InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingen

Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingen

Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingen Meer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presidentskandidaat stellen. Het grootste deel van de kandidaten haakt echter voortijdig af omdat erg veel geld nodig is om campagne te voeren. Die campagne is nodig om bekend te worden bij de Amerikaanse burgers. Veel kandidaten zijn wel bekend in de lokale politiek van een stad of een staat, maar niet in de rest van de Verenigde Staten.

Het Amerikaanse kiesstelsel

Meer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presidentskandidaat stellen. Het grootste deel van de kandidaten haakt echter voortijdig af omdat erg veel geld nodig is om campagne te voeren. Die campagne is nodig om bekend te worden bij de Amerikaanse burgers. Veel kandidaten zijn wel bekend in de lokale politiek van een stad of een staat, maar niet in de rest van de Verenigde Staten.

Kandidaten

Een kandidaat is vrij om te kiezen of hij uitkomt voor een bestaande partij of dat hij onafhankelijk wil blijven. Als hij zich aan een partij bindt krijgt hij financiële steun voor zijn campagne en wordt binnen de partij bepaald of hij als presidentskandidaat door kan gaan. Als een kandidaat onafhankelijk blijft heeft hij giften nodig om campagne te voeren. De meeste onafhankelijke kandidaten stoppen nog voordat de voorverkiezingen beginnen.

Voorverkiezingen

De verkiezingen beginnen in januari met de voorverkiezingen. Alle vijftig staten van Amerika brengen onafhankelijk van elkaar hun stem uit. In sommige staten worden hiervoor caucuses (partijvergaderingen) gehouden. Uiteindelijk komen uit de voorverkiezingen een Republikeinse en een Democratische favoriet naar voren.

Republiekeinen vs Democraten

Hierna vinden de Republikeinse en Democratische conventie plaats waar beide partijen hun officiële kandidaat presenteren.
Er zijn nu nog maar een beperkt aantal kandidaten over (1 voor de Democraten, 1 voor de Republikeinen en de enkele andere partijen of onafhankelijken die nog steeds volhouden). Nu volgt een periode waar de kandidaten veel aandacht van de media krijgen en in het openbaar met elkaar debatteren. Men probeert tegenkandidaten in een slecht daglicht te stellen en zelf zoveel mogelijk kiezers achter zich krijgen. Uiteindelijk vinden dan de verkiezingen plaats.

De verkiezingen

Tijdens de verkiezingen wordt nog niet de president gekozen, maar wordt per staat bepaald welke kandidaat de meeste stemmen krijgt. Elke staat wordt vertegenwoordigd door een aantal kiesmannen (onafhankelijk van de grootte van de staat - bv. Californië levert 54 kiesmannen). De kandidaat die in een staat de meeste stemmen haalt krijgt alle kiesmannen van deze staat. Totaal zijn er 538 kiesmannen en een kandidaat heeft er aan 270 genoeg om president te worden. Circa een maand na de verkiezingen bepaalt het College van kiesmannen (Electoral College) wie president wordt.

Als geen van de kandidaten in het Electoral college een meerderheid heeft neemt het Huis van Afgevaardigden een beslissing.
De aldus gekozen nieuwe president van de Verenigde Staten legt in januari officieel de eed af en verhuist dan naar het Witte Huis.
© 2008 - 2017 Lisa2008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Griekse kiesstelsel en de evenredige vertegenwoordigingHet Griekse kiesstelsel en de evenredige vertegenwoordigingBij de Griekse parlementsverkiezingen van 2015 werd Syriza de grootste partij met 36,3 procent van de stemmen. In het pa…
Hoe wordt de Tweede Kamer gekozen?Om de vier jaar wordt de Tweede Kamer opnieuw gekozen. Het is voor een kabinet de uitdaging om herkozen te worden en dus…
Staatsschuld Amerika nadelig voor democratenStaatsschuld Amerika nadelig voor democratenDat de staatsschuld in Amerika veel te hoog is, daar zijn we het met zijn allen over eens. De oplossing voor dit problee…
Verkiezingen Amerika 2012: de voorverkiezingenVerkiezingen Amerika 2012: de voorverkiezingenBij de Amerikaanse voorverkiezingen worden per staat afvaardigingen gekozen voor een nationale conventie, die in de zome…
Politieke partijen in de VSPolitieke partijen in de VSPolitieke partijen in de Verenigde Staten zijn niet te vergelijken met de politieke partijen in Nederland. Ze zijn niet,…

Reageer op het artikel "Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingen"

Infoteur: Lisa2008
Gepubliceerd: 24-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!