InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Rita Verdonk heeft een eigen mening

Rita Verdonk heeft een eigen mening

Rita Verdonk heeft een eigen mening Rita Verdonk weet de gelederen en gemoederen bezig te houden. Na haar komst in de politiek, minister Zalm zocht een vrouwelijke kandidaat, is ze bijna niet meer uit beeld geweest. Na een tumultueus verleden in de VVD, Trots op Nederland en een mislukte fusie met de Onafhankelijke Burgerpartij van Hero Brinkman, gaat Rita Verdonk in 2015 en 2016 als zelfstandig ondernemer door het leven en heeft zij de politiek vaarwel gezegd.

Rellerige studententijd

Rita Verdonk kende een wat turbulente studententijd. Ze begon een rechtenstudie in Nijmegen, om even later over te stappen op de studie Sociologie, met onder meer als specialisatie de Criminologie. Ze sympathiseerde tijdens haar studie met de toenmalige PSP en was actief in de BWO, een organisatie die opkwam voor de rechten van gevangenen. Een studente met pit, zou je kunnen zeggen.

Balkenende II

Bij de vorming van Balkenende II was minister Zalm op zoek naar een vrouwelijke kandidate, die het Vreemdelingen dossier op zich wilde nemen. Rita Verdonk aanvaarde kort daarna de post van minister van vreemdelingenzaken. Niet een eenvoudige post, wat ook al snel bleek. Toch werd ze december 2005 door Twee Vandaag en lezers van de Volkskrant gekozen als beste politicus van het jaar. Bij velen gehaat, bij velen geliefd. Er waren vele incidenten, waar ze niet voor terugschrok.

Jan Pronk

Jan Pronk is ook zo iemand die eigenlijk nooit uit beeld is geweest. In 2007 wil hij graag voorzitter worden van de PvdA. Maar nog niet zo lang geleden was hij voorzitter van de Vereniging van Vluchtelingen organisaties. Hij kwam stevig met Rita Verdonk in aanvaring. Er vielen zware woorden over deportatie en dergelijke. Er volgden nog veel meer aanvaringen, niet in de laatste plaats met de Kamer.

Nederlanderschap Ayaan Hirsi Ali

Spraakmakend is het aanvankelijke besluit geweest over Ayaan Hirsi Ali. Eerst geen Nederlander, later, na veel gedoe, weer wel. Duidelijk werd ook dat de Kamer op haar val uit was. Het betekende de val van Balkenende II en de komst van Balkenende III. Ook in Balkenende III was zij, na bemiddeling door Ruud Lubbers, minister. Niet lang, want op 13 december 2006 viel het kabinet over het Generaal Pardon voor asielzoekers.

Kandidaat lijsttrekker VVD

Tussentijds speelde ook nog het lijsttrekkerschap binnen de VVD tussen Rita Verdonk en Mark Rutte. Mark Rutte won, maar Rita Verdonk kreeg meer voorkeursstemmen dan lijsttrekker Rutte. Dit moet haar gesterkt hebben in de gedachte dat zij eigenlijk lijsttrekker van de VVD had moeten zijn, en er door gedraai van bovenaf in de VVD de keuze van haar als lijsttrekker onmogelijk was gemaakt. Ook nu volgden weer vele incidenten. Niet als laatste haar optreden in een café in Den Haag. In feite eiste ze daar alsnog het lijsttrekkerschap op. Te vergeefs.

Confrontatie met Mark Rutte

Meermalen gaf Rita Verdonk als kamerlid haar mening over allerhande zaken, die niet op voorhand waren afgestemd binnen de VVD. Lastig voor een lijsttrekker als Mark Rutte die de ploeg bijeen wilde houden. Daarom waarschuwde hij de politica niet nog een keer voor haar beurt te spreken. Anders zou hij haar uit de partij zetten. In de week van 13 september 2007, na een debat waarin Geert Wilders de boventoon voerde over de Islam, zou Rita Verdonk zich hebben laten ontglippen dat De VVD onzichtbaar was in het vreemdelingen debat en daar wat aan gedaan moest worden. Zij benadrukte wel ook achter partijleider Mark Rutte te staan.

13 september 2007

Nu is de 13e voor velen niet zon gelukkig getal. Het is tevens op die datum dat, na een lang gesprek, Mark Rutte heeft besloten om Rita Verdonk uit de partij te zetten. Een krachtige zet om te laten zien wie de echte lijsttrekker is. Een weinig gelukkige zet, als je bedenkt dat er alleen maar verliezers voor de partij zullen zijn.

Trots op Nederland

Rita Verdonk gaat zelfstandig verder. De nieuwe website heet trotsopnederland.com. De VVD zal opnieuw zijn wonden moeten likken, zo lijkt het.

Verdonk anno 2016

Anno 2016 is Mark Rutte nog steeds premier van Nederland en is Rita Verdonk niet meer politiek actief. En zo kan het inderdaad ook gaan.
Gerelateerde artikelen
Mark Rutte - Levensloop in jaartallenMark Rutte - Levensloop in jaartallenDe politieke loopbaan van Mark Rutte begon in 2002 als staatssecretaris. Later werd hij VVD-fractievoorzitter en in 2010…
Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte I, IISinds 14 oktober 2010 is het kabinet-Rutte I (VVD en CDA) een feit. Het kabinet-Rutte krijgt gedoogsteun van de PVV. Het…
Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Vanaf 5 november 2012 is het Kabinet Rutte II, ook wel Kabinet Rutte Asscher, van start gegaan, bestaande uit de politie…
IND, dienst voor terugkeer en vertrek?IND, dienst voor terugkeer en vertrek?De procedure voor asielzoekers is veranderd. Op 1 juli 2010 is de nieuwe wet ingegaan, waardoor asielzoekers binnen vier…
Kabinet Rutte II: alle bewindslieden op een rijBegin november 2012 presenteert het kabinet Rutte II zich aan het volk. De nieuwe ploeg van VVD- en PvdA-huize kent voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rita Verdonk heeft een eigen mening"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!