InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Je slaaphouding onthult je karakter

Je slaaphouding onthult je karakter

Overdag spreek je met je lichaamstaal boekdelen, doe je dat ís nachts ook? Slaapdeskundige Chris Idzikowski heeft dit onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de houding waarin je in slaap valt inderdaad het één en ander over je karakter zegt. Hij nam zes populaire slaapposities onder de loep en ontdekte dat bij elk van deze houdingen enkele uitgesproken karaktereigenschappen horen, die behoorlijk van elkaar verschillen. De zes slaaphouding die professor Chris Idzikowski, directeur van het Sleep Assessment and Advisering Service, heeft onderzocht zijn:

Foetushouding

Dit is de meest voorkomende houding. Maar liefst 41% van de mensen slaapt in op de zij met de benen opgetrokken. Idzikowski karaktiseert deze mensen (waaronder trouwens twee keer zoveel vrouwen als mannen) als 'ruwe bolsters met een blanke pit'. Ze lijken sterk en stoer maar zijn eigenlijk heel gevoelig, je hebt wat tijd nodig om ze te leren kennen want bij de eerste ontmoeting zijn ze vaak een beetje verlegen.

Houtblok

Houtblokken liggen op hun zij, de armen en benen gestrekt. Ongeveer 15% van de mensen prefereert deze slaaphouding. Houtblokken zijn sociaal, makkelijk in de omgang en willen graag aardig gevonden worden. Ze zijn goed van vertrouwen en daardoor soms een tikkeltje naïef.

De hunkeraar

Hunkeraars (ongeveer 13% van de mensen in dit verband) liggen ook op hun zij maar dan met hun armen uitgestrekt naar voren, alsof ze iets of iemand willen vastpakken. Ze zijn open maar kunnen ook achterdochtig en cynisch zijn. Hunkeraars kunnen moeilijk beslissingen nemen maar als ze eenmaal een beslissing hebben genomen dan blijven ze daar ook bij.

De soldaat

De soldaat ligt in de houding: op de rug, de armen strak langs het lichaam. Soldaten zijn rustig, stil en gereserveerd. De soldaat is een echte perfectionist, hij legt de lat voor zichzelf en anderen erg hoog en wil beslist niet falen. We kunnen ongeveer 8 % van de bevolking tot de soldaten rekenen.

Vrije val

Mensen die in de 'vrije val' liggen, liggen op hun buik met hun armen naast hun hoofd op het kussen. Ongeveer 7 procent van de ondervraagden verkiest deze houding. Het zijn mensen die niet goed tegen kritiek kunnen en een hekel hebben aan extreme situaties. Ze kunnen nerveus zijn maar zijn meestal wel gezellige mensen.

Zeester

Zo'n 5% van de bevolking slaapt het liefst in op de rug met hun armen naast hun hoofd op het kussen (de omgekeerde vrije val). Zeesterren zijn sociale wezens, ze kunnen goed luisteren en zijn er voor je in momenten van nood. Het zijn goede vrienden die echter niet graag in het middelpunt van de belangstelling staan.

Mensen blijken erg trouw aan hun slaaphoudingen, slechts 5% van de ondervraagden slaap elke nacht in een andere houding in slaap.

Gezondheid

Ook blijkt dat je slaaphouding invloed heeft op je gezondheid. Op je rug of op je zij is wat dat betreft het beste. Op de buik slapen wordt afgeraden omdat de nek dan in een sterke draai ligt en je een holle rug trekt. Vroeg of laat zal dit rug en/of nekklachten geven. De Ďvrije valí is daarentegen wel goed voor de spijsvertering, terwijl de zeester en de soldaat sneller leiden tot snurken en een slechte nachtrust.
© 2008 - 2017 Alba, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheidWat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheidJe slaapgewoonten en -posities onthullen heel wat over je persoonlijkheid. Zo zal bijvoorbeeld een slechte nachtrust een…
Hoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rugHoe beter slapen? Kies de juiste slaaphouding voor je rugDe groep mensen die slecht slapen lijkt tegenwoordig groter en groter te worden. In onze moderne gestresseerde samenlevi…
Matrassen voor rugklachtenMatrassen voor rugklachtenPijnklachten, zoals rugklachten, kunnen een flink negatieve invloed uitoefenen op de nachtrust. Een verstoorde nachtrust…
Posities en je gezondheid tijdens het slapenPosities en je gezondheid tijdens het slapenVoldoende slaap is het belangrijkste in je leven, maar wist je dat de manier waarop je slaapt ook gevolgen kan hebben vo…
Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapSlaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapZwanger zijn is een zware belasting. Letterlijk en figuurlijk. Slaapproblemen ontstaan hierdoor heel makkelijk. Een goed…
Bronnen en referenties
  • www.mtchuizen.com www.hln.be

Reageer op het artikel "Je slaaphouding onthult je karakter"

Infoteur: Alba
Laatste update: 18-10-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!