaarlijks een aantal diepgaande journalistieke producties, waarbij aandacht besteed wordt aan:
  • Friese economische speerpunten;
  • Friese taal;
  • Jongeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nieuws.nl
  • http://www.fryslan.nl/mediafonds geraadpleegd op 26 oktober 2014
  • Villamedia
  • www.johnjorritsma.nl

Reageer op het artikel "Fries Mediafonds"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-12-2015
Gepubliceerd: 04-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Media
Schrijf mee!