InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Liegen en leugens: pathologisch liegen of waanbeelden hebben

Liegen en leugens: pathologisch liegen of waanbeelden hebben

Liegen en leugens: pathologisch liegen of waanbeelden hebben Een leugentje om je bestwil is gauw verteld, bijvoorbeeld als te laat bent op een afspraak. Dat er ook mensen zijn die hun hele leven veranderen in een leugen, komt gelukkig wat minder vaak voor. Pathologisch liegen kan voortkomen uit een psychische aandoening als een persoonlijkheidsstoornis. Pathologische leugenaars zijn bewust van hun leugens. Maar er zijn ook mensen die leiden aan wanen of pseudologia fantastica, zij denken dat ze de waarheid vertellen. Een leugen is een bewering die niet gelijk is aan de waarheid. Als dit onbewust gaat, spreek je over een vergissing. Als het opzettelijk gebeurt, spreek je van een leugen.

Pathologisch liegen

Pathologisch liegen houdt in dat iemand een onbedwingbare drang heeft om te liegen. Deze leugens leiden tot problemen in de omgeving van de leugenaar. Immers je partner, ouder of vriend weet niet meer wanneer je een leugen verteld of de waarheid spreekt.

Anti-sociale persoonlijkheidsstoornis

Pathologisch liegen kan voortkomen uit een psychische aandoening, zoals gedragsstoornissen of een persoonlijkheidsstoornis. Mensen met een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis kunnen heel innemend en charmant overkomen, maar zij liegen vaak en zijn niet bang, waardoor zij de consequenties van hun leugens niet inzien. Mensen met deze stoornis hebben zelden een schuldgevoel.

Pseudologia fantastica

Een pathologische leugenaar weet heel goed dat hij liegt. Dit in tegenstelling tot mensen die leiden aan wanen of aan pseudologia fantastica. In beide gevallen geloven de leugenaars dat zij de waarheid vertellen.

Zij vervalsen hun herinneringen, waardoor zij denken dat het de werkelijkheid is. Vaak wijken deze herinneringen enorm af van de werkelijkheid en dat kan zelfs zo ver gaan dat de persoon denkt dat hij een genie is en talloze boeken geschreven heeft.

Narcistische persoonlijkheidsstoornis

Bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis vertelt iemand leugens over plannen die vaak niet haalbaar zijn. Mensen die aan deze stoornis leiden, hebben een overdreven gevoel van eigenwaarde. Ze vinden zichzelf erg belangrijk en hebben daarnaast behoefte aan bewondering.
Gerelateerde artikelen
Wat is de reden waarom mensen liegen?Wat is de reden waarom mensen liegen?Mensen liegen om een reden, maar wat voor redenen? Dit kunnen er verschillende zijn. Iedereen liegt wel eens een keer om…
Leugentje om bestwil, pathologisch liegen of Ganser syndroomLeugentje om bestwil, pathologisch liegen of Ganser syndroomLiegen, we doen het allemaal ook al zijn we ons daar niet altijd van bewust! Het vormt een belangrijke hoeksteen voor go…
De psychologie van het liegen: ontmasker de leugenaarDe psychologie van het liegen: ontmasker de leugenaarHoe zie je dat iemand liegt? Aan de ogen? Aan gedoe en gefrummel met handen en voeten? Dit zijn de overbekende standaard…
Relaties: Eens een leugenaar altijd een leugenaar?Relaties: Eens een leugenaar altijd een leugenaar?Word ik voorgelogen door mijn partner? Kan ik voorkomen dat mijn partner stopt met liegen? Of moet ik de relatie beëindi…
Strategie om een leugenaar te ontmaskeren en confronterenStrategie om een leugenaar te ontmaskeren en confronterenUit onderzoek is gebleken dat iedere volwassene dagelijks twee keer een leugen verteld. Dit varieert van een leugentje o…

Reageer op het artikel "Liegen en leugens: pathologisch liegen of waanbeelden hebben"

Reacties

Ano, 06-08-2017 14:48 #73
Hey, ik ben 19 jaar en heb de afgelopen jaren alles verpest in mijn omgeving. Mijn vader is overleden toen ik 6 was en ik kreeg een nieuwe vader die mijn moeder ontmoette. Ik probeer al heel mijn leven een hechtere band te creëren met mijn stiefvader. Dit is nog niet echt gelukt omdat ik onbewust leugens vertel en het is zo snel gebeurd. Het doet me pijn elke keer de teleurstelling van mijn ouders te zien. Ik denk niet na over mijn leugens of de consequenties die de leugen met zich meeneemt. Door zoveel te liegen zit ik in een web van leugens en ik ben ten einde raad. Ik ben volgens mij een pathologische leugenaar en ik schaam me ervoor. Na elke leugen denk ik "had ik maar de waarheid verteld", want ik besef pas na mijn leugens wat ik andere mensen aandoe. Op de één of andere manier voel ik me opgelucht dat ik niet alleen ben want ik voel me een slecht persoon.

Lisa, 30-10-2016 20:53 #72
Beste mensen, twee jaar geleden kreeg ik te horen van de ex van mijn huidige vriend dat ze zogenaamd een hersentumor had. Ik vermoed dat ze een pathologische leugenaar is, omdat ze vaak zulke streken uit haalt. Maar toendertijd geloofde ik het en ben erg close met haar geworden. Ook is ze close geworden met mijn vriend. Na een aantal dagen werd het van kwaad tot erger en beweerde ze dat ze nog maar een dag te leven had. Ik heb haar uiteindelijk ontmaskerd, maar ik kan haar niet luchten of zien. Ik voel me zo bedrogen en ik kan het maar niet afsluiten. Hoe kan ik dit doen?
Groeten Lisa Reactie infoteur, 21-11-2016
Misschien kunnen anderen in soortgelijke situaties jou advies geven. Probeer het wel los te laten, want ze heeft je al te veel energie gekost. Misschien kan je haar een mail sturen als afsluiting waarin je vertelt hoe gekwetst je bent.

Mirjam, 27-09-2016 18:21 #71
Ik heb een dochter van 19 die inmiddels op kamers woont. Door haar eeuwige gelieg hebben we nog steeds niet zo'n goede band en dat doet zeer. Ik voel me vaak afgewezen als ze alweer geen tijd heeft. Eens in de 6 weken zien we elkaar, terwijl we maar goed een kwartiertje van mekaar vandaan wonen. Ik ga er maar vanuit dat als iemand van kleins af aan een pathologisch leugenaar is dat niet meer gaat veranderen. Ik las net een verhaal hier tussen over een meisje dat hulp zoekt omdat ze zelf ook liegt. Wat ze beschrijft dat had mijn dochter geschreven kunnen hebben, alleen dat zou ze dat nooit doen. Toegeven dat ze pathologisch leugenaar is, dat ligt niet in haar aard. Ik vind het ontzettend knap van dat meisje… dat is stap in de goede richting. You go girl… en probeer mensen geen onnodig verdriet te doen. Verder is mijn dochter ook nog narcistisch wat het nog moeilijker maakt. Ik hou ontzettend veel van mijn dochter en zou mijn leven voor haar geven, dat weet ook iedereen die mij goed kent. Mijn dochter zou eens moeten weten wat voor een verdriet ze mij doet met haar leugens. Ik wil haar graag vertrouwen en een goede moeder dochter band met haar hebben… maar het lukt mij niet… niet meer.
Groetjes van een radeloze moeder.

Arnoud Michel Kaptijn, 18-05-2016 06:04 #70
Ik begrijp het niet, volwassen zijn en zo overduidelijk door de mand vallen met liegen!

Barry Straub, 31-03-2016 14:48 #69
Voor alle alleenstaande (zielige) vrouwen hier. Heel lullig dat jullie (ex-) man vreemd gaat/ging, maar dat heeft dus helemaal NIETS te maken met een pathologische leugenaar. Dat is gewoon iemand die zijn leugens vol houdt en een klootzak. MAAR zeker geen pathologische leugenaar, bedenk dat even goed

Margo, 03-02-2016 22:05 #68
Mijn ex is een pathologische leugenaar heeft vijf jaar een relatie gehad in ons huwelijk heeft de kinderen daar ook in betrokken. Nu twee jaar later liegt hij nog steeds tegen ons allemaal. Vind het heel moeilijk en wil graag weten hoe andere daar mee omgaan als er kinderen in het spel zijn. Is het wel goed voor kinderen om contact te hebben met een vader die alles bij elkaar liegt en manipuleert en zeg maar niets tegen je moeder? Ik vind dit heel moeilijk kan iemand mij advies geven?

Monique, 02-02-2016 08:28 #67
Heel herkenbaar een tante heeft het en kwam in de zware problemen met opsluiting. Als kind al vroeg een nonnen klooster in. Maar nu heb ik zelf een kind die nu 6 is. En het begint nu ernstig vormen aan te nemen ik schrijf vanaf heden weer alles op met datum. Echter op school vertelde zei dat het thuis heel naar is en ze had een blauwe nauwelijks zichtbare plek ze valt veel de trap (niet waar!). Instantie ingeschakeld en nu een melding. Ik kan mij hier tegen niet verweren dat is onmogelijk. Voorheen vertelde zei dat er veel broertjes en zusjes zijn maar zij is alleen. Vanmorgen zei ze mama zegt dat Woensdag een lange dag is, maar ik had van te voren nog gezegd op Woensdag heb je een korte schooldag. Nee je jokt mama>papa greep in. Ik vind dit heel erg. Ook vanmorgen zij pakte een potje waar zij zelf elastiekjes in gedaan heeft. Toen zij ze wat doen die elastiekjes daarin? ik zei heb je zelf gedaan, weer haar beleving je jokt mama! tranen schieten mij nu weer in de ogen. Zij brengt ons in de problemen en straks komt er een uit huis plaatsing want HOE kun je aantonen dat zij het anders formuleert. Mijn hart breekt vannacht niet geslapen zo erg vind ik dat de melding nu komt want het is een valse melding.

