InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe objectief is de psychologische test

Hoe objectief is de psychologische test

Hoe objectief is de psychologische test Psychologische tests worden steeds meer ingezet bij selectieprocedures. De bedoeling is een grotere mate van objectiviteit te krijgen, waardoor beslissingen gefundeerd genomen kunnen worden. Maar werkt het? Of krijg je juist het tegenovergestelde effect en worden bepaalde groepen uitgefilterd?

Basis van de tests

Psychologische tests worden al jaren ingezet als extra hulpmiddel om bij sollicitaties de juiste kandidaat te kiezen. In het afgelopen decennium is dit hulpmiddel steeds vaker gebruikt. Maar de meeste tests zijn gebaseerd op de oude Nederlandse situatie met specifiek Hollandse gezegden en spreekwoorden. Daardoor scoren mensen met een niet-Nederlandse achtergrond vaak lager op de taalcomponent van de test. Deze tests passen eigenlijk niet meer in een arbeidsmarkt met steeds meer kandidaten zonder een Nederlandse achtergrond.

Oefening baart kunst

Volgens psycholoog Wim Bloemers zijn psychologische tests te oefenen. Goed oefenen betekent het maximale uit de test halen. Want de test mag voor ieder gelijk zijn, iemands achtergrond en voorkennis verschilt. Een grotere voorkennis geeft zeker een voorsprong. Bij wijze van proef werd er eens een Vlaamse test gebruikt voor een groep Nederlandse kandidaten. En wat bleek: alle scores daalden, omdat niemand de test kende.

Werkgevers zweren bij psychologische adviesbureaus

Deze bureaus worden door veel werkgevers gebruikt voor het afnemen van intelligentietests en het beantwoorden van persoonlijkheidsvragen, soms aangevuld met een rollenspel. Maar de vraag dient zich aan of de uitkomst ook inderdaad een objectief oordeel over de kandidaat geeft. Gebleken is dat mensen met een niet-Nederlandse achtergrond benadeeld worden. Neem een veelgebruikte methode in een intelligentietest: “Vergelijk deze twee lijstjes met Nederlandse achternamen en signaleer de verschillen”. Deze test zou de algemene intelligentie moeten meten, door te kijken hoe snel en foutloos iemand de test maakt. Maar zouden Nederlanders even goed scoren als het lijstje veelvoorkomende Roemeense of Griekse achternamen zou bevatten?

Wat meten we eigenlijk?

Nederland is een testland bij uitstek. Wij grijpen graag terug op (semi) wetenschappelijke methodes om de juiste keuze te maken. Maar de meeste tests zijn cultuurbepaald ontwikkeld; de Nederlandse cultuur. Als we dan zo aan het testen zijn binnen een groep kandidaten voor een bepaalde functie, waarvan een groot deel niet van Nederlandse komaf zijn, wat meten we dan: kennis van de Nederlandse taal, culturele kennis, kennis van ons onderwijssysteem, of intelligentie?

Een aantal voorbeelden uit veelgebruikte tests

Wat is de Sixtijnse kapel?

Veelgebruikte capaciteitentest, de WAIS, die enige Europese voorkennis veronderstelt.

Vergelijk de Nederlandse achternamen en signaleer de verschillen

Subtest uit de GATB intelligentietest die een behoorlijke kennis van Nederlandse achternamen veronderstelt.

Mijn stijl in werk en spel is kalm en ongehaast

Samentrekking en daardoor ingewikkeld. Deze vraag komt uit de NEO persoonlijkheidsvragenlijst.

Kies uit de volgende waarden: “Waar voor je geld krijgen” en “De zaakjes voor elkaar hebben”

Typisch Nederlandse gezegden uit de Schaal voor Persoonlijke Waarden.

Competentie belangrijker dan intelligentie

Bedrijven zouden meer moeten kijken naar de competentie van kandidaten om een functie te vervullen dan naar de intelligentie van de kandidaat. Sluiten de competenties aan op de competentie-eisen van de functie, dan is de kans groter dat de kandidaat succesvol in de functie worden zal, dan wanneer de kandidaat geweldig intelligent is, maar de kennis en vaardigheden mist om de functie naar behoren te vervullen.

Voetnoot

Wim Bloemers

Wim Bloemers (1955) is afgestudeerd persoonlijkheidspsycholoog en filosoof. Hij publiceert regelmatig op het gebied van Arbeids en Organisatiepsychologie. Hij verzorgt workshops en lezingen op het gebied van psychologische selectie en assessment. Hij adviseert bedrijven op het terrein van personeelsselectie en hij is als zelfstandig gevestigd psycholoog actief als beoordelaar bij assessment center procedures in het bedrijfsleven, waarbij hij managers beoordeelt en coacht.
Ook is hij als docent verbonden aan de Open Universiteit Nederland, waar hij testpsychologie, diagnostiek- en gespreksvoeringstrainingen geeft. Ook schreef hij een groot aantal boeken over dit onderwerp.
© 2007 - 2017 Hypotheekinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
CommunicatietheorieCommunicatietheorieDe communicatietheorie vindt haar basis in andere toeleveringsvakken, vakgebieden en theoriën, zoals sociologische strom…
Werken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie lijkt simpel. Maar het is niet zo makkelijk als veel mensen denken. Bij dit werk komt er nog veel…
Psychologische test: Rorschach test (inktvlekken test)De Rorschach inktvlekken test is een psychologische test. De Rorshach test behoort tot de zogenaamde indirecte methoden…

Reageer op het artikel "Hoe objectief is de psychologische test"

Infoteur: Hypotheekinfo
Gepubliceerd: 23-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!