InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De beelddenker en hooggevoeligheid

De beelddenker en hooggevoeligheid

De beelddenker en hooggevoeligheid Hooggevoelige mensen zijn zich extreem bewust van hun omgeving. Ze zijn alert op de kleine dingen en zien deze ook. De kleinste details vallen op. De drie klaprozen mooi naast elkaar, waarvan de middelste bijna de uitgebloeide bloem verliest. Het lijkt op dromen en fantaseren maar de hooggevoelige persoon is diep ontroerd door zoiets mooi en kan er helemaal in opgaan. Veel kenmerken van een hooggevoelig persoon komen overeen met de kenmerken van een beelddenker. Veel beelddenkers zijn dan ook hooggevoelig.

Hoog gevoelig persoon (HSP’er)

In 1996 introduceert de Amerikaanse psycholoog Elaine N. Aron de term Highly Sensitive Person (HSP) of hoogsensitief person. Volgens haar is 15 tot 20% van de wereldbevolking hooggevoelig. Door veel onderzoek naar hooggevoeligheid en veel onderzoek met hoog gevoelige mensen komt ze tot de conclusie dat hooggevoeligheid sterk aangeboren en genetisch bepaald is. Bij een HSP’er
  • komen geluiden, fel licht of geuren intens binnen. Hooggevoelige kinderen hebben erg veel last van helder en schel licht. Dit doet letterlijk pijn aan de ogen! Dit kan zonlicht zijn maar ook het blauwe LED-licht of TL-balken.
  • worden eigen emoties intens beleeft. Ook de emoties van anderen komen bij de HSP’ er binnen.
  • is het inlevingsvermogen groot. Hierdoor begrijpen ze een ander zonder woorden.
  • is de belangstelling voor alles groot. De HSP’ er kan dan ook over veel onderwerpen meepraten.
  • is de ontroering groot bij de schoonheid van de natuur, kunst en muziek. De kleinste details worden opgemerkt en beleefd.
  • is de drang om iets perfectionistisch uit te voeren groot.
  • is het doen, het uitvoeren vaak intuïtief.
  • is onrecht iets om enorm verontwaardigd over te zijn.
  • is het gevoel vaak aanwezig dat een ander haar/hem als het ware ‘leegzuigt’. Heel moe en leeg zijn wanneer de ander vertrokken is.
  • is het visueel-ruimtelijk sterker aanwezig (beelddenken) dan het logisch denken.
  • is de assertiviteit amper aanwezig. Een HSP’er kan dan ook moeilijk assertief zijn. Vaak lijken ze verlegen of weinig sociaal en wordt een assertiviteitstraining voorgesteld. Maar de aangeboren gevoeligheid maakt dat de HSP'er voorzichtig omgaat met de omgeving met zich- of haarzelf.
  • zijn labeltjes in T-shirts en truien kriebeldingen. Steevast worden deze eruit geknipt bij nieuwe kleding.
  • worden verbanden gauw gelegd. Zit de dingen als een geheel (totaliteitsbeeld).
  • heeft sneller dan anderen in de gaten hebben waar problemen liggen én ‘ziet’ de oplossing
  • ervaart de wereld als eenheid.

Verschil in hooggevoeligheid

Elaine Aron maakt wat betreft hooggevoeligheid een verschil in interne en externe gevoeligheid. Kinderen en volwassen met zowel interne als externe gevoeligheid noemt ze HSP’ers (Highly Sensitive Persons).

Externe gevoeligheid

Gevoeligheid wat betreft alles uit de buitenwereld. Kinderen die aangeven niet de wollen ‘kriebeltrui’ aan te willen.
Hoe mooi is het niet om bij een meisje staartjes te maken. Wanneer ze echter elke keer de elastiekjes uittrekt dan ‘trekken’ deze. Net of de haren worden uitgetrokken zo voelt dat! Of een hooggevoelig kind houdt zijn/haar beide handen voor de oren wanneer er applaus klinkt. Externe gevoeligheid is de zintuigelijke gevoeligheid bij de hooggevoelige.

