InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Organiseer eens een psycheparty

Organiseer eens een psycheparty

Organiseer eens een psycheparty Iedereen kent wel de tuperwareparty of de lingerieparty en tegenwoordig bestaat er ook een psycheparty. Dit fenomeen is overgewaaid vanuit Amerika. Je huurt samen met een aantal vriendinnen een coach in om samen aan problemen te werken. Wel eens Dr. Phil of Oprah Winfrey gezien? Dan heb je een beetje een idee wat je op een psycheparty te wachten staat.

Wat is een psycheparty?

Tijdens een psycheparty leer je jezelf en je vriendinnen beter kennen. Gezamenlijk werken jullie aan je eigen persoonlijke ontwikkeling. Het principe van een psycheparty is gebaseerd op neurolinguïstisch programmeren. Gezellig samen onder het genot van een hapje en een drankje werken aan jezelf. Een psycheparty is laagdrempelig en de bedoeling van de party is de deelnemers te stimuleren om uit het leven te halen wat er inzit. Buig negatieve overtuigingen om naar positieve, is de boodschap tijdens een psycheparty.

Wat is neurolinguïstisch programmeren?

Neurolinguïstisch programmeren werd ontwikkeld door John Grinder en Richard Bandler in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het is een training gericht op communicatie en motivatie. De ontwikkelaars gaan niet uit van wat waar is, maar van wat werkt. Deze training wordt ook gebruikt voor bedrijfstrainingen en in het onderwijs. Je moet dit vooral zien als een methode om meer inzicht in je eigen drijfveren te krijgen. Neurolinguïstisch programmeren moet je meer zien als aanzet tot zelfreflectie. Het is zeer dubieus of dit inderdaad lijdt tot meer succes, verandering van gedrag en betere relaties. Wie meer wil weten over neurolinguïstisch programmeren kan het boek “NLP voor Dummies” van Romilla Ready en Kate Burton lezen.

De Nederlandse psycheparty goeroe

De bekendste psycheparty coach in Nederland is de Brabantse life coach Tamara Straatman. Zij is op televisie geweest met haar psycheparty's in Koffietijd en in Editie NL. Verder heeft ze interviews gegeven aan de Margriet, Libelle, Vriendin, Viva, Trouw, Telegraaf, Parool, Algemeen Dagblad, Flair, Santé en Grazia. De kreten in haar psycheparty's zijn dromen, durven en doen! Zij biedt allerlei psycheparty's aan, zowel voor persoonlijke ontwikkeling als voor carrière ontwikkeling, maar ook psyche yoga party's en psyche beauty party's zijn bij haar te boeken.

De psycheparty verandert je leven

Denk niet dat een psycheparty je leven echt verandert. Dat is niet zo. Je krijgt alleen heel duidelijk de boodschap mee, dat je trots op jezelf mag zijn. Trots op je goede eigenschappen, trots op je uiterlijk, trots op wat je hebt bereikt. Wie behoefte heeft aan zo'n positieve input, moet het zeker eens proberen. Je kan een psycheparty vergelijken met een avondje mindfullness. De adviezen zijn meestal wat simplistisch en zelden effectief, maar dat mag de pret niet drukken. Een psychparty is vooral bedoeld om de communicatie met jezelf en met je vriendinnen te verbeteren tijdens een gezellig avondje. Als het aan Tamara Straatman ligt maakt iedere Nederlandse vrouw kennis met het fenomeen psycheparty.

De nieuwste psycheparty hype in Amerika

De psyche tarot party is de nieuwste Amerikaanse hype. Hier wordt aan de psyche party een exotisch tintje gegeven door de aanwezigheid van een tarotkaarten lezer. Is Nederland daar al klaar voor?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolingu%C3%AFstisch_Programmeren
  • http://www.psycheparty.nl/psycheparty-in-de-media

Reageer op het artikel "Organiseer eens een psycheparty"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!