InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Persoonlijkheidstest - Test jezelf - Betekenis Kleur en Vorm

Persoonlijkheidstest - Test jezelf - Betekenis Kleur en Vorm

Persoonlijkheidstest - Test jezelf - Betekenis Kleur en Vorm Persoonlijkheidstest - Wat zegt de voorkeur voor bepaalde vormen en kleuren over je persoonlijkheid en hoe je in het leven staat, je houding en levensinstelling? Wat zijn nu de persoonlijkheidskenmerken die jou typeren? Ben je vol zelfvertrouwen, vredelievend, pragmatisch, integer? Ben je een dromer, heel gevoelig of rationeel? Ben je optimistisch of somber? Ben jij reflecterend, extravert of dynamisch? Hou je van routine of van iets nieuws ontdekken? Doe de test en kijk wie, wat en hoe je bent!

Doe de Test - Betekenis Voorkeur Kleur en Vorm - Persoonlijkheidstest / Projectietest

Test Persoonlijkheid - Persoonlijkheidstest. Een persoonlijkheidstest brengt persoonlijkheidskenmerken, trekken of facetten van je persoonlijkheid naar voren, zoals o.a. temperamenteigenschappen, karaktertrekken (traits), je neigingen, instelling en houdingen (attitudes) ten opzichte van jezelf, anderen en de wereld.

Persoonlijkheid - Perceptie - Projectie. Dit testje is te beschouwen als een projectieve techniek, een projectietest of perceptietest, bestaande uit visuele stimuli: in dit geval vormen en kleuren die je het meest aanspreken. Een test dus zonder concrete vragen, maar visuele prikkels, waarin je je eigen gevoelens en gedachten projecteert. Projectie- of perceptietests bestaan altijd uit ambigu materiaal (vormen, kleuren, wolken, vlekken, vormeloze figuren etc), dat wil zeggen dubbelzinnige, niet concrete, onherkenbare figuren, platen of tekeningen.

Projectietests - Perceptietests. Projectie- en perceptietests gaan onder meer uit van een verband tussen een voorkeur voor bepaalde kleuren en/of vormen en persoonlijkheidseigenschappen. Aanwijzingen voor deze verbanden komen uit de experimentele psychologie, met name uit onderzoeksbevindingen betreffende de associatieve werking van kleuren en vormen. Er wordt van uitgegaan dat iemand zijn -onbewuste of onderbewuste- associaties en gevoelens projecteert in wisselwerking met de gegeven prikkel, in dit geval kleur en vorm. De wijze waarop je de stimuli interpreteert kan informatie verschaffen over bepaalde processen, beleving, beschermingsmechanismen etc., waar je je niet of nauwelijks van bewust bent. Meer informatie over kleuren- perceptie- en projectietests (zoals b.v. de Rorschachtest en de kleurenvoorkeurtest) kun je vinden in:

Doe de Persoonlijkheidstest - Keuze Voorkeur 9 Afbeeldingen Test - Aanwijzingen Test

Afbeeldingen Test. Hieronder zie je negen afbeeldingen staan. Bekijk ze en kies dan de afbeelding die jou het meeste aanspreekt en let hierbij op zowel de kleur als de vorm. Probeer niet al te lang te kijken of denken, maar kies intuïtief en zo snel mogelijk de afbeelding die jouw voorkeur heeft.

Beschrijving Persoonlijkheidskenmerken - Betekenis van je Vorm en Kleur Voorkeur

Pragmatisch - Professioneel - Zelfvertrouwen : Geen woorden maar daden
Je bent iemand met een realistische kijk op het leven en bent zeer praktisch ingesteld, een echte pragmaticus. Je wacht niet af tot het lot je gunstig gezind is en het geluk naar je toekomt, maar neemt zelf actief de touwtjes in handen. Het spreekwoord ‘geen woorden maar daden’ is op je lijf geschreven. Je bent een doorzetter en pas content wanneer je al je ideeën hebt kunnen verwezenlijken. Problemen treed je praktisch, vol overtuiging en zelfvertrouwen tegemoet en lost deze ook daadwerkelijk en veelal effectief en productief op. In je werkkring draag je de nodige verantwoordelijkheid, krijg je erkenning en heb je ook aanzien. Je collega’ s vertrouwen en waarderen je, daar ze altijd zeker weten wat ze aan je hebben en ze op jou kunnen bouwen.

Discretie - Vredelievendheid - Integriteit : Je hebt waardering voor het leven
Je bent soepel in de omgang en maakt makkelijk vrienden. Je vindt het echter wel belangrijk om hierbij je vrijheid te bewaren en zorgt ervoor dat je onafhankelijk blijft. Discretie en integriteit staan bij jou hoog in het vaandel. Je hebt één keer in de zoveel tijd behoefte om even afstand van alles en iedereen te nemen en na te denken over de zin van het leven en om over opgedane ervaringen te reflecteren, te kijken wat je ervan kunt leren en welke lessen je nog moet leren. Je hebt dan ook behoefte aan letterlijke ruimte en gaat het liefst de natuur in of zoekt rustige plekjes op. Toch ben je een echt mensen-mens. Je ervaart een basisgevoel van innerlijke vrede met jezelf en met alles om je heen. Je hebt waardering voor het leven, de verschillende kanten die het leven kan hebben en alle ervaringen die hieruit voorvloeien, zowel de leuke als minder leuke dingen.