Catharina, 28-11-2015 20:45 #66
Ik heb een dochter van 35 jaar. Zij liegt haar hele leven al. Heeft heel veel problemen en schulden. Altijd is het de schuld van een ander. Heeft in 15 jaar 15 banen gehad en als ze ontslagen wordt, ligt het nooit aan haar. Liegt ook over ons, zegt dingen over ons waar wij ons niet in herkennen. Manipuleert de mensen om haar heen en wij mogen die niet zien. Nee, natuurlijk niet! Want dan zien haar vrienden dat wij leuke mensen zijn. Wij hebben de laatste 15 jaar €50.000,00 schulden van haar betaald en heel veel problemen opgelost. Twee en een half jaar terug kwam ze met de medeling dat ze weer €25.000,00 schuld had. Of wij even wilde helpen. Helaas ging dit niet meer gebeuren. Nu zijn we nog slechter dan ooit en ze wil ons niet meer zien. Heeft een vriend, een gescheiden man met twee dochters. Daar was ze binnen een half jaar zwanger van. Kwamen haar feliciteren, ze deed de deur niet open en belde de politie. Deze agent geloofde haar en we mochten weggaan. Ze was 6 maanden zwanger en we waren (even) welkom. We waren heel blij, gaven haar allemaal spullen voor de baby. DOM van ons, want daar voor moesten we komen. Na drie dagen konden we weg blijven, ze had de buit binnen. En zegt dan dat ze dat van de babyvoedselbank heeft gehad. Ze heeft een dochtertje gekregen, we zijn niet gebeld en geen geboorte kaartje, mochten niet langs komen. En haar vriend wilt geen kennis maken met ons. Ze werkt niet, heeft een bewindvoerder die ons niet wilt spreken. Dat mag niet van haar. Proberen contact met haar te krijgen, maar dan belt zij de politie. Leeft met de gordijnen dicht en sluit zich op. Kraammand mocht ik op het balkon zetten. Haar vriend woont niet bij haar, omdat ze beiden een uitkering hebben. Haar dochtertje wordt volgende week 1 jaar. We mogen haar niet zien. Mijn dochter werkt al 3 jaar niet. Ze heeft duidelijk NPS! Maken ons heel veel zorgen om onze dochter en kleindochter. Maar weten niet hoe wij dit moeten oplossen. Ze manipuleert iedereen en als je tegengas geeft, moet je uit haar leven verdwijnen. Wij hebben heel veel verdriet en zijn hopeloos. Niemand kan ons helpen, ze is volwassen zegt men dan. Tot er wat gebeurt, dan is het te laat. Hoe vaak hoor je dat niet. We hebben heel veel meegemaakt met haar. En toch blijven we van haar houden. Twee verdrietige ouder en opa en oma.😪😥

Marga, 06-10-2015 18:09 #65
Mijn partner ging vaak vreemd met vrouwen!, mogelijk heeft hij HIV of Aids, heeft alle signalen die op wel opvallend zijn
Maar dokterbezoek? nee hoor
Hij zei, misschien heb ik het wel van jou opgelopen,
toen ik hem daarover benaderde omdat het wel opvallend was.
hoest inmiddels de longen uit zijn lijf, maar naar de dokter? nee hoor
Hoe zielig ze zijn inderdaad
Heb al heel lang geen sex gehad met hem, als kankerpatient sta ik wel onder controle ook
Maar ja, ik wil deze vent zo graag dumpen
Het meest vreselijke volk voor een vrouw

Chantal, 12-09-2015 10:01 #64
Petra vrijenhoek, zo herkenbaar verhaal helaas liegt hij hier elke week en echt om alles. Ben je met de auto of fiets gegaan en zelf daar over word gelogen, hij verdwijnt elk weekend en komt net de raarste leugens. Zelfs ik ben op politie bureau etc. Maar hoop dat hij ooit eens stopt ermee, het is zwaar om net zn iemand te leven maar als je van elkaar houdt en bij elkaar wilt zijn kun je roch niet zomaar opgeven denk ik dan.
Ik ben nu dus opzoek naar wat kan ik doen zodat hij hiermee stopt, therapie wil hij niet want hij is niet gek zegt hij. Maar wanneer dit langer doorgaat is de keus snel gemaakt. Of in therapie en anders ben ik er klaar mee.

Petra Vrijenhoek, 01-09-2015 09:43 #63
Ik denk dat mijn partner een pathologische leugenaar is maar hij toont niet het gedrag zoals hier beschreven is. ik heb hem al minstens op 1 hele erge leugen betrapt maar hij blijft gewoon volhouden dat het de waarheid is. Ook verdwijnt hij soms dagen achter elkaar en geeft daar redenen voor op die nergens op slaan en ik ben nu idd op een punt aan gekomen dat ik niets meer geloof van wat hij me verteld. Is er nog hoop voor deze relatie? Ik hou ontzettend van hem en wil nog niet stoppen met de relatie maar kan zo ook niet doorgaan. Kan ik er achter komen of hij idd een pathologische leugenaar is. En zoja kan dit dan opgelost worden?

William W., 13-08-2015 20:19 #62
Goedendag,

Ik ben zelf nog maar jong, maar ik heb een probleempje met mijn ouders, het begon allemaal zowat 3 maanden geleden wanneer ik mij PC en alle andere electronica moest inleveren, wanneer mijn herman (stiefpapa) controleerde zat de tablet er niet meer in, help? ik weet echt maar echt niet meer waar hij zit, ze hebben mij 30 minuten gegeven om hem te zoeken, tegergeefs, na een bepaalde tijd hadden ze hem gevonden, in mijn boekentas (lijkt op mijn laptopzak, dus moet ik ze verkeerd hebben gestoken), ze hadden me ondervraagd, resultaat: wanneer ik de waarheid zou vertellen krijg ik hem terug, nu 3 maanden later geef ik het op, ik probeer een advocaat voor kinderen (ga ik nog niet doen), heb vanalles geprobeerd, en dan kwam ik uit op dit, hopelijk krijg ik een atwoord of goede middelen om dit op te lossen

-thx
-william W.

Paula, 25-07-2015 19:28 #61
Hoi,
Ik heb een kennis die constant liegt, ik heb het idee dat hij het bewust doet en bewust mensen oplicht, hij zit bij een schuldsanering en heeft een alcohol probleem, zo begint hij smorgens met 2 koffie en om 10 uur smorgens al met bier dat gaat de hele dag door tot zo 12/18 halve liters bier per dag elke dag, nog ontkent hij dat hij alcoholist is, hij heeft bij mij constant geld geleend en iedere keer kan je even voorschieten je krijgt het donderdag terug, vervolgens als het donderdag (zijn weekgeld betaling) er was dan ging hij snel naar zijn vrienden om te zuipen, ook spullen van mij bij een pandjeshuis als onderpand gebracht en niet terug gekocht in totaal zo 4000 euro.Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, als mensen geleend geld terug vragen doet hij zijn telefoon uit en net of hij niet thuis is, vervolgens verdraait hij het hele verhaal en legt de schuld bij een ander.Hij leent geld bij mij en vervolgens zit ik een week later zonder eten, ondanks dat hij smorgens zegt dat hij thuis komt en samen boodschappen gaan doen, blijft hij 3 dagen weg en komt bezopen terug, zegt dan ik wil geen gezeik aan me hoofd en ben jij de schuldige van zijn problemen.Ik vind als iemand bewust zo loopt te liegen en het donders goed weet waar die mee bezig is strafbaar gesteld moet kunnen worden. Hij kon zoveel van mij aftroggelen omdat ik tijdelijk bij hem in huis verbleef en hij mij zo op straat zou donderen, deze persoon laat iemand nog verhongeren en kan zichzelf nog recht in de spiegel aankijken, dan moet je echt doortrapt verrot zijn, zulke personen zijn een gevaar voor de samenleving, zulke personen traumatiseren mensen en komen ermee weg te ziek voor woorden.

Anouk, 15-07-2015 00:32 #60
Mijn vriend is een pathologisch leugenaar. Hij gaat met een psycholoog praten en ik hoop dat het onze relatie verbetert. Zoals ik bij bijna iedereen lees is dit (misschien) valse hoop?! Graag zou ik willen weten wat er of er iemand tip heeft wat ik wel en niet moet zeggen/vragen als hij bij de psycholoog is geweest. Heeft iemand verder nog tips? Ik wil hem graag helpen.

Iris, 25-06-2015 00:13 #59
Ik lees hier heel veel verhalen van mensen die een pathologische leugenaar kennen en hun kant van het verhaal. Echter, er is ook de andere kant. Mijn naam is Iris, 20 jaar oud, en ik ben een pathologische leugenaar, en ik ga hiervoor hulp zoeken bij een psycholoog. Ik lieg al een aantal jaar vooral tegen mijn ouders. Het begon over school maar tegenwoordig neig ik ook over andere, weliswaar kleinere dingen te liegen. Helaas, mijzelf kennende, zal dat niet bij kleine dingen blijven. Ik verpest er mijn hele leven mee, maar ook dat van mijn ouders, want zij kunnen hun dochter niet meer vertrouwen. Keer op keer stel ik hun verschrikkelijk teleur. Ik weet niet waarom ik het doe, ik weet het echt niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de confrontatie niet aan wil gaan als de waarheid daartoe zou leiden. Maar meteen nadat ik de leugen heb verteld weet ik dat het beter geweest zou zijn als ik het gewoon had gezegd, want ze komen er toch achter en dan heb ik iets verschrikkelijks gedaan. Ik heb er zo verschrikkelijk veel spijt van. Ik heb hen vandaag dan ook gemaild over mijn leugens en dat het mij spijt. Een mail, omdat ik bang ben dat als ik hen echt spreek ik weer verval in leugens en alles verpest. Reactie infoteur, 29-06-2015
Succes Iris! Het is alleen maar moedig dat je hulp zoekt

Naomi, 13-06-2015 00:12 #58
Hoi allemaal,
Heb eerst ooit een relatie gehad, waarin erin dingen werden verteld die gewoon niet waar konden zijn, ben helemaal in de war geweest. Nu paar jaar later ben ik veel sterker, en ik wou een nieuwe relatie beginnen, maar omdat ik me verleden mee droog deed ik het rustig aan om te kijken. De persoon in kwestie, vertelde dingen en mijn vrienden dachten echt van dit geloof jij toch niet. Over erge dingen ging ze lachend over praten tegenover me vrienden. Het ergste is dat ik een keer naar haar toe ging, ze was nog niet thuis zei ze, dus ik ging wachten voor de deur, ja mooi weer en 20 min was te overbruggen. Ze bleef erop hameren dat ik ergens anders heen moest en dat ze daarheen zou komen, ik zei nou we zijn al 10 min verder dus ken die andere ook wel wachten. Kreeg toen een app, jij bent ziek! Ik dacht wtf, dus een? terug gestuurd en waarom dan. Omdat ik dus voor de deur wachtte. Maar dat zou iedereen doen toch als ze hebben afgesproken en je niet om de hoek woon. Toen kwam de aap uit de mouw, ze was gewoon thuis. Zei tegen haar had je gewoon kunnen zeggen dat je even in gesprek was met iemand, waarom liegen dat je bij iemand anders ben. En dat was me druppel en ik heb na een tijd alle contact verbroken, wil me eigen niet weer laten opzuigen door zo iemand, hoop dat ze ooit ga inzien dat ze gewoon eerlijk kan zijn. Wou haar en zou zelfs nu haar erbij willen steunen.
Ik ken er zo niet bij dat mensen liegen en nu heb ik alleen het gene uitgeschreven, wat ik gewoon heb betrapt zeg maar, maar de andere heftige leugens, mij vrienden hadden het al een tijdje door. Gelukkig geen van hun kwijt geraakt, waar ze ook mee bezig was.
Moest het gewoon even kwijt sorry

Kim, 17-04-2015 00:41 #57
Ik en mijn ex zijn bijna 2 jaar uit elkaar. We hadden allebei een moeilijke periode waardoor we uit elkaar zijn gegaan omdat het één emotionele chaos was. We spreken mekaar nog steeds alleen er is een probleem hij liegt echt heel veel en komt altijd overtuigend over alsof hij het zelf gelooft. Hij kreeg daarna een nieuwe vriendin, en beweert dat het nu soort van uit is. alleen ik schaam me dat ik me elke keer zo laat inpalmen. door liefde doe je gekke dingen. hij heeft ook een stoornis weet ik zeker. hij zegt dat hij in therapie is ook want hij is ook verslaafd. ik zeg heel eerlijk omdat ik van hem hou vind ik het moeilijk om van zo iemand afstand te nemen. het is vertrouwt. wil ook dat hij beter wordt maar jaar. hij zegt elke keer in kom bij je wonen maar uiteindelijk doet hij het niet. ik weet niet hoe ik hem moet aanpakken dat hij doorkrijgt dat dit echt niet ok is. hoe pak je iemand aan die zo is? vertel me verhaal voor het eerst aan mensen die ik niet ken. me vrienden en familie weten ook niet meer wat ze tegen mij moeten zeggen er is toch wel iets waardoor hij op z'n bek gaat?

