Stoppen met klagen

Stoppen met klagen Klagen, het zit een beetje in de natuur van nogal wat mensen. Ons klimaat is zo'n voorbeeld waar we op los gaan. Maar denk ook aan de man of vrouw die het hoofd boven het maaiveld uitsteekt of de politieke bewindvoerder die met nieuwe wetsvoorstellen komt. Als er al niets te klagen valt, vinden mensen altijd wel iets om over te klagen. Soms kan het opluchten, maar vaak kost het energie. Hoe kom je nu af van dat notoire geklaag of gemopper?

Waarom klagen we?

Hoewel Van Dale zegt dat klagen, mopperen of zeuren alle drie verschillende dingen zijn, zitten ze wel in dezelfde range en maken we er veel gebruik van. We hebben het alleen lang niet altijd in de gaten en het kan vanuit verschillende invalshoeken toegepast worden, zoals:
  • Uiting van pijn of verdriet
  • Aandacht trekken
  • Ergens bij willen horen
  • Het hart luchten
  • Ontevredenheid

Te pas en te onpas klagen we en behalve de vocale uiting naar de mensen in de directe omgeving, gebruiken we veelvuldig internet/social media om de klaagzang over te brengen. Het gegeven dat social media ook nog relatief anoniem toegepast kan worden vergemakkelijkt het klagen, waarbij grove taal (lees ook: schuttingtaal) niet geweerd wordt.

Bron: SaeKawaii, PixabayBron: SaeKawaii, Pixabay

Niet meer negatief zijn!

Dat neemt niet weg dat we ook steeds meer het besef hebben dat klagen over het algemeen allen veel negatieve energie kost. Daar staat tegenover dat het daadwerkelijk ook wel eens iets oplevert, bijvoorbeeld een gevoel van opluchting of gemeende interesse. Echter, dit is maar af en toe het geval.

Dit heeft tot gevolg dat de groep mensen die vindt dat het ook anders kan groeiende is. Neem gewoon als uitgangspunt niet meer te klagen. Alleen is de impact in de praktijk groter dan slechts de woorden uit te spreken niet meer te willen klagen. De praktijk is meestal weerbarstiger dan we graag zouden willen. Begin bij het begin en dat is een stuk bewustwording. Besef dat je een ‘klager’ bent. Veroordeel jezelf niet, maar spreek met jezelf af dat je er geen zin meer in hebt en je het proces gaat keren.

Handvatten die de notoire klager kunnen helpen

Natuurlijk gaat het niet allemaal vanzelf, maar er zijn wel wat handvatten aan te reiken om (bij voorkeur in zijn geheel) van het klagen af te komen.

Tijd

Laat je negatieve gedachten, gedachten die je normaliter al ergens gedeponeerd zou hebben, even voor wat ze zijn. Tijd kan je helpen minder negatief te oordelen over zaken. Klim dus niet direct in de pen, achter de computer of in de telefoon, maar geef het even wat tijd. De kans is best groot dat je enkele uren of een dag later wat genuanceerder naar iets kijkt en die drang om te klagen verdwenen is.

Afstand nemen

Zoals tijd kan helpen, geldt dit eigenlijk ook door afstand te nemen van de situatie. Als je ergens middenin zit, kan het helpen om de betreffende situatie vanuit de derde persoon te bekijken of ga boven de materie hangen (helikopterview). Dit geeft meestal een genuanceerder beeld van de situatie. Dit geeft weer ruimte om het mogelijke klagen te nuanceren.

Sta je al aan de zijlijn maar heb je wel de neiging om erover te klagen, dan is even wat afstand nemen een belangrijke stap. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld een x-aantal uren later pas bedenkt of je nog gaat klagen/mopperen. Het is misschien vreemd, maar het geeft je net even wat meer ruimte om de emotie uit het proces te halen. De kans is groot dat je de neiging helemaal niet meer hebt, je irritatiegraad daalt namelijk op deze wijze vrij snel.

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay
Positief
Het klagen is een negatief proces en voor hetzelfde geld dwing je jezelf naar positieve zaken te kijken. Dat kan door naar positieve aspecten te kijken waar je in eerste instantie over wilde klagen of iets geheel anders. In het laatste geval verdring je op deze wijze het klagen naar de achtergrond en heeft het geen prioriteit meer voor je.

“Het is verstandiger een kaars aan te steken, dan te klagen over de duisternis.” Lao Tse, Chinees Filosoof

Hulp

Als je een notoire klager bent, is hulp vragen niet iets wat je ‘even’ doet. Schroom echter niet om hulp in te roepen, temeer je je er niet altijd bewust van bent. Iemand die dicht bij je staat en waar je volledig vertrouwen in hebt, kan het tegen je zeggen of een ander signaal afgeven (wat je bijvoorbeeld vooraf afspreekt). Deze persoon kan je wijzen op je gedrag en zo zit je weer bewust in het proces. Dit geeft vervolgens ruimte om direct te handelen.