Spontaniteit - Nieuwsgierig - Ontdekkend : Je leeft tenslotte maar één keer
Jij bent iemand die van een spontaan en vrij leven houdt. Je hebt de instelling om met volle teugen van jouw leven te genieten, met als levensmotto: ‘Je leeft maar één keer.’ Je bent heel nieuwsgierig van aard en staat wagenwijd open voor (het ontdekken van) nieuwe dingen, ervaringen en veranderingen, die je als uitdaging en positieve ontwikkeling ziet en ervaart. Je verafschuwt het gevoel vast of gevangen te zitten in een stramien, hoe en waar dan ook. Je houdt van verrassingen in het leven en hebt een dynamische omgeving nodig, die je dan ook telkens weer opzoekt. Soms te vaak of te veel, waardoor je niet altijd even goed tot laten bezinken en verdieping komt van hetgeen je al weet en/of meegemaakt hebt. Hierdoor kun je wel eens de kans of mogelijkheid tot leren/ontwikkelen laten liggen die zich in het hier en nu voordoet.

Authentiek - Onafhankelijk - Onconventioneel : Je vaart jouw eigen koers
Voor jou is het van wezenlijk belang om je eigen koers te varen in het leven. Je streeft naar vrijheid en ongebondenheid. Je bent zeer onconventioneel en hebt een eigen -sterk individualistisch getinte- levensstijl en levensinstelling. Een hype of modetrend is niks voor jou, je zal hier juist eerder tegenin gaan, in de contramine gaan en tegen de stroom inzwemmen. Jij zoekt je eigen levensweg en hebt je eigen ideeën, moraal, esthetiek en vertrouwt op je eigen oordeel en inschatting. Je wordt om deze trekken door sommige mensen bewondert, m.n. degenen die niet zo onafhankelijk durven te zijn. Jouw constante verlangen naar vrijheid, eigenheid en authenticiteit zorgt er voor dat je vaak het tegenovergestelde doet dan datgene wat van je verwacht wordt. Dit doe je soms ook heel bewust om te provoceren, waardoor je ook mensen van je af kunt stoten.

Gevoeligheid - Diepgang - Reflectie : Je verlangt naar harmonieuze diepte
Jij staat dichter bij jezelf, bij wie je werkelijk bent en bij je omgeving dan de meeste mensen. Je bent grondig en diepgaand en verafschuwt oppervlakkigheid en ongevoeligheid. Als je de keuze hebt tussen alleen zijn of in gezelschap met mensen die niet verder komen dan ‘small talk’, kies je vol overtuiging voor het eerste. Toch ben je absoluut geen einzelgänger, je bent juist heel erg gericht op anderen die je de moeite waard vindt en hechte, intense vriendschappen. Zowel je vriendschappelijke als liefdesrelaties zijn zeer belangrijk voor je. Degenen die intenser in het leven staan geven jou innerlijke rust en de harmonie waar je zo sterk naar verlangt. Je kunt het ook heel goed in je eentje vinden en kan erg goed alleen zijn. Alleen zijn is voor jou geen eenzaam zijn. Je kunt jezelf ook uitstekend vermaken en het woord verveling komt niet in jouw woordenboek voor.

Realistisch - In balans - Betrouwbaar : Doe maar gewoon, dat is gek genoeg
Jij bent iemand die houdt van ongecompliceerde verhoudingen en ook van een natuurlijke stijl, ontdaan van poespas. Je staat met beide benen op de grond, bent betrouwbaar en stabiel, waardoor anderen je bewonderen. Je bent warm, menselijk en men heeft het gevoel altijd van jou op aan te kunnen. Je bent niet veroordelend naar anderen toe en hebt de gave om intimi een gevoel van rust en veiligheid te geven. Je houdt niet van onechtheid en hebt een broertje dood aan overdreven gedoe. Zo vind je meedoen aan modeverschijnselen onzin en hou je niet van dingen die van buitenaf opgelegd worden. Ook hou je niet van mensen die overdreven doen, zoals b.v. uitgesproken trendy kleding dragen. Kleren moeten wat jou betreft zo onopvallend en praktisch mogelijk zijn en niet voorgeschreven worden door modelijnen of trend-watchers.

Extravert - Dynamisch - Initiatiefvol : Ergens helemaal voor gaan is je motto
Jij bent iemand die het erg prettig vindt om uitdagingen aan te gaan en risico's te nemen. Routine en sleur vind je dodelijk en zal je zoveel mogelijk proberen te vermijden. Ook vind je het vreselijk om dingen half te doen en wilt ergens helemaal voor kunnen gaan. Je zal eerder een baan nemen die boeiend, spannend en afwisselend is, dan werk dat je op de automatische piloot kunt doen. Je bent extravert, zeer initiatiefrijk en hebt er behoefte aan om onderdeel of de spil te zijn van belangrijke gebeurtenissen en situaties. Of het nu projecten, je loopbaan, je familiekring of vriendenkring betreft, je hebt altijd een dynamische instelling en zal volop initiatieven nemen en ideeën opperen. Dit levert je waardering en bewondering op van zowel je naasten als je collega’s.

