InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Barack Obama en zijn toespraken

Barack Obama en zijn toespraken

Barack Obama en zijn toespraken Als er iemand is op deze aarde die werkelijk een hele goede toespraak kan houden, dan is dat Barack Obama wel. De president van de Verenigde Staten kan superieure speeches houden die zijn bevolking uitmuntend aanspreken. Vooral de oneliners die Amerika aanspreken zijn van wereldfaam en daar kan onze premier nog heel wat van leren. Hoe klinken zijn uitspraken in onze taal en spreekt het ons ook zo aan? Daarover nu meer.

Barack Obama, het hoofd van zijn gezin en van heel Amerika.

De inauguratie van de nieuwe president van Amerika Barack Obama, ligt iedereen nog vers in het geheugen. Wie herinnert zich niet zijn vrouw en twee dochtertjes die geen moment van zijn zijde weken. Ook niet tijdens het afleggen van zijn belofte, toen hij de hand van zijn vrouw vast bleef houden en zij op haar beurt die van hun dochters?

Wat bijna niemand weet is dat Barack Obama zijn toespraken allemaal zelf schrijft. Zoals hij zelf vaak in zijn toespraken aan geeft heeft hij op de beste scholen van Amerika gezeten. Dat waren:
  • Afgestudeerd in politicologie aan de Universiteit van Columbia (1981 - 1983)
  • Afgestudeerd magna cum laude Rechten aan de Universiteit van Harvard (1988 - 1991)

Maar nu Barack Obama president is geworden, heeft hij wel een team van schrijvers om zich heen gekregen.

Dit zei Barack Obama o.a. tijdens zijn inauguratie:

Dat we nu midden in een flinke crisis zitten is duidelijk.
Onze natie is in oorlog, tegen een omvangrijk netwerk van geweld en haat.

Onze economie is sterk verzwakt: dit is een gevolg van hebzucht en een gebrek aan verantwoordelijkheid van de kant van sommigen, maar het is ook te wijten aan het feit dat wij met z'n allen niet in staat zijn geweest moeilijke keuzes te maken om het land voor te bereiden op een nieuw tijdperk.

Mensen zijn hun huis kwijtgeraakt, hebben hun baan verloren, hebben hun bedrijven moeten sluiten. Onze gezondheidszorg is te duur, en te veel mensen redden het niet in ons schoolsysteem. En elke dag brengt ons meer bewijzen dat de manier waarop wij energie verbruiken onze tegenstanders sterker maakt en een bedreiging vormt voor onze planeet. Dit zijn de indicatoren van de crisis, die onderhevig zijn aan gegevens en statistieken.

Minder goed meetbaar maar minstens even diepgaand is een groeiend gebrek aan vertrouwen in ons hele land, de knagende angst dat de neergang van Amerika onomkeerbaar is, en dat de volgende generatie haar verwachtingen zal moeten bijstellen.

Talentvol speechen en indrukwekkend overkomen.

Barack Obama lijkt echt getraind te zijn in het schrijven van sterke toespraken die gericht zijn op het grote Amerikaanse publiek. Vooral tijdens zijn campagne voor het Amerikaanse presidentschap moest hij natuurlijk heel sterk overkomen. Daar hoort bijvoorbeeld geen zenuwachtige gedrag bij. Maar gelukkig is Obama wel gezegend met een rustig en krachtig stemgeluid. Hij weet ook heel goed een pauze in te bouwen tussen zijn alinea's tijdens een speech, en zijn stem te verheffen daar waar hij het Amerikaanse volk oproept tot solidariteit en een trots gevoel t.o.v. hun eigen land en eigen volk.

Barack Obama tijdens zei tijdens zijn speech in november 2008:

Als deze financiële crisis ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat Wall Street niet kan bloeien, terwijl Main Street ontberingen doorstaat. In dit land vallen we en staan we op als één natie, als één volk. Laten we de verleiding weerstaan om terug te vallen op dezelfde partijdigheid, kleinzieligheid en onrijpheid die onze politiek zo lang hebben vergiftigd. Het was een man van deze deelstaat die voor het eerst de banier van de Republikeinse partij naar het Witte Huis heeft gedragen, een partij die is opgericht met de beginselen van onafhankelijkheid, individuele vrijheid en nationale eenheid.

Dat zijn de waarden die wij allen delen. En terwijl de Democratische partij een grote overwinning heeft behaald vannacht, doen we dat met enige nederigheid en vastbeslotenheid om de verdeeldheid te helen.

