InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Waarom is beslissingen nemen moeilijk?

Waarom is beslissingen nemen moeilijk?

Waarom is beslissingen nemen moeilijk? Grote beslissingen die veel impact op je leven hebben zijn lastig. Veel mensen wikken en wegen heel lang bij het maken van keuzes en hebben moeite met knopen doorhakken. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar deze vallen eigenlijk allemaal onder één noemer te scharen: angst. Angst door gebrek aan zelfvertrouwen, angst door negatieve gedachten, angst om het vertrouwde los te laten en iets nieuws tegemoet te gaan.

Verschil mannen en vrouwen bij het nemen van beslissingen

In 2015 werd er onder leiding van de universiteit van Tilburg een onderzoek gedaan naar zelfvertrouwen. Hieruit bleek dat vrouwen door gebrek aan zelfvertrouwen langer aan zichzelf twijfelen dan mannen. Hierdoor twijfelen vrouwen ook bij het nemen van beslissingen langer dan mannen. Toch pakt dit voor vrouwen niet altijd negatief uit. Door het twijfelgedrag denken vrouwen langer na en praten ze met meer mensen over hun beslissing. Zo wegen ze alle voor- en nadelen van een beslissing beter tegen elkaar af en dat heeft een positief effect op de uiteindelijke beslissing.

Probeer te relativeren

Veel mensen nemen geen beslissing uit angst het verkeerde te kiezen. Ze willen alle opties openhouden en het gevolg is dat ze ervoor kiezen om geen keuze te maken. Relativeren kan helpen bij het maken van een keuze. Wat heb je te verliezen? Hoe groot is de kans dat het doemscenario wat jij in je hoofd hebt uitkomt? Door niet te kiezen blijf je met een bepaalde onvrede in je hoofd zitten. Je onderneemt geen actie, je neemt niet de regie en hierdoor ontstaat stress. Deze stress kan je alleen verminderen door te relativeren en tot actie over te gaan.

Controle willen houden

Bij grote beslissingen speelt ook het controle willen houden een grote rol. Je hebt je leven zoals het nu is onder controle. Je weet hoe de situatie nu is en hebt de touwtjes in handen. Wanneer je een bepaalde beslissing neemt, heb je controle over deze beslissing, maar niet over de gevolgen van deze beslissing. Dat is natuurlijk best eng. Er zullen misschien mensen boos op je zijn, vanwege die beslissing. De beslissing is misschien niet meer terug te draaien en blijkt uiteindelijk een slechte beslissing te zijn. Wanneer je beslissingen moet nemen, zijn er geen garanties. Je weet pas achteraf of het de juiste keuze is geweest.

Wanneer je kiest voor zekerheid en niet voor verandering, voelt dat veilig en blijf je de controle houden. Je weet wat je hebt en kan niet teleurgesteld worden door het negatieve resultaat van je beslissing. De teleurstelling komt vaak na langere tijd. Vooral op hun sterfbed geven mensen vaak aan dat ze spijt hebben van de dingen die ze niet hebben gedaan.

Hulp bij het nemen van beslissingen

Lijstje maken

Maak een lijstje met voors en tegens. Weeg deze tegen elkaar af door ieder argument een cijfer te geven. Hoe belangrijker het argument, hoe hoger het cijfer. Aan de hand van de uitkomst van dit lijstje kan je dan je beslissing nemen.

Slaap er een nachtje over

Welke keuze voelt voor jou het beste? Neem in gedachten dit besluit en onderneem nog niets. Slaap er nog een nachtje over. Hoe voelt dit besluit de volgende ochtend? Laat dit gevoel de doorslag geven. Dan is de kans groot dat dit de juiste beslissing was.

Verzand niet in details

Hoe langer je nadenkt over een beslissing, hoe meer irrelevante informatie in het proces betrokken wordt. Bij ingewikkelde besluiten wordt de kans steeds groter dat je een inconsistente denkwijze hanteert of uitgaat van verkeerde aannames.

Rationeel of emotioneel

In het boek ‘De vergissing van Descartes’ schrijft neurowetenschapper Antonio Damasio dat gevoel noodzakelijk is voor het nemen van verstandige beslissingen. Later onderzoek bevestigt dat Damasio hierin gelijk had; emoties en gevoelens zijn essentieel voor het nemen van besluiten. Wanneer mensen een aandoening hebben aan de amandelkern (een onderdeel van de emotionele hersenen) zijn ze niet meer in staat om beslissingen te nemen. Iedere ervaring die we in ons leven hebben opgedaan wordt in onze herinneringen opgeslagen met hieraan een gevoel gekoppeld. Op grond van onze ervaringen labelen we een nieuwe gebeurtenis in ons leven onbewust als goed of slecht. En op grond hiervan krijgen we een goed of een slecht gevoel bij een situatie of een beslissing. Alle beslissingen die je rationeel denkt te nemen, zijn dus ook door emoties ingegeven en andersom geldt hetzelfde. Op grond hiervan zou je de conclusie kunnen trekken dat de emotionele keuze vrijwel altijd de beste is.

Veel geluk en wijsheid bij het nemen van je beslissingen.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziel: verwoest uw leven niet door verkeerde beslissingenWanneer u gevangen zit in uw ego (bang, boos, nerveus of gefrustreerd) bent u niet in staat een verstandige beslissing t…
Seth Godin: Rationeel of irrationeel reageren?Als je beslissingen neemt dan kun je dat doen op twee manieren: rationeel of irrationeel. Stel je je die vraag of heb je…
Omgaan met grote en belangrijke veranderingen in je levenOmgaan met grote en belangrijke veranderingen in je levenMoe van alle illusies? Ben je toe aan een grote beslissing in je leven? Weet je dat je toe bent aan verandering? Aan een…
Rationeel gedrag in een model: Rational Actor modelRationeel gedrag in een model: Rational Actor modelIn de praktijk blijkt dat niet iedereen voor iedere handeling die ze verrichten een rationele overweging heeft gemaakt;…
Besluitvorming in een organisatieIn een organisatie moeten enorm veel beslissingen worden genomen. Het nemen van besluiten gaat niet zomaar, daarom zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://www.quest.nl/weetje/vrouwen-twijfelen-meer-dan-mannen
  • http://www.kuylenburg-loopbaanadvies.nl/competentie-ontwikkeling/besluitvaardigheid-hoe-je-betere-beslissingen-kunt-nemen/
  • http://toolkitcompany.com/data/files/Resource%20center/Articles/2008-2010/De%20vergissing%20van%20Descartes%20-%20besluitvorming%20TMD%200608.pdf

Reageer op het artikel "Waarom is beslissingen nemen moeilijk?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 07-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!