InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Alexander Pechtold, politicus en lijsttrekker D66

Alexander Pechtold, politicus en lijsttrekker D66

Alexander Pechtold werd geboren op 16 december 1965 te Delft. Pechtold is bekend als politicus in de tweede kamer voor de D66. Pechtold heeft in zijn politieke carrière al flink wat functies vervuld. Zo was hij al eerder burgemeester van Wageningen. Zijn bekendheid is in november 2009 zeer gestegen wegens zijn offensief tegen Geert Wilders en de PVV. Meer over Alexander Pechtold in het onderstaande artikel.

Persoonlijk leven

Alexander Pechtold werd geboren op 16 december 1965 te Delft. Pechtold volgde het gymnasium alpha aan het Rotterdamsch Lyceum. Vervolgens ging hij studeren aan de Universiteit Leiden. In 1996 behaalde hij zijn doctoraalexamen Kunstgeschiedenis en Archeologie. Verder werkte hij tijdens zijn studie als veilingmeester bij Van Stockum's Veilingen in Den Haag. In 1995 haalde hij daarom ook zijn diploma Veilinghouder. Pechtold woonde van zijn derde tot zijn achttiende in Rhoon. Alexander Pechtold is getrouwd met zijn vrouw Froukje Idema. Samen hebben zij twee kinderen en wonen in Wageningen.

Politieke carrière

Alexander Pechtold werd lid van D66 in 1989, in 1994 werd hij raadslid te Leiden en in 1996 wethouder. Pechtold heeft verschillende portefeuilles onder zijn houden gehad. Van 1997 tot 2002 Milieu, van 1997 tot 2003 Sport en Cultuur, van 1998 tot 2002 Grote Stedenbeleid en van 2002 tot 2003 Onderwijs en Verkeer samen met Vervoer en Parkeren. In 2002 werd Pechtold gekozen door het congres van D66 als landelijke partijvoorzitter. In oktober 2003 werd hij benoemd tot burgemeester van Wageningen. Sinds Thom de Graaf aftrad als minister van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties werd Pechtold voorgedragen als diens opvolger. Hij stopte hiermee op 31 maart 2005.

Op 18 oktober 2005 kwam Pechtold in opspraak door een interview met het blad Ons Contact. Pechtold zei hierin dat premier Balkenende bijdroeg aan de ongerustheid naar aanleiding van terrorisme in de Nederland. Op 24 juni 2006 werd Pechtold door de D66-leden gekozen tot lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen in november. Koning Beatrix heeft Alexander Pechtold op 3 juli 2006 op de meest eervolle wijze ontslag verleend. Hij is sindsdien fractievoorzitter voor de D66. Hij is in 2007 uitgeroepen tot politicus van het jaar en eindigde tweede in 2008.

Alexander Pechtold staat er om bekend dat hij een groot tegenstander is van Geert Wilders. Pechtold noemde Wilders extreemrechts en staatsgevaarlijk. De vrienden van Pim Fortuyn hebben aangifte gedaan tegen hem wegens deze uitspraken.

Politieke functies

In zijn politieke carrière heeft Pechtold al flink wat functies vervuld.

FunctieJaar
Lid gemeenteraad Leiden1994/2002
Wethouder Leiden1997/2003
Partijvoorzitter2002/2005
Burgemeester Wageningen2003/2005
Minister BVEK2005/2006
Politiek leider2006 - heden
Lijsttrekker D66 Kamerverkiezingen2006 - heden
Lid Tweede Kamer2006 - heden
Fractie voorzitter2006 - heden
© 2009 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.pechtold.nl http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_Pechtold

Reageer op het artikel "Alexander Pechtold, politicus en lijsttrekker D66"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 13-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!