Lincoln heeft gesproken tot een natie die veel verdeelder was dan de onze, dat we geen vijanden zijn maar vrienden. Hoewel de hartstocht hoog is opgelaaid, mag die onze banden van affectie niet verbreken. En tot die Amerikanen wier steun ik nog moet verdienen: ik mag dan niet uw stem hebben gekregen, maar ik hoor u wel. Ik heb uw hulp nodig. En ik zal ook uw president zijn.

De diversiteit van het Amerikaanse volk.

Alle Amerikanen stammen af van een mengelmoes aan volken. Nadat eerst de Spanjaarden, Engelsen, Nederlanders, Portugezen en Ieren aan land waren gegaan en deze veroverden van de indianen, volgden al snel de mensen uit Afrikaanse landen die als slaaf gedwongen werden om in het nieuwe land te gaan wonen en werken onder erbarmelijke omstandigheden.

Misschien spreekt deze tekst van de Amerikaanse president u nog meer aan. Het betreft een toespraak die Obama hield in Denver in augustus 2008:

I am the son of a black man from Kenya and a white woman from Kansas. I was raised with the help of a white grandfather who survived a Depression to serve in Patton’s Army during World War II and a white grandmother who worked on a bomber assembly line at Fort Leavenworth while he was overseas. I’ve gone to some of the best schools in America and lived in one of the world’s poorest nations. I am married to a black American who carries within her the blood of slaves and slaveowners, an inheritance we pass on to our two precious daughters. I have brothers, sisters, nieces, nephews, uncles and cousins, of every race and every hue, scattered across three continents, and for as long as I live, I will never forget that in no other country on Earth is my story even possible.

vertaling:

Ik ben een zoon van een zwarte man uit Kenia en een witte vrouw uit Kansas. Ik ben opgevoed met behulp van een witte grootvader die een depressie heeft overleefd door te dienen voor het leger van Patton tijdens de tweede wereldoorlog, en met behulp van een witte grootmoeder die werkte voor een fabriek die bommen fabriceerde in Ford Leavenworth terwijl haar man overzees was.
Ik ben naar de beste scholen geweest van Amerika en ik heb gewoond in de armste naties van de wereld. Ik ben getrouwd met een zwarte Amerikaanse die in haar het bloed heeft van slaven en slaveneigenaars, een erfenis die wij doorgeven aan onze dierbare dochters.
Ik heb broers, zussen, nichten, neven, ooms en tantes van elke ras en van elke tint, uitgespreid over drie continenten, en al zolang als ik leef, het zal mij altijd herinneren aan het feit dat mijn verhaal in geen enkel andere land op aarde ook maar enigszins mogelijk kan zijn.

Spreken de speeches van Obama ons ook aan?

Wat als er iemand in onze Nederlandse politiek op staat die net zo goed is in toespraken als Barack Obama? Zal de huidige regering dan plaats moeten maken voor deze persoon bij de nieuwe verkiezingen?
Zijn wij Nederlanders ook gevoelig voor een goede spreker, of zijn wij hier te nuchter voor?

"There is not a liberal America and a conservative America
There is the United States of America.
There is not a black America and a white America and Latino America and Asian America
There is the United States of America."

Barack Obama

Lees verder

© 2009 - 2014 Dorybos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op naar de inauguratie van Barack ObamaOp 20 Januari 2009 zal de inauguratie van Barack Obama plaatsvinden. Dit betekent dat op deze dag de huidige president B…
Wie is Barack ObamaWie is Barack ObamaHet is bijna zover, de Verenigde Staten kiezen binnenkort een nieuwe president. Na acht jaar mag de huidige president Bu…
Barack Obama,  44e president  van AmerikaBarack Obama, 44e president van AmerikaZijn volledige naam is Barack Hussein Obama en is geboren in Honolulu, Hawai op 04-08-1961. Hij is een amerikaanse juris…
Barack Obama's achtergrondBarack Obama's achtergrondNu het vast staat dat Barack Obama het voor de democraten gaat opnemen tegen John Mcain van de republikeinen, wordt het…
Barack Obama quotes: beroemde en komische uitspraken, quotesBarack Obama quotes: beroemde en komische uitspraken, quotesDe Amerikaanse president Barack Obama, geboren in 1961, werd op 3 juni 2008 de Amerikaanse presidentskandidaat van de De…
Bronnen en referenties
  • Brabants dagblad SP tweede kamer Jan Marijnissen

Reageer op het artikel "Barack Obama en zijn toespraken"

Infoteur: Dorybos
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Barack Obama
Schrijf mee!