InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Studentenhuis voor studenten met autisme

Studentenhuis voor studenten met autisme

Studentenhuis voor studenten met autisme Jongeren met autisme die gaan studeren hebben vaak een andere omgeving nodig om in te wonen dan in een druk studentenhuis. Stumass zorgt in diverse steden voor studentenhuizen waar jongeren met autisme terecht kunnen. Alles over een studentenhuis, voor mensen met autisme.

Stumass helpt studenten met een autistische stoornis zelfstandig wonen

Stumass is een organisatie die zich heeft toegelegd op de begeleiding van jongeren die lijden aan een vorm van autisme en die willen studeren en zelfstandig willen wonen. Daarvoor hebben ze in allerlei studentensteden speciale huizen waar die jongeren kunnen wonen.

Jongeren met autisme kunnen niet in een regulier studentenhuis wonen

Studenten die aan autisme lijden kunnen niet in een regulier studentenhuis wonen. Er zijn daar over het algemeen veel te veel prikkels en het is er veel te onrustig. Bovendien is het in een regulier studentenhuis vaak ook veel te onduidelijk voor iemand met autisme, want iemand die lijdt aan de aandoening heeft duidelijke structuren nodig. En die ontbreken juist vaak in het leven van studenten die niet aan autisme lijden. Het leven in een normaal studentenhuis zou iemand met autisme dan ook volledig uitputten, omdat hij of zij voortdurend bezig is om de zaken te ordenen en overzicht te scheppen. In de speciale studentenhuizen van Stumass is alles daar op gericht.

De hele dag begeleiding in een Stumass huis

In een Stumass studentenhuis is er elke dag van acht uur in de ochtend tot tien uur ís avonds begeleiding. Voor de dagelijkse gang van zaken van eten, drinken en hygiëne, tot aan de begeleiding in het studietraject. Planning staat daarin centraal, want het is voor iemand met autisme heel belangrijk om goed te weten wat er op het programma staat. Dus wanneer iemand zich moet wassen, wanneer er gegeten moet worden, wanneer de was moet worden gedaan. Maar ook hoe ze die taken moeten worden uitgevoerd. Vaak worden die zaken door middel van beeld in kaart gebracht, want de meeste mensen met autisme zijn beelddenkers. Voor het schoonmaken van de badkamer bijvoorbeeld moet precies inzichtelijk worden gemaakt wat er dan precies moet worden schoongemaakt. De tegels, het plankje boven de wastafel, de wastafel zelf, de potjes op het plankje, het badgordijn. En waarmee dit dan moet gebeuren en hoe. Ook willen mensen met autisme graag weten hoe lang zoiets ongeveer moet gaan duren.

Waar bevinden zich Stumass studentenhuizen?

In allerlei studentensteden bevinden zich studentenhuizen speciaal voor mensen met autisme van Stumass. Dit zijn:
  • Leeuwarden
  • Groningen
  • Zwolle
  • Enschede
  • Amsterdam
  • Leiden
  • Den Haag
  • Delft
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Wageningen
  • Arnhem
  • Nijmegen
  • Tilburg
  • Eindhoven
  • Breda

Hoe groot zijn de studentenhuizen voor studenten met autisme?

Studenten die in een Stumass studentenhuis wonen, delen met ongeveer 7 mensen een woning. Iedereen heeft een eigen kamer, maar douche, toilet en keuken worden gedeeld. In sommige steden zijn nog niet Stumass studentenhuizen, maar die kunnen er wel komen als zich genoeg jongeren aanmelden. In een Stumass huis is 24 uur per dag en 7 dagen per week oproepbare hulp voor ondersteuning en in noodgevallen is er direct hulp. Gemiddeld krijgt iedere bewoner per dag 2 uur begeleiding. Iedereen heeft een persoonlijke begeleider. Samen met die persoon wordt een behandelplan opgesteld en in concrete zaken vertaald. De persoon in kwestie wordt geleerd om zelfstandig te gaan wonen, maar ook om te studeren. Vanzelfsprekend staat ook de eigen ontwikkeling tot volwassene centraal. Vanzelfsprekend staat ook het autisme centraal en is daar de nodige aandacht voor.

Wanneer kan iemand in een studentenhuis voor autisme gaan wonen van Stumass?

Jongeren die 18 jaar zijn kunnen gaan wonen in een woning van Stumass als ze een diagnose hebben binnen het autistische spectrum en die een studie volgen op WO of HBO niveau. Tevens is er een CIZ indicatie nodig AWBZ zorg. Ook moet er een bepaald niveau van zelfredzaamheid zijn bij degene die in het studentenhuis voor mensen met autisme gaan wonen.

Meer informatie over studentenhuizen speciaal voor mensen met autisme

Meer informatie over de Stumass huizen is te vinden op de website van Stumass.

Studeren

Beginnen met studeren is voor veel jongeren een spannende tijd. Je moet kiezen waar je gaat studeren, waar je gaat wonen en of je in Nederland of in het buitenland gaat studeren. Soms hebben jongeren helemaal geen ervaring met studeren, omdat er in hun familie niet gestudeerd wordt. Een kind met autisme kan nog veel meer problemen ondervinden, vooral omdat het niet op zijn plaats is in een studentenhuis waar het leve de los is en waar er geen duidelijkheid bestaat. Jongeren kunnen soms helemaal geen onderdak vinden als ze studeren en dan kan een eigen woning uitkomst brengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.stumass.nl

Reageer op het artikel "Studentenhuis voor studenten met autisme"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 11-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Autisme
Schrijf mee!