Smet, 27-03-2015 19:04 #56
Ik val met de mond open toen ik haar leugens ontdekte… maar sta nog meer open toen ik hier alles kan lezen van jullie. Dat is echt nie normaal dat zoiets bestaat… ik herken hier tal van punten waar ik ook met geconfronteerd werd. Ze werd als maar erger en erger… ik confronteerde heer met elk leugen waar ik haar op pakte.maar toch probeerde ze haar zelf er steeds van tussen te muizen. Haar uitvluchte of terug opnieuwe leugens werden erger en erger. Tot huilens toe zweerde ze dat ze de waarheid zij.maar ja dat draaide terug tot hetzelfde liedje. Heb maar een goede beslissing moeten nemen en denk dat dit nog altijd de beste was.we zijn nu uit elkaar maar ze probeert toch nog steeds om zich terug in men leven te mengen. Heel rare ervaring opgedaan…

Silvia, 04-11-2014 14:02 #55
De moeder van mijn stiefdochter heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis en is een pathologische leugenaar. Door bovenstaand artikel ben ik erachter dat zij leid aan een pseudologie fantastica. Maar ja, wat kan je daarmee als buitenstaander? Ze heeft door haar 'optredens' zoveel kapot gemaakt. Mijn stiefdochter (nu 14 jaar) woont sinds 2 jaar bij ons en is van heel timide meisje opgebloeid naar een geweldige meid met een eigen identiteit, leven en mening! Zo trots op haar! Maar helaas is haar moeder de afgelopen 2 jaar doorgegaan met 'zieken' waardoor mijn stiefdochter haar moeder helemaal niet meer wil zien. Een narcist voelt zich verheven (haar emailadres is zelfs "god") boven deze wereld en luistert naar niemand, dus dus hoe krijg je een narcist zover om in de spiegel te kijken en haar te laten beseffen dat ze ziek is? Reactie infoteur, 18-02-2015
Vermoedelijk kan alleen een deskundige de vrouw inlaten zien waar ze mee bezig is. En dan nog is het vermoedelijk lastig als de vrouw niet wil erkennen dat er iets is.

A., 28-09-2014 13:04 #54
Mensen die weten dat ze liegen tegen iemand STOP HIER MEE!
Er is bij mij bijna 3jaar lang gelogen tegen mij, een persoon die mij zogezegd graag zag. Ik geloofde alles en werd smoorverliefd op hem maar hij bleef liegen. Hij betekent zoveel voor mij ik dacht dat wij iets samen hadden maar ik was fout. Nu is hij enorm kwaad op mij omdat ik hem er mee confronteer, en enorm veel verdriet heb, hopelijk beseft hij ook waarom. Hij heeft mijn kop zot gemaakt en hopelijk beseft hij dat het zijn schuld is.
Ik denk dat de persoon waar ik mee te maken heb een persoonlijkheidsstoornis heeft.

Vinne, 15-09-2014 21:42 #53
Ik heb een schoonzus die een pathologische leugenaar en daarenboven nog klepto- en oniomaniaal is.
Ze heeft in het verleden reeds in een instelling gezeten (slechts 4 weken) maar dit heeft helaas niet mogen baten en we zijn opnieuw op zoek naar hulp voor haar. Het kan echt niet verder op deze manier.
De vraag is alleen, waar moeten we hiermee naartoe?
Heeft er nog iemand hier ervaring mee?
Kan iemand ons helpen?

Misss, 12-05-2014 01:09 #52
Ik kom net uit een huwelijk met een eerste klas leugenaar na 10 maanden huwelijk gescheiden toen ik ontdekte dat er 'wat' leugens in het spel waren en hij niet kon stoppen met liegen. Nu bijna een jaar later komen er nog steeds dingen naar boven waar hij over gelogen bleek te hebben. Extra pijnlijk dat hij zijn ouders financieel uitkleedt en zij zich direct naast hun zoontje zetten en oprecht het beste met hem voorhebben.
Helaas het getouwtrek omtrent ons huis en rechtszaken zijn het resultaat. Ik herken veel in de onderstaande verhalen en ook ik heb mezelf van een jong volwassen vrouw zien terugvallen naar een onzeker typ omdat ik verhalen van hem niet geheel geloofde maar werd weggezet als iemand die niet oplette want hij had dingen wel goed verteld en ik zou er mijn eigen draai aan geven. Ook al zijn we een jaar verder ik vraag me toch af hoe andere hier over/doorheen zijn gekomen. (Ik merk namelijk dat ik weinig vertrouwen heb in mijn omgeving, want wie zegt dat de ander de waarheid vertelt? Ik heb last van flashbacks uit situaties uit het verleden die ik niet goed of niet kan plaatsen omtrent zijn leugens)

Lonneke, 17-04-2014 10:23 #51
Ik heb met een narcist geleefd, die ook alles aan elkaar liegt. Ik ben na 28 jaar met het samengeleefd te hebben ervaringsdeskundige.

Ik heb dus ook in no time door hoe iemand in elkaar steekt. En daardoor heb ik een heel klein kringetje om me heen. Omdat de meeste mensen een masker op hebben. En dat ik zulke mensen absoluut niet meer om me heen wil. Laatst probeerde een voorzitster de verdeel en heerspolitiek uit te oefenen op mij en mijn vriendin. Heel vriendelijk tegen mij en haar negeren.

Haar doel was achterdocht zaaien tussen ons en dan mij uit de club knikkeren. Het lukt haar gewoon niet en ik ben benieuwd wat ze nog meer gaat uit halen. Wat ze ook zal doen ze zal vanzelf door de mand vallen. Hoeven wij niets voor te doen. Ze verzamelt ook laffe rot mensen om zich heen die haar vertellen wat anderen allemaal doen en zeggen. Haar vazallen noem ik het. Ze begint zich steeds meer in de problemen te werken daarmee.

Truus, 31-10-2013 10:39 #50
Ik heb een aantal keren een reactie geplaatst we zijn met zn drieeen twee jaar verder en het blijft stress. de jongens zijn zijn leugens zat en vertrouwen hem niet meer, gaan nu al ruim drie maanden niet naar hun vader hun vader. heeft 2 keer gebeld maar zoekt verder geen enkel contact, doet ook geen enkele poging om met zijn kinderen te willen praten of een app of een sms. onbegrijpelijk want de mogelijkheden zijn er wel. hij blijft hun vader en ik zie liever dat de kinderen goed contact met hun vader hebben, en nu heeft hij ook al drie maanden geen kinderalimentatie betaalt. met andere woorden ik zie ze niet dan betaal ik niet voor ze. met als gevolg dat ik in de financiële problemen kom en waarom? hij heeft toch zijn eigen leven ik val hem niet lastig laat hij mij dan ook gewoon mijn leven leiden maar dat staat hij op de een of andere manier niet toe. er is mij het advies gegeven om dit soort mensen te negeren en dat gaat mij heel makkelijk af want ik wil graag los van deze man ik wil verder.

Anne, 18-08-2013 04:19 #49
Lieve allemaal,

Ik heb aan beiden kanten gestaan. Ik ben geen pathologisch leugenaar maar heb in het verleden wel gelogen over een aantal dingen (niet onbeheersbaar). Later in mijn leven ontmoette ik wel een pathologisch leugenaar (want zo gaat dat nou eenmaal in het leven, noem het karma…) en we werden verliefd. Hij heeft over kleine en grote ernstige dingen gelogen. Het ging uit en vlak daarna heb Ik hem er uiteindelijk mee durven confronteren en er kwamen nieuwe leugen voor de bestaande leugens naar voren. Ik heb op zijn schuldgevoel ingepraat en uiteindelijk heeft hij (bijna?) alles opgebiecht. Ik zie het als een aandoening, een ernstig probleem. Waar niemand uiteindelijk baat bij heeft, ook hij niet. Ik heb het hem nog steeds niet kunnen vergeven, maar gelukkig heb ik nog vertrouwen in mensen ansich. Ikzelf heb nog steeds een enorm schuldgevoel over wat ik heb gelogen in het verleden. Ik denk dat het goed is om er uiteindelijk openlijk met iemand over te praten. Ik heb ook mijn verleden opgebiecht tegenover iemand vandaag. Ik wil het niet langer verbergen. Het is iets wat mij verteerd, al heel lang. Ik wens iedereen sterkte slachtoffers en 'daders' (al is dat niet een juiste benaming vind ik, aangezien het een ernstige aandoening is) en hopelijk vind iedereen zijn eigen geluk.

I. Need Help, 12-07-2013 01:54 #48
Ik denk dat ik een pathologische leugenaar ben. Eigenlijk weet ik het bijna zeker. Ik heb mezelf enorm in de nesten gewerkt en zo ver gegaan dat vrienden naar de politie willen gaan. Ik heb dringend hulp nodig, ik heb ingezien dat in te ver ga zonder het op de moment zelf te beseffen. Iemand met ervaring? Of enige juridische kennis? Ik ben wanhopig.

Truus, 12-07-2013 00:47 #47
We zijn nu ruim 1.5 jaar verder in een huurhuis er achter gekomen dat de vriendin van mijn ex een prostituee blijkt te zijn is zelfs op tv geweest in een documantaire. hij vind het kennelijk allemaal heel normaal, woont nu met haar bij zijn moeder in huis moeder woont in de garage. zo langzamerhand knip ik het lijntje met hem door respecteer ik de keuze van de jongens om naar hun vader te gaan maar heb geen respect voor deze man hij gaat zn leven maar leiden zoals hij dat wil en ik het mijne met mijn kinderen ben er nu eindelijk achter dat deze man mij ook niet verdient hij verdient ook eigelijk wel een prostituee niet een integere vrouw.