Acceptatie

Mogelijk een lastige, maar wel belangrijk is het acceptatieproces. Dit betreft meerdere aspecten van acceptatie, te weten:
  • de situatie
  • jezelf
  • de ander

Je hebt een situatie bij de hand waar je normaliter behoorlijk over kunt klagen, bedenk op dat moment wat je er aan kunt veranderen. Het antwoord is eigenlijk wel bekend … niets. Dan schiet je dus ook niets op met klagen, verspilde energie. Accepteer dus dat het is zoals het is.

Acceptatie van jezelf in alle facetten is essentieel in het leven en klagen heeft niet zelden met iets over jezelf te maken. Neem als voorbeeld de kleding van een goede vriend. Kleding die je niet aanstaat, want het zou haar dikker doen laten lijken. Klagen wil ook nog wel eens over jezelf gaan en deze ‘klacht’ kan bijvoorbeeld over je eigen angst voor dik zijn gaan. Of een dergelijk aspect een rol speelt, is niet eenvoudig te achterhalen. Als je eenmaal zover bent is het wel heel verhelderend.

'De ander is de ander' en dus anders dan jij bent. Met andere woorden: accepteer de ander zoals hij of zij is, met datgene wat hij of zij zegt en doet. Iemand proberen te veranderen levert in de praktijk nooit echt iets op, behalve negativiteit in de vorm van ruzie. Iemand willen veranderen is op voorhand feitelijk verspilde energie. Als iemand anders klaagt, kan je er iets van zeggen of je er van distantiëren. Jij kunt die ander niet veranderen, accepteer dus dat het is zoals het is (en maak je er niet boos over of mopper er niet over).

Bron: Greyerbaby, PixabayBron: Greyerbaby, Pixabay

Wat levert deze mindset (niet meer klagen) je op?

Als je met jezelf een nieuwe afspraak maakt, wil je er ook redelijk zeker van zijn dat het daadwerkelijk iets oplevert. Nou worden er in het leven nooit zekerheden gegeven. Echter, een serieuze poging te stoppen met klagen, kan je absoluut wat opleveren. De vraag is of je het als belangrijk genoeg ervaart, om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Het resultaat van niet meer klagen kan zijn:
  • Opluchting om niet meer met dat ’zware’ en vooral negatieve gevoel rond te lopen.
  • Verlichting dat je niet meer bezig hoeft te zijn over hoe en wanneer je je klagen deponeert.
  • Door er niet meer mee bezig te zijn, raak je vervolgens in een meer ontspannen toestand.
  • Meer positiviteit omdat je terugkrijgt wat je uitstraalt.

Tot slot

Door de bewustwording zet je al een aanzienlijke stap. Echter, als klagen in je natuur zit is het niet iets wat je even anders gaat doen. Oefen veel, wees alert op je eigen gedrag en durf jezelf ook te corrigeren. Desgewenst kan je altijd nog wat hulp inroepen, als het je toch nog eens ontgaat. Uiteindelijk levert het veel meer op.
© 2016 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom klagen oude mensen?Waarom klagen oude mensen?Waarom ouderen of bejaarden meer lijken te klagen of te zeuren dan jongeren. Tenminste, dat denken de meesten. 65-plusse…
Klagen is goed voor je maar wanneer moet je minder klagen?Klagen is goed voor je maar wanneer moet je minder klagen?Ongemerkt klagen we wat af. Voor veel mensen is het glas half leeg. Alles wat tegenzit wordt benoemd. Het weer, het werk…
Omgaan met negatieve mensenIedereen heeft geregeld te maken met negatieve mensen, en je kunt dit vaak herkennen omdat ze een ware aanslag op je ene…
Hoe moet ik succesvol klagen?In onze samenleving moet u goed voor uw rechten opkomen. Doet u dat niet, dan zult u vaak benadeeld worden. Op het momen…

Hoe kom je van telefoonangst af?Hoe kom je van telefoonangst af?Sommige mensen vinden telefoneren heerlijk, sommige mensen zien het als noodzakelijk kwaad en weer andere mensen vinden…
Illusie en illusionaire vervalsingIllusie en illusionaire vervalsingIn de psychiatrie komen illusies en illusionaire vervalsingen regelmatig voor bij mensen met psychosen en intoxicaties.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Flow Magazine, nr. 4 2016: “De dag dat ik stopte met klagen”
  • http://www.vrouwenpassie.nl/artikelen/10-tips-om-te-stoppen-met-klagen/
  • http://www.jassentechniek.nl/stopmetklagen.html
  • https://sochicken.nl/stop-met-klagen-en-ga-aan-de-slag
  • http://www.praktijkvanrietveld.nl/3-tips-om-te-stoppen-met-klagen/
  • Afbeelding bron 1: SaeKawaii, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Greyerbaby, Pixabay
Annastaal (2.955 artikelen)
Gepubliceerd: 06-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.