InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?

Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?

Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet? Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pensioen bij je oude pensioenregeling te laten staan. De andere optie is om het opgebouwde pensioen mee te nemen naar je nieuwe pensioenregeling. Maar wat is het beste voor je pensioen om te doen? Onderstaand lees je welke overwegingen je moet maken.

Inhoud

Waarom waardeoverdracht pensioen?

Bij een nieuwe werkgever krijg je zeer waarschijnlijk te maken met een ander pensioenfonds. Je zult moeten kiezen of je het reeds opgebouwde pensioen wilt meenemen of wilt laten staan. Er is voor beide opties wat te zeggen. Door het pensioen mee te nemen naar het nieuwe pensioenfonds wordt je pensioenopbouw overzichtelijker. Er is immers nog maar sprake van één pensioensoverzicht in plaats van twee of meer. Het betekent ook dat je nog maar van één pensioenfonds pensioen zult ontvangen wanneer je de pensioensgerechtigde leeftijd hebt bereikt.

Pensioen meenemen of laten staan?

De afweging zal moeten worden gemaakt of het zinvol is om het pensioen mee te nemen. Of het zinvol is, is afhankelijk van meerdere zaken.

Overzichtelijkheid

Zoals eerder aangegeven is er nog maar sprake van één pensioenfonds waarmee je te maken hebt. Dit kan voor veel mensen een geruststellende gedachte zijn en overzichtelijk zijn.

Pensioentekort

Het is van belang om uit te laten zoeken of je een pensioentekort kunt krijgen door een eventuele waardeoverdracht. Zowel het meenemen van pensioen of het laten staan van pensioen kan een pensioentekort veroorzaken.

De voorwaarden van de verschillende pensioenen

Belangrijk is om te achterhalen welk pensioen de beste voorwaarden heeft. Kijk bijvoorbeeld eens welk pensioen de beste garantie geeft voor de hoogte van het pensioen. Ook belangrijk is om te achterhalen welke pensioenregeling het pensioen jaarlijks het meest verhoogd.

Raadpleeg pensioenadviseur

Het is uiteraard niet eenvoudig om zelf te bepalen welk pensioen het beste voor je toekomstig pensioen is. Wanneer je er zelf niet uit kunt komen kan je het beste een pensioenadviseur raadplegen. Meestal kan je een pensioenadviseur werkzaam bij je oude of nieuwe pensioenfonds raadplegen. Zij geven je vaak kosteloos advies. Wanneer je enkele algemene gegevens verstrekt zal de pensioenadviseur zelf de polis van het andere pensioenfonds opvragen en de vergelijking maken. Nadat de pensioenadviseur advies heeft uitgebracht kan je zelf eenvoudig de keuze maken.

Binnen welke termijn moet je de keuze maken?

Wanneer je het opgebouwde pensioen wilt meenemen moet je dit binnen zes maanden regelen. Je kan het regelen door bij het nieuwe pensioenfonds aan te geven dat je de waardeoverdracht wilt. Na de waardeoverdracht heb je geen pensioen meer bij het oude pensioenfonds. Overigens zijn er ook pensioenfondsen die niet moeilijk doen na afloop van de zes maanden, maar wettelijk zijn ze dus niet meer verplicht om nog mee te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.achmea.nl

Reageer op het artikel "Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!