Leugenaartje, 11-07-2013 12:24 #46
Helaas behoor ik ook tot de groep "leugenaar". Waarom ik lieg ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat de persoon waar ik het meest om geef mij niet meer gelooft en niet weet of de relatie nog wel stand kan houden. Ik weet zelf niet of de relatie nog wel stand kan houden. Wat ik wel weet is dat ik de relatie niet wil opgeven. Ik wil ook niet meer liegen. Mijn vriendin heeft me gevraagd waar ik allemaal over gelogen heb in al die jaren en ik kan het me niet meer herinneren of wil het me niet meer herinneren daar ben ik nog niet helemaal uit. Als ik het lijstje lees met leugens blijkt uiteindelijk dat het om "niks" gaat en snap ik niet waarom ik erover gelogen heb. Ik zie door de bomen het bos niet meer. wil opnieuw beginnen, nieuwe baan, nieuw huis (wilde toch al gaan verhuizen) in een nieuwe omgeving. Ik geloof niet dat ik een pathalogische leugenaar ben maar ik ben wel een leugenaar en ik wil er mee stoppen…

Jason, 10-07-2013 06:46 #45
Ik ken ook iemand die constant liegt. En zelfs liegt over de vreselijkste dingen zoals het hebben van vreselijke ziektes. Echt over van alles en nog wat, dat het voor mij onmogelijk is om waarheid te onderscheiden van een leugen. De manier hoe zij haar leugens verkoopt komt 'zeer' professioneel over. Ik vraag me altijd af. Waarom liegen terwijl het nergens voor nodig is.

Simone, 15-05-2013 11:52 #44
1 jaar geleden heb ik een man ontmoet de eerste 2 mnd leefde ik op een wolk, echter via achterdocht van mijn vriendinnen kwam ik er achter dat hij een hoop leugens had verteld. Over waar hij woonde en dat hij er financieel warmpjes bijzat volledig voogdij over zijn 2 zoons had omdat zijn vrouw er vandoor was gegaan. Toen ik hem er mee confronteerde dat ik wist dat hij een boel verzonnen had, moest hij met de billen bloot en heeft hij dacht/denk ik alles opgebiecht. De reden waarom ga ik niet helemaal over uitweiden maar klonk aannemelijk het hoe en waarom van zijn kant. We zijn nu maanden verder maar meer en meer bekruipt mij het gevoel dat hij nog steeds niet helemaal eerlijk is en word ik er zelf paranoia van. Ik ga aan alles twijfelen. Omdat we een 2 uur rijden van elkaar vandaan wonen is het niet zo eenvoudig alles te checken. Ondanks alle twijfels ben ik toch nog steeds gek op hem maar mijn gezonde verstand zegt, dat dit uiteindelijk niks gaat worden. Eens een leugenaar altijd een leugenaar toch?

Anoniem, 16-04-2013 20:40 #43
Hallo, ik heb er zelf heel erg veel last van van het liegen.Ik zou zo graag nooit meer kunnen liegen mijn mond dicht naaien zodat er niks anders meer uit zou komen dan de waarheid.Ik ben mezelf er door heel erg beginnen haten door al die leugens ik wil er voor doodgaan om enkel de waarheid te kunnen vertellen.Ik durf niks meer te zeggen tegen mijn ouders zelfs niet tegen me vrienden bang voor een leugen.

Anoniem, 22-03-2013 15:04 #42
Ik lieg vreselijk veel. Mijn ergste leugens zijn tot nu toe dat ik anorexia heb en dat ik mezelf snijd. Een vriend van me wil me helpen en iedere keer als ik weer 'gesneden' of 'gekotst' heb moet ik hem betalen. Ik ben nu al €50,- aan hem kwijt alleen maar door mijn gelieg. Mensen proberen met te helpen maar ik voel me alleen maar schuldig.

Philine, 03-03-2013 18:31 #41
Jesse, John, Olivia, Imke. Ik zit met hetzelfde. Ik doe ook zulke dingen en weet niet waarom.

Sarissa, 19-01-2013 16:15 #40
Heb een familielid die mij heel dierbaar is die over echt van alles liegt, wanneer ze geconfronteerd word heeft ze echt altijd een antwoord klaar! Het is zooo frustrerend dat ze dat doet want er zijn mensen die daar echt aan onder door gaat dat ze dat doet. Ik ben er niet over uit of ze zelf in haar leugens gelooft of dat ze er ook echt bewust van is dat ze dat doet… ikzelf denk dat ze er wel bewust van is want ze heeft er echt een hekel aan als er tegen haar gelogen word dus dan neem ik aan dat je dat zelf ook niet doet maargoed dat is dus niet het geval. Daarbij vind ze zichzelf ook erg geweldig en heeft ze zo lang ik mij kan heugen echt comentaar op iedereen soms zo erg dat ze mensen niet in hun waarde kan laten (vind ik persoonlijk dan he) weet niet wat ik er mee aan moet… hou van dr maar recent heeft ze gelogen dat ze een ernstige ziekt had waar ze van genezen is… mensen in dr omgeving waren echt bang dat ze er aan zou overlijden nu word het onderwerp niet meer ter sprake gebracht en doet ze er erg lacherig over zo van maar heb nu wel een uitkering met sollicitatie vrijstelling… tja al met al weet ik echt niet wat ik er mee aan moet en samen met mij ook andere familieleden

Jesse, 10-01-2013 23:24 #39
Hey ik denk dat ik een echte grote leugenaar ben. Ik heb veel gelogen en iedereen haat mij nu op school. Ik weet niet wat ik moet doen. Reactie infoteur, 23-01-2013
Elke dag heb je de kans opnieuw te beginnen, om niet meer te liegen. Verwacht niet dat je klasgenoten je meteen aardig zullen vinden, maar geef het wat tijd en dan zul je zien dat het beter wordt. Als dat niet gebeurt en je voelt je er ongelukkig onder, kan je overwegen naar een andere school te gaan. Maar probeer je dan niet anders voor te doen dan je bent. Het leven is uiteindelijk een stuk leuker zonder leugens.

Bib, 19-09-2012 16:15 #38
Lieve mensen, lees jullie bijbel! De bijbel waarschuwt ons voor verkeerde vrienden, ze zijn destructief en maken ons ongelukkig!keer de rug toe naar het kwade! en zoek een partner-vrienden- die je respecteert liefheeft, zoals jullie lief kunnen hebben, ga niet voor minder!slechte mensen brengen onheil!het vloekt ons!

fff ik heb het ook allemaal meegemaakt zo diep gezonken dat ik gelukkig Jezus riep! en begon te lezen- in de bijbel- wat liefde hoort te zijn. Jezus liet het me zien en veranderde ook mijn leven! Ik ben zo verlost van de pijn! Lieve mensen! Roep Jezus in jullie leven! Vraag hem om hulp inzicht wat te doen. Jezus leeft en helpt ons! Ik bid voor jullie

Dzik, 28-08-2012 13:32 #37
Ik ken ook zo iemand mijn eigen zus die constant liegt. Ze hoort verhalen in de omgeving en draait die zo zodat zij het is die dat allemaal heeft meegemaakt. Zogezegd 3 miskramen gehad terwijl het om abortus ging, dat haar vader haar in haar buik heeft gesneden terwijl dat bij haar moeder is gebeurd, en nu komt het op haar werk heeft iemand een miskraam gehad op 5,5 maanden de tweeling hebben nog een paar uur geleefd, en nu vertelt ze rond dat zei dat was. Ik krijg het er van van die leugens. Hoe komt het dat iemand zo laag kan vallen om dit allemaal rond te vertellen? Vind ik afgrijselijk. M.P

Chantal, 22-08-2012 23:11 #36
Goedenavond,
Ik ben ook samen met een leugenaar. Hij is kapitein op een roll om roll off schip. Hij heeft zich 2 jaar lang laten inschrijven op datingsites in Keulen en zei dat ik een hersenbloeding heb gehad. Zijn kinderen werden opgevoed door zijn zus. Zijn moeder was zeer ziek geweest. Allemaal niet waar. Hij heeft 2 verhoudingen. In Keulen en Mönchengladbach. Wat moet ik hier nu mee. Adviseren jullie om van hem af te gaan. Dit sloopt mij en de kinderen.

Imke, 04-05-2012 21:06 #35
Ik weet niet zeker of ik een pathologische leugenaar ben maar ik kan me gewoon geen tijd herinneren dat ik niet over iets gelogen heb (grote leugen, niet een smoesje ofzo) de ergste leugen gaat nu rond :( ik ben gewoon over mijn hele leven aan het liegen tegen mijn beste vriendin (iemand die iets van die leugen nog ECHT heeft meegemaakt)… ik kan 's nachts haast mijn ogen niet dicht doen van schuld en schaamte, het breekt mijn hart maar toch blijf ik maar liegen! ik wil niet meer, ik wil haar ook de waarheid vertellen maar ik ben zo bang voor haar antwoord :(… ik wou dat ik gewoon weer met een schone lei kon beginnen maar ik denk dat ik zelfs dan terug zou gaan liegen :(

Truus, 02-05-2012 17:06 #34
Hoe iedere dag ook gaat ik word sterker ik vind dat ik en mijn twee jongens hem niet verdien we pakken de draad op we proberen te genieten van het leven en van vrienden en familie die ons steunen ik voelde mij eerst enorm gekwetst en enorm verdrietig maar ben er van overtuigd dat er mensen zijn die wel eerlijk en lief zijn en mischien een kleine troost ik heb mijn jongens iedere dag om me heen en geniet van hun en kan genieten van de zon en van kleine dingen en mischien straks weer een man die mij behandeld zoals het hoort want ik verdien dat ik ben een oprecht en lief en vrolijk mens die het gewoon goed bedoeld en hij met z, n soulmate die zelf ook veel problemen heeft dat gaat nooit goed of mischien wel nou ik wens hun veel sucses met elkaar.

Truus, 23-04-2012 23:28 #33
Wij, mijn twee kinderen en ik, zijn nu nadat zijn leugens en vreemd gaan aan het licht zijn gekomen enorm beschadigd. We hebben enorm wisselende emoties. Ik heb de scheiding ingezet samen met een bemiddelaar. Hij komt langs voor de gesprekken met de bemiddelaar, maar onderneemt naar ons toe geen enkele verantwoordelijkheid. Zoekt via de telefoon summier contact met de jongens. Heeft nu met zijn nieuwe liefde een huurwoning gekregen die zijn vriendin betaalt. Dure huur. Hij kijkt niet om naar de school van de jongens. Zijn familie kijkt niet meer naar de jongens om. Wat hebben wij hem misdaan dat hij mensen, die gewoon zorgzaam en eerlijk zijn en liefde voor andere voelen? Zo door het slijk halen het is een volkomen vreemde geworden er is niets meer over van de integere en zorgzame vader en echtgenoot waar ik 20 jaar mee ben geweest. Hij laat ons achter in een koophuis die aan onderhoud onderhevig is en in dat nieuwe huis is hij driftig aan het klussen geslagen. Is dit een midlife crisis of een pathologische leugenaar? Hij werkt momenteel niet, ziektewet, terwijl hij altijd met plezier naar zijn werk ging. Zijn vriendin gaf aan mij aan dat zij hem goed kon delen met mij. Is zij ook labiel of zo? Ik ben enorm verdrietig. Had mij een heel ander leven voorgesteld, maar bovenal vind ik het verschrikkelijk voor de twee jongens. Ik sta wel altijd klaar voor de jongens en ga voor ze door het vuur, want ik hou enorm veel van mijn kinderen.

