InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Antidepressiva soorten: SSRI's

Antidepressiva soorten: SSRI's

Antidepressiva soorten: SSRI's Er zijn verschillende soorten antidepressiva, en een SSRI is daar een van. SSRI's zijn antidepressiva die een vrij specifiek werkingsmechanisme hebben en daardoor vaak verkozen worden boven een ander soort antidepressivum.

Antidepressiva: medicijnen tegen een depressie

Een depressie is een aandoening die gekenmerkt wordt door een verlies van levenslust en/of een ernstig terneergeslagen stemming. Mensen met een depressie kampen onder andere met gevoelens van waardeloosheid, vermoeidheid, een gedeprimeerde stemming, een veranderde eetlust, een verstoord slaappatroon en suïcidale gedachten. Antidepressiva zijn geneesmiddelen die ontwikkeld zijn om dergelijke depressieve klachten te verminderen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten antidepressiva:

Deze soorten antidepressiva verschillen van elkaar ten opzichte van onder andere het precieze werkingsmechanisme, bijwerkingen en effectiviteit.

Werkingsmechanisme SSRI's

SSRI's zijn moderne antidepressiva, die op de markt gebracht zijn omdat de klassieke tricyclische antidepressiva behoorlijk wat bijwerkingen hebben en zelfs gevaarlijk kunnen zijn. SSRI's zorgen er net als andere antidepressiva voor dat bepaalde neurotransmitters (stofjes in de hersenen die betrokken zijn bij de communicatie tussen hersendelen) langer werkzaam zijn in de hersenen. SSRI's werken primair op de neurotransmitter serotonine, een neurotransmitter die betrokken is bij onder andere de stemming, de slaap en de eetlust.

Normaliter wordt een neurontransmitter na gebruik afgebroken of terug naar de zogenaamde opslagplaats gebracht, zodat het weer opnieuw vrijgegeven kan worden. Bij mensen met een depressie wordt de neurotransmitter té snel weer naar de opslagplaats gebracht, zodat de stof zijn werk niet goed genoeg kan. SSRI's remmen de heropname van serotonine, waardoor de concentratie serotonine in de synapsspleet verhoogd wordt, wat een gunstig effect heeft op depressieve klachten.

SSRI's en hun merknaam

Veelvoorgeschreven antidepressiva zijn:
Werkzame stofMerknaam
CitalopramCipramil ®
FluoxetineProzac®
FluvoxamineFevarin®
ParoxetineSeroxat®
SertralineZoloft®
VenlafaxineEfexor®
NortriptylineNortrilen®
TrimipramineSurmontil®

Effectiviteit SSRI's

Uit onderzoek komt naar voren dat SSRI's even effectief zijn als andere antidepressiva in het verminderen van depressieve klachten. Bij ongeveer veertig tot zestig procent van de gebruikers nemen de depressieve verschijnselen af. Daarom wordt er wanneer er voor een antidepressivum gekozen moet worden niet zozeer naar het soort antidepressivum gekeken, maar meer naar wat het beste bij de gebruiker past.

Bijwerkingen SSRI's

SSRI's kunnen net als andere geneesmiddelen bijwerkingen veroorzaken. Deze bijwerkingen zijn over het algemeen van tijdelijke aard. Omdat SSRI's een vrij specifiek werkingsmechanisme hebben, komen bijwerkingen bij antidepressiva relatief weinig voor. Bijwerkingen die kunnen optreden bij gebruik van een SSRI:
Een toename van de bestaande klachten
  • Slapeloosheid
  • Misselijkheid
  • Verminderde eetlust
  • Moeilijke stoelgang
  • Seksuele problemen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hammen, C. & Watkins, E. (2008) Depression. Psychology press
  • Patterson, J., Albala, A. A., McCahill, M. E. & Edwards, T. M. (2006). The therapist's guide to psychopharmacology. The Guilford press.

Reageer op het artikel "Antidepressiva soorten: SSRI's"

Reacties

Enny, 30-10-2013 19:21 #2
Heb gebruikt in 15 jaren Prozac mee begonnen, daarna seroxat, daarna citalopram. Ben nu aan het afbouwen. Heb 7dagen 20 mg gebruikt en 7 dagen 10 mg gebruikt. Daarna gestopt. en vanaf 4 sept.jl/ helemaal niets meer. Zit nu komende maandag op 2 maanden niets meer. Op het moment heel moeilijk! kan dit niet uitleggen. Wie wil mij hiermee helpen, en heeft ook zoiets mee gemaakt. Hoe lang duurt het nog graag bericht hierover. zit ik echt op te wachten dank je

E. Janssen, 16-07-2012 13:08 #1
De dementie uit zich bij hem door agressie, slaan met deuren, schreeuwen, geen geduld, dwang, onbegrip… hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Infoteur: Melod
Laatste update: 25-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Antidepressiva
Reacties: 2
Schrijf mee!