InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Zou jij meewerken aan een DNA-verwantschapsonderzoek?

Zou jij meewerken aan een DNA-verwantschapsonderzoek?

Werd in november 2012 na 13 jaar de moordzaak Vaastra toch nog opgelost? Justitie zette voor het eerst een DNA-verwantschapsonderzoek in. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) vond een 100% match met het DNA-spoor dat bij het misdrijf werd achtergelaten.

Wat is een DNA-verwantschapsonderzoek?

Bij een dna-verwantschapsonderzoek wordt DNA materiaal afgenomen bij veel mensen. Bijvoorbeeld mensen die zich op de tijd
van het misdrijf in de de buurt bevonden. Er wordt dan gezocht naar DNA dat gelijkenis heeft met het DNA dat op de plek van het misdrijf gevonden is. Familieleden (ouders, broers, zussen, etc.) hebben DNA dat op elkaar lijkt. Doel van het onderzoek is om een familielid te vinden en via het familielid de dader.

Niets te verbergen?

Veel mensen zullen zeggen; 'ik heb niets te verbergen'. In de zaak Vaastra werden ruim 8.000 mannen opgeroepen. 90% deed mee met het onderzoek. Naast de dader zelf deden ook zijn vader en zoon aan het onderzoek mee. Had de dader niet meegedaan dan was hij alsnog gevonden via zijn vader of zoon. De vader en zoon hadden niets te verbergen(?). Wat is de impact als jij iemand kenmerkt als dader van een ernstig misdrijf?

Theoretisch kan je via zo'n onderzoek natuurlijk ook de vader van de dader vinden, waarbij de vader slechts de biologisch vader is. Wordt daarna onderzocht bij welke vrouwen zo'n vader mogelijk een kind verwekt heeft? Juist kleine gemeenschappen zijn geschikt voor DNA-verwantschapsonderzoek. Impact van onverwachtse resultaten zijn daarom misschien extra groot.

Sociale druk

In de zaak Vaatstra stond 10% geen DNA af. Deze mannen zijn/waren dus automatisch een beetje verdacht. Met de zaak Vaatstra hadden ze niets te maken, misschien hadden ze wel iets anders te verbergen. Zo'n 800 mannen die zich misschien alleen maar zorgen maakten over hun privacy, hebben zich moeten verantwoorden.

Privacy

Privacy is tegenwoordig een groot gemeengoed. Iets waar we zorgvuldig mee om moeten gaan. Persoonsgegevens kunnen misbruikt worden, zelfs een elektronisch patiënten dossier heeft risico's. Op internet mogen we niet meer gevolgd worden via cookies. De relatie tussen een persoon en de cookies op zijn computer is veel minder hard dan dat tussen een persoon en zijn DNA.
Toch bleek uit een onderzoek van Maurice de Hond, dat 61 procent van de Nederlanders wil dat er een nationale DNA-database komt waar iedereen verplicht erfelijk materiaal aan moet afdragen. Dit lijkt absurd.

Ons DNA

Het DNA van elk persoon is uniek. Het DNA geeft niet alleen onze familiebanden (ouders, broers, zussen, kinderen, etc) weer maar bepaalt ook voor een groot deel wie we zijn. DNA bepaalt/voorspelt ook de kans om een bepaalde ziekte te krijgen. Ook is het mogelijk DNA te gebruiken als voorspeller van gedrag.
Tegenwoordig is steeds minder celmateriaal nodig om een DNA-profiel op te stellen. Iedereen laat in het dagelijks leven dus een DNA-spoor na via haren, speeksel, huidschilfers, sperma, etc.. Dit Materiaal gekoppeld aan een database is natuurlijk enorm waardevol voor verzekeringen, marketeers en andere mensen die willen voorspellen hoe jouw leven waarschijnlijk gaat verlopen.

Alternatieven

In het specifieke geval van Vaatstra. Gezien die dader naast de plaats delict woonde, had goed recherchewerk de zaak misschien wel eerder kunnen oplossen. Ook had het DNA op een andere manier kunnen helpen. Lange tijd is de dader in deze zaak gezocht onder asielzoekers uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum. Uit het gevonden DNA had men kunnen afleiden dat de dader van West-Europese afkomst moest zijn.

DNA als bewijs

DNA alleen is in Nederland niet voldoende als bewijs voor een veroordeling. Een DNA-match is essentieel maar levert geen
onomstotelijk bewijs. Recherchewerk moet de rest van de bewijzen leveren.

DNA in de toekomst

Analyse van DNA zal in de toekomst steeds gemakkelijker en goedkoper worden worden. Simpele tests kunnen dan eigenschappen van een persoon bepalen aan de hand van een klein beetje DNA. In oktober 2012 publiceerde International Journal of Legal Medicine een artikel over een DNA-chip. Met deze DNA-chip, waar ook wetenschappers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam meewerkten, kan snel en goedkoop en met één test geslacht, haarkleur, herkomst en verwantschap van een persoon worden bepaald. De onderzoekers verwachten dat binnen korte tijd ook een chip beschikbaar is voor het vaststellen van o.a. sproeten, krulhaar, huidskleur en lichaamslengte.
© 2012 - 2017 Basjobsen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marianne Vaatstra – DNA-verwantschapsonderzoekMarianne Vaatstra – DNA-verwantschapsonderzoekMarianna Vaatstra werd in 1999 op 16-jarige leeftijd in Veenklooster verkracht en vermoord. DNA-verwantschapsonderzoek b…
Rechterlijke dwalingen onder de loep genomenIn het hierop volgende artikel zal een korte omschrijving van rechterlijke dwalingen te vinden zijn, tevens worden de oo…
Marianne Vaatstra – Bijzonderheden over het moordonderzoekMarianne Vaatstra – Bijzonderheden over het moordonderzoekMarianne Vaatstra is in 1999 verkracht en vermoord. In november 2012 wordt een verdachte uit Oudwoude aangehouden. Tijde…
Wat gebeurt er als iemand moet voorkomen op een strafzittingWat gebeurt er als iemand moet voorkomen op een strafzittingAls iemand een overtreding of een misdrijf heeft begaan komt zo’n zaak voor in een strafzitting. Maar hoe werkt een stra…
De moord op Marianne VaatstraDe moord op Marianne VaatstraMarianne Vaatstra werd op 1 mei 1999 vermoord. In 2010 is er nog steeds geen dader gevonden, ondanks het feit dat gedure…

Reageer op het artikel "Zou jij meewerken aan een DNA-verwantschapsonderzoek?"

Infoteur: Basjobsen
Laatste update: 12-01-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!