InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Gedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedure

Gedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedure

Gedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedure Soms kan een persoon dermate ernstig gedrag vertonen dat het nodig is om iemand gedwongen op te nemen in een psychiatrische kliniek. Ook wel collocatie genoemd. Een gedwongen opname kan echter niet zomaar worden gerealiseerd. Alvorens iemand gedwongen kan worden opgenomen in een psychiatrische instelling (GGZ psychiater) moet aan een aantal eisen worden voldaan. Hieronder vind je aan welke eisen iemand moet voldoen alvorens iemand gedwongen opgenomen kan worden.

Collocatie: een gedwongen opname in de psychiatrie: procedure

Iemand gedwongen opnemen in een psychiatrische instelling gaat niet zomaar en dient bij de rechter aangevraagd te worden.
In ieder geval moet er voldaan worden aan vier voorwaarden alvorens iemand gedwongen kan worden opgenomen.
  • Allereerst moet de patiënt een gevaar vormen voor zichzelf, voor anderen of voor spullen en goederen
  • Daarnaast moet er sprake zijn van een zogenoemde stoornis van het geestvermogen. Dit houdt meer in dan alleen een psychiatrische stoornis hebben. Wanneer er sprake is van een stoornis in het geestvermogen, wil dit zeggen dat de persoon in feite een slaaf is geworden van zijn stoornis. Hij of zij kan zich niet verzetten tegen de gedachten die de stoornis teweegbrengt en de persoon zit als het ware gevangen in zijn of haar stoornis.
  • Daarnaast moet het zo zijn dat het gevaar (voor zichzelf, anderen of spullen en goederen) een rechtstreeks gevolg is van de psychiatrische stoornis.
  • Ook moet het zo zijn dat er geen ander alternatief is dan een gedwongen opname. De patiënt weigert dus echt om vrijwillig opgenomen te worden en anderen vormen van hulp moeten ontoereikend genoeg zijn om het gevaar te doen stoppen.

Gedwongen opname in de psychiatrie door rechtelijke machtiging

Of iemand aan bovenstaand eisen voldoet wordt bepaalt door de rechter. Een rechter doet een uitspraak over het wel of niet afgeven van een rechtelijke machtiging om iemand gedwongen op te nemen. Alvorens de rechter een oordeel kan vellen over het al dan niet gedwongen laten opnemen van een persoon, wint de rechter advies in bij een aantal personen. Een rechter wint onder andere advies in bij een onafhankelijke psychiater, de behandelende GGZ psychiater, zo mogelijk de persoon in kwestie en diens advocaat.

Gedwongen opname in de psychiatrie aan de hand van inbewaringstelling

Soms is een situatie zo plotseling en dreigend dat het aanvragen van een rechtelijke machtiging voor een gedwongen opname te tijdrovend is. In zo een geval bestaat er een alternatief, namelijk: inbewaringstelling. In zo een geval schrijft de psychiater een geneeskundige verklaring. Op basis van deze geneeskundige verklaring kan de burgemeester van de gemeente waarin de persoon woont een Last tot inbewaringstelling afgeven. Hiermee is de instelling welke is verkozen tot ' Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen' (BOPZ-wet) verplicht om de desbetreffende persoon al dan niet vrijwillig op te nemen.

Gedwongen opname in de psychiatrie betekent nog niet gedwongen behandeling

Wanneer iemand gedwongen wordt opgenomen betekent dit niet automatisch dat de persoon in kwestie ook behandeld gaat worden door bijvoorbeeld een psychiater. Als de persoon zich verzet tegen de behandeling door een psychiater of ander persoon, wordt er niet behandeld. Een gedwongen behandeling kan alleen wanneer er in de desbetreffende kliniek of instelling gevaar ontstaat door de persoon. Of wanneer de persoon ernstig benadeeld wordt wanneer er geen behandeling wordt ingezet.

Gedwongen opname als functie van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

De GGZ in Nederland heeft een aantal belangrijke functie waarvan crisisopvang er 1 van is. Naast de gedwongen opname in de crisisopvang kan iemand zich ook vrijwillig aanmelden voor deze crisisopvang. Vrijwillige aanmelding voor een crisisopvang is altijd beter voor het behandelingsproces, gezien de persoon dan gemotiveerd is. Tijdens een gedwongen opname ontbreekt deze motivatie vaak. De andere functies die de GGZ in Nederland heeft zijn onder andere:
  • Het voorkomen van psychische aandoeningen
  • Het behandelen en genezen van psychische aandoeningen
  • Mensen met een chronische psychische aandoening perspectief bieden in de maatschappij
© 2014 - 2017 Lola90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opname onder dwang, sociotherapie & residentiële hulpDrie vormen van hulpverlening waarbij dwang een rol speelt (kan spelen). Wat zijn de overeenkomsten tussen opname onder…
Hoogte eigen bijdrage AWBZVerblijf in een verpleegtehuis of psychiatrische inrichting, penatrale zorg en de kosten van ziekenvervoer: het zijn kos…
Psychiatrie: vroeger en nuPsychiatrie: vroeger en nuMensen met een psyiatrische stoornis hebben nu de mogelijkheid om goede hulp te krijgen bij hun probleem. Dit is in onze…
De Wet BOPZ: de externe rechtspositie van de betrokkeneDe Wet BOPZ: de externe rechtspositie van de betrokkeneOp basis van de grondwet heeft één ieder recht op bescherming van diens persoonlijke levenssfeer. Dit betekent dat ieman…
Leren, werken, info in en over psychiatriePsychiatrie, een fenomeen die je vaak terug ziet in films en tv series en waar vele legubere verhalen over bestaan. Maar…
Bronnen en referenties
  • Leerboek Psychiatrie. VU medisch centrum. ISBN: 9789058981614

Reageer op het artikel "Gedwongen opname in de psychiatrie (collocatie): procedure"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 06-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!