John, 13-04-2012 17:00 #32
Hoi, ik ben john 26 jaar en heb veel leugens verteld waarbij ik eigenlijk gewoon eerlijk over kon zijn waar ik uiteindelijk ruzie over krijg (wat onwijs logisch is) en ik er onwijs mee zit. ik zit er zo erg mee of ik inderdaad een stoornis heb of dat het gewoon is wat gebeurt ik weet zelf niet hoe of wat maar ik ga er wel aan kapot en in plaats van iets wat zo uit me mond vloept wat een leugen is dan dat ik even een seconde neem en een gewoon eerlijk antwoord klaar heb leggen.

dus voor de mensen die ik ermee kwets spijt het mij en hoop ik er achter te kunnen komen wat ik ermee of aan ken doen

john

Truus, 18-03-2012 20:52 #31
Ik ben ongeveer 6 maanden veel alleen geweest met mijn kinderen mijn man moest veel overwerken bleef veel slapen op zijn werk hij is door psyschisch trauma opgenomen geweest in een instelling hij is daar gevlucht en door samenloop van omstandigheden ben ik erachtergekomen dat hij al 6 maanden een verhouding had met iemand anders zij was niet op de hoogte van mijn bestaan want ik zou 6.5 jaar geleden overleden zijn en zijn kinderen werden opgevoed door zijn moeder hij heeft zijn werk verzaakt en daar gelogen tegen zijn fam gelogen nu zitten we in een scheiding en het maakt er het allemaal niet makkelijk op hij wil graag een toekomst voor hem met zijn kinderen maar mijn wantrouwen is zo groot.

Julia, 31-12-2011 11:58 #30
Hooi mijn vriendin liegt over alles, zo heeft zij gezegt dat zij met een pistool is bedreigt en dan zij kanker heeft. Toe ik erachter kwam dat het helemaal niet waar was, ben ik super boos geworden. Maar ik heb er over na gedacht. mijn vriendin en ik hadden een film gezien dat een meisje met een pistool bedreigt werd. en ook Komt een vrouw bij de doktor zij had dat opeens allemaal!… Ik wil haar zo graag helpen maar hoe?

Irene, 05-09-2011 15:14 #29
Mijn ex is ook een pathologische leugenaar en ik ben er zo door gekwetst dat ik geen vertrouwen meer heb in een nieuwe relatie. Hij loog echt over alles, hij had zelfs een tweelingbroer die overleden was zei hij, alleen kwam ik erachter dat het niet waar was. Gelukkig woont hij niet meer in Nederland maar voor mijn kinderen is het erg moeilijk. Ik ben nog steeds boos en gekwetst en het is al meer dan drie jaar geleden. Ik heb aan de ene kant medelijden met hem en aan de andere kant ben ik zo boos omdat ik niet verder kan en met de brokken hier moet leven.

Natasja, 17-08-2011 10:43 #28
Ik had een tandarts met wie ik een leuke band had. Altijd geinteresseerd in me, zorgzaam, charmant. Tot ie op een dag aangaf single te zijn en me beter te willen leren kennen. In het echt bleek hij echt ALLES te liegen: congressen die er niet waren, afspraken werden op het laatste moment met een smoes afgezegd en telkens als ik hem confronteerde met leugens werd er gedraaid en ontkend en was ik achterdochtig en negatief. Er waren ook andere vrouwen, ook een patiente onder anderen, kwam ik achter en maanden nadat ik er een punt achter had gezet, kwam ik er via een collega van hem achtef dat ie al 4 jaar een vaste vriendin op de achtergtond blijkt te hebben! Ook een tandarts nota bene, die toch ook niet dom zal zijn. Nu ik hem hiermee wil confronteren gooit hij telkens de hoorn erop. Hij kan het niet aan met zijn leugens geconfronteerd te worden. En hij kwam zo betrouwbaar over, niet te geloven!

Ronald, 25-04-2011 17:49 #27
Wat een herkenning vind ik in hetgeen Erik op 16-10-2010 hiervoor schrijft! Ik herken zelfs de term "een spoor van vernieling"! Mijn moeilijkheid is het absoluut breken met iemand die keer op keer weer emotioneel weet te raken. Ik weet dat het zo onlogisch klinkt, maar na zo veel jaren heb ik nog altijd het diepe gevoel dat ik van haar houd. Hoe kom je daar van af? Misschien door het lezen van jullie verhalen. Nog heel recent moet ik tot de ontdekking komen dat er alweer een ander is. En bij confrontatie met de feiten moet ik die feiten stap voor stap aanvoeren om ze toegegeven te krijgen. Dan blijkt ook het medogeloze. Zelfs in zo'n gesprek blijft ze bijna vastlopen in de leugens en onwaarheden. Zelfs als je vertwijfeld roept 'Hou daar nou eens mee op, zie je niet dat de waarheid al pijn genoeg doet?' Een kwartier na dat heftige gesprek krijg ik alweer een smsje "Ik wil je niet kwijtraken"
Het erge is dat ik dat spoor van vernielingen zo herken. Ik ken een heel aantal slachtoffers, waaronder een die binnen drie maanden zijn hele hebben en houden is kwijtgeraakt, inclusief zijn huis. Een ander komt nog slaafs klusjes opknappen als er om gevraagd wordt. Een heeft nu een andere relatie en red het wel denk ik, maar breek hem de bek niet open. En er is er nog een die waarschijnlijk zo veel schade heeft opgelopen dat hij nu een soort dwalende geest is geworden.

Het zieke is nu dat ze me zelfs met het nieuwste slachtoffer in contact heeft gebracht en ik me nu afvraag of ik moet waarschuwen of er nog harder aan moet werken om echt alles los te laten. Het staat zo goed als vast dat de komende week de telefoon weer gaat. Misschien moet ik de kracht dan hebben om niet op te nemen. Ondertussen zijn er jaren voorbij gegaan en ben ik nog alleen.
Een van mijn lotgenoten noemde het destijds Liegen en bedriegen. Haar moeder noemde me het beestje bij de naam. Ze is een Pathologisch leugenaar en er zijn al zo veel je voorgegaan. Die noemde ook het spoor van verdriet en vernieling.
Ik besef dat ik los moet zien te komen en vraag me alleen nog af of ik het nieuwste slachtoffer moet waarschuwen, maar dat kan, als hij z'n roze bril niet afzet en met het verhaal naar haar loopt mij veel schade opleveren.
Ik denk dat een wijze raad is voor iedereen die pathologisch liegen tegenkomt om uit de buurt te blijven of er hard aan te werken om uit de buurt te komen. Van oplossingen of mogelijkheden tot genezing is mij niets bekend.

Joke, 25-01-2011 22:12 #26
Ik wil graag reageren op de reactie van Jane van 26 oktober 2010. Zij geeft aan dat zij een therapie heeft gevolgd die goed heeft geholpen. Ik ben benieuwd welke therapie dat is. Kan ik daar informatie over krijgen?

Aisha, 19-01-2011 21:37 #25
Ik heb al 3 maanden een relatie met een man die in Amsterdam woont. Ik woon zelf in Groningen. We zien elkaar 1 keer in de week en de laatste tijd heb ik het gevoel dat hij tegen me liegt over bepaalde dingen. een paar keer had ik hem betrapt op zijn leugen en dan zegt hij dat hij alleen liegt over bepaalde dingen om mij niet kwijt te raken. en dan weet ik niet hoe ik dat moet aanzien. ik ben helemaal in de war en onzeker van onze relatie. elke keer vraag ik me af of hij tegen me liegt… :(

Ton, 19-12-2010 18:40 #24
In 2007 leerde ik mijn partner kennen. Haar man was toen ruim drie maanden overleden en ik vond het eerlijk gezegd wel een heel korte periode om al een nieuwe relatie te starten. Vanaf die tijd is ze gaan liegen over van alles. Ze had geen rijbewijs en is later stiekem rijlessen gaan nemen, waar ik achter kwam. Op een dag stond er in de badkamer een bakje voor contactlenzen. Die bleken van haar te zijn. Na een half jaar had ze iemand ontmoet via een datingsite en dat vertelde ze me pas na vier maanden. Ik had al een vermoeden omdat ik haar soms de hele zaterdag niet kon bereiken en er achteraf allerlei smoezen kwamen. Na wil ze weer stoppen met de relatie en ze weet niet waarom. Vandaag kwam ik er achter dat ze weer op een site stond. Ze liegt over al die dingen, ook over dat we gaan verhuizen dichterbij mijn werk enz. Ze laat haar dochtertje liegen, omdat dat in haar voordeel is enz. Als ik haar hier mee confronteer dan ben ik degene die naar de Psychiater moet. Herkenbaar?

Jane, 26-10-2010 21:59 #23
Een pathologisch leugenaar zijn kies je niet voor, het is een drang die je moeilijk kan vermijden. En als je eenmaal begint kom je er niet meer uit. Ik ken het gevoel van vastzitten in die leugens. Ik snap dat het onbegrijpelijk is voor andere mensen, maar in de gedachtes van iemand als een pathologisch leugenaar hoort het gewoon. Bij mij ontdekte ze na 2 jaar dat ik niet was zoals ik me voordeed. Iedereen neemt alles aan wat je zegt. Het is moeilijk geweest maar na 6 maanden, kan ik zeggen dat het goed gaat met me. Ik heb therapie gehad en het hielp.

Roos, 26-10-2010 14:53 #22
Ik weet niet of ik een pathologische leugenaar ben, maar als ik begin met liegen, blijf ik maar liegen liegen en liegen, en ik vind dat heel erg van mezelf.
ik weet niet wat ik er aan kan doen.
Moet ik naar een psycholoog of zijn er pillen voor?

