Verbale zelfverdediging: iedereen kan het!

In het dagelijks leven komen we veel situaties tegen waarin we onszelf verbaal moeten verdedigen. Denk hierbij aan die verkoper van de winkel die vastbesloten is een product niet terug te nemen. Of een dominante kennis die je voor zijn karretje wilt spannen. Ook de botte werkgever is een mooi voorbeeld. Met een aantal oefeningen kun je leren hoe je deze mensen het beste te woord kunt staan. Zonder dat je onbeleefd en grof bent.

Zelfvertrouwen

De eerste stap is werken aan je eigen zelfvertrouwen. Jij bent namelijk ook een volwaardig mens. Dat andere mensen toevallig een vlottere babbel hebben of dominanter zijn is niet jouw probleem. Vertel jezelf dus positieve dingen over jezelf. Heb je het regelmatig aan de stok met je werkgever? Vertel jezelf dan iedere dag dat jij wél hard werkt en je werk ook nog eens goed doet. Sommige mensen zoeken namelijk naar redenen om anderen af te branden. Dat geeft deze mensen een ego-boost. Maar daar hoef jij natuurlijk niet de dupe van te zijn. Als jij zelfvertrouwen hebt en dat uitstraalt ben je voor deze doelgroep geen makkelijke prooi meer, en dus zul je er minder last van hebben.

Leer "nee" zeggen

Heel belangrijk is dat je je niet laat ondersneeuwen door mensen die iets verzonnen hebben waar ze zelf beter van worden, maar jij niet. Tegen deze mensen moet je gewoon "nee" kunnen zeggen. Dus als iemand jouw auto wil lenen terwijl jij die zelf ook nodig hebt zeg je gewoon "nee". Ook als diegene gaat zitten vertellen hoe moeilijk hij het heeft zonder auto. Jij had ook plannen met de auto, en die ga je gewoon uitvoeren. Laat je geen schuldgevoel aan praten, het is tenslotte jouw auto en jij hebt die ook nodig. Dat de auto van een ander kapot is is niet jouw probleem en ook niet jouw schuld!

Laat je niets aansmeren

Tegenwoordig heeft iedereen wel iets te koop voor het goede doel. Ook zal je regelmatig lastig gevallen worden door telefonische verkopers. Voor je het goed en wel in de gaten hebt heb je abonnementen op kranten, ben je lid van diverse goede doelen en hebben ze je ook weten te charteren om een 12-delige encyclopedie aan te schaffen. Mensen helpen is prima, maar zorg ervoor dat je niet gevoelig bent voor iedereen met een zielig praatje. Leer jezelf je hiervoor af te sluiten. Er is zoveel leed in de wereld, er zijn zoveel armen. En jij kunt ze niet allemaal helpen. Misschien egoistisch, maar het is jouw geld en jouw leven. Als jij een goed doel wilt steunen kun je dat goede doel best zelf in alle rust uitzoeken.

Durf je gelijk te halen

In dit geval gaat het niet om dat je altijd en eeuwig maar gelijk krijgt. Het gaat er hier om, dat wanneer jij gelijk hebt, je dat ook durft te halen. Hier hebben veel mensen moeite mee, en veelal eindigen er dan dingen in het eigen nadeel. Dat hoeft dus niet zo te zijn. Motiveer waarom jij vindt dat je gelijk hebt. Doe je dat eerlijk, oprecht en overtuigt: dan wil er niemand meer met jouw in discussie gaan! En zo hoort het ook, want als jij gelijk hebt dan is dat nou eenmaal zo!

Deins niet terug voor dominantie

Sommige mensen zijn vreselijk dominant. Dit stralen ze ook uit, en samen met hun vlotte babbel hebben ze vaak vele mensen die voor hun rennen, regelen en vliegen. Van die dominantie hoef je niet onder de indruk te zijn. Vaak is dat een verborgen gebrek aan zelfvertrouwen van de persoon in kwestie. Kortom, laat je er niet door van de wijs brengen, sta hem of haar netjes te woord en geef geen duimbreed toe. Jij hebt namelijk jouw eigen leven in beheer.

Als je aan deze dingen werkt en ze aanleert in je dagelijkse omgang met mensen zul je merken dat je leven een stuk minder gespannen verloopt. Je zelfvertrouwen gaat vooruit, je houdt waarschijnlijk meer tijd over voor jezelf en misschien dat je nog wel meer resultaten bij jezelf ziet. De laatste gouden regel is: wees altijd netjes, gebruik geen schuttingtaal en scheld mensen niet uit. Daarmee bereik je namelijk nooit je doel, je laat namelijk zien dat je de situatie niet onder controle hebt en dus zwakker staat dan je gesprekspartner.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Non-verbaal, communiceren zonder woordenNon-verbaal, communiceren zonder woordenNon-verbaal is een manier van iets overbrengen waar we ons wellicht niet altijd bewust van zijn. Toch is het in de meest…
Verbale agressie op de werkvloerVerbale agressie op de werkvloerVerbale agressie komt op de werkvloer vaker voor dan men zou denken. Een hoge werkdruk en stress zijn vaak een bepalende…
Assertiviteit aanleren: 6 tips om snel assertief te wordenAssertiviteit aanleren: 6 tips om snel assertief te wordenAssertief zijn is niet iets waar de meeste mensen een aanleg voor hebben. Veel mensen laten zich in een conflictsituatie…
Verbale communicatieDagelijks communiceren we verbaal en non-verbaal, direct en indirect. Wat zijn nu eigenlijk de processen binnen verbale…

Digitale loverboys: werven/exploiteren meisjes via internetDigitale loverboys: werven/exploiteren meisjes via internetDigitale loverboys: werven / exploiteren meisjes via internet. Loverboys lijken hun werkterrein te verleggen van het sch…
Persoonlijkheidstheorieën kort besprokenPersoonlijkheidstheorieën kort besprokenIn de psychologie is het begrip persoonlijkheid altijd erg belangrijk. Vanaf het eind van de 19e eeuw werden hier allerl…
Zelda (74 artikelen)
Gepubliceerd: 30-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.