InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Biografie: Nebahat Albayrak

Biografie: Nebahat Albayrak

Biografie: Nebahat Albayrak Ze is zonder twijfel de meest succesvolle Turkse Nederlander in de Nederlandse politiek geweest: Nebahat Albayrak. Wil je meer over deze mooie oud-staatssecretaris weten? Lees dan verder!

Jeugd

Nebahat Albayrak werd op 8 april 1968 geboren in Şarkışla, een stad in de Turkse provincie Sivas. Ze was het vijfde kind van de zeven kinderen van het gezin Albayrak. Haar vader werkte toenterijd als steigerbouwer in Rotterdam.Toen Nebahat Albayrak 2 jaar oud was, verhuisde het hele gezin naar Nederland. Albayrak komt dus uit een gastarbeidersgezin.

Bron: Dutch State / Wikimedia CommonsBron: Dutch State / Wikimedia Commons

Carrière

Voor haar politieke loopbaan

Albayrak haalde haar havo- en haar atheneumdiploma. Vervolgens studeerde ze internationaal en Europees recht aan de Universiteit Leiden. Tevens studeerde ze rechten in Ankara en politieke wetenschappen in Parijs. Hierna ging Albayrak aan de slag bij het Landelijk Bureau Racismebestrijding in Utrecht.

Asielbeleid

Voordat Albayrak de Tweede Kamer inging, werkte ze op het ministerie van Binnenlandse Zaken. In 1998 werd ze gekozen tot lid van de Tweede Kamer namens de PvdA. Albayrak hield zich aanvankelijk bezig met het asielbeleid. Destijds kreeg ze doodsbedreigingen van vluchtelingen, omdat ze had gezegd dat Noord-Irak veilig genoeg was om terug te keren.

Tweede Kamerverkiezingen 2006

In 2005 werd Albayrak woordvoerder civiel en internationaal recht en voorzitter van de vaste Kamercommissie voor defensie. Een jaar later kreeg ze een tweede plaats op de kandidatenlijst van de PvdA tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. De lijsttrekker was Wouter Bos.

Armeense genocide

Eind 2006 haalden het CDA en de PvdA aspirant-Kamerleden van Turkse afkomst van hun kandidatenlijst, omdat ze de Armeense genocide ontkenden. Nebahat Albayrak kreeg het verwijt dat ze zich niet sterk genoeg uitte over de genocide. Zij ontkende de genocide echter niet helemaal. "Of het ook precies aan de volkenrechtelijke definitie van genocide voldoet, laten wij graag over aan juristen en historici," verklaarde Albayrak.

Dubbele nationaliteit

In 2007 ontstond er in de Tweede Kamer tumult door de uitspraken van Geert Wilders. Hij bracht naar voren dat Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak niet in het kabinet zouden mogen zitten, omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. Wilders kreeg geen steun van de andere partijen.

Kabinet- Balkenende 4

Nebahat Albayrak trad in 2007 toe tot het kabinet-Balkenende 4 als staatssecretaris van Justitie. Ook het integratiebeleid viel onder deze functie. De politica voerde een minder streng beleid dan haar voorgangers. Het aantal migranten steeg in deze periode dan ook enorm.

Tweede Kamerverkiezingen 2010

In februari 2010 viel het kabinet-Balkenende. Een paar maanden later werd Albayrak weer benoemd tot lid van de Tweede Kamer. In datzelfde jaar waren de Tweede Kamerverkiezingen. Net als in 2006 werd Albayrak tweede op de kandidatenlijst van de Partij van de Arbeid. De lijsttrekker was toen Job Cohen.

Kandidaat leiderschap PvdA

Na het vertrek van Cohen, in 2012, stelde Nebahat Albayrak zich kandidaat fractieleiderschap van de PvdA. Ze kreeg 8,2% van de stemmen. Hiermee werd ze derde van de vijf kandidaten. Diederik Samson was degene die won. Kort na dit verlies verklaarde Nebahat Albayrak dat zij zich niet herkiesbaar stelde bij de Tweede Kamerverkiezingen in september 2012. Na deze verkiezingen zal zij stoppen met haar politieke carrière.

Privéleven

Er is niet veel bekend over het privéleven van Nebahat Albayrak. Wel wordt er geweten dat ze getrouwd is met een Turkse man uit Engeland. In mei 2011 kreeg het stel een dochter die ze Serra noemden.

Trivia

  • Politica Neza Albayrak (1965) is de oudere zus van Nebahat Albayrak.
  • Voormalig COA-baas Nurten Albayrak (1965) is een nicht van Nebahat Albayrak.

Lees verder

© 2012 - 2017 Dezy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turkse taal: alfabet en uitspraakHet Turks lijkt een moeilijke taal maar dit valt in de praktijk reuze mee. Het Turkse alfabet lijkt op het Nederlandse a…
Turkse taal: werkwoorden en gebiedende wijsUitleg over de grammatica van de Turkse taal met betrekking tot werkwoorden en gebiedende wijs (bevestigend en ontkennen…
Dubbele nationaliteitDe dubbele nationaliteit is in Nederland een veelbesproken onderwerp. Onder een deel van de bevolking leeft al een tijdj…
Typisch Turks: Souvenirs uit TurkijeTypisch Turks: Souvenirs uit TurkijeStel je bent in Turkije en wilt graag een souvenir mee naar Nederland brengen die symbool staat voor Turkije, wat neem j…
Turks: tellen, data en tijdHoe legt u op vakantie uit hoeveel u van iets wilt? Of hoe lang u ergens blijft? Cijfers kunnen erg handig zijn om te we…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Biografie: Nebahat Albayrak"

Infoteur: Dezy
Laatste update: 05-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Bekende Turkse Nederlanders
Schrijf mee!