En ik heb dus tegen mijn vrienden gelogen, moet ik het ze dan eerlijk vertellen? Of wachten tot ze het zijn vergeten.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Reactie infoteur, 27-10-2010
Er zijn geen pillen voor. Therapie is inderdaad de oplossing, zoals je ook kan lezen in bovenstaande reactie van Jane

Erik, 16-10-2010 14:37 #21
Het gemanipuleer door het gelieg, je vertrouwt je partner volledig en neemt dus veel zonder twijfel van wat hij/zij zegt voor de waarheid aan. Om vervolgens gezegd te krijgen dat hij/zij dat niet gezegd heeft.
Dat is DÉ methode om je beoordelingsvermogen aan het wankelen te brengen.
Zo bewegen deze personen zich door de menigte van de maatschappij en laten een spoor van vernieling achter.
Je twijfel die versterkt wordt doordat wanneer je probeert twijfel te bespreken bij bekende dat deze je aankijken en vragen "wat heb je dan gedaan dat hij of zij zo doet?" dat je direkt weer twijfelt aan jezelf.
het is een aaneengesloten ketting die je alleen kan doorbreken door met die personen te breken en eerste je zelf vertrouwen weer terug te winnen.

Iets anders kun je niet, mensen die dit niet ervaren hebben weten niet eens wat je bedoelt en of hoe het voelt.
Poog dus niet eens of je ergens je verhaal goed kwijt kan, jij komt dan over als zijnde de gek.
Want je zwake zelfvertrouwen straal je dan ook uit, en dus brengt dat weer twijfel te weeg bij diegene waar je probeert je verhaal te vertellen.

Al met al een Vizieuse Cirkel die in stand blijft.
Ze liegen en geloven zichzelf dat is het grote probleem, ze kunnen de leugen met zulke overtuigingskracht vertellen dat de mensen het zonder twijfel aannemen, en die wat even twijfelen leggen het naast hun neer wanneer het hun toch niet betreft.
Dat is zoals de meeste mensen doen, de ogen dicht voor onrecht want wat zou het als het mij niet betreft.
Narcistische wereld.

Groeten en veel sterkte van een slachtoffer van emotioneel misbruik op die manier.

Maria Schulz, 13-10-2010 19:50 #20
Ik heb heel goed werk gevonden met een super baas en bazin, nu na drie maanden begint een collega mij te belagen zo van wat heb ik gehoord jij vertelt rond dat ik niet behoorlijk werk, omdat ik al veel werkervaring heb heb ik inmiddels wel in de gaten bij wie je beter uit de buurt kunt blijven, maar deze dame geeft niet op, afgelopen week stond ze in de deuropening te schreeuwen van hij jij moet geen roddels over mij vertellen wat ik perse niet gedaan heb maar ik weerleg ook niets meer ik heb zoiets van loop naar de pomp, tegen mijn chefin heeft ze toen gezegd dat ik zelfs in de buurt over haar zou praten, wat al helemaal niet waar is, de grote vraag waarom doet zo iemand zoiets, dit is toch ziekelijk en ik ben bang mijn werk daardoor kwijt te raken want dat mens heeft een overredingskracht die is nog in staat je suiker voor zout te verkopen en als je niet pareert dan zul je het krijgen.

Liesbeth, 18-07-2010 15:16 #19
Als er iemand in je omgeving erg veel liegt, bijna pathlogisch, wat is daar aan te doen? Wat voor hulp is er voor deze persoon? Reactie infoteur, 18-07-2010
Het is een psychische 'aandoening'. Ik zou dan ook in dei hoek zoeken: ggz, riagg, psycholoog etc

Tata, 13-06-2010 15:17 #18
Waanbeelden door medicatie.
Mijn moeder is net ontslagen uit een verpleeghuis met een PG inrichting. Zij had vreselijke waanbeelden, tot aan mensen zien, horen, ruiken en voelen aan toe. Tevens zag ze overal beestjes, rose pluisjes, enge dingen uit planten komen en rollende takken. Door een gesprek met een oom van me die vertelde dat hij waanbeelden had van morfinepleisters, heb ik ontdekt dat mijn moeder dit van prednison kreeg. Meteen de prednison gestopt en waanbeelden verdwenen als sneeuw voor de zon.
Als je het verhaal verteld hebben veel mensen een soort gelijke gebeurtenis meegemaakt door, teveel zuurstof ( toegevoegd in het ziekenhuis), morfinepleisters tot aan hoestdrank aan toe.
Neem dus niet zo maar genoegen met dat waanbeelden veel voorkomt en niets aan te doen is! Ik heb moeten knokken om mijn moeder weer gezond te krijgen want artsen werken niet bepaald mee. Medicijn op medicijn met veel narigheid tot gevolg. Ga dus eerst te raden bij welke medicijnen iemand gebruikt, want het komt vaker voor dan de artsen denken. Al kan ik maar 1 iemand redden met mijn verhaal dan ben ik al tevreden, want je moeder gek zien worden, is vreselijk.
Sterkte.
Tata

Brigitte, 23-01-2010 16:53 #17
Hallo allemaal moet wel zeggen dat een hoop mij bekend voorkomt goh wat heb ik getwijfeld aan mijzelf word ik gek ben ik het altijd werd het balletje teruggekaats, altijd deed hij iets omdat ik wat gezegd had.
Had hem door zei het tegen hem maar nee hoor ik was dominant controleerde hem en steeds dacht ik ik geloof hem niet.
Dan weer een peroide van lief zijn vergat ik weer hoe of wat, om vervolgens weer achter dingen te komen, meneer was van sportschool veranderd, en niet vermeld, waarom eigenlijk!
Telefoonnummers uitgewisseld, telefoon die kapot was ander simkaartje erin, als ik er wat van zei was IK achterdochtig, hoe vinden jullie dat, werd er gek van.
Nou moet ik wel zeggen dat hij al onder behandeling was van een kliniek, ook daar liep het uit de hand.
Tuurlijk had hij niet gezegd dat er lekkere wijfen rondliepen nee zag het echt verkeerd, en wat bleek meneer heeft na 1 jaar het uiteindelijk opgebiecht kon ook niet anders.
Altijd maar mij de schuld geven, ruzies overal over ik ik en nog eens ik, uiteindelijk loop ik nu onder behandeling en kap ik hiermee, want ik verlies alles om mij heen vrienden kids ze worden er gek van dat ik hem maar bleef verschonen.
Nou dit is even mij verhaal, moet jullie wel vermelden ben opgelucht en verdrietig vind het jammer dat het zo gelopen is, de pijn wat die vele aangedaan heeft, hoop dat dat besef er ooit gaat komen, maar ik heb er geen vertrouwen meer in gr Brigitte.

Stiefmama, 18-12-2009 14:56 #16
Mijn stiefdochter… nu 23 jaar liegt al zolang ik bij mijn huidige man in huis ben en dat is al ruim 18 jaar. Wat voor soort leugenaar zij is weet ik niet maar haar leugens hebben mij geschaad, gekwetst en enorm pijn gedaan. Enkele dagen geleden heb ik met haar gebroken… gewoon omdat ik het niet meer aankan. Mijn relatie met haar vader heeft er onder te lijden en daar is zij zich heel goed van bewust en geniet daar met volle teugen van. Het zijn niet van die kleine leugentjes die zij verteld heeft en nog doet want dat voel ik gewoon. Ik zou haar hele weekenden in haar kamer opgesloten hebben, haar verjaardag nooit gevierd hebben, haar aangezet hebben tot een poging tot zelfmoord, haar met de dood bedreigd hebben, haar op straat gezet hebben terwijl ze baarmoederhalskanker had omdat haar vader teveel aandacht aan haar zou besteden, haar zwaar mishandeld hebben enz. enz. Omwille van mijn man heb ik haar iedere keer weer vergeven maar kan het nu niet meer. Het werkt ook niet… ze blijft liegen, liegen, liegen. Iedere keer heeft ze weer een ander excuus… dan weet ze niet of ze lesbisch is of niet, dan komt het omdat ze van mij de was niet op mocht hangen of de strijk niet mocht doen en dan had ze weer iemand nodig om tegen aan te trappen. Ook leugens dus want wij waren met zijn zessen en ieder beetje hulp binnen het gezin kon ik best gebruiken. Helaas was het zo dat als zij de strijk deed mijn kleding niet mee streek en als zij de was ophing mijn kleding zo uitgerekt mogelijk ophing. Over dat lesbisch zijn… een week nadat zij mij dit verteld had woonde ze samen met een jongen van haar leeftijd dus ja… wat moet je daar nu van denken. Tegen mij aan trappen doet ze al 18 jaar en ik vraag me af waarom. Duidelijk is dat ze mij niet geaccepteerd heeft en uiteraard hoeft dat nu ook niet meer.
Nu komt ze weer met het verhaal dat bovenstaand niet waar is omdat een collega van haar al die verhalen in de wereld geholpen zou hebben. Deze collega zou bordeline hebben en het bloed van mijn stiefdochter wel kunnen drinken. Ze weet er gewoon zelf niet meer uittekomen en als ik zeg dat ze hulp moet zoeken… want ze is te oud om aan het handje mee te nemen… zegt ze dat ze al bij de GGZ loopt wat weer een leugen is. Haar relatie met haar vriend is over tenminste dat heeft zij ons verteld. Ze heeft mijn jongste dochter foto´s laten zien waarop blauwe plekken te zien zijn. Volgens mijn stiefdochter zou haar vriend haar mishandelen. Op hyves laat ze aan iedereen doorschemeren dat hij vreemd gaat, veel vriendinnen heeft enz. enz. Vervolgens verteld ze dat hij haar de beste uit al die meiden vindt en dat ze weer samenwonen. Ik heb haar hiermee geconfronteerd… de verhalen waren voor mij zo herkenbaar. Uiteraard ontkend ze dit alles… hij zou haar nooit wat misdaan hebben en had één vriendinnetje maar kon daar niets mee want die was in Turkije. Met zijn verjaardag hoefde wij niet te komen. Had hij niet verdiend want was weer met andere meiden bezig geweest. Tegen hem zeg ze dan gerust dat we niet op zijn verjaardag willen komen. Het is echt triest en ik ben blij mijn contact met haar verbroken te hebben. Het geeft mij een stukje rust maar aan de andere kant denk ik wat zou ze nu weer allemaal over mij vertellen… ik hoop niet dat dit mij altijd blijft achtervolgen want dat zou ze prachtig vinden.

