InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit

Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken dan de meeste mensen. Deze mensen zijn vaak zeer zorgzaam maar leven ook vaak in hun eigen wereld. HSP'ers zijn vaak gevoelig voor stemmingen, geuren, smaken, fel licht en harde geluiden.
15 tot 20% van de mensen is in meer of mindere mate hoogsensitief. Je wordt ermee geboren, er is dus niets aan te doen. Hooggevoeligheid is erfelijk.

Hoogsensitiviteit krijgt steeds meer bekendheid, werden HSP'ers vroeger vaak bestempeld als zeer verlegen, geremd of angstig, tegenwoordig heeft bijna iedereen hier wel eens van gehoord.

De Voordelen

Als je hooggevoelig bent, beleef je dingen vaak intenser dan een ander. Je hebt dus het vermogen om meer van het leven te genieten. Uiteraard geldt dat als er iets negatiefs gebeurd, je dit ook intenser ervaart. Je hebt ook het vermogen om mensen goed aan te voelen, waardoor mensen sneller geneigd zijn zich met jou in te laten en zich voor je open te stellen. Ook kunnen HSP´ers goed alleen zijn. Veel HSP´ers hebben daarnaast een hoog IQ.

De Nadelen

Doordat je zo gevoelig bent, kun je minder goed omgaan met negatieve impulsen. Doordat je zo gevoelig bent voor stemmingen, kan een negatieve stemming ook snel op jou omslaan. Ook ben je sneller gestressed dan een ander, het risico op een burn out is dus groter. HSP´ers zijn vaak verlegen, waardoor het moeilijk kan zijn een relatie aan te gaan of vrienden te maken.

Wat kan ik er aan doen?

Aan hooggevoeligheid zelf is niets te doen, maar het is wel iets waar je mee om kunt leren gaan. Zorg voor genoeg rustmomenten om alle indrukken te verwerken. Zorg ervoor dat je een hobby hebt waarvan je ontspant, dit kan een sport zijn, maar ook iets creatiefs als bijvoorbeeld schilderen.

Er zijn ook diverse instanties die je kunnen helpen met je hooggevoeligheid, hieronder vind je er een paar:
  • De Praktijk - Alkmaar
  • Instituut Eszenzz - Amsterdam
  • Springlicht - Amsterdam
  • Suus en Co - Utrecht
  • OSC - Utrecht

Ben ik hooggevoelig?

Er zijn diverse tests die uit kunnen wijzen of je hoogsensitief bent of niet. Op www.hooggevoelig.nl staan diverse tests, dit zijn geen erkende tests, maar geven wel een indicatie over jouw hooggevoeligheid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogsensitiviteit"

Reactie

Marie Dufour, 23-04-2013 10:04 #1
Ik moet voor school een bibliografie maken en vraag me af wie dit artikel geschreven heeft. Zou u dat even aan mij willen laten weten? Dankjewel! Reactie infoteur, 10-05-2013
Beste, ik schrijf hier onder mijn pseudoniem: Funkyfish

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 31-01-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!