InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en Munitie

Wapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en Munitie

Wapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en Munitie Sinds 1919 kennen wij in Nederland de Vuurwapenwet, welke nu de Wet wapens en munitie wordt genoemd. Dit betreft de wapenwet van Nederland. Wat is er toegestaan en verboden met betrekking tot wapens en munitie in Nederland? Hier een overzicht van de 16 artikelen van de wapenwet in Nederland en wat deze wet nu precies inhoudt. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen categorieën van wapens en munitie.

Wapenwetgeving in Nederland

In Nederland kent men de Wet wapens en munitie, als onderdeel van de wetgeving wat betreft wapens. Hiermee wordt voorkomen dat het gebruik van wapens, en vooral de negatieve gevolgen ervan, zoveel mogelijk worden teruggedrongen binnen de samenleving. De Wet wapens en munitie komt voort uit de Vuurwapenwet van 1919. Deze wet werd in die tijd opgesteld om voor de overheid een veilige positie te creëren.

Het is deels legaal om een wapen te hebben, maar daarbij gaat het wel over wapens van de lichtste categorie. Het gaat dus niet om vuurwapens, maar om wapens als bijvoorbeeld een sabel. Dit is dan legaal vanaf 18 jaar of ouder. Een wapen mag in bezit zijn, maar niet gedragen worden in openbare ruimtes.

Onderscheid tussen het dragen en het voorhanden hebben van wapens
Een onderscheid wordt gemaakt tussen twee vormen van het behoud van wapens. Aan de ene kant kun je een wapen "voorhanden hebben", maar aan de andere kant kun je een wapen "dragen". Wat is het verschil?

  • Het "voorhanden hebben" betekent dat men in principe over een wapen kan bezitten. Dit hoeft niet te betekenen dat het wapen werkelijk bij iemand zich wordt gehouden, maar enkel dat iemand in bezit is van een wapen en het dus bij zich zou KUNNEN houden. Het kan bijvoorbeeld weggeborgen zijn in het eigen huis of opgehangen aan de muur, zoals bij een sabel.
  • Het "dragen" van een wapen betekent dat het wapen werkelijk binnen handbereik is. Het wordt onder of over de kleding gedragen of in de hand gehouden. Het wapen bevindt zich op een plaats dat de persoon die het in bezit heeft het op dat moment zou kunnen gebruiken, in een openbare plaats.

Categorieën

Munitie en wapens kunnen worden opgedeeld in vier categorieën. De eerste categorie is daarvan de zwaarste en de vierde categorie de lichtste, waarbij de wapens niet illegaal zijn. Deze wapens mogen echter niet gedragen worden, en ook niet voorhanden zijn bij een leeftijd onder de 18 jaar.

Munitie is afhankelijk van het wapen. Munitie valt echter nooit in de vierde categorie, omdat deze wapens geen munitie bevatten.

  • Categorie I: Bijvoorbeeld wurgstokjes, boksbeugels, nabootsingen van vuurwapens, ploertendoders (lijkt op een gummiknuppel, maar dan met een zware loden knop), ballistische messen (automatische messen). Dit zijn verboden niet-vuurwapens.
  • Categorie II: Bijvoorbeeld pepperspray, stroomstootwapens, automatische vuurwapens. Alleen toegestaan voor de overheid en een selectieve groep.
  • Categorie III: Bijvoorbeeld jachtwapens, wapens van verzamelaars en wapens voor sportschutters. Alleen toegestaan voor de overheid en vergunninghouders.
  • Categorie IV: Bijvoorbeeld degens, sabels, wapenstokken, kruisbogen, zwaarden, luchtwapens, alarmpistolen, paintballmarkers, harpoen.

Aangezien airsoftwapens ook nabootsingen zijn van echte wapens is het gebruik van deze wapens verboden. Sinds 15 januari 2013 is het echter toegestaan om over airsoftwapens te beschikken, mits 18 jaar of ouder en in lid van een door de minister erkende vereniging. De sport kon daarom tot voor kort alleen buiten Nederland worden beoefend.

Vergunning van wapens

Een wapenvergunning moet worden aangevraagd. Sportschutters kunnen dit bijvoorbeeld doen voor wapens uit categorie III. Een vergunning wordt aangevraagd bij de korpschef van de politie. Daarbij moet ook een motivatie worden geleverd. Een jager schrijft het wapen op bij de jachtakte. Er wordt ook altijd nagegaan of iemand een strafblad heeft.