Puntje, 10-12-2009 22:05 #15
Wat een herkenbare verhalen allemaal. Ik ben nog getrouwd met een leugenaar hij is er nu 4 jaar mee bezig en het bleek vanaf het begin af aan 1 grote leugen te zijn. Touw dat is hij niet. Mijn geld verdwenen en hij is zelf zo goed en knap ja hij is afgestudeerd met cum laude ahum diploma vervalst en zijn havo gemiddeld een 7. Hij zegt tegen ons hoogbegaafd te zijn hij had 1 punt meer op een intelligentie test dan ik en ik ben echt niet hoogbegaafd. Hij zou niet vruchtbaar zijn oeps jeetje hoe kwam ik dan zwanger en dan nog liegen dat hij naar een uroloog was gegaan om nog een keer te testen (niet geweest). Bij relatietherapeut heeft hij zichzelf super neergezet en hij zat te liegen gewoon onbegrijpelijk. Hij was ingelogd op hookers.nl en hij was die dag gezien door een vriendje van mijn dochter die langs de hoerentent reed maar neee hij was daar niet geweest. 900 euro in 12 uur tijd verdwenen, ja hij had gegokt. in zijn uppie naar de sauna 176 euro toen heb ik gebeld en wat bleek 2 entree kaartjes maar hij hoog bij laag beweren dat dit niet zo was. Hij is naar een psycholoog gegaan en ik dacht yes hij werkt aan zichelf maar dat was vergeefse hoop hij liegt gewoon door.
Ik ben op echt op ik had net mijn leven redelijk op de rails maar hij zorgt er voor dat ik er vanaf donder. Ik wil scheiden maar hij doet er alles aan om dat tegen te houden opeens zegt hij dat hij straks geen werk heeft, terwijl hij zo vaak werd gevraagd. Sparen kan hij niet hij had toen ik hem heb leren kennen 67.000 euro schuld, dat heb ik weg gewerkt maar hij leert het niet. Hij geeft uit wat hij wilt en het gaat er hem op zolang hij het maar goed heeft dan maakt de rest niet uit.
Vervelende is verder is hij super charmant hij moet 100 dingen tegelijk doen en blijft altijd weer wat nieuws verzinnen, idem met zijn zus maar die is zo erg dat iedereen het gelijk weet. Ik vind het jammer voor mijn schoonmoeder dat is gewoon een superlief mens.

Sandra, 26-08-2009 14:42 #14
Wat ik nog wil toevoegen, hij geeft mij wel overal de schuld van. (klink dit bekend?)

Sandra, 26-08-2009 12:59 #13
14 jaar heb ik samengewoond met een leugennaar. Hebben samen een beeldschone lieve eerlijke dochter van 13 jaar. Een mooi (duur) koophuis een mooie auto en een caravan. Beide een leuke baan, waar we het ook naar het zin hebben. Een prachtig leven, een roze wolk met een zwart randje.

Als vanaf het vroege begin loog hij, maar als ik daar bewijs van op tafel lag bekende hij.
zo is dat bij verschillende leugens in het verleden geweest. De leugens gingen voornamelijk om vrouwen, die hij belde, of later waar hij met chatte. Hierdoor was er al veel wantrouwen onstaan, maar de liefde voor die man was zo groot, telkens weer vergaf ik hem.

Tot vorig jaar 10 sept. toen kwam ik achter dat hij al een 9 maanden een relatie had met een collega van een andere vestiging. Dit heeft heel veel strijd gegeven. Ik wilde in therapie, ik wilde alles op alles stellen toch samen verder te gaan. Hij zag het niet zitten die therapie en moesten maar gewoon doorgaan. Daarbij stelde ik eerlijkheid en dat hij zou stoppen met zijn collega vriendin. waar hij tot op dat moment nog steeds mee bezig was( ook daar loog hij over) Toen 3 dagen nadat we deze afspraak hedden gemaakt hij weer bij haar was heb ik hem resoluut het huis uitgezet. Zo is de situatie nu nog na 9 maanden nog steeds. Zelfs 2 maanden geleden stond zijn auto voor haar huis, en toen ik thuis kwam was er weer een mail van hem, dat hij zo graag verder wilde met me en dat we moeten praten. (die mail heb ik naar zijn vriendin doorgemaild, en hij ook maar dan wel gecensureerd (daarin was ik bv geen" Lieve Sandra" maar gewoon Sandra)

In die 9 maanden heeft hij zoveel leugens verspreid, zoveel mensen lastig gevallen met leugens over mij. Zelfs zegt hij tegen mensen dat het weer goed komt tussen ons, als we maar praten. Ik heb zoveel gepraat, maar luisteren doet ie niet.

In die maanden heeft hij mij bedreigd, gestalkt (nog steeds) heeft hij al 14 dagen gezeten, heeft een contact verbod opgelegd gekregen (heeft hij hoger beroep voor aangetekend en loopt nog) en dan nog denkt hij dat het goed komt? Hij zegt dat ik nog van hem hou, ook al zou dat zo zijn is het nog zo dat ik er zelf aan onderdoor zou gaan als ik verder met hem zou leven. Nooit zal ik hem meer vertrouwen

Ik wil verder met mijn eigen leven, en die van onze dochter, die hij door zijn gedrag ook niet meer zie, en van het AMK niet mag zien.

Hoe kan je verder met zo'n persoon, nooit meer.

De afgelopen maanden is mij zoveel meer duidelijker geworden, hoe hij manipuleer, lieg en bedrieg. hoe hij mensen naar zich toe trek. ook nu weer dat ik deze site lees.

Misschien is het een beetje rommelig geschreven, maar zo is mijn leven op het moment ook

Olivia, 19-05-2009 16:53 #12
Vanwege privacy heb ik ALLE namen verandert. Ook plaatsnamen.

Ik ben een patologisch leugenaar. Jammer but's true.
Ik loog tegen mijn vriendinnen (in Haarlem) ik een vriendin had, genaamd Mirthe. Zij was een TOPMODEL (Beetje ongeloofwaardig nu ik het zo hoor) was populair en mooi, en had nog veel meer vriendinnen. Zij woonde in Groesbeek.
Tegen mijn andere vrienden van Groesbeek (já, die had ik echt) vertelde ik dat ik naast mijn gewone vrienden ook een Mirthe kende. Hetzelfde verhaal alleen dan andere woonplaats. En de mensen uit Groesbeek kenden natuurlijk de mensen uit Haarlem niet.

Tot ze haar van beide kanten weleens wouden zien. Tsja, ze bestond niet. Wat ik toen deed was natuurlijk heel dom. Ik maakte een msn aan van de zogenaamde Mirthe. Met die Mirthe praatte ik tegen hun, en liet ik foto's zien van een ander model. Toen ze beiden om een adres vroegen gaf ik elkaars adres op. Een vriendin (noem ik maar Inge) van groesbeek kregen het adres van mijn vriendin (noem ik maar Liset) in Haarlem, en diegene (Liset) kreeg het adres van Inge.

Op een dag, vraag me niet waarom, ging Liset samen met mijn vriendinnen in Groesbeek winkelen. Ze kwam toevallig langs de winkelstraat waar Inge woonde, en besloten voor de gein aan te bellen om de groeten te doen van mij. Ze deed open en vroeg of er een Mirthe woonde. Inge antwoorde alleen; Nee, ik woon hier met mijn ouders.
Liset vroeg verbaasd wie zij dan was. Inge antwoorde natuurijk Inge. Liset zei verbaasd dat ze het toch van ene Mirthe Meren had gekregen. En dat die dan hier woonde. Inge was natuurlijk stomverbaasd. Zij kende een ook een Mirthe Meren. Uit Haarlem. Ze praatte wat met elkaar, en zo kwamen ze erachter dat ik hun mijn hele leven bedrogen heb.
Vanaf ik iedereen ken, zeg ik dat Mirthe Meren mijn beste vriendin is. Maar niemand kende die geheimzinnige Mirthe. Misschien belde daarom Liset ook aan bij Inge.

Lieve mensen, pathologisch leugenaars kunnen er niks aan doen. Accepteer hun zoals ze zijn. Gelukkig zijn mijn vriendschappen er niet aan kapot gegaan, terwijl het natuurlijk wel op het randje hing. Ze vroegen natuurlijk van alles de waarheid; zo heb ik al mijn neppe vriendjes bekend, mijn neppe vriendinnen (waaronder Mirthe) en mijn neppe acties.

Leer van mijn blunder, en doe NOOOOOOIT zoiets dom zoals mij. Jij bent geen pathologisch leugenaar. Wees daar blij om.

Groeten, Olivia Hartman.

Marjan, 27-02-2009 15:39 #11
Aanvulling op brief Natalie hieronder! Wat er had moeten staan in de brief van Natalie om overtuigend te zijn (als het om een betrouwbare schuldbekentenis en belofte niet meer te liegen gaat.) En dit is zeker niet bedoeld om Nathalie een hak te zetten. Maar bedoeld om slachtoffers nog in een relatie de ogen te openen! Hoe herken je een leugenaar!

Ik ben een pathologische leugenaar. Haat het dat ik zo lieg. Het begint met èèn leugen en kom zo in een warboel terecht waar ik niet meer uit kom! Het is een vicieuze cirkel. Ik schaam mij ervoor en voel mij enorm schuldig! En kwets mensen natuurlijk. Dus voor iedereen die ooit door MIJ IS GEKWETST! Het spijt mij! Ik heb vandaag besloten dit nooit meer te doen. Ik heb elk leugen ooit opgebiecht en de personen inkwestie willen niets meer met mij te maken hebben. Maar ben toch opgelucht, ik leef liever alleen in waarheid!

Bovenstaande zou er nog maar over blijven als zij de waarheid sprak, echt spijt heeft en ervan overtuigt is niet meer te liegen. Alles wat er meer staat betreft; het goed praten, medeleven af dwingen en de ander een schuld gevoel te geven door steeds benadrukken dat zij zelf eigenlijk nog veel zieliger is. En geeft het slachtoffer een schuldgevoel!

Want wat stond er nog meer! Wat zij (eigenlijk) ook schrijft! Waar je op te letten!;
Dat zij het SOMS haat als zij liegt! Dat zij wel1000 mensen heeft voor gelogen, zij Liegt niet omdat zij zo erg slecht is, maar zij mensen nou eenmaal graag hoop wil geven! Het dan wel rot is voor de ander maar zij zelfs zieliger is! ook zelf regelmatig helemaal in de put zit, als er weer eens een leugen uit komt! NU ZIJ EERLIJK IS GEWEEST NIEMAND MEER OVER HEEFT OM VOOR TE LEVEN!

Blijf je in je relatie met een pathologische leugenaar, zul je elk brief je of belofte, onder de loep moeten nemen! Want dit zijn de valkuilen waar zij bijna altijd zelf in trappen!

Marjan, 27-02-2009 12:13 #10
Reactie op 1-1 2008 "zij vreest een pathologische leugenaar te zijn!"

Dank je Natalie, ik ben ervan overtuigt dat je op het moment dat je dit schreef dacht te menen. En hoop stiekem toch dat het lukt om je aan je belofte te houden!

Ik als slachtoffer, dacht na het lezen in eerste instantie wat goed van haar! Maar als je haar schuldbekentenis/ belofte goed leest, zie je dat ze er zelf eigenlijk niet gelooft! Er wordt afwisselend bevestigd en afgezwakt! Ook de onkenning van de ernst, en de medeleven die wordt opgeroepen, "nou ben ik eerlijk en heb niemand meer voor te leven". Zijn voor mij zo herkenbaar!Voor alle die in een relatie zitten met een (pathologische) leugenaar, en voor zichzelf naar antwoorden zoeken, zou ik zeggen lees nog maar eens heel goed! Pas het toe in je eigen relatie en doe je voordeel ermee!

