InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Iemand opvrolijken doe je zo!

Iemand opvrolijken doe je zo!

Iemand opvrolijken doe je zo! Zit je beste vriendin, broer of buurvrouw of in een dip? Ziet diegene de wereld even wat somberder in? En weet je misschien niet zo goed wat je moet zeggen of doen? In dit artikel staan tips en trucs om je maatje op te vrolijken. Van praten tot 'er-even-lekker-op-uit'. Pas de tips toe en de zon zal zich in de meeste gevallen weer laten zien.

Complimenten geven

Het klinkt wellicht een beetje cliché maar het geven van een compliment werkt nog altijd positief op iemands humeur. Het compliment moet natuurlijk wel gemeend zijn, anders werkt het averechts. Spreek dus uit je hart. Complimenten zijn goed voor het humeur omdat ze iemand het gevoel van erkenning geven. Dit blijkt uit onderzoek van de bekende psycholoog Maslow. Dus zeg het gewoon als je iemand er goed uit vindt zien of een lief persoon vindt. En wees niet zuinig met het waarderen van zijn of haar kookkunsten. Succes gegarandeerd.

Knuffelen

Een knuffel blijkt nog altijd een hele goede remedie tegen een sombere stemming, zo blijkt keer op keer uit onderzoek. Als je iemand een knuffel geeft maakt diegene het hormoon oxytocine aan. Het vermindert stress, bevordert genezing en groei en geeft een rustig gevoel. En relaxte mensen zien de zon beslist sneller schijnen. Sommige wetenschappers beweren zelfs dat knuffelen nog belangrijker is dan eten of drinken omdat aanraking een helende werking heeft. Veel knuffelen dus! (mits de persoon in kwestie dat op prijs stelt).

Praten en lachen

Mensen die in een dip zitten hebben vaak iets op hun hart: van liefdesverdriet tot problemen op het werk. Laat de persoon in kwestie altijd zijn verhaal doen en toon begrip en inlevingsvermogen. Zo kan diegene even 'ontladen'. Maar keer het gesprek op tijd! Anders blijven jullie allebei in het probleem hangen. Relativeer de kwestie, maak er ook wat luchtige opmerkingen over en als het moment daar is zelfs een grap. Humor werkt ontnuchterend en kan gevoelens zoals angst en onzekerheid sterk doen afnemen. Doe dit uiteraard wel op gepaste wijze en pas dit niet toe bij iemand die net een ernstig verlies heeft geleden.

Afleiding is de beste remedie

Uit onderzoek blijkt dat afleiding vaak de beste remedie is tegen een sombere stemming. Een simpele wandeling kan al wonderen doen omdat je van beweging endorfines -het zogenaamde gelukshormoon- aanmaakt. Heb je tijd over en heb je ook zin in luchtige dingen en afleiding in je leven dan kun je je maatje opvrolijken door iets vernieuwends te gaan doen. Door nieuwe dingen te ondernemen verandert het brein letterlijk. Het maakt nieuwe paden in de hersenen aan: deze hebben een positieve invloed op het humeur.

Enkele tips:
  • Boek een Salsales en ga helemaal op in de muziek
  • Ga samen nieuwe gerechten koken en uitproberen
  • Boek een middagje sauna- dit doet wonderen voor lichaam en geest
  • Organiseer een meeting met oude bekenden van je maatje en haal herinneringen op aan die goeie ouwe tijd (positieve herinneringen werken oppeppend)
  • Maak eens een kanotocht bij maanlicht.

Kortom: doe, leer of organiseer iets nieuws samen. Iedereen vrolijkt hier gegarandeerd van op!

Naar de dokter

Als iemand langer dan twee weken aaneengesloten somber is (en de stemming zwaarder is dan wat we gewoonlijk een dip noemen) is het beter die persoon naar de dokter te sturen. Er kan dan een depressie gaande zijn. Deze moet behandeld worden door een goede coach of psycholoog. Het goede nieuws is dat depressies- mild of zwaar- over het algemeen goed te behandelen zijn mits dit professioneel gebeurt. Blijf hiernaast natuurlijk betrokken bij de persoon. Vriendschap en goede familiebanden blijken immers van essentieel belang voor het welzijn en dus geluk van een mens.
© 2010 - 2014 Schoontje, gepubliceerd in Psychologie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van stress of depressie? Tips om te ontstressenLast van stress of depressie? Tips om te ontstressenStress en depressie ontstaan vaak doordat mensen te laat inzien dat ze even moeten uitblazen en rust nemen, weg van de d…
Koeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestKoeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestBent u regelmatig gestrest en helpt een wandelingetje in het bos of een warm bad niet meer? Dan kunt u ook een andere re…
Hoe geef ik goede complimenten?Hoe geef ik goede complimenten?Complimenten geven is heel goed en heeft een positieve invloed op motivatie en de zelfbeleving van kinderen. Maar sommig…
Het gebruik van film in trainingIn trainingen en cursussen wordt veel gebruik gemaakt van rollenspelen en cases om te demonstreren hoe een bepaalde vaar…
Humor in relaties en communicatieHumor in relaties en communicatieDiverse onderzoekers hebben gesteld dat humor een belangrijke rol speelt bij het ontstaan, behouden en onderhouden van h…
Bronnen en referenties
  • Waar ik loop schijnt de zon- Susanne Piët www.visieopgevoel.nl www.mind-magazine.nl

Reageer op het artikel "Iemand opvrolijken doe je zo!"

Reactie

Rene, 24-01-2014 08:04 #1
Hallo, ik zou graag mensen opvrolijken willen, maar ik ben zelf iemand (depressief?) die wel opgevrolijkt wil worden. Als alle chemische pillen niet helpen en therapien ook niet, wat moet/kan ik in vredesnaam dan nog doen? Ik heb artsen, psych, iris zorg, pro persona en weet ik veel wie nog meer geprobeerd maar dat helpt ook niks… Het enige waarbij ik mij wel 10000% ok voel is alcohol. Maar daar ben ik 11 maanden van af nu en wil ik nooit meer gebruiken. Er moet toch een manier zijn die ook voor/bij mij werkt? Helpt u mij toch alstublieft.

Rene van Beek

Infoteur: Schoontje
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!