InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > In aanmerking komen voor de voedselbank

In aanmerking komen voor de voedselbank

In aanmerking komen voor de voedselbank De armoede in Nederland neemt toe en steeds meer mensen zijn aangewezen op de voedselbank. De voortdurende crisis zorgt voor een steeds grotere druk op de voedselbanken in Nederland. Steeds meer mensen kunnen slecht rondkomen en krijgen te maken met een grote schuldenlast. Armoede in Nederland; het bestaat we degelijk.
De voedselbank in Nederland werd in 2001 opgericht door Sjaak Sies en zijn vrouw Clara Sies in Rotterdam. Ze begonnen met voedselverstrekking vanuit hun huis. Eerst boden ze groente aan via een bevriende tuinder, maar al snel kwam hier ook een bakker bij en voorzagen ze dertig gezinnen in hun buurt wekelijks van een voedselpakket. Ze hoorden van de voedselbank in België en zijn toen bij onze zuiderburen ideeën gaan opdoen. Hierna zijn ze het grootschaliger gaan aanpakken. Het idee van een voedselbank is oorspronkelijk ontstaan in Amerika. Daar bestaan de voedselbanken al sinds 1967.

Hoe werkt de voedselbank?

De voedselbank draait geheel op vrijwilligers, momenteel in Nederland meer dan zesduizend mensen, verdeeld over 135 vestigingen. De voedselbank is een non-profit organisatie. Het eten uit de voedselpakketten is afkomstig uit giften. Grote sponsoren van de voedselbank zijn Heinz, Aviko, Unilever, Nestle, Arla, Bravo Foods, Boels verhuur, Monuta, Müller transport, Frieslandfoods, Bakkersland, Makro, enz., enz. Veel gemeenten geven ook subsidie aan de voedselbanken. Ook als particulier kan je de voedselbank ondersteunen. Dit kan door middel van een donatie, maar ook door het doneren van goederen, mits de verpakking niet is aangebroken en de goederen niet over de datum zijn. Mensen die in aanmerking komen voor de voedselbank moeten aangemeld worden via de budgetcoach, huisarts of andere maatschappelijke instantie. Ze worden dan voor een maximum periode van drie jaar geholpen met een voedselpakket.

Wie maken er gebruik van de voedselbank?

Van de gebruikers van de voedselbank heeft 20 procent een vaste baan, 36 procent een bijstanduitkering, 18 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering en 5 procent een AOW-uitkering. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is zeventig procent van de gebruikers van de voedselbank autochtoon, de overige dertig procent is van allochtone afkomst. Vaak zijn dit mensen die door scheiding, werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid in de schulden zijn geraakt. Ook zitten hieronder zelfstandig ondernemers die met hun inkomen onder de armoedegrens zitten. Je komt niet zomaar in aanmerking voor een voedselpakket. Na aanmelding door een maatschappelijke organisatie moet een aanmeldingsformulier worden ingevuld. Hierop moeten alle inkomsten en vaste uitgaven worden vermeld. Kopieën van schuldenlast en andere vaste uitgaven moeten worden meegestuurd.

Voedselpakket aanvragen

Om in aanmerking te komen voor een voedselpakket moet je aan de volgende criteria voldoen. Aan leefgeld moet er in 2012 per maand minder overblijven dan €180,= voor één volwassene plus €60,= voor iedere extra volwassenen plus €50,= voor ieder kind beneden de achttien jaar. Onder leefgeld wordt dat bedrag verstaan wat overblijft van het inkomen na aftrek van de vaste lasten. In 2015 zijn de bedragen bijgesteld naar minder dan €180,= leefgeld voor één volwassene plus €70,= voor iedere extra gezinslid. Het maakt hierbij niet uit of dit gezinslid een kind of een volwassene is.

Ambassadeur voedselbank

Sinds 2012 is zanger Rene Froger ambassadeur van de voedselbank. Hij volgde hiermee na twee jaar van respect de overleden vroegere ambassadeur Antonie Kamerling op. Rene Froger heeft al vaker aandacht voor het werk van de voedselbank gevraagd. Dit deed hij samen met zijn vrouw Natasja in het programma “Effe geen cent te makken”.
Gerelateerde artikelen
Voedselbank: voorwaardenArmoede is een toenemend probleem in Nederland. De voedselbank biedt hulp. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor…
De voedselbank: hoe werkt het?De voedselbank: hoe werkt het?Steeds meer mensen komen onder de armoedegrens. Gelukkig zijn er instanties die je kunnen helpen, zoals de voedselbank.…
Wat doet de voedselbank?Wat doet de voedselbank?In ons land is iedereen verzekerd van een minimaal inkomen waar ze van rond moeten kunnen komen. Door hoge vaste lasten…
Goede doelen als de Voedselbank, donatie en structurele hulpVoor de het goede doel “de Voedselbank” is op 11 december 2008 ruim 2,3 miljoen euro opgehaald door middel van de live s…
Kerstpakketten en goede doelenKerstpakketten en goede doelenDe decembermaand is een maand waarin veel werknemers hun kerstpakket ontvangen. Steeds meer mensen voelen zich onprettig…
Bronnen en referenties
  • http://www.reces.net/usr/Ressources/Internes/TOUSSAINTworkingpaperRECES[2].pdf

Reageer op het artikel "In aanmerking komen voor de voedselbank"

Reacties

Sandra Klein, 08-12-2014 17:12 #2
Ik, moeder van 3 kinderen, waar nog 2 van thuis wonen, lig in 'vechtscheiding', krijg deze maand een uitkering van de sociale zaken, met de schulden die er zijn en die ik momenteel zo goed als kan alleen aflos, want ex werkt niet mee, mag ik blij zijn als ik 50.- euro overhoud! Ik ben ten einde raad en zeer zeker moe van het vechten tegen de bierkaai! Kan ik ons aanmelden bij de voedselbank?
Mvgrt Sandra Reactie infoteur, 09-12-2014
Dat kan je in de meeste gemeenten niet persoonlijk doen, wel kan je je laten melden via de gemeente, thuiszorg, maatschappelijk werk of de schuldhulp sanering. Wanneer je wil weten hoe dat in jouw gemeente geregeld is, kan je contact opnemen met de voedselbank. Zij kunnen je verder helpen.

Judith Lattig, 20-10-2014 10:31 #1
Ik heb een vraag ik heb een Maltees hondje van 10 maanden en ik heb krijg zins kort een voedsel pakket en nu heb ik begrepen dat ik ook naar de dierenarts kan gaan en voedselbank kan krijgen voor me hond. Ik hoop informatie te krijgen van jullie. Ik woon zelf in Zaandam dus hoop dat er 1 in de buurt is waar ik terecht kan komen. Reactie infoteur, 20-10-2014
U kunt terecht bij de Stichting Saense Voedselbank voor dieren. Deze bevindt zich in Zaandam aan de H. Gerhardstraat 363. Succes!

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 18-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 2
Schrijf mee!