Tina, 22-02-2009 16:42 #9
Dit is een kleine troost, (na het lezen van van jullie berichten) was dus niet de enige die geleefd heeft met een pathologische leugenaar.hij was ongekend lief voor mij(schuld gevoel geweest?) erg aanhankelijk (angst voor de waarheid die ooit boven zou gaan komen) tja die kwamen 3 weken gelden boven. een dochter die verongelukt was(die spring levend blijkt te zijn)terwijl de rouwkaarten voor mij liggen. 6 maanden vast gezeten oplichting, 3 jaar voorwaardelijk bedrog, schulden over schulden. tot de bedragen bij mijn familie en vrienden kwamen, en er uiteindelijk iemand mee naar buiten kwam. ik heb al die tijd niks geweten. hij kon de mensen zo goed beïnvloeden met zijn lieve koppie. mijn grootste liefde was een leugen. maar mijn liefde oprecht.

Marjan, 13-02-2009 20:12 #8
Vanaf het begin wist ik eigenlijk er klopt iets niet! Maar ik hield van hem! Zijn verleden was een groot drama, mishandeld door zijn moeder, vrouw en kinderen overleden, ruzie met schoonfamilie, zelf ernstige ziektes en ongelukken overleeft! Maar nu met ons zo gelukkig, eindelijk iemand die hem begreep en van hem hield zo als hij was! Dus nu zou hij het liegen ook beter onder controle hebben! en ik zou het natuurlijk ook direct door hebben. Op momenten dat ik wist, dit kan niet waar zijn, loog en overtuigde hij mij van mijn ongelijk!

Hij deed een bod op een super luxe boot! ondanks dat ik niet geloofde dat hij dat kon betalen ging mijn zoontje en ik mee kijken! Tot mijn verbazing tekend hij een koopcontract! regelt een ligplaats, verzekering rond enz. Tot op de dag dat wij ingepakt en wel klaar staan om de boot op te gaan halen hield hij vol!… Dan gebeurt er iets vreselijks hij wordt ontvoerd en zit 5 dagen in een kelder is gewond, mijn al meegenomen 800 euro is niet genoeg ze wilden meer! Je snapt het natuurlijk al, het is allemaal gelogen! Op het politiebureau geeft hij toe boot is niet waar, maar dat ik hem niet geloof over de ontvoering! Vind hij bespottelijk! Over zulke dingen zou nooit liegen! Zelfs als ik hem bewijs kan laten zien dat hij op een van die dagen in de trein heeft gezeten! Geeft hij er een draai aan!

Er valt niet te leven met een pathologische leugenaar! Je gaat er aan kapot!

Marjan, 13-02-2009 18:06 #7
Het lijkt mij duidelijk genoeg! Het is een giga leugenaar wat kan het je nog schelen welke naam het krijgt! Met zo iemand valt niet te leven, zo als je zelf al zegt je zal nooit weten wat wel en niet waar is! Telkens als je denkt nu is alles wel boven tafel komen er weer nieuwe leugens. Bovendien zal het liegen hem steeds beter af gaan. Het hopen dat je zijn vertrouwen zal winnen zodat liegen niet meer nodig is, zal je uiteindelijk slopen! Stop er toch mee meid laat de hoop varen. Er val niet te leven met een Pathologische leugennaar. Ik probeerde dat ook en deed mij zelf en mijn kind daar mee veel verdriet!

Heel veel sterkte marjan

Karlijn, 15-01-2009 00:38 #6
Hoe kun je echt herkennen dat iemand een pathologisch leugenaar is? Ruim 3 jaar heb ik namelijk een relatie met een jongen waarvan ik niet meer weet wat er wel en wat er niet echt is. Hij heeft me eerst bedrogen, waar ik zelf ben achtergekomen en wat hij ook kort ontkende, maar is daarna 'op zijn knieën gegaan' en heeft uitgelegd dat hij toen erg slecht in zijn vel zat (bovendien was ik toen voor langere periode in het buitenland), dit is nu ruim een jaar geleden. Nu ben ik er alleen afgelopen week achter gekomen dat hij al 2 jaar doet alsof het goed gaat met zijn studie, maar na erg lang doorvragen en het ophouden van de schijn tijdens een lang gesprek gaf hij toe dat hij nog 0 studiepunten heeft gehaald. Het is niet moeilijk om vergelijkingen te trekken met wat er voorheen is gebeurd en ik vraag me dan ook of hij pathologisch liegt. Het gaat namelijk om leugens die hij telkens erg lang heeft volgehouden zonder iets te zeggen. Ik vraag me dan ook af wat de kenmerken of 'symptomen' van een pathologisch leugenaar zijn, ontkent deze zijn/haar leugens ook of kunnen ze het ook toegeven? Reactie infoteur, 16-01-2009
Ik ben geen psycholoog of psychiater, dat zijn eigenlijk de enige experts die een diagnose als pathologische leugenaar of iets soortgelijks kunnen vaststellen.

Er gaat wel op internet een checklist rond met kenmerken van een pathologische leugenaar:
- ziekelijke neiging om te liegen
- oppervlakkige charme
- snel last van verveling'
- gedragsproblemen in jeugd
- overtuigingskracht
- schijn van oprechtheid
- tegenstrijdige uitspraken
- manipulatief gedrag
- gebrek aan realistische lange temijn planning
- impulsief gedrag
- geen medeleven/moeilijk in ander kunnen verplaatsen
- onverantwoordelijk gedrag

Maartje, 14-01-2009 07:39 #5
Ik ken een vrouw die zo innemend en "wijs" overkomt dat niemand door heeft dat zij alles bij elkaar liegt. Het vervelende is dat ze het zo doet: een kern van waarheid en dan zo verdraaien dat het haar in een goed daglicht zet en haar ex niet. Haar ex is inmiddels ook uitgeput van het zich steeds weer moeten verdedigen. Het vervelende is dat al haar leugens ook nog eens in dossiers terecht komen voor de rechter en als je je daar niet tegen verweerd (omdat je je niet wilt bezighouden met haar fantastische verzinsels) dan is het voor een rechter ineens waar. Hoe kan het zijn dat in onze rechtsstaat hier geen rekening mee wordt gehouden? Ze heeft zelfs met droge ogen op tv gelogen. Hoe kun je daar nu iets tegen doen? Dat ze haar eigen leven zo anders wil inrichten moet zijzelf weten, maar hoe zorg je ervoor dat ze stopt met het beschadigen van anderen?

Nathalie, 01-10-2008 23:04 #4
Ik vrees dat ik een pathologische leugenaar ben… Ik haat het dat ik zo lieg soms! Misschien dat het bij andere mensen leuk is maar voor mij niet. Meestal vertel je één leugentje, en zo kom je in een hele warreboel terrecht waar je niet meer uit kan. Het is een vicieuze cirkel! Ik schaam me ervoor en voel me er enorm schuldig door. Ik lieg niet zomaar, nee, ik lieg omdat ik mensen hoop wil geven en beloof hun de mooiste dingen… Die ik uiteindelijk niet kan geven. Als dat niet zielig is. En zo kwets je mensen natuurlijk nog harder want opeens zien ze in dat die hoop één grote leugen was. En zo gaat alles rondom jou kapot en dan ga je natuurlijk zelf ook helemaal in de put zitten. Dus voor iedereen die ooit gekwetst is door zo iemand als mij, het spijt me, het is het niet waard. Ik heb vandaag voor mezelf besloten dat ik dit nooit meer wil doen! Ik heb elke leugen ooit opgebiecht tegenover de personen in kwestie, en ik kan zeggen dat ik nu echt niemand meer heb! Dat kwetst mij ook, maar ik heb het verdient. Maar ik ben wel opgelucht en ik weet nu één ding zeker, ook al heb ik niemand meer in mijn leven, ik leef liever alleen in waarheid dan met 1000 mensen om me heen in één grote leugen!

Ana, 21-09-2008 10:19 #3
De politie loopt hier de deur plat en ik bij de politie, ik heb 112 op locatie en ze zijn onderzoeken aan het doen.Maar ook voor de politie is het niet gemakkelijk omdat hij hun vaak te slim af is.In Nederland moet er eerst een misdrijf gepleegd worden met getuigen of ze moeten hem op heterdraad betrappen voor ze iets kunnen doen.ze blijven mij beschermen met 112 op locatie en daar ben ik blij om.maar verder is het afwachten tot hij een fout begaat. Reactie infoteur, 21-09-2008
Heftig Ana, ik wens je veel sterkte

Ana, 16-09-2008 14:04 #2
Ik heb 15 jaar samengeleefd met een man die ik zie als een pathologische leugenaar. Ik lig nu in scheiding en raak bijna iederen kwijt doordat hij heel innemend en charmant iedereen beliegd en bedonderd. Ik denk dat het in zijn genen zit, zijn moeder liegt net zo hard. Jarenlang ben ik in alle leugens getrapt, alles kon hij zo goed brengen. Als ik hem op een leugen betrapte wist hij zich er altijdt uit te redden. Door de scheiding die hij niet wou is hij nog meer gaan liegen voor zover dit kan. Ik moet me overal verdedigen en knokken tegen al zijn leugens. Ik word hier zo verschrikkelijk boos om, temeer omdat ik liegen haat. Ik sta vaak machteloos en verdrietig omdat ik me niet overal kan verdedigen en ook niet wil. Ik ben ook boos op de mensen die erin trappen dan denk ik mensen zie je het dan niet. Zelfs als ze hem op een leugen betrappen blijven ze met hem omgaan omdat hij zo zielig of innemend is. Ooit zei hij tegen mij: Ik kan me overal uit lullen… Toen had ik die man gelijk moeten dumpen. Ik ben een sterke vrouw en hou me aan de waarheid vast de waarheid waarvan ik weet dat het de waarheid is, maar ik houd mijn hart vast voor wat die man nog gaat aanrichten met al zijn leugens. Waar kan ik terecht voor hulp om deze man te ontmaskeren. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 18-09-2008
Als je man de wet heeft overtreden met zijn leugens, kan je naar de politie. Verder ben ik bang dat je er niet veel aan kan doen

Jayjay Jansen, 02-05-2008 09:51 #1
Ik heb een korte relatie gehad met een pathologische leugenaar. Het heeft mij behoorlijke schade gegeven. Deze man had alles omgedraaid wat je maar kon omdraaien en daarnaast maniputeerde hij mij. Nu ik los van hem ben zie ik wat er is gebeurd. Hij heeft alles systematisch aangepakt. Eerst zorgen dat je mensen/vrienden in je omgeving niet meer komen opdagen en ga maar door. Ik begrijp dat de les voor mij is dat ik beter bij mijzelf moet blijven. Maar ik ben geschaad en deze gaat gewoon door zonder enig schuldgevoel, helemaal niets.:-(

Infoteur: Jour
Laatste update: 12-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 73
Schrijf mee!