Artikelen van de Vuurwapenwet:
  1. Beschrijving van welke vuurwapenen (bijvoorbeeld bommen, handgranaten, onderdelen van vuurwapens en munitie en onderdelen hiervan).
  2. Mogelijkheid tot verbod op invoer, doorvoer en vervoer van vuurwapenen en munitie.
  3. Verbod op voorhanden hebben van wapens of munitie (met uitzondering van bijvoorbeeld bevoegdheden als die van een publiekrechtelijk lichaam of schietvereniging).
  4. Vermelding en notitie indien een vuurwapen wordt gebruikt en in bezit is.
  5. Verbod op vervaardigen, herstellen of voorhanden hebben van vuurwapens of munitie.
  6. Verbod om vuurwapens naar Bonaire, Sint Eustatius en Saba af te leveren.
  7. Eventueel een bedrag ter vergoeding van kosten van administratie en toezicht bij eventuele machtiging op invoer, uitvoer, doorvoer of vervoer.
  8. Verplichting van gezaghebber een register te houden met verleende machtigingen.
  9. Mogelijkheid van bevelhebber om vuurwapens in bewaring te nemen en te eisen.
  10. Verplichting wapen in beslag te geven.
  11. Gevangenisstraf van maximaal vier jaar (of geldboete, derde categorie) bij overtreding. Bij verstikkende middelen of bommen is de straf zes maanden gevangenis (of geldboete, vierde categorie).
  12. Artikel 12 is vervallen.
  13. Toezicht op naleving door ambtenaren hiervoor aangewezen en douaneambtenaren.
  14. Bevoegdheid door ambtenaren om verdacht persoon te onderzoeken.
  15. Enkele vuurwapens vallen niet onder deze wet, namelijk welke niet als zodanig geschikt zijn te maken of antieke wapens..
  16. De wet wordt aangehaald als Vuurwapenwet BES.

Straffen

De maximumstraffen bij illegaal wapenbezit en wapenhandel:
  • Voorhanden hebben van stiletto: 9 maanden gevangenisstraf of 4.500 boete.
  • Voorhanden hebben van geweer: 4 jaar gevangenisstraf of 45.000 boete.
  • Handelen in pistolen (beroepsmatig): 8 jaar gevangenisstraf of 45.000 boete.
© 2012 - 2017 Moneyq89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 10 meest wapenrijke landenDe 10 meest wapenrijke landenMet enige regelmaat is er een publieke discussie over publiek wapenbezit. Bijna altijd gaat daar een schietincident aan…
Opsporing: onderzoek aan kleding & lichaamOpsporing: onderzoek aan kleding & lichaamBij het onderzoeken van kleding & lichaam door de politie komen drie vragen om de hoek kijken: 1) bij wie wil ik het doe…
Wie krijgt een wapenvergunning?Onder voorwaarden kunt u in Nederland een wapenvergunning krijgen. Iemand die bijvoorbeeld een strafblad heeft, zal geen…
Ajax: Ongeslagen kampioen (1918-1919)Na het halen van de eerste landstitel in de geschiedenis van Ajax, maakten de mannen, wederom onder de leiding van train…
Wapens in de VS n.a.v. drama 17 april 2007, blacksburgTussen de Verenigde Staten en Europa is er op het gebied van wapens een zeer groot cultuur verschil. Zo zijn wapens in d…
Bronnen en referenties
  • http://mijnwetten.nl
  • http://nl.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "Wapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en Munitie"

Reacties

Mettie, 10-08-2016 20:25 #3
Hallo, Ik heb een vraag over LARP-wapens. Meestal worden die gebruikt op evenementen op privéterreinen, maar ik zou graag met vrienden een keer willen oefenen met roleplay en vechten in het park bij mij in de buurt. Het is een behoorlijk rustig park en we zullen voluit verkleed rondlopen. Mag dit? Zo niet, kan ik er een vergunning of iets dergelijks voor aanvragen?

Marcel, 16-03-2016 19:59 #2
Hallo ik kan een handgranaat van een oom krijgen die van mij opa is geweest die hij uit het verzet heeft overgehouden en onklaar is gemaakt mag ik die huis houden hier in Nederland?

Robert, 14-10-2014 22:41 #1
Airsoftwapens mag je nu wel kopen en bezitten, mits je lid ben van de nabv. Reactie infoteur, 10-11-2014
Dank je dat je me hierop hebt gewezen Robert, dit is aangepast!

Infoteur: Moneyq89
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 3
Schrijf mee!