Cultureel - Analytisch - Exclusief : Je verlangt naar sierlijkheid en exclusiviteit
Je hebt een sterk besef van het hier en nu en bent niet met het verleden of de toekomst bezig. Cultuur en esthetiek hebben een cruciale plek in je leven en je bent gek op bijzondere en speciale voorwerpen of objecten. Je ziet ook vele details en kleine dingen die anderen niet of over het hoofd zien. Je hebt een exclusieve, elegante smaak en een uitgesproken, eigen persoonlijke stijl. Je leven en idealen zijn sterk gekleurd door deze hang naar cultuur en je vindt het heel erg belangrijk dat jouw vrienden en mensen in je naaste omgeving ook met culturele zaken bezig zijn. Maar hoe mooi dit ook kan zijn, het zou ook wel kunnen getuigen van een beperkte, eenzijdige visie op de zaken en mensen om je heen, waardoor je andere belangrijke dingen mis kunt lopen.

Dromerig - Emotioneel - Romantisch : Je hebt een hang naar gevoelsmatig leven
Je bent heel erg sensitief -gevoelig en emotioneel- ingesteld. Je wilt het leven en alles wat erbij hoort absoluut niet somber of rationeel benaderen. Voor jou staan emoties, gevoelens, gevoelsmatig leven en ervaren voorop. Je kunt ook heerlijk (weg)dromen. Je kunt niet tegen mensen in je omgeving of nabijheid die de wereld en de dingen (te) rationeel of vol scepsis tegemoet treden. Je zult er dan ook voortdurend voor zorgen dat niets of niemand je in de weg zal staan om je leven gevarieerd en emotioneel te leiden met de bijbehorende wisselende gemoedstoestanden en op en neergaande perioden. Je moet alleen wel een beetje oppassen dat je met deze neiging niet helemaal doorslaat en de realiteit mogelijk te veel uit het oog verliest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleurenpsychologie Kleurentest - Symbolische Betekenis KleurKleurenpsychologie Kleurentest - Symbolische Betekenis KleurKleurenpsychologie - Kleurentest. Kleurenpsychologie is een tak van de psychologie die zich specifiek bezighoudt met de…
Verschillen en gelijkenissen tussen mensenVerschillen en gelijkenissen tussen mensenWanneer we kijken naar de verschillen en gelijkenissen tussen mensen, kunnen we zien dat deze in eerste plaats tot stand…
Wat is een Psychologisch Assessment?Bij interessante functies staat vaak in de advertentie dat een assessment deel kan uitmaken van de sollicitatie procedur…
Persoonlijkheid en StressPersoonlijkheid en StressPersoonlijkheid en stress. Uit onderzoek komt een relatie tussen persoonlijkheid en omgaan met stress situaties naar vor…
Test - Ben je Vago of Sympathico?Test - Ben je Vago of Sympathico?Ben jij Vago of Sympathico Tonicus? Vago tonicus en Sympathico tonicus zijn persoonskenmerken die in verband staan met h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny / Pixabay
  • Gelder, G.J. Projectieve technieken. Persoonlijkheid en Perceptie. Utrecht: De Tijdstroom
  • V. Dijk, S. De Projectietest in psychodiagnostisch onderzoek. Interne uitgave (eigen artikel)
  • Testvademecum PPP (Psychologisch Pedagogische Praktijk)

Reageer op het artikel "Persoonlijkheidstest - Test jezelf - Betekenis Kleur en Vorm"

Reactie

Campana Nathalie, 25-07-2012 15:46 #1
Beste
Wij zijn een organisatie die zich richt naar senioren en voorzien een uitgebreid aanbod aan dienstverlening, informatie en recreatieve activiteiten, dit jaar met als jaarthema kleur. Wij vinden de informatie op deze webpagina erg interessant en zouden jullie daarom willen vragen als wij deze informatie mogen gebruiken. Het spreekt voor zich dat wij de bron vermelden en enkel de informatie weergeven zoals op deze pagina staat weergegeven. Wij hadden hierbij het idee om de uitleg van de afbeelding aan de senior mee te geven omdat het altijd fijn is om de uitleg nadien nog eens te lezen. Ook hierbij wordt de bron vermeld.

Krijgen wij jullie toestemming om jullie informatie met bron te gerbuiken binnen onze werking?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten
Nathalie Campana
animatieverantwoordelijke dienstencentra Genk Reactie infoteur, 26-07-2012
Beste Nathalie,

Zoals omschreven heb je mijn toestemming.
Succes!

Mvg

Infoteur: Sila
Laatste update: 28-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Emoties
Reacties: 1
Schrijf mee!