InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressiva

Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressiva

Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressiva Er zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een depressie. Een tricyclisch antidepressivum remt de heropname van de neurotransmitters serotonine en noradrenaline in de hersenen, waardoor depressieve klachten verminderen.

Antidepressiva: medicijnen tegen een depressie

Een depressie is een aandoening die gekenmerkt wordt door een verlies van levenslust en/of een ernstig terneergeslagen stemming. Mensen met een depressie kampen onder andere met gevoelens van waardeloosheid, vermoeidheid, een gedeprimeerde stemming, een veranderde eetlust, een verstoord slaappatroon en suïcidale gedachten. Antidepressiva zijn geneesmiddelen die ontwikkeld zijn om dergelijke depressieve klachten te verminderen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten antidepressiva:
  • Klassieke tricyclische antidepressiva
  • Klassieke MAO-remmers
  • Moderne antidepressiva

Deze soorten antidepressiva verschillen van elkaar ten opzichte van onder andere het precieze werkingsmechanisme, bijwerkingen en effectiviteit.

Werkingsmechanisme tricyclische antidepressiva

Er wordt wel eens gezegd dat mensen met een depressie een bepaald stofje in de hersenen missen. Dit is gedeeltelijk juist. Het is gebleken dat bij mensen met een depressie doorgaans minder van bepaalde neurotransmitters in de hersenen beschikbaar is. Neurotransmitters zijn verantwoordelijk voor de communicatie in de hersenen. Neurotransmitters hebben elk een eigen specialiteit. Zo zijn de neurotransmitters serotonine en noradrenaline sterk betrokken bij emotie en stemming. Deze neurotransmitters zijn echter wel aanwezig, maar zij worden te snel weer opgenomen in de hersenen, waardoor zij hun effecten niet uit kunnen oefenen. Tricyclische antidepressiva zorgen ervoor dat deze neurotransmitters langer beschikbaar zijn in de hersenen, door de heropname van de neurotransmitters noradrenaline en serotonine in de cellen te blokkeren.

Tricyclische antidepressiva en hun merknaam

Werkzame stofMerknaam
AmitriptylineTryptizol ®
Sarotex®
ClomipramineAnafranil®
DosulepineProthiaden®
DoxepineSinequan®
ImipramineTofranil®
MaprotilineLudiomil®
NortriptylineNortrilen®
TrimipramineSurmontil®

Effectiviteit van tricyclische antidepressiva

Wanneer je een tricyclisch antidepressivum inneemt merk je niet direct een effect, zoals bij sommige andere geneesmiddelen het geval is. Er moet als het ware een bloedspiegel van het antidepressivum ontstaan. Dit duurt doorgaans enkele weken. Wanneer men na zes weken geen effect heeft gemerkt van het antidepressivum, helpt het middel waarschijnlijk niet. Er kan dan overgegaan worden op een ander soort antidepressivum of een toevoeging van een ander antidepressivum overwogen worden. Ongeveer 50 tot 60 procent van de volwassenen reageert echter goed op een tricyclisch antidepressivum.

Of er het beste voor een tricyclisch antidepressivum gekozen kan worden, of juist voor een ander soort antidepressivum, is sterk afhankelijk van de exacte klachten, het gevaar voor overdosering, de wisselwerking met andere medicijnen en bijkomende lichamelijke stoornissen.

Bijwerkingen van tricyclische antidepressiva

Tricyclische antidepressiva kunnen, net als andere geneesmiddelen, bijwerkingen hebben. Deze zijn over het algemeen van voorbijgaande aard. Veelvoorkomende bijwerkingen van tricyclische antidepressiva zijn:
  • Droge mond
  • Constipatie
  • Blaasproblemen
  • Seksuele disfunctie
  • Wazig zien
  • Duizeligheid
  • Versnelde hartslag

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Antidepressiva: bijwerkingenAntidepressiva: bijwerkingenIn Nederland wordt steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva slikt, is inmiddels…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenAfbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenVolgens de gegevens van het CBS over 2013, slikken ongeveer 900.000 Nederlanders medicatie die tot de groep antidepressi…
Bronnen en referenties
  • Hammen, C. & Watkins, E. (2008) Depression. Psychology press
  • http://www.depression-guide.com/tricyclic-antidepressant.htm

Reageer op het artikel "Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressiva"

Reacties

Peter, 30-05-2016 13:26 #3
Ik slik zelf amitriptyline maar als het niet werkt wat is dan soortgelijk middel?

M. C. Belmon, 14-04-2015 13:45 #2
Kan er sprake zijn van verslaving?

Sy Chris, 07-03-2013 14:12 #1
Hallo,

Graag zou ik weten of redomex een invloed heeft op de oogdruk, namelijk een verhoogde oogdruk.

Groetjes
Sy

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Antidepressiva
Reacties: 3
Schrijf mee!