Interne gevoeligheid

Gevoeligheid wat betreft het innerlijke, de emotionele gevoeligheid. Het innerlijke wordt sneller beïnvloed bij de HSP’er dan bij de niet- HSP’er. De signalen uit de buitenwereld komen binnen. Signalen die wetenschappelijk niet te onderzoeken zijn. Het maakt dat de HSP’er ‘aanvoelt’ wat een ander bezig houdt of hoe de sfeer is. Het maakt de HSP’er zeer empatisch en lijkt of ze telepatisch zijn of hoogbegaafd.

Overeenkomsten oorzaken beelddenker en hooggevoelige

De kenmerken van hooggevoeligheid en beelddenker komen sterk overeen. Met name de functies gezeteld in de rechterhelft; intuïtie, gewaarwordingen en indrukken hebben sterke invloed op het dagelijks doen en laten. Namelijk:
  1. Zowel bij de beelddenker als de hooggevoelige prefereren meer het gebruik van de rechterhersenhelft dan de linker hersenhelft.
  2. Zowel beelddenken als hooggevoeligheid is aangeboren en genetisch bepaald
  3. Beiden hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, zijn sociaal zeer bewogen en hebben een groot inlevingsvermogen.
  4. Zowel de beelddenker als de hooggevoelige kunnen heel intens de voorwerpen beleven. De paddenstoel in het bos of de klaproos langs de berm.
  5. Bij de beelddenker en de hooggevoelige worden verbanden gauw gelegd. Zit de dingen als een geheel (totaliteitsbeeld)
  6. Zowel de beelddenker als de hooggevoelige hebben sneller dan anderen in de gaten hebben waar problemen liggen én ‘zien’ de oplossing
  7. De wereld wordt als eenheid ervaren. Onrecht is iets waar én de beelddenker én de hooggevoelige niet tegen kunnen.

Word van HSP’er geen EHS’er

Net als beelddenken is hooggevoeligheid een gave. Je voelt, merkt en ervaart net iets meer dan anderen. Naast de vijf zintuiglijke gaven (zicht, gehoor, reuk, smaak en tast) hebben alle mensen waarschijnlijk nog een zesde zintuig, een bovenzintuiglijke gave of de zesde gave genoemd. De beelddenker en de hooggevoelige, maken onbewust gebruik van deze zesde gave. Daar waar de meeste mensen dit niet kunnen. Ook een elektrogevoelige kan een beelddenker zijn of/en hooggevoelig. Hebben een gevoeliger zenuwstelsel en worden sterker geprikkeld dan de doorsnee mens. Een elektrogevoelige reageert op niet waarneembare frequentiegolven en wéten dit. Frequentiegolven vrijkomend van draadloze apparaten en zendmasten voor mobiele telefonie. Vaak ‘weet’ de hooggevoelige gewoon dat het niet goed is en gebruikt deze draadloze apparaten al zo min mogelijk. De intuïtie waarschuwt en de beelddenker en/of hooggevoelige weet dan genoeg en handelt erna.

Een gevoelig mens is een gewoon een bijzonder mens. Gewoon een bijzonder mens, waar we zuinig op moeten zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beelddenken; wat is dat?Beelddenken; wat is dat?Iedereen denkt als kind in beelden. Dit komt mede omdat de taal in schrift pas later aangeboden wordt. Wanneer een kind…
Ouders en partners bij dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHDDe leerproblemen van de beelddenkers (dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD) worden aangepakt met diverse (Davis) trainingen.…
Wat is een beelddenker?Wat is een beelddenker?Steeds vaker hoor je over ‘beelddenkers’ en inmiddels is gebleken dat de huidige manier van lesgeven niet altijd even go…
De volwassen beelddenkerDe volwassen beelddenkerIedereen wordt als beelddenker geboren. Rond het derde levensjaar, wanneer de taal ontdekt wordt, gaat 90% van de bevolk…
Hoe de beelddenker geholpen kan wordenHoe de beelddenker geholpen kan wordenBeelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. Een beelddenker denkt in beelden en de leerkracht onderwijst in woorden. Dit…
Bronnen en referenties
  • http://www.hsperson.com/
  • http://www.hsperson.com/research/
  • http://www.kinderspirit.nl/hooggevoelige-kinderen-en-beelddenken.html

Reageer op het artikel "De beelddenker en hooggevoeligheid"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Beelddenken